تاریخ انتشار
جمعه ۳۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۲۲
کد مطلب : ۴۵۰۶۲۷
عکاس مردم نگار کهگیلویه و بویراحمدی:

با زبان هنر و فرهنگ می توانیم به ثبات و آرامش در جامعه برسیم

۰
با زبان هنر و فرهنگ می توانیم به ثبات و آرامش در جامعه برسیم
کبنا ؛عکاس مردم نگار کهگیلویه و بویراحمدی گفت: فاصله‌ای در میان جامعه ما و فرهنگ و هنرمندان ایجاد شده است. برای کم کردن فاصله‌ها، نیاز به صرف هزینه، وقت و نیروی انسانی داریم. هر جا که ما از فرهنگ و هنر فاصله گرفتیم و نتوانستیم آن را به خدمت بگیریم، آسیب‌های جبران ناپذیری را شاهد بوده‌ایم. خلأ فرهنگ و هنر در سالهای گذشته امروز دامن گیر ما است.
حسن غفاری عکاس بین المللی و داور جشنواره هنرهای تجسمی استان کهگیلویه و بویراحمد امروز جمعه (31 تیرماه 1401) در گفت و گو با خبرنگار کبنا، اظهار داشت: عموماً توجهات به هنر مصلحتی و موضوعی و مناسبتی است. فرهنگ یک موضوع انسانی است، از دل برمی آید و به دل می‌نشیند، اما غالباً می‌بینیم که اسیر شعارزدگی می‌شود.
غفاری در حاشیه جشنواره هنرهای تجسمی استان اظهار کرد: تأثیرگذاری هنر نیاز به گذشت زمان دارد و هنر می‌تواند ابزار خوبی برای انتقال فرهنگ و جریان‌های فرهنگی باشد، هر چند که خود هنر هم در دل فرهنگ جای دارد.
وی گفت: ما می‌توانیم از ابزار هنری برای انجام فعالیت‌های فرهنگی کمک بگیریم، این کار را باید با کمک هنرمندانی که توانایی بیان فرهنگی دارند دارند انجام دهیم. اما این اتفاق نمی‌افتد و بهایی به هنر داده نمی‌شود، عموماً توجهات مصلحتی و موضوعی و مناسبتی است.
ایجاد فضای گفت و گو در جشنواره
غفاری گفت: در جشنواره هنرهای تجسمی استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد تجمع بزرگ هنرمندانی هستیم که در حال تولید آثار هستند. فضای گفت و گو در این تجمع شکل می‌گیرد و هنرمندان دلمشغولی های خود را به نمایش می‌گذارند. علاوه بر اینکه مشغولیت برای هنرمندان ایجاد می‌کند و موجب رشد آن‌ها می‌شود، نمایش آثار این هنرمندان می‌تواند به بهبود وضعیت جامعه نیز کمک کند.
کمبود زیرساخت‌های فرهنگی و کشف نشدن استعدادهای هنری
غفاری با اشاره به استعدادهای انسانی استان گفت: در استان استعدادهای زیادی وجود دارد، و این جشنواره کار بسیار خوبی بوده که در استان انجام شده است. اما متأسفانه مکان‌های فرهنگی و زیرساخت‌هایی که بتواند افراد جامعه را جذب کند و به کشف استعداد آنها کمک کند، محدود و کم است.

با زبان هنر و فرهنگ می‌توانیم به ثبات و آرامش در جامعه برسیم
این عکاس هم استانی اظهار کرد: اگر به عنوان جامعه شناس و مردم نگار در سطح شهر بخواهیم حرکت کنیم، یک نابسامانی اجتماعی که ریشه عمیقی در جامعه دارد را مشاهده می‌کنیم. هر جایی که از فعالیت‌های هنری و فرهنگی دور شدیم آسیب دیده‌ایم.
وی بیان کرد: در شهر یاسوج که نوپا است و قدمت زیادی هم ندارد، قبل از اینکه شهر گسترش پیدا کند این فرصت وجود داشت که زیرساخت‌هایی برای تربیت شهروندان فراهم کند. اما نزاع‌های دسته جمعی و رفتارهایی که قابل پذیرش در جامعه امروزی نیست را امروزه شاهد هستیم. بسیاری از این اتفاقات ناگوار را به حساب خلأ فعالیت‌های فرهنگی و هنری می‌گذاریم.
داور جشنواره هنرهای تجسمی گفت: با زبان هنر و فرهنگ می‌توانیم به تربیت شهروندان جامعه و اصلاح وضعیت جامعه کمک می‌کنیم و به ثبات و آرامش در جامعه برسیم.
خلأ فرهنگ و هنر در سالهای گذشته، امروز دامن گیر ما است
غفاری گفت: فاصله‌ای در میان جامعه ما و فرهنگ و هنرمندان ایجاد شده است. برای کم کردن فاصله‌ها، نیاز به صرف هزینه، وقت و نیروی انسانی داریم. هر جا که ما از فرهنگ و هنر فاصله گرفتیم و نتوانستیم آن را به خدمت بگیریم، آسیب‌های جبران ناپذیری را شاهد بوده‌ایم. خلأ فرهنگ و هنر در سالهای گذشته امروز دامن گیر ما است.
وی اظهار کرد: روزانه مهاجرت‌های بسیار زیادی به دلایل مختلفی از جمله مشکلات معیشتی و خشکسالی و ... به شهر یاسوج می‌شود و تعداد شهروندان نیز هر روز بیشتر می‌شود،  اما چقدر بستر و زمینه را برای تربیت شهروندان فراهم کرده‌ایم و چقدر هنر را به خدمت گرفته‌ایم.
غفاری گفت: جشنواره هنرهای تجسمی، نمایشی از توانمندی هنرمندهای تجسمی استان است، برای اینکه بدانیم می‌توانیم آثار و محتوایی توسط این هنرمندان تولید کنیم که بر روی جامعه اثرگذاری داشته باشد.
وی اظهار کرد: هر جایی که به هنر کم لطفی کردیم و فرهنگ را فراموش کردیم و از جان و دل آن را اجرایی نکردیم، اتفاقات جبران ناپذیری را شاهد بوده‌ایم.
نام شما

آدرس ايميل شما

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
1