تاریخ انتشار
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۴۳۱۶۸۶
رهبر كاتوليك‌هاي جهان در نخستين سفر به بين‌النهرين؛

بازتاب گسترده جهانی سفر پاپ به عراق

۰
بازتاب گسترده جهانی سفر پاپ به عراق
کبنا ؛پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در سفری تاریخی و چهار روزه به عراق رفته است تا این سفر فتح بابی در راستای نزدیکی ادیان و مذاهب به یکدیگر باشد. پاپ پیش از سفر به عراق در یک کلیپ درباره سفر خود به عراق گفته: من به‌عنوان یک «زائر صلح» به عراق می‌آیم و به دنبال اخوت و آشتی هستم. پاپ فرانسیس که در ابتدا با استقبال مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق مواجه شده و در نخستین ملاقات با او به گفت‌و‌گو پرداخته، قرار است امروز با آیت‌ا... العظمی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان در نجف اشرف دیدار کند و پس از آن نیز با برهم صالح رئیس‌جمهور عراق دیدار کرد. شایان ذکر است حضور پاپ در عراق با استقبال بسیاری از گروه‌ها و مردم مواجه شده و بازتاب‌های زیادی داشته است. 
  بنرهای استقبال از پاپ
عراقی‌ها برای استقبال از پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان تمام بغداد را آذین بسته و با بنرهای منقش به چهره پاپ و تابلوها و پلاکاردها از حضور پاپ استقبال کرده‌اند. در بنرهای نصب‌شده در سطح شهر عکس‌هایی از آیت‌ا... سیستانی مرجع بزرگ شیعیان در کنار پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان دیده می‌شود که نشان‌دهنده صلح و دوستی میان دو دین بزرگ جهانی هستند. حضور پاپ در عراق و سخن زرین امیرالمومنین روی بنر استقبال: مردم دو دسته‌اند یا هم‌کیش تواند یا هم‌نوع تو علی (ع). دولت عراق برای نخستین‌بار از مسیر فرودگاه بغداد تا مقر اقامت پاپ را نیروی امنیتی مستقر و در طول مسیر حرکت کاروان پاپ، پرچم‌های واتیکان و پلاکاردهای بزرگ به نشانه خوشامد برای او نصب کرده است. هر چند که سفر پاپ در شبکه‌های اجتماعی عراق هم بازتاب‌هایی متفاوت داشت و کاربران عراقی از زوایای مختلفی به این سفر پرداخته‌اند، ازجمله به‌عنوان مثال شماری از مردم عراق دولت را که طی روزهای اخیر به پاک‌سازی و زیباسازی خیابان‌های بغداد اهتمام داشته مورد انتقاد قرار دادند و خواستار چنین تلاش‌هایی در تمام مدت سال شدند.
  سفر پاپ به عراق
پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان با گذشتن بیش از یکسال محدودیت‌های کرونایی برای یک سفر 3 روزه جمعه در میان تدابیر شدید امنیتی و مقررات منع ورود به بغداد، وارد عراق شد. سفر پاپ به عراق همزمان شده با تدابیر منع تردد سه‌روزه که در طول مدت اقامت پاپ در عراق برقرار است و همزمان دولت عراق تدابیر گسترده امنیتی برای این سفر تدارک دیده است. استاندار نجف اشرف نیز اعلام کرده که مسئولیت پوشش امنیتی سفر شنبه پاپ به نجف و ملاقاتش با آیت‌ا... العظمی سیستانی ، با ترکیب مشترک نیروهای الحشدالشعبی و نیروهای امنیتی عراق خواهد بود و این نیروها از هم‌اکنون وارد مرحله عملیاتی شده‌اند. هرچند برخی رسانه‌ها این سفر را چهار روزه اعلام کرده‌اند اما خبرگزاری رسمی واتیکان مدت آن را ۳ روز اعلام کرده است. پاپ در بدو ورود به عراق در پای پلکان هواپیما در فرودگاه بغداد مورد استقبال مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر قرار گرفت، درحالی‌که گروهی از مقام‌های رسمی، مذهبی و فرهنگی نیز حضور داشتند. 
   اظهارات پاپ در کاخ ریاست جمهوری
پاپ واتیکان در سخنانی در کاخ ریاست جمهوری عراق اظهار داشت: باید فرصت را در اختیار همه افراد پاکدست قرار دهیم که قصد دارند میهن را بسازند و به ملت خدمت کنند. وی افزود ما باید در ساختن یک جامعه دموکراتیک مشارکت داشته باشیم. ما برای رویارویی با چالش‌های سیاسی و اقتصادی نیازمند هم‌افزایی هستیم.
رهبر مسیحیان جهان خاطر نشان کرد نباید روند کمک‌رسانی به ملت عراق متوقف شود؛ آنان در پی ساخت آینده خود از طریق نهاد‌های دولتی هستند. وی در ادامه گفت باید با فساد در عراق مقابله شود. مقامات عراقی باید حقوق تمام مردم عراق را فراهم کنند. پاپ با بیان اینکه، جامعه جهانی نقش برجسته‌ای در ترویج صلح در خاورمیانه ایفا می‌کند، افزود باید به تمام اختلاف‌ها در عراق پایان داد و اجازه داد که همگان به جای نزاع و درگیری از زندگی مدنی بهره ببرند. وی در بخش دیگری از سخنانش گفت ایزدی‌ها به دلیل گرایش مذهبی شان به شهادت رسیدند. پاپ در ادامه با محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق دیدار کرد. یکی از اقدامات قابل توجه پاپ واتیکان، اهدای تسبیح خود به ریان الکلدانی از فرماندهان مسیحی الحشد الشعبی بود که در جریان اهدای این هدیه، فرماندهان ارشد حشد شعبی از جمله فالح الفیاض رئیس هیأت حشد شعبی حضور داشتند. بازدید از کلیسای «سیده النجده» از دیگر برنامه‌های حضور پاپ در عراق اعلام شده است. خاطر نشان می‌شود پاپ همچنین به شهرهای ناصریه و ذی‌قار سفر خواهد کرد و با مسیحیان اربیل و شخصیت‌های اقلیم کردستان دیدار خواهد داشت. آنچه این سفر را نه تنها موردتوجه مسیحیان عراق بلکه عموم مردم قرار داده است، برنامه دیدار روز شنبه با آیت‌ا... العظمی سیستانی مرجعیت اعلای عراق است که در روز دوم سفر پاپ صورت خواهد گرفت؛ دیداری که از ابتدای اعلام سفر پاپ در صدر توجه رسانه‌های جهان قرار داشت. مسئولان واتیکان برگزاری این دیدار را در نهایت سادگی توصیف کرده‌اند. پاپ در ادامه سفر به عراق با هواپیما به ناصریه مرکز استان ذی‌قار خواهد رفت تا از شهر باستانی اور دیدن کند؛ مکانی که گفته می‌شود زادگاه حضرت ابراهیم است. وی پس از ذی‌قار به بغداد بازخواهد گشت تا در آیین کلیسای مار یوسف شرکت کند. رهبر کاتولیک‌های جهان روز یکشنبه به اربیل در شمال عراق سفر و با مقامات اقلیم و شماری از شخصیت‌های دینی کردستان عراق در فرودگاه دیدار خواهد کرد و سپس با بالگرد به موصل خواهد رفت تا در کلیسای حوش البیعه برای جان‌باختگان و قربانیان این شهر دعا کند. پاپ پس از آن با بالگرد به کلیسای الطاهره در منطقه قره‌قوش خواهد رفت و پس از آن به اربیل بازخواهد گشت تا در آیین ورزشگاه فرانسو حریری این شهر شرکت کند. رهبر کاتولیک‌های جهان سپس به بغداد بازخواهد گشت تا در روز بعد به رم در ایتالیا و واتیکان برگردد.
  واکنش‌ها به ورود پاپ به عراق
سفر پاپ در مجامع فرهنگی و سیاسی عراق بازتاب‌هایی داشته است، از شیخ همام حمودی رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، که با انتشار پیامی سفر پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان به عراق را نشانه جایگاه تمدنی و تاریخی عراق دانست و دیدار پاپ با آیت‌ا... سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق را تاکیدی بر جایگاه عظیم اسلامی و نقش بزرگ عراق در نهادینه کردن ارزش‌های مبتنی بر برادری، عدالت و صلح و پیامی تاریخی توصیف کرد که براساس آن ملت‌ها با امنیت و تسامح در کنار هم همزیستی داشته باشند و فردایی روشن را بسازند تا رهبر کلیسای آشوری کلدانی عراق پاتریک لوئیس رافائل ساکو که گفته همه عراقی‌ها مشتاق دیدار پاپ از عراق هستند و نه فقط مسیحیان! غلامرضا اباذری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد هم با انتشار توئیتی درباره سفر پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان به عراق، این سفر را نشانه تمدن ریشه‌دار عراق، تاریخ، مرجعیت، حوزه علمیه و نقش مهم این کشور در منطقه و جهان توصیف کرد. همچنین میشل عون رئیس‌جمهور لبنان در واکنش به سفر پاپ به عراق ابراز امیدواری کرده است که این سفر در برقراری صلح واقعی که عراق و دیگر ملت‌های منطقه به آن نیاز دارند، موثر باشد. وی گفت: ورود پاپ به مشرق زمین را که همواره مهد تمدن‌ها، ادیان و فرهنگ‌ها بوده است، خوشامد می‌گوییم. امیدواریم که سفر پاپ به سرزمین الرافدین صلح حقیقی که ملت عراق و دیگر ملت‌های منطقه بدان نیاز دارند، برقرار کند. شیخ دانشگاه الازهر مصر هم گفت: سفر تاریخی و شجاعانه پاپ فرانسیس به عراق، پیام صلح، همبستگی و حمایت از همه مردم عراق را به همراه دارد. رسانه‌های فرانسوی، ملاقات بین رهبر شیعیان عراق و رهبر کاتولیک های جهان را تلاشی در راستای گفت‌وگوی بین ادیان قلمداد کرده اند، به خصوص که قرار شده است پاپ پس از ملاقات با آیت‌ا... سیستانی به ناصریه در جنوب عراق برود تا در نزدیکی سرزمین تاریخی اور که زادگاه حضرت ابراهیم است، در نشستی با حضور بزرگان مذاهب مختلف عراق شرکت کند.
  بدون جانفشانی سردار سلیمانی پاپ نمی‌توانست وارد عراق شود 
دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل به سفر پاپ به عراق واکنش نشان داد. حسین امیرعبدا...یان در صفحه رسمی توئیتر خود نوشت: «پاپ فرانسیس وارد بغداد شد. بدون نقش مهم جانفشانی ابومهدی المهندس، سردار سلیمانی و شهدای مبارزه با تروریسم و داعش در عراق و منطقه، امروز پاپ اعظم واتیکان نمی‌توانست با امنیت و آرامش وارد عراق شود. مداخلات کاخ سفید و وجود نظامیان آمریکا در عراق و منطقه همچنان عامل ناامنی است.»

 
نام شما

آدرس ايميل شما

(تصاویر) ابرخودروهای خیره کننده پلیس دبی

(تصاویر) ابرخودروهای خیره کننده پلیس دبی

مدیر کل بخش حمل و نقل و نجات پلیس دبی گفته که افزایش سوپراسپرت‌های پرقدرت این بخش به ...
(تصاویر) مسجدی که ۹۹ گنبد دارد

(تصاویر) مسجدی که ۹۹ گنبد دارد

مسجدی با ۹۹ گنبد در شهر ماکاسار مرکز استان سولاوسی جنوبی اندونزی واقع شده است که با طراحی ...
خاطره بد بورس از دخالت

خاطره بد بورس از دخالت

ریزش‌های اخیر بورس باعث شده که طرح تحقیق و تفحص از بازار سرمایه در دستور کار مجلس قرار ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1