کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پرونده ویژه کبنانیوز؛

بخش یازدهم) پرویز یزدان‌پناه: افراد گزارش‌نويس در رقابت با افراد موفق، احساس حقارت می‌كنند / با پايبندی به قوانين و وجود آزادی بيان و مطبوعات آزاد، گزارش‌نويسي كم‌ارزش‌تر می‌شود

20 اسفند 1401 ساعت 19:38

در ضرورت یا عدم ضرورت گفت‌وگو مناقشه پایان‌ناپذیری وجود دارد؛ برخی از فعالان، گفت‌وگو را حلقه مفقوده توسعه می‌دانند و برخی دیگر بر لزوم فراهم بودن بسترهای گفت‌وگو تأکید دارند.


در مورد ضرورت یا عدم ضرورت گفت‌وگو مناقشه پایان‌ناپذیری وجود دارد؛ برخی از فعالان، گفت‌وگو را حلقه مفقوده توسعه می‌دانند و برخی دیگر بر لزوم فراهم بودن بسترهای گفت‌وگو تأکید دارند. قائلان به گفت‌وگو در مقابل، از وجود تخریب‌ در لوای نقد اظهار نارضایتی دارند و راه مقابله با این نوع رفتارها را دامن زدن به گفت‌وگو عنوان می‌کنند. مناقشات این حوزه دهه‌هاست در ایران وجود دارد. اما کهگیلویه و بویراحمد به‌طور خاص با این مسأله دست به گریبان استکبنا نیوز در نظر دارد طی سلسله‌مطالبی در مورد اهمیت و ضرورت گفت‌وگو و راه‌های مقابله با تخریب و گزازش‌نویسی افراد علیه یکدیگر، با برخی از نخبگان، فعالان سیاسی و اجتماعی و اساتید دانشگاه گفت‌وگوهایی انجام دهد تا زوایای پنهان این پدیده روشن شود.
پرویز یزدان‌پناه _رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی یاسوج_ در گفت‌وگو با کبنانیوز اظهار داشت: اهميت گفت‌وگو درجامعه بر همگان آشكار است؛ در گفت‌وگو  بايد طرفين احترام يكديگر  را رعايت نمايند و قبل از هر چيزي به اين نكته توجه کنند كه بايد صحبت طرف ديگر را بشنوند ، قضاوت و پيش داوري بدون ادله قوي از صحبت‌هاي طرف مقابل نداشته باشد، اطلاعات هدفمند و باارزش را بيان و برجسته نمايند، نظرات خود را در آزادي كامل بيان نمايند، هنگام بيان نظرات گوينده سكوت کنند و با حركات خود باعث عدم تمركز و تحقير گوينده نشوند.
وی ادامه داد: گفت‌و گو بايد هدفمند و منتج به جمع‌بندي شود، امنيت طرفين بايد در گفت‌وگو  و بعد از آن حفظ شود، زمان، مكان و شيوه  گفت‌وگو  از شرايط مهم است و بايد شنونده و گوينده به اين نكات توجه نمايند.
یزدان‌پناه تأکید کرد: گفت‌وگو باعث مي‌شود كه مسائل شخصي، خانوادگي، اجتماعي ، علمي، سياسي، اقتصادي  و ... مورد تجزيه و تحليل قرار گيرند و كمك به حل و يا كم كردن مشكلات مي‌كند.
وی اضافه کرد: گفت‌وگو  باعث پايين آوردن هزينه‌هاي  سياسي، اجتماعي، اقتصادي و ... مي‌شود؛ منتهي بايد گوش‌هاي شنوايي براي شنيدن صحبت‌هاي يكديگر وجود داشته باشد.
رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: طرفين گفت‌وگو بايد اعتماد حداقلي به يكديگر داشته باشندتا بتوانند به‌طور شفاف و آزاد مسايل في‌مابين را مطرح نمايند و به يك جمع‌بندي قابل قبول برسند.
وی در ادامه به علت برخی تخریب‌ها و گزارش‌نویسی‌ها در کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: علت گزارش‌نويسي قبل و بعد از انقلاب، اين است كه دولت‌ها از گزارش‌نويس‌ها حمايت كرده‌ و منافع آنها و اميال‌شان را در تصميم‌گيري‌ها لحاظ نموده‌اند و گاهي همين گزارش‌دهي‌ها باعث دادن رانت و مزاياي مادي و معنوي براي شخص گزارش‎‌نويس شده است.
وی اضافه کرد: معمولاً افراد گزارش‌نويس در رقابت با افراد شاخص و موفق، احساس حقارت مي‌كنند و جرأت ابراز بيان نقاط ضعف مدير و يا طرف مقابل خود را ندارندو كم‌هزينه‌ترين راه را كه همان گزارش‌نويسي است، انتخاب مي‌نمايند.
وی به برخی از زمینه‌های مناسب برای رشد گزارش‌نویسی اشاره کرد و گفت: گزارش‌نويسي در كشورهاي در حال توسعه و يا عقب مانده اتفاق می‌افتد كه پايبندي به قوانين از طرف مديران و تصميم‌گيرندگانِ آن کشور وجود ندارد؛ آزادي بيان و مطبوعات به‌اندازه كافي و جود ندارد و يا اين‌كه آسيب‌هاي بعد از بيان، وجود دارد.
وی تأکید کرد: هر چه در جامعه‌اي پايبندي به قوانين توسط حكومت و مردم و همچنین آزادي بيان و مطبوعات آزاد وجود داشته باشد، گزارش‌نويسي كم‌ارزش‌تر مي‌شود.
یزدان‌پناه با بیان اینکه گزارش‌نويسي و تخريب عليه يكديگر مختص استان کهگیلویه و بویراحمد نیست اما شدت آن در این استان بيشتر است، راهكارهاي برخورد با گزارش‌نويسي را اینگونه برشمرد: فراهم کردن آزادي بيان؛ وجود مطبوعات آزاد؛ پايبندي به قوانين و مقررات مصوب مجلس؛ استقلال قوا و عدم دخالت در كار يكديگر؛ نهادهاي نظارتي قوي؛ ارتقا جايگاه انجمن‌ها و سمن‌ها؛ حمايت از احزاب سياسي؛ ارتقا جايگاه آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در تربيت نيروهاي كارآمد و پايبند به قانون؛ تنبيه گزارش‌دهندگان خلاف حقيقت توسط نهادهاي نظارتي؛ و تشويق كساني كه گزارش‌هاي مبتني بر حقيقت را به نهادهاي نظارتي و مديران اجرايي نهادهاي دولتي داده‌اند.
یزدان‌پناه در خصوص تجربه شخصی‌اش از گزارش‌نویسی گفت: در رابطه با خودم باید بگویم قرباني نبوده‌ام و در مواردي كه گزارش‌نويسي‌هاي خلاف بر عليه من وجود داشته، شفاف سازي شده و گزارشِ خلاف، خنثي شده است. هر چند بعضي از گزارش‌هاي خلاف بر عليه من و عدم فرصتِ دفاع، باعث مخدوش شدن شخصيت و زير سؤال رفتن خدمات ارائه شده در گذشته شده است.


کد مطلب: 459648

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/interview/459648/بخش-یازدهم-پرویز-یزدان-پناه-افراد-گزارش-نويس-رقابت-موفق-احساس-حقارت-می-كنند-پايبندی-قوانين-وجود-آزادی-بيان-مطبوعات-آزاد-گزارش-نويسي-كم-ارزش-تر-می-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1