تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۵۱
کد مطلب : ۴۲۴۰۶۷
متن ارسالی؛
ارزیابی دوره خدمت کلانتری در استان کهگیلویه و بویراحمد؛ نه سود نه زیان
۲
کبنا ؛از آغاز استانداری دکتر کلانتری 15 ماه میگذرد که در ارزیابی این زمان در یک جمله میتوان گفت: «عملکرد، نه سود و نه زیان».
اما در نگاهی دقیقتر به رفتارها و عملکرد ۱۵ ماهه ایشان در حوزههای اقتصادی به سادگی در خواهیم یافت که استانداری آقای کلانتری طوری بوده که اگر چه ایشان انتخاباتی بدون حاشیه برگزار کرد که شاید علت این بی حاشیه بودن هم مدیریت دقیق ایشان نبوده بلکه ممکن است علت این مهم برمیگردد به ترکیب و شخصیت کاندیداها و اختلاف فاحش تعداد حامیان کاندیداها و خصوصیات قومی و طایفهای متأثر از آن و نهایتاً سابقهی کنشهای جریانهای سیاسی موجود در استان بوده باشد، ولی پس از پایان انتخابات فعالیتهای مدیریتی استاندار در حوزههای اقتصادی دچار خوابی عمیق گردید و علیرغم فشار اقتصادی و تبعیضهای ناعادلانهی ناشی از این فشار بر گرده مردم، هیچ حرکت قابل قبول و محسوسی از طرف استاندار و تیمهای اقتصادی و سازمانهای اقتصادی تابعه بخصوص سازمان صنعت معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و.... مشاهده نگردید و انگار نه انگار که استاندار وظایفی سوای برگزاری انتخابات همچون راهبری و تصمیم سازی در حوزههای توسعه و عمران و تولید و اشتغال؛ داشته و در مقام استاندار، رئیس و نظام دهنده کارگروهها و کمیسیونهایی محسوب میگردد که وظایفشان در کل توسعه استان در تمامی ابعاد از جمله در ابعاد زیرساختی، سرمایه گذاری و موضوعات اقتصادی است.
با نگاهی کوتاه به فهرست طولانی طرحها و پروژههای کلنگ زنی شده و یا به بهره برداری رسیده در استان کهگیلویه و بویراحمد قبل از استانداری آقای کلانتری مانند سیمان مارگون، آجر دهدشت، روغن گچساران، بیو اتانول باشت و لوله سازی بهمئی و فسفات و آهک چرام که همگی در زمان صدرات استانداران قبلی بودهاند. عملاً استانداری آقای کلانتری در حوزه صنعت و سرمایه گذاری و توسعه صنعتی و زیرساختهای مرتبط با ایجاد بازار آرام و مطمئن و تأمین رضایت مردم استان هیچ نتیجه و دستاوردی برای استان نداشته است و طی این مدت نه طرح سرمایه گذاری جذب شده و نه طرحی قابل قبول به بهرهبرداری رسیده است.
موضوع دیگر در حوزه اقتصادی تأمین پایدار اقلام و کالاهای اساسی و استراتژیک استان کهگیلویه و بویراحمد مانند گوشت قرمز و مرغ و تخم مرغ و شیر و فرآوردههای لبنی است و این سؤال پیش خواهد آمد که جنابشان به عنوان برنامه ریز اول استان طی مدت صدارت خود چه برنامه و طرحی برای ایجاد زیرساختهای ایجاد چنین ظرفیتهایی در استان داشته است تا هم این استان به ظاهر عشایری از واردات این کالاها بی نیاز شود و هم در بزنگاهها و تلاطمات اقتصادی مانند افزایش نرخ ارز به یک باره شاهد افزایش نجومی قیمت این کالاها و غیبتشان بر سفره مردمِ عمدتاً نیازمند استان کهگیلویه و بویراحمد نباشیم.
در سایر حوزهها مانند بخش کشاورزی، به ثمر رسیدن طرحهای مهم آبیاری مانند امامزاده جعفر (ع) و امامزاده مختار (ع) در زمان قبل از استانداری آقای کلانتری هم وضعیت به همین گونه است و عملاً طی پانزده ماه گذشته در این حوزه اقدام مثبتی انجام نشده است
البته ممکن است در پاسخ احتمالی به مطالبات اساسی بالا مسائلی کلی همچون تحریمها و شیوع کرونا و.... مطرح گردد اما آیا تحریمها و کرونا تنها برای استان کهگیلویه و بویراحمد دردمندِ کهگیلویه و بویراحمد بوده است؟ در حالیکه در همین شرایط هر روز شاهد افتتاح یا شروع عملیات اجرایی تعداد زیادی طرحهای اقتصادی در سایر استانها هستیم.
--------------------------------------
سید کمال صالحیانفر
--------------------------------------
اما در نگاهی دقیقتر به رفتارها و عملکرد ۱۵ ماهه ایشان در حوزههای اقتصادی به سادگی در خواهیم یافت که استانداری آقای کلانتری طوری بوده که اگر چه ایشان انتخاباتی بدون حاشیه برگزار کرد که شاید علت این بی حاشیه بودن هم مدیریت دقیق ایشان نبوده بلکه ممکن است علت این مهم برمیگردد به ترکیب و شخصیت کاندیداها و اختلاف فاحش تعداد حامیان کاندیداها و خصوصیات قومی و طایفهای متأثر از آن و نهایتاً سابقهی کنشهای جریانهای سیاسی موجود در استان بوده باشد، ولی پس از پایان انتخابات فعالیتهای مدیریتی استاندار در حوزههای اقتصادی دچار خوابی عمیق گردید و علیرغم فشار اقتصادی و تبعیضهای ناعادلانهی ناشی از این فشار بر گرده مردم، هیچ حرکت قابل قبول و محسوسی از طرف استاندار و تیمهای اقتصادی و سازمانهای اقتصادی تابعه بخصوص سازمان صنعت معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و.... مشاهده نگردید و انگار نه انگار که استاندار وظایفی سوای برگزاری انتخابات همچون راهبری و تصمیم سازی در حوزههای توسعه و عمران و تولید و اشتغال؛ داشته و در مقام استاندار، رئیس و نظام دهنده کارگروهها و کمیسیونهایی محسوب میگردد که وظایفشان در کل توسعه استان در تمامی ابعاد از جمله در ابعاد زیرساختی، سرمایه گذاری و موضوعات اقتصادی است.
با نگاهی کوتاه به فهرست طولانی طرحها و پروژههای کلنگ زنی شده و یا به بهره برداری رسیده در استان کهگیلویه و بویراحمد قبل از استانداری آقای کلانتری مانند سیمان مارگون، آجر دهدشت، روغن گچساران، بیو اتانول باشت و لوله سازی بهمئی و فسفات و آهک چرام که همگی در زمان صدرات استانداران قبلی بودهاند. عملاً استانداری آقای کلانتری در حوزه صنعت و سرمایه گذاری و توسعه صنعتی و زیرساختهای مرتبط با ایجاد بازار آرام و مطمئن و تأمین رضایت مردم استان هیچ نتیجه و دستاوردی برای استان نداشته است و طی این مدت نه طرح سرمایه گذاری جذب شده و نه طرحی قابل قبول به بهرهبرداری رسیده است.
موضوع دیگر در حوزه اقتصادی تأمین پایدار اقلام و کالاهای اساسی و استراتژیک استان کهگیلویه و بویراحمد مانند گوشت قرمز و مرغ و تخم مرغ و شیر و فرآوردههای لبنی است و این سؤال پیش خواهد آمد که جنابشان به عنوان برنامه ریز اول استان طی مدت صدارت خود چه برنامه و طرحی برای ایجاد زیرساختهای ایجاد چنین ظرفیتهایی در استان داشته است تا هم این استان به ظاهر عشایری از واردات این کالاها بی نیاز شود و هم در بزنگاهها و تلاطمات اقتصادی مانند افزایش نرخ ارز به یک باره شاهد افزایش نجومی قیمت این کالاها و غیبتشان بر سفره مردمِ عمدتاً نیازمند استان کهگیلویه و بویراحمد نباشیم.
در سایر حوزهها مانند بخش کشاورزی، به ثمر رسیدن طرحهای مهم آبیاری مانند امامزاده جعفر (ع) و امامزاده مختار (ع) در زمان قبل از استانداری آقای کلانتری هم وضعیت به همین گونه است و عملاً طی پانزده ماه گذشته در این حوزه اقدام مثبتی انجام نشده است
البته ممکن است در پاسخ احتمالی به مطالبات اساسی بالا مسائلی کلی همچون تحریمها و شیوع کرونا و.... مطرح گردد اما آیا تحریمها و کرونا تنها برای استان کهگیلویه و بویراحمد دردمندِ کهگیلویه و بویراحمد بوده است؟ در حالیکه در همین شرایط هر روز شاهد افتتاح یا شروع عملیات اجرایی تعداد زیادی طرحهای اقتصادی در سایر استانها هستیم.
--------------------------------------
سید کمال صالحیانفر
--------------------------------------