تاریخ انتشار
جمعه ۲ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۷
کد مطلب : ۴۲۶۸۴۰
تاثیرات انتخابات ۱۴۰۰؛
آیا ریش و قیچی دست رئیسجمهور بعدی است؟
۰
کبنا ؛ چندماه مانده تا انتخابات ۱۴۰۰ کشور در تنگنای بدی قرار گرفته است تحریم و کرونا راه تنفس اقتصاد کشور را گرفته است و سوء مدیریتها هم مزید بر علت شده و کشور را در شرایط بدی قرار داده است.
به گزارش کبنا، این وضعیت موجب افزایش نگرانیها درباره آینده کشور شده است و نومیدی و سردرگمی جامعه را فرا گرفته است. سوال مردم این است آینده ایران چه خواهد شد؟ در این شرایط دغدغه این روزهای فعالان و جریانهای سیاسی انتخابات ۱۴۰۰ است. انتخاباتی که اغلب کارشناسان امیدی به حضور مردم پای صندوقهای آن ندارند. با این حالTگروهی از فعالان سیاسی بر این نظر هستند انتخابات ۱۴۰۰ میتواند به خروج از وضعیت فعلی و بهبود شرایط منجر شود. اما آیا براستی انتخابات ۱۴۰۰ میتواند شرایط کشور را تغییر دهد و فرقی هم میکند چه کسی رئیس جمهور شود؟ یا انتخابات ۱۴۰۰ با شرایطی میتواند راهگشای وضعیت فعلی کشور باشد؟
قاسم میرزایی نکو از فعالان سیاسی اصلاحطلب و نماینده مجلس دهم با بیان اینکه این پرسش بسیار عمیق است و اگر بتوان به آن پاسخ داد این کشور از بن بست نجات پیدا میکند گفت: به سادگی نمیتوان به این مسئله پرداخت. مسئله مهم، دوگانه تصمیمگیری و قدرت است که باید در کشور حل بشود و تا این مسئله حل نشود معضلات کشور همچنان ادامه خواهد داشت و به آمریکا و انتخابات و مسایل منطقه هم ربطی نخواهد داشت.
وی ادامه داد: به قول رهبری باید نگاه به داخل داشته باشیم. نگاه به داخل یعنی درباره مشکلات در داخل تصمیم بگیریم. یکی از مسایلی که نیاز به تصمیم گیری دارد این است که کسی که رئیس جمهور میشود اختیار ندارد دولتش را هر جور که میخواهد بچیند یا برنامههایش را آنطور که صلاح میداند جلو ببرد. این یعنی چه؟
او افزود: مسئله دیگر این است که ملتی که رای میدهند و پای صندوق میآیند خواستههایی دارند، ولی رئیس جمهور نمیتواند این خواستهها را تحقق بدهد و میگوید از دست من ساخته نیست. او شعارها و وعدههایی میدهد مثل آقای روحانی که وعده رفع حصر را داد بعد گفت نمیتوانم و دست من بسته است. خب ملت برای چه بخواهند در انتخابات شرکت کنند.
میرزایی نکو اضافه کرد: انتخابات وقتی مفهوم و معنی کامل خواهد داشت که مشروعیت، مقبولیت، رای و مشارکت مردم تاثیر و نتیجه بسزا داشته باشد و رئیس جمهور بتواند خواستهها را تحقق بدهد. اما این شرایط در کشور مهیا نیست؛ بنابراین نه انتخابات ۱۴۰۰ و نه حتی ۱۴۰۴ و هر انتخابات دیگری تاثیر محتوایی در تغییر وضع موجود ندارد. مخصوصا با این فرمانی که کشور را تا اینجا جلو آوردیم.
این نماینده سابق اظهار کرد: باید فرمان اداره کشور تغییر کند. باید تغییرات محتوایی و تصمیمگیری در قالب ساختار کشور و مجموعه کشور صورت بگیرد. این هم از دست کسی جز حاکمیت بر نمیآید.
او با توجه به اظهارات برخی درباره اینکه فرق میکند چه کسی در انتخابات ۱۴۰۰ پیروز شود و ویژگیهای فرد پیروز میتواند در بهبود وضعیت کشور موثر باشد عنوان کرد: تا حالا همه رؤسای جمهور ویژگیهای مختلفی داشتند و افراد متفاوتی هم کاندید شدند. احمدینژاد ویژگیهای خاص خود را داشت، آقای خاتمی، آقای هاشمی و موسوی نخست وزیر هم ویژگیهای فردی و خاص خود را داشتند. اما کدام یک از آنها عاقبتشان ختم به خیر شد. پس بستگی به شخص ندارد. بالاخره باید یکی خوب در میآمد، اما یکی که منحرف شد، یکی فتنه شد، یکی هم که در حصر است. آقای روحانی هم این شد.
وی افزود: هر کدام از اینها خوبی و مزایایی داشتند. دلشان برای کشور میسوخته و میخواستند کشور را یک قدم جلو ببرند، اما ایرادهایی هم داشتند. اما وقتی به همه اینها مشکلاتی منتسب میشود نشان میدهد تا مسئله اصلی حل نشود به شخص ربطی ندارد. ساختار کشور ساختاری است که پس از مدتی رئیس جمهور به منفورترین فرد تبدیل میشود یا یکی میشود بهترین فرد، یکی دیگر میشود نابودترین فرد و یکی هم در حصر میرود.
انتخاب مردم در ۱۴۰۰ میتواند موجب بهبود وضع فعلی شود
ولی ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا نظر دیگری دارد. او در پاسخ به پرسشهای فرارو، انتخاب مردم را مسئله اساسی دانست و گفت: اینکه انتخابات ۱۴۰۰ بتواند به تغییر شرایط فعلی منجر شود بستگی به نوع انتخاب مردم دارد.
او افزود: باید دو موضوع مهم را از یکدیگر تفکیک کرد که معمولا تفکیک نمیکنیم. انتخاب حق مردم است. وکسی نمیتواند این حق را از مردم بگیرد. مردم حق دارند انتخاب کنند. مردم هستند که حق دارند اشتباه کنند و مردم هم هستند که حق دارند درست انتخاب کنند. همه اینها حق مردم است. کسی هم نمیتواند این حق را از مردم بگیرد. در انتخابهای زندگی فردی هم همین طور است. وقتی لباسی انتخاب میکنیم حق داریم بخریم یا نخریم و حق داریم اشتباه کنیم و لباس نامناسبی بخریم و بعد پشیمان بشویم. اینها همه حق مردم است.
این فعال سیاسی اضافه کرد: درست است که این حق را داریم، ولی باید درست از این حق استفاده کنیم و انتخاب درست انجام بدهیم اگر در مورد رئیس جمهور یا مجلس انتخاب درستی نکنیم آثار سوء آن به ما برمیگردد و خودمان را ملامت میکنیم. درست است حق داریم، ولی از نظر عقلی حق نداریم اشتباه کنیم حتی از نظر الهی هم حق نداریم اشتباه کنیم.
ایمانی تأکید کرد: اگر در انتخابات آینده مردم درست انتخاب کنند انتخاب آینده و دولت بعدی میتواند سرنوشت کشور را آرام آرام و نه به سرعت تغییر بدهد. در انتخابات تعدادی کاندیدا میشوند شاید همه گزینههای من رای دهنده را نداشته باشد، ولی باید بهترین را انتخاب کنیم. حق داریم انتخاب کنیم، ولی به لحاظ عقلی حق نداریم اشتباه کنیم. اگر مردم با کمک خدا انتخاب درست انجام بدهند این میتواند در سرنوشت کشور و مسایل اقتصادی و معیشتی و فرهنگی و سیاسی تاثیرگذار باشد، ولی زمان بر خواهد بود.
او همچنین با توجه به اظهاراتی مبنی بر این که فرقی ندارد چه کسی در انتخابات ۱۴۰۰ رئیس جمهور شود و این مسئله به اجماع حاکمیت بر تغییر یا تصمیم گیری نظام درباره برخی مسایل، چون مذاکره بر میگردد گفت: نمیدانم منظورشان چیست. کل حاکمیت باید چه کند. حرف از مذاکره حرف دیگری است. آیا مذاکره برای ما میتواند دستاوردی داشته باشد. تصمیم حاکمیتی و مذاکره حرفهای شعاری و ژورنالیستی است.
وی افزود: فرض بگذاریم دولت بعدی میآید و میخواهد مذاکره کند سوال این است آیا این مفید است یا نه. اگر مفید نباشد نباید انجام بدهیم. ما از مذاکره تجربهای داریم که به ۱۰۰ سال یا ۲۰۰ سال قبل برنمیگردد و برای دو سه سال پیش است. ما مذاکره کردیم. مذاکره همه جانبه هم کردیم با همه کشورهای جهان. همه هم توافق کردند. شورای امنیت سازمان ملل متحد هم تایید کرد. از این بالاتر؟ دیگر چه میگویید؟ با یک کشور نه، ما با ۵ کشور مذاکره کردیم نه خیلی وقت پیش همین همین سه چهار سال پیش. ما جلوی دید همه جهانیان توافق را امضا کردیم. اما نتیجه چه شد؟
این فعال سیاسی بیان کرد: اینکه بخواهیم حرفهای عوامانه بزنیم درست نیست. مذاکره چیز مطلوبی است. مذاکره کردن، توافق کردن و تبادل نظر کردن چیز بسیار مفیدی برای هر کشور و کشور ماست، اما ما این کار را کردیم اگرنکرده بودیم جایش باقی بود. ما کردیم نتیجه این شده حالا باز هم توصیه میکنید برویم مذاکره کنیم نباید از مذاکره فرار کنیم. ولی سر چه موضوعی مذاکره کنیم. دستور مذاکرات را بنویسید چه باید باشد. اگر شما توانستید دستورجلسهای برای مذاکرات تعیین کنید بنشینیم مذاکره کنیم. حرفهای عوامانه نباید زد یعنی چه مذاکره و حاکمیت!
وی افزود: فرض کنید همین دولت آقای روحانی میخواهد برود مذاکره کند سر چه موضوعی باید مذاکره کند. ببینید طرف مقابل شما قبول میکند سر این موضوع مذاکره کند. طرف مقابل شما دستور مذاکره را گفته شما این را قبول دارید که بنشینید مذاکره کنید. اگر دولت قبول دارد برود مذاکره کند. این دستور، دستور نیست. مثل زمانی میماند که ژاپن پس از بمباران هیروشیما توافقنامه با آمریکا امضاء کرد. دستور مذاکرهای که آمریکا نوشته عین همان وقتی است که ژاپن توافقنامه را امضا کرد.
ایمانی با تأکید بر اینکه انتخاب درست مردم همیشه موجب تغییر است درباره معیارهای عینی یک انتخاب درست که موجب تغییر در وضعیت کنونی شود گفت: معیارها را خود مردم میدانند. باید افرادی را انتخاب کنند که به لحاظ مدیریت کشور قابل باشند و کارآمدی داشته باشند. افرادی که نظریه پرداز هستند خوبند، اما به درد ریاست جمهوری نمیخورند. افرادی که سابقه اجرایی ندارند و افرادی که به دنبال تنشهای سیاسی در داخل کشور برای گروه خود هستند به درد ریاست جمهوری نمیخورند.
او ادامه داد: فردی که توانایی اجرایی داشته باشد، اهل تعامل باشد، از جنس مردم باشد، درد مردم را بفهمد، به لحاظ سطح زندگی به طبقات پایین نزدیک باشد، مردمی باشد، دور خودش پیلهای قرار ندهد که نزدیک شدن به او حتی از سوی وزرایش هم سخت باشد، به راحتی با مردم رابطه داشته باشد، فعال و پرانرژی باشد؛ بتواند خوب مدیریت کند و دیدگاههای کارشناسان مختلف در حوزههای گوناگون را بشنود یعنی مشورت کند و تصمیم درست را بگیرد، اگر اشتباهی کرد صادقانه به مردم بگوید و صداقت داشته باشد، این معیارهای یک انتخاب درست است که موجب تغییر میشود.
به گزارش کبنا، این وضعیت موجب افزایش نگرانیها درباره آینده کشور شده است و نومیدی و سردرگمی جامعه را فرا گرفته است. سوال مردم این است آینده ایران چه خواهد شد؟ در این شرایط دغدغه این روزهای فعالان و جریانهای سیاسی انتخابات ۱۴۰۰ است. انتخاباتی که اغلب کارشناسان امیدی به حضور مردم پای صندوقهای آن ندارند. با این حالTگروهی از فعالان سیاسی بر این نظر هستند انتخابات ۱۴۰۰ میتواند به خروج از وضعیت فعلی و بهبود شرایط منجر شود. اما آیا براستی انتخابات ۱۴۰۰ میتواند شرایط کشور را تغییر دهد و فرقی هم میکند چه کسی رئیس جمهور شود؟ یا انتخابات ۱۴۰۰ با شرایطی میتواند راهگشای وضعیت فعلی کشور باشد؟
قاسم میرزایی نکو از فعالان سیاسی اصلاحطلب و نماینده مجلس دهم با بیان اینکه این پرسش بسیار عمیق است و اگر بتوان به آن پاسخ داد این کشور از بن بست نجات پیدا میکند گفت: به سادگی نمیتوان به این مسئله پرداخت. مسئله مهم، دوگانه تصمیمگیری و قدرت است که باید در کشور حل بشود و تا این مسئله حل نشود معضلات کشور همچنان ادامه خواهد داشت و به آمریکا و انتخابات و مسایل منطقه هم ربطی نخواهد داشت.
وی ادامه داد: به قول رهبری باید نگاه به داخل داشته باشیم. نگاه به داخل یعنی درباره مشکلات در داخل تصمیم بگیریم. یکی از مسایلی که نیاز به تصمیم گیری دارد این است که کسی که رئیس جمهور میشود اختیار ندارد دولتش را هر جور که میخواهد بچیند یا برنامههایش را آنطور که صلاح میداند جلو ببرد. این یعنی چه؟
او افزود: مسئله دیگر این است که ملتی که رای میدهند و پای صندوق میآیند خواستههایی دارند، ولی رئیس جمهور نمیتواند این خواستهها را تحقق بدهد و میگوید از دست من ساخته نیست. او شعارها و وعدههایی میدهد مثل آقای روحانی که وعده رفع حصر را داد بعد گفت نمیتوانم و دست من بسته است. خب ملت برای چه بخواهند در انتخابات شرکت کنند.
میرزایی نکو اضافه کرد: انتخابات وقتی مفهوم و معنی کامل خواهد داشت که مشروعیت، مقبولیت، رای و مشارکت مردم تاثیر و نتیجه بسزا داشته باشد و رئیس جمهور بتواند خواستهها را تحقق بدهد. اما این شرایط در کشور مهیا نیست؛ بنابراین نه انتخابات ۱۴۰۰ و نه حتی ۱۴۰۴ و هر انتخابات دیگری تاثیر محتوایی در تغییر وضع موجود ندارد. مخصوصا با این فرمانی که کشور را تا اینجا جلو آوردیم.
این نماینده سابق اظهار کرد: باید فرمان اداره کشور تغییر کند. باید تغییرات محتوایی و تصمیمگیری در قالب ساختار کشور و مجموعه کشور صورت بگیرد. این هم از دست کسی جز حاکمیت بر نمیآید.
او با توجه به اظهارات برخی درباره اینکه فرق میکند چه کسی در انتخابات ۱۴۰۰ پیروز شود و ویژگیهای فرد پیروز میتواند در بهبود وضعیت کشور موثر باشد عنوان کرد: تا حالا همه رؤسای جمهور ویژگیهای مختلفی داشتند و افراد متفاوتی هم کاندید شدند. احمدینژاد ویژگیهای خاص خود را داشت، آقای خاتمی، آقای هاشمی و موسوی نخست وزیر هم ویژگیهای فردی و خاص خود را داشتند. اما کدام یک از آنها عاقبتشان ختم به خیر شد. پس بستگی به شخص ندارد. بالاخره باید یکی خوب در میآمد، اما یکی که منحرف شد، یکی فتنه شد، یکی هم که در حصر است. آقای روحانی هم این شد.
وی افزود: هر کدام از اینها خوبی و مزایایی داشتند. دلشان برای کشور میسوخته و میخواستند کشور را یک قدم جلو ببرند، اما ایرادهایی هم داشتند. اما وقتی به همه اینها مشکلاتی منتسب میشود نشان میدهد تا مسئله اصلی حل نشود به شخص ربطی ندارد. ساختار کشور ساختاری است که پس از مدتی رئیس جمهور به منفورترین فرد تبدیل میشود یا یکی میشود بهترین فرد، یکی دیگر میشود نابودترین فرد و یکی هم در حصر میرود.
انتخاب مردم در ۱۴۰۰ میتواند موجب بهبود وضع فعلی شود
ولی ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا نظر دیگری دارد. او در پاسخ به پرسشهای فرارو، انتخاب مردم را مسئله اساسی دانست و گفت: اینکه انتخابات ۱۴۰۰ بتواند به تغییر شرایط فعلی منجر شود بستگی به نوع انتخاب مردم دارد.
او افزود: باید دو موضوع مهم را از یکدیگر تفکیک کرد که معمولا تفکیک نمیکنیم. انتخاب حق مردم است. وکسی نمیتواند این حق را از مردم بگیرد. مردم حق دارند انتخاب کنند. مردم هستند که حق دارند اشتباه کنند و مردم هم هستند که حق دارند درست انتخاب کنند. همه اینها حق مردم است. کسی هم نمیتواند این حق را از مردم بگیرد. در انتخابهای زندگی فردی هم همین طور است. وقتی لباسی انتخاب میکنیم حق داریم بخریم یا نخریم و حق داریم اشتباه کنیم و لباس نامناسبی بخریم و بعد پشیمان بشویم. اینها همه حق مردم است.
این فعال سیاسی اضافه کرد: درست است که این حق را داریم، ولی باید درست از این حق استفاده کنیم و انتخاب درست انجام بدهیم اگر در مورد رئیس جمهور یا مجلس انتخاب درستی نکنیم آثار سوء آن به ما برمیگردد و خودمان را ملامت میکنیم. درست است حق داریم، ولی از نظر عقلی حق نداریم اشتباه کنیم حتی از نظر الهی هم حق نداریم اشتباه کنیم.
ایمانی تأکید کرد: اگر در انتخابات آینده مردم درست انتخاب کنند انتخاب آینده و دولت بعدی میتواند سرنوشت کشور را آرام آرام و نه به سرعت تغییر بدهد. در انتخابات تعدادی کاندیدا میشوند شاید همه گزینههای من رای دهنده را نداشته باشد، ولی باید بهترین را انتخاب کنیم. حق داریم انتخاب کنیم، ولی به لحاظ عقلی حق نداریم اشتباه کنیم. اگر مردم با کمک خدا انتخاب درست انجام بدهند این میتواند در سرنوشت کشور و مسایل اقتصادی و معیشتی و فرهنگی و سیاسی تاثیرگذار باشد، ولی زمان بر خواهد بود.
او همچنین با توجه به اظهاراتی مبنی بر این که فرقی ندارد چه کسی در انتخابات ۱۴۰۰ رئیس جمهور شود و این مسئله به اجماع حاکمیت بر تغییر یا تصمیم گیری نظام درباره برخی مسایل، چون مذاکره بر میگردد گفت: نمیدانم منظورشان چیست. کل حاکمیت باید چه کند. حرف از مذاکره حرف دیگری است. آیا مذاکره برای ما میتواند دستاوردی داشته باشد. تصمیم حاکمیتی و مذاکره حرفهای شعاری و ژورنالیستی است.
وی افزود: فرض بگذاریم دولت بعدی میآید و میخواهد مذاکره کند سوال این است آیا این مفید است یا نه. اگر مفید نباشد نباید انجام بدهیم. ما از مذاکره تجربهای داریم که به ۱۰۰ سال یا ۲۰۰ سال قبل برنمیگردد و برای دو سه سال پیش است. ما مذاکره کردیم. مذاکره همه جانبه هم کردیم با همه کشورهای جهان. همه هم توافق کردند. شورای امنیت سازمان ملل متحد هم تایید کرد. از این بالاتر؟ دیگر چه میگویید؟ با یک کشور نه، ما با ۵ کشور مذاکره کردیم نه خیلی وقت پیش همین همین سه چهار سال پیش. ما جلوی دید همه جهانیان توافق را امضا کردیم. اما نتیجه چه شد؟
این فعال سیاسی بیان کرد: اینکه بخواهیم حرفهای عوامانه بزنیم درست نیست. مذاکره چیز مطلوبی است. مذاکره کردن، توافق کردن و تبادل نظر کردن چیز بسیار مفیدی برای هر کشور و کشور ماست، اما ما این کار را کردیم اگرنکرده بودیم جایش باقی بود. ما کردیم نتیجه این شده حالا باز هم توصیه میکنید برویم مذاکره کنیم نباید از مذاکره فرار کنیم. ولی سر چه موضوعی مذاکره کنیم. دستور مذاکرات را بنویسید چه باید باشد. اگر شما توانستید دستورجلسهای برای مذاکرات تعیین کنید بنشینیم مذاکره کنیم. حرفهای عوامانه نباید زد یعنی چه مذاکره و حاکمیت!
وی افزود: فرض کنید همین دولت آقای روحانی میخواهد برود مذاکره کند سر چه موضوعی باید مذاکره کند. ببینید طرف مقابل شما قبول میکند سر این موضوع مذاکره کند. طرف مقابل شما دستور مذاکره را گفته شما این را قبول دارید که بنشینید مذاکره کنید. اگر دولت قبول دارد برود مذاکره کند. این دستور، دستور نیست. مثل زمانی میماند که ژاپن پس از بمباران هیروشیما توافقنامه با آمریکا امضاء کرد. دستور مذاکرهای که آمریکا نوشته عین همان وقتی است که ژاپن توافقنامه را امضا کرد.
ایمانی با تأکید بر اینکه انتخاب درست مردم همیشه موجب تغییر است درباره معیارهای عینی یک انتخاب درست که موجب تغییر در وضعیت کنونی شود گفت: معیارها را خود مردم میدانند. باید افرادی را انتخاب کنند که به لحاظ مدیریت کشور قابل باشند و کارآمدی داشته باشند. افرادی که نظریه پرداز هستند خوبند، اما به درد ریاست جمهوری نمیخورند. افرادی که سابقه اجرایی ندارند و افرادی که به دنبال تنشهای سیاسی در داخل کشور برای گروه خود هستند به درد ریاست جمهوری نمیخورند.
او ادامه داد: فردی که توانایی اجرایی داشته باشد، اهل تعامل باشد، از جنس مردم باشد، درد مردم را بفهمد، به لحاظ سطح زندگی به طبقات پایین نزدیک باشد، مردمی باشد، دور خودش پیلهای قرار ندهد که نزدیک شدن به او حتی از سوی وزرایش هم سخت باشد، به راحتی با مردم رابطه داشته باشد، فعال و پرانرژی باشد؛ بتواند خوب مدیریت کند و دیدگاههای کارشناسان مختلف در حوزههای گوناگون را بشنود یعنی مشورت کند و تصمیم درست را بگیرد، اگر اشتباهی کرد صادقانه به مردم بگوید و صداقت داشته باشد، این معیارهای یک انتخاب درست است که موجب تغییر میشود.