تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۰۳
کد مطلب : ۴۲۳۴۲۲
فعالان اجتماعی و فرهنگی کهگیلویه در گفت‌وگو با کبنا:

شورای شهر دهدشت فرصت جبران دارد / سیاسی کاری نکنید / ضرورت حفظ تعادل بین معیارها / مسوول رای مردم هستید

۱
۰
شورای شهر دهدشت فرصت جبران دارد / سیاسی کاری نکنید
کبنا ؛«اگر چه انتخاب شهردار باید به دور از حواشی و مسائل سیاسی باشد، چرا که رأی مردم دهدشت به اعضای شورا رأی به سیاست نبود، بلکه رأی به عمران، آبادانی، توسعه شهر، ارامش و همچنین اسایش شهر بود. ولی متاسفانه باید پذیرفت یکی از عوامل عقب ماندگی کهگیلویه همین دخالت بیش از حد و نابجای  چهره‌های سیاسی بر همه امور است که اسفندیار برخه یک نمونه از این تحمیل هابود.
«از آنجایی که باید مصلحت شهر و مردم، خط قرمز شورای شهر باشد»، کبنا نیوز گفت‌وگوهای را با برخی از شهروندان دهدشت به منظور بررسی نقش و عملکرد شورا انجام داده که از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد.
انجام‌روز از وکلای شهر دهدشت می‌گوید: « اعضای شورای شهر باید احساس مسئولیت واقعی و حقیقی نسبت به رأی مردم داشته باشند.» شهریار جمالی نیز معتقد است که «متاسفانه عدم داشتن یک چشم انداز مشخص در شهر دهدشت هدفمندی را از شهرداری دور کرده است.» برقک از فعالان فرهنگی نیز بیان می‌کند «انتظار از شورای شهر این است که نگاه قبیله‌ای، ایلی و طایفه‌ای و حتی صرف سیاسی را کنار بگذارند.»

کبنا؛ به نظر شما شهردار دهدشت باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد که بتواند شهر  را از بحران بی مدیریتی برهاند؟

انجام روز: برای یک شهردار خوب قطعاً فاکتورهای زیادی لازم هست، چون کار شهرداری حوزه‌های وسیعی از جمله عمرانی، فرهنگی، مالی، سیاسی، اجتماعی، معماری و... را شامل می‌شود.
 بر این باورم که تا زمانیکه فرهنگ، نگرش مردم و مسئولین اصلاح نشود نه تنها شهردار بلکه هیچ مسئولی در حل مشکلات موفق نخواهد شد حتی  اگر تمام معیارهای لازم را داشته باشد.
مثل هر کار فرهنگی دیگری که نهادینه شدنان زمانبر است، تغییر نگرش یک جامعه هم زمانبر است.

کبنا؛ انتظار دارید اعضای شورای شهر چه معیارهایی را برای انتخاب شهردار در نظر بگیرند؟
انجام روز: احساس مسئولیت دلسوزانه، واقعی و حقیقی نسبت به رأی مردم داشته باشند، منافع فردی، قومیتی، سیاسی و... را در انتخاب شهردار کنار بگذارند.

کبنا؛ به نظر شما شهردار دهدشت باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد تا بتواند شهر را از بحران بی مدیریتی برهاند؟
شهریار جمالی مدرس دانشگاه می‌گوید: با دیدگاهی واقع بینانه در جایگاه یک شهروند، نظر شخصی خود را در خصوص معیارها و چگونگی انتخاب شهردار  در شهر دهدشت بیان می‌کنم.
انتخاب شهردار توسط شورای شهر در ادوار مختلف یکی از پر چالش ترین تصمیماتی بوده و می‌باشد که در محافل و مجالس شهر ما، موضوع اصلی گفت‌وگو و مباحثه می‌شود. پرداختن به این مسئله نیازمند زمان کافی است، لذا سعی می‌کنم بصورت فشرده و جامع مطالبی را عنوان نمایم.
کاملاً روشن بود که شورای پنجم به دلایل فراوانی در انتخاب شهردار استقلال مطلقی نداشتند و خروجی تصمیم آنها یک شهردار سیاسی بود، پرداختن به عملکرد شهردار دوره پنجم باید در جای خود انجام پذیرد.
 تجربه
نشان می‌دهد که  با توجه به جو سیاسی و فرهنگی حاکم بر دهدشت، انتخاب شهردار متأثر از تصمیمات سیاسیِ محلی است و عدم دخالت خواص و یا عدم نظر خواهی از آن‌ها عملاً دشوار بوده و شدنی نیست. دلیل دشوار بودن آن را مجدداً این مسئله میدانیم که فضای سیاسی و فرهنگی حاکم، اینگونه ایجاب می‌کند.

کبنا: انتظار دارید اعضای شورای شهر چه معیارهایی برای انتخاب شهردار در نظر بگیرند؟
جمالی: اعضای شورای شهر اگر قصد دارند یک شهردار خوب انتخاب نمایند، باید بین معیارهای مختلف تعادل ایجاد کنند، نه اینکه تنها یک یا چند معیار را مد نظر قرار داده وصرفا بر آن تمرکز نمایند.
 این یک واقعیت است که در شهر دهدشت اگر فردی تمام معیارهای لازم جهت شهردار شدن را داشته باشد اما سیاسیون با وی تعاملی نداشته باشند با شکست مواجه می‌گردد. و برعکس اگر صرفاً رضایت و تعامل خواص سیاسی معیار انتخاب شهردار باشد و  از دیگر معیارها چشم پوشی شود، به رأی مردم خیانت می‌شود.
از معیارهای یک شهردار خوب می‌توان به موارد زیر اشار کرد:
۱- تخصص در مدیریت: یک شهردار خوب باید یک مدیر خوب باشد. یک مدیر خوب علاوه بر داشتن تخصص و علم مدیریت باید تجربه کافی و موفقی در این زمینه داشته باشد تا بتواند مجموعه‌ی تحت امر خویش را ساماندهی، کنترل و هدایت نموده و رضایت حداکثری آن‌ها که مقدمه‌ی رضایت شهروندان می‌باشد را فراهم نماید.
۲- خلاقیت و نوآوری: شهردار خوب کسی است که در شهر دهدشت با وجود حداقل بودن امکانات و اعتبارات مالی، بتواند با تکیه بر خلاقیت و نوآوری از داشته‌ها و موجودیت‌های حداقلی به بهترین شکل ممکن جهت توسعه‌ی همه جانبه شهر استفاده نماید.
شهرداری که ذهن خلاقی نداشته باشد نمی‌تواند  آن پویایی خاص و چشمگیر در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، مبلمان شهری، فضای سبز و امثالهم  را بوجود بیاورد.
۲- بینش اقتصادی: از آنجایی که شهرداری باید  یک نهاد غیر دولتی و عمومی باشد، شهردار باید بتواند تمام تلاش خود جهت استقلال اقتصاد شهرداری را با مشورت متخصصین مربوطه به کارگیرد. متاسفانه تاکنون در شهر دهدشت منابع پایدار درآمد شهرداری نسبت به سال‌های گذشته افزایش ملموسی نداشته است و این از برجسته‌ترین مشکلات شهرداری است.
لذا یک شهردار خوب باید با به کارگیری ابزارهای مختلف، منابع درآمد شهرداری را افزایش داده و همچنین در راستای پرداخت بدهی‌ها و پیگیری مطالبات مالی وسواس ویژه به خرج دهد.
۳-توجه ویژه به فناوری اطلاعات در توسعه‌ی شهری: از دیگر معیارهای یک شهردار موفق آن است که در دنیای امروز حداقل با ادبیات فناوری اطلاعات آشنا باشد.
 به روز بودن شهردار و آگاهی از تاثیراتِ توسعه‌ی استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا می‌تواند در تبلیغات شهری، ارائه خدمات شهری به شهروندان، کاهش خدمات حضوری در شهرداری و شورا، ارائه گزارشات مرتب به مردم از طریق کانال‌های
رسانه‌ای خاصِ شهرداری (پایگاه خبری، سایت ویژه شهرداری)  ودیگر موارد مشابه تغییرات محسوسی ایجاد نماید تا نهایتاً رضایت شهروندان را به دنبال بیاورد.
۴-  آینده نگری و چشم انداز توسعه: شهردار باید دارای یک الگوریتم یا فرآیند مشخصی که در آن  تمام مراحل مربوط به توسعه و مدیریت به شکل منظم و منسجمی لحاظ شده، باشد تا بر اساس آن حرکت کند.
متاسفانه عدم داشتن یک چشم انداز مشخص در شهر دهدشت هدفمندی را از شهرداری دور کرده و عملاً یک فرآیند روتین وار و تکراری را دنبال می‌کند که تجربه‌ی مکرر آن باعث ایستایی و تضعیف انگیزه کارکنان شهرداری می‌گردد.
- شجاعت، جسارت، پاکدستی، رعایت عدالت در  توسعه‌ی شهر، اهمیت توجه به تقویت فرهنگ شهر نشینی، ارائه آموزش‌های مختلف جهت آگاهی بخشی به شهروندان در خصوص حق و تکلیف آنها در برابر شهرداری، تعامل با شورای شهر، انتقاد پذیری، تعامل با رسانه‌ها، مردم داری، داشتن فن بیان قوی، شفافیت، مشورت با مردم، تشکیل کارگروه‌های تخصصی متشکل از جوانان و صاحب نظران، استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد و دوری از سیاسی کاری می‌تواند دیگر معیارها برای انتخاب یک شهردار خوب باشد که شرح آنها در این مجال نمی‌گنجد.
امیدواریم شورای شهر دهدشت بتواند با ایجاد یک تعادل بین این معیارها، شهرداری انتخاب نماید تا روح شهر را تازه کند.

 کبنا؛ به نظر شما شهردار دهدشت باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد تا بتواند شهر را از بحران مدیریت برهاند؟
علی سینا برقک فعال فرهنگی: مدیریت شهر شهامت، شجاعت و پرستیژ می‌خواهد در واقع پنجاه درصد مدیریت به طور ذاتی و خدادادی و جسارت مدیر و حتی تیپ و توانایی و هیبت شخص دارد.
صرف تخصص فنی که بعضی روی آن توجه دارند باعث موفقیت نمی‌شود مردم داری و مردم شناسی نیز می‌تواند باعث موفقیت شود.
توان تصمیم گیری و چینش نیروها و الزام به شناخت کار و انجام وظیفه و کنارگذاستن کاغذ بازی نیز تأثیر دارد.

کبنا: انتظار دارید اعضای شورای شهر چه معیارهایی را برای انتخاب شهردار در نظر بگیرند؟
علی سینا برقک: انتظار از شورای شهر این است که نگاه قبیله‌ای، ایلی و طایفه‌ای و حتی صرف سیاسی را کنار بگذارند و نیروی که بتواند هماهنگی لازم در میان کارکنان شهرداری بوجود آورد انتخاب کند.
نیروی که با توجه به شرط سابقه مدیریت پنج ساله پرستیژ مدیریتی را داشته باشد و همچنین توان هماهنگی‌های فرهنگی را داشته باشد.
به شخصه اعتقاد به تخصص دارم اما صرف تخصص موفقیت آمیز نبوده زیرا در دوران گذشته و حتی تجارب سی ساله نشان داده است.  با توجه به وضعیت شهر، شهرداری که تخصص، تجربه، نگاه و شناخت فرهنگی دارد در مدیریت موفق خواهد بود. شورا فقط با این یک انتخاب می‌تواند جبران گذشته کرده بدون توجه به قومیت و حتی بلوک بندی بویراحمد و ثلاث که تا کنون عامل عقب ماندگی بوده به اقدام درستی در انتخاب دست بزند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
جمالی دخالت سیاسیون خوب اومدی نتیجه همین دخالت هم عملکرد بسیار ضعیف شهردار بود به پاس و تمجید از این عملکرد به مقامی در آب و فاضلاب استان بهش دادن
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1