تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب : ۴۳۳۱۸۴
تشریح برنامهها و دیدگاههای سعید محمد؛
سعید محمد در جمع دانشجویان؛ در مدیریت صاحب سبک هستم و خودم را اصلح میدانم
۱
کبنا ؛فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم گفت: بحث امروز کشور ما بحث مدیریت است، از رئیس جمهور شما باید مدیریت بخواهید و چیز دیگری نخواهید و من در بحث مدیریت صاحب سبک، توانمند و دارای رتبههای بین المللی هستم.
به گزارش کبنا، سعید محمد فرمانده سابق قرارگاه خاتم الانبیا در سومین جلسه از سلسله جلسات میز انتخاباتی جمهور اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل که با عنوان «تحول در حکمرانی، عدالت و کارآمدی» برگزار شد، گفت: عملکرد دولت در این چند ساله مطلوب نبوده و آن شعارهای اصلی انقلاب (عدالت و ارزشهای اصیل انقلاب) با اینها فاصله داشته است.
وی افزود: حضرت آقا در گام دوم تاکید دارند که فاصله زیادی بین بایدها و نبایدهاست. ایشان در فرمایشات خود، انتقال نسل مدیریتی را راهکار دانستهاند و به نوعی از عملکردهای گذشته نارضایتی داشتهاند. ایشان دنبال افرادی بودند که دغدغه مردم را داشته باشند تا اینکه به دنبال منفعت خود باشند.
محمد تصریح کرد: امیر المومنین در نهجالبلاغه عنوان میکنند که دولتها زمانی به فروپاشی میرسند که چهار شرط داشته باشند که تقریباً در جمهوری اسلامی ایران دیده میشود. شایسته سالاری رعایت نمیشود و حزب بازی و سیاسی بازی جایگزین آن شده است. افراد شایسته کمتر در جایگاه درست هستند و افراد غیر شایسته مسئول شدهاند.
* دنبال ایجاد ظرفیت جدید برای انجام مطالبات هستیم
وی تصریح کرد: ما از طرفی به جای پرداختن به اصول، به فروع پرداختهایم؛ مثل پرداختن به مسئله دوچرخه سواری زنان به جای مسائل خانواده، یا بحث رها شدن اقتصاد مقاومتی. ما دنبال کار تحولی هستیم. از شیوههای قبلی باید فاصله بگیریم. این فقط با صداقت مسئولین قابل اجراست و ما دنبال ایجاد ظرفیت جدید برای انجام مطالبات هستیم.
محمد در مورد بحران کسری بودجه بیان کرد: منابع داخلی و خارجی داریم که دولت لیبرال دلیل خود را برای مذاکره، بدست آوردن منابع مورد نیاز میداند. سرمایه گذاری به دلیل بالا بودن ریسک در ایران کمتر مورد استفاده کشورهای خارجی قرار میگیرد.
* نقدینگی سرگردان را باید به سمت تولید ببریم
وی ادامه داد: راه این است که از منابع خود کشور استفاده کنیم و نقدینگی سرگردان در کشور را با حفظ اصالت سرمایه و سرمایه دار به سمت تولید جلو ببریم که نیاز به برنامه جامع و کامل دارد.
فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم تصریح کرد: باید سیستم بانکداری و مالی اصلاح شود و فضای سرمایهگذاری جدیدی را ایجاد کنیم که ریسک بازارهای کاذب بالا رود. پس ما نیاز به اصلاح قوانین و مقررات مالی داریم.
محمد خاطر نشان کرد: بحث دور زدن تحریمها هم به عنوان مُسکن در چند سال اول باید انجام شود. مثلاً باید در کشور تولید ارز کنیم که چند جنبه دارد؛ یکی، دور زدن تحریمها در فروش نفت است.
این امکان وجود دارد که ما فروش نفت را به کشورهای نیازمند مثل چین و هند زیاد کنیم. صنایع معدنی یکی از مراکز بزرگی است که میتواند مواد مورد نیاز را به وسیله آن وارد کرد، که به عنوان مسکن در سالهای اولیه به کشور کمک خواهد کرد.
* فروش نفت علیرغم همه سختیها شدنی است
وی افزود: بعضی می گویند که تحریمها باعث شده فروش نفت کاهش پیدا کرده و باعث ایجاد مشکلات شود. من به عنوان کسی که در کف کار بودم و می دانم، می گویم، ما نفت ونزوئلا را که نفت فوق سنگین هست و فروش آن خیلی سخت است به دلیل طلبی که داشتیم گرفتیم و آن را فروختیم و تبدیل به دلار کردیم. فروش نفت علیرغم همه سختیها و ریسکهایی که دارد، شدنی است و جای نفتی که داریم میفروشیم، ما باید بتوانیم مایحتاج مورد نیاز کشور را وارد کنیم.
محمد ادامه داد: بانک مرکزی آنقدر قوانین و مقررات پیچیدهای گذاشت که صادر کننده عملاً بیچاره شد و صادرات را کنار گذاشت و به سمت خرید ارز و… رفت.
فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم تصریح کرد: اینها راهکارهایی هست که در کشورما مغفول مانده، چون ما فرماندهی جنگ اقتصادی در کشور نداریم؛ یعنی وزارتخانه ها همه سعی میکنند کارشان را درست انجام دهند ولی به عنوان یک جزیره!
وی پیرامون بحث یارانهها گفت: درمورد یارانهها برنامه ریزیای که کردیم این است که نباید قطع شود، چون خیلی از مردم زیر خط فقر هستند. اما یکی از برنامه ریزیهایی که میتوانیم انجام دهیم ایجاد یک دیتا بیس و یک بیگ دیتایی هست. اینکه بتوانیم هشتاد و پنج میلیون ایرانی را در آنجا به نمایش بگذاریم و تمام اطلاعات درآمدی، سرمایهای، اموال منقول و غیر منقول آنها را در آنجا ثبت و ضبط کنیم. این خیلی به ما کمک میکند، چون ما الآن آمار دقیقی از وضعیت مردم نداریم و شفافسازی هم به ضرر خیلیهاست و خیلیها جلوگیری میکنند که این اتفاق نیفتد.
وی ادامه داد: برنامه ما این است که ابتدا برویم به سمت تشکیل این مجموعه و بتوانیم وضعیت افراد را رصد بکنیم. علاوه بر آن شیوه مالیات گیری را از بنگاهها به سمت افراد ببریم و تمامی داراییها و اموال را در آنجا بتوانیم رصد کنیم. همچنین برای خیلی مواد مثل بنزین این امکان وجود دارد که آن را به صورت سهمیه فردی بدهیم و افراد بتوانند آن را در بعضی فضاها معامله کنند.
* بانکها سمت هر بازاری بروند موجب اغتشاش در آن میشوند
محمد افزود: سیستم بانکداری ما مشکل عمده دارد. اول اینکه بانکهای ما به ماشین خلق نقدینگی تبدیل شدهاند و یک بخش عمده این نقدینگی به سبب چاپ کردن پول است. دومین موضوعی که در مورد بانکها مدنظر است این است که تسهیلاتی که بانکها میدهند، آنها را به یک بنگاه اقتصادی تبدیل کرده و عملاً کار دلالی انجام میدهند.
وی ادامه داد: بانکداری به بیراهه رفته و از چارچوب مورد نظر خارج شده و برگرداندن آن بسیار سخت است. مثلاً بانک رسالت بانکی بود که با یک چارچوب تفکری درستی شکل گرفت و بدون اینکه بخواهد وارد فضای ربوی شود و سودهای آنچنانی از مردم بگیرد وارد فضایی شد که توانست حداقل یک مشکل را حل کند. آن هم بحث اسلامی قرض الحسنه هست. پس این نشان میدهد که اگر ما میخواستیم میشد بانکها را به سمت درستی هدایت کرد.
فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم ادامه داد: بانکها سمت هر بازاری بروند موجب اغتشاش در آن بازار میشوند. به خاطر نقدینگی بسیار زیادی که در آنها هست و یکی از معضلات مسکن و املاک در کشور ما همین بانکها هستند. آن تناسبی که بین سرمایه اولیهشان و میزان تسهیلات باید برقرار بشود اکثراً رعایت نمیشود و دچار جرائم هم میشوند. به اضافه اینکه خیلی زود بانکداری خصوصی در کشور ما عملیاتی شد. و آنها هم صرفاً دنبال سود خودشان هستند و اصلاً دنبال توسعهی کشور و توسعهی زیرساختهای کشور نیستند و هیچ گونه جهت دهی هم نشدند. ما وقتی به نتیجه مطلوب میرسیم. که بتوانیم بانکها را در خدمت توسعه زیرساختها و اشتغال و تولید بیاوریم.
* حدود سه میلیون واحد مسکونی خالی داریم
محمد پیرامون مسئله مسکن خاطر نشان کرد: بحث مسکن یکی از چالشهای اصلی و بزرگ کشور است و نبودش میتواند بحرانهایی ایجاد بکند. با آماری که ما گرفتیم حدود سه میلیون واحد مسکونی خالی داریم. با وضع قوانین مالیاتی ما میتوانیم بخشی از اینها را طبق قوانین مالیاتی به احصا دربیاوریم. برای اینکه به چرخه عرضه برگردند و نیازها را برطرف کند.
وی گفت: برای بقیه ساخت و سازها برنامه ریزی کردیم که طی چهار سال این ساخت و سازها صورت بگیرد. شیوهای که استفاده میکنیم دو بخش است؛ یکی اینکه از تسهیلات بانکی کم بهره باید استفاده کنیم، که این پاسخگوی این حجم از ساخت و ساز نیست و بانکها کشش آن را ندارند.
محمد افزود: برنامهای داریم که فضایی را درست کنیم که زمین از ما و ساخت یا تسهیلات بانکی را مردم بتوانند تأمین کنند و به صورت اقساط از آنها گرفته شود و یا اینکه سرمایهگذاران بخش مسکن را درگیر کنیم.
* مسکن مهر یکی از بهترین طرحهای اجرایی کشور بود
محمد افزود: در رابطه با کاهش قیمتها به حداقل آنها هم کار شده و در زنجیره تولید و تأمین کالای مورد نیاز مسکن خصوصاً فولاد و سیمان برنامه ریزی شده است. چیزی که مردم در طرح مسکن مهر اعتراض داشتند، بحث کیفیت ساخت و زمان بندی و بحث زیر ساختها بود. هرچند طرح مسکن مهر یکی از بهترین طرحهای اجرایی کشور بود اما این نواقص را باید سعی کنیم در طرح تکمیلی رفع کنیم.
فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم گفت: ما باید به شدت به سمت قوی شدن خودمان برویم و این قوی شدن هم در بعد هستهای است که الحمدالله بحث غنی سازی ۶۰ درصد شروع شد و خود این میتواند در مذاکرات کمک کند. و در بعد توانمندیهای داخلی باید قوی بشویم و این راهکار دارد. اگر این اتفاقات بیفتد ما به راحتی میتوانیم مذاکره کنیم و امتیاز بگیریم. چهارچوبها را حضرت آقا خیلی صریح عنوان نمودند و باید در همان چهارچوبها مذاکره انجام شود.
محمد در پاسخ به این سؤال که طبق قانون اساسی خود را رجال سیاسی میداند یا خیر این طور پاسخ داد: قانون اساسی مصداق خاصی را در این مورد مشخص نکرده اما شورای نگهبان اخیر چارچوبی را تعریف کرده و الان در رفت و برگشت است و من نمیدانم تصویب میشود یا خیر. در این چارچوب برای نیروهای نظامی جایگاه ۶ سال سرلشکری است. اگر ملاک این مورد باشد من ۸ سال جایگاه سرلشکری و بالاتر را دارم و به عنوان یک شاخصه میتوان عنوان کرد.
* ساختار قرارگاه را نیز با یک طرح تحولی بعد از ۳۰ سال تغییر دادهایم
محمد ادامه داد: مجموعهای که من در آن کار کردهام چندین وزارتخانه را در خود جا داده است و ساختار قرارگاه را نیز با یک طرح تحولی بعد از ۳۰ سال تغییر دادهایم و در بخش نفت و گاز و پتروشیمی، صنعت و معدن، کشاورزی، مخابرات نیرو، راه و شهرسازی و حتی دریایی با نهادهای دولتی معادل سازی کردیم. عمده کارهای دولتی را در این بخش انجام دادهایم و با اکثر وزارتخانهها درگیر بودیم.
فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم گفت: من عضو ستاد اقتصاد مقاومتی دولت با حضور ۱۲ الی ۱۳ وزیر بودم و با تحلیل مسائل و مشکلات و تصمیمگیریها و فضای کار آشنا هستم.
وی ادامه داد: قرارگاه خاتم دارای حجم کار بسیار است، ولی چون به عنوان یک مجموعه رسمی شناخته شده در بخش سیاسی نبوده، این ابهامها ایجاد میشود.
وی در پاسخ به این سؤال که چقدر احتمال تأیید شدن از سوی شورای نگهبان را دارد گفت: تا جایی که الان قانونمند و چارچوبمند است اینطور میبینم که باید تأیید بشوم اما فضا سازی هایی که الان در جهت حذف وجود دارد را باید مدیریت کنیم و اینکه اقبال مردمی و عمومی هم در نظر شورای نگهبان تاثیرگذار خواهد بود. معتقدم شورای نگهبان میتواند من را تأیید کند، البته همانطور که میدانید آرا در شورا مستقل است. هر کس باید خودش به اغنا فکری برسد و در این خصوص سعی کردیم جلساتی را با اعضای شورای نگهبان خصوصاً فقها داشته باشیم.
محمد در پاسخ به سؤال دیگری گفت: هیچ فردی در همه موضوعات تخصص ندارد. هرکس در یک موضوعی تخصص دارد، یکی حقوقدان است یکی… و فکر میکنم این مشمول همه افرادی که کاندید شدهاند باشد. بعلاوه اینکه ما از نوع عملکردهایی که تا به امروز دیدیم، عملکردهای خوبی نبوده که وضعیت کشور را به این سمت برده است. نیاز به این است که افرادی به عنوان یک مجموعه خروجی محور و عملگرا و در چهارچوب گفتمان حضرت آقا حرکت کنند و مدیریت جامع را انجام بدهند.
* از رئیس جمهور باید مدیریت بخواهید
فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم افزود: بحث امروز کشور ما بحث مدیریت است. از رئیس جمهور شما باید مدیریت بخواهید و چیز دیگری نخواهید. من در بحث مدیریت صاحب سبک، توانمند و دارای رتبههای بین المللی هستم. و هر چیزی را به عنوان یک پروژه میتوانیم تعریف کنیم. پروژه فقط، پروژه ساختمانی نیست. کار فرهنگی را میتوانید به صورت یک پروژه فرهنگی تعریف و اجرا کنید. به شرط آنکه کسی این چهارچوبها را بداند و به صورت عینی بتواند با آن برخورد و اجرا کند. فکر میکنم نقطه ضعفی که در افرادی که امروز هم آمدهاند همین است.
محمد در پاسخ به سؤال دیگری گفت: ۳۰ سال سابقه کار جدی در سپاه دارم، منتهی ۲ یا ۳ سال است که در مجموعه هولدینگ یاس و جاهای دیگر بودهام و این تجربه کاری باعث شده با همه ارکان کشور از جمله مجلس، دولتیها و سایر اجزای حاکمیتی یک تعامل نزدیک داشته باشیم. اگر شما از این موضوعات مطلع نشدید، بخاطر این است که لزومی نبوده که اینها رسانهای شود. منتهی نیازی به موضعگیری سیاسیِ کسی که در این حیطه کار میکند، نبوده است. ولی این الزاماً به این معنا نیست که موضع سیاسی ندارد بلکه نیازی به مطرح کردنش نبوده است.
فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم در پاسخ به این سؤال که اگر طرح نشود، از کجا بفهمیم و ارزیابی کنیم؟ گفت: مناظرات و تبلیغات انتخابات را برای همین گذاشتهاند.
وی در پاسخ به این سؤال که «حتماً قرارگاه خاتم با ارکان دولتی تعامل داشته اما ما برای ارزیابی چه کنیم؟» افزود: من یک سؤال از شما دارم؛ دوره قبل یک فردی آمد و در چهارچوبهایی که شما گفتید، بود ولی درست عمل نکرد، پس اینها ملاک نیست.
گیر کشور ما همین سیاسیون هستند
محمد در پاسخ به یکی دانشجویان که گفت «من در توانایی مدیریتی شما شکی ندارم، بحث سیاست ورزی و داشتن تحلیل را عرض میکنم» تاکید کرد: اتفاقاً گیر کشور ما همین سیاسیون هستند. نقطه گرفتاری کشور آنجایی است که کار دست سیاسیون بیفتد.
فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم در پاسخ به دانشجویی که پرسید «یعنی شما خودتان را سیاسی نمیدانید؟» گفت: چرا من خودم را سیاسی میدانم اما روش کار سیاسیون برای اداره کشور جواب نمیدهد. کسی که بخواهد با عینک سیاسی به همه چیز نگاه کند، باعث میشود از اصل موضوع و حل مساله غفلت شود و وارد فضاهایی شود که انرژی کشور را بگیرد، ولی خروجی ندهد.
وی در پاسخ به این سؤال که «وجه تمایز شما چیست نسبت به آنها چیست؟» افزود: اگر افراد دیگری در این چهارچوب هستند، خب در انتخابات شرکت کنند، اشکال ندارد.
وی در پاسخ به این سؤال که «یعنی شما خودتان را اصلح می دانید؟» اظهار داشت: در بین عزیزانی که تا به امروز مطرح شدهاند، خودم را اصلح می دانم.
یکی از دانشجویان در ادامه گفت: «این برنامهای که شما گفتید، همه کاندیداها و ضرغامی و … دارند و من میخواهم از بین افراد یکی را انتخاب کنم، نقطه تمایز شما چیست؟»
محمد پاسخ داد: این را شما باید بفهمید. در سابقه طرف و برنامههایش نگاه کنید، ببینید قابلیت انجام دارد یا ندارد. از سوابق ما، اینکه در شدیدترین دوره تحریم، سختترین زمان عملیات کاری قرارگاه خاتم بوده است و هیچ دورهای مثل این دورهای که بنده در قرارگاه بودم نبوده است. بخاطر تشدید تحریمها، تروریست تلقی کردن سپاه پاسداران، بسته شدن حسابهای ارزی و تمامی شرکتهای خارج از کشور قرارگاه خاتم، عدم همکاری دولت، و…
وی درباره بحث تحول در قرارگاه خاتم افزود: اولاً من دیدم یکسری فرمایشات حضرت آقا دارند که در دولت اجرا نمیشود، خود قرارگاه هم از نقش اصلی خودش دور میشود که نقش اصلی قرارگاه را اقتصاد مقاومتی میدانستم و یک ساختار پیمانکاری قرارگاه داشت و ما آمدیم یک ساختار قدیمی ۳۰ ساله را که ریشه دوانده بود درهم ریختیم و ساختار را بنابر آنچه حضرت آقا گفته بود، بازنویسی کردیم.
وی ادامه داد: متناسب با هرکدام از وزرات خانههای دولت یک مجموعه ایجاد کردیم چون میخواستیم قرارگاه را از حالت پیمانکاری خارج کنیم تا نقش آفرین باشد. و ببینیم هر وزارت خانه چه کارهایی را انجام میدهد و انجام نمیدهد تا ما به آن دستگاه اجرایی کمک کنیم. و همزمان هم قریب به ۸۰۰ نفر بازنشسته در قرارگاه خاتم داشتیم و من در بدو ورودم تقلیل به ۲۰۰ نفر تقلیل دادم. و جوانترها را در جایگاه مدیریتی کشاندیم. و تجربه بسیار خوبی بود.
وی ادامه داد: وقتی شما جوانگرایی میکنید، قطعاً نباید انتظار داشته باشید که کما فی السابق کار کند. قطعاً یک شوکی وارد میشود و بعد بچهها خودشان را پیدا میکنند. بعلاوه آنکه قریب به ۵۰۰ نفر برای جذب نیروهای کسری مجوز گرفتیم و سعی کردیم از افرادی که نخبه بودند و میشناختیم و از دانشگاههای مختلف بودند، وارد کنیم.
محمد تصریح کرد: مثلاً در حوزه کشاورزی مشاهده کردیم که یک خلایی وجود دارد و اینکه نیاز است یک نفری بیاید ۵۰ هزار هکتار در اختیار با ۶۰۰۰ نفر نیروی کار و این خودش یک طرح تحولی بود که باید ادامه پیدا کند. و زمینهایشان خرد شده و طرحهای این چنینی را اجرا کردیم. و زارعین خرد را جمع آوری کردیم و دو شرکت تعاونی زدیم و بحث آبشان را حل کردیم و طرحهای مشابه این را در استانهای مختلف انجام دادیم و چون ما پول برای صنایع تبدیلی نداشتیم، با دولت همکاری کردیم.
وی گفت: این یک کار، مردم نهاد بود که تولید ملی را افزایش داد. و همچنین در حوزه نفت و گاز وارد شدیم که حضرت آقا هم در این حوزه حرف داشتند، مهر خلیج فارس را که ستاره بود به عنوان پترو پالایشگاه تأسیس کردیم. پترو پالایشگاه را در آبادان تأسیس کردیم و تمام اینها را با مالکیت قرارگاه انجام دادیم و دولت علاقهای به فعالیت در این حوزهها نداشته است. مجموعههای بالادستیمان را تقویت کردیم و حدود ۳۰ هزار دکلهایی که بی کار افتاده بودند را جمع آوری کردیم و تأمین منابع مالیشان را خودمان بر عهده گرفتیم.
محمد تاکید کرد: بر فرض که من تخلف انتخاباتی کرده باشم، چرا فقط راجع به من بحث میشود؟ در مورد پرونده یاس، شورای نگهبان از دادسرای نظامی نیروهای مسلح درخواست اطلاعات کرد. دادسرای نظامی از مجموعهای درخواست کرد که اطلاعات را ارسال کند و انجام شد. این انتخابات کارزاری است که در آن ورود کردیم و به دنبال ایدهها و ایدهآلهای خود هستیم حتی اگر به مذاق کسی خوش نیاید.
* خیلیها دلی در ستاد ما کار میکنند و پول دادنها اتهام است
وی تصریح کرد: خیلیها دلی در ستاد ما کار میکنند و پول دادنها اتهام است. به قدری تمرکز برای تخریب ما زیاد است که اگر یک ریال در جایی تخلفی شده بود یا پولی خرج کرده بودم، الان در صدر رسانهها بود. خیلی از اطرافیان ما به خاطر مسیر کاملاً یک طرفه، تبعیض آمیز و هدفمندی را داریم. شاید باور نکنید اما بسیاری از افرادی که مرا کمک میکنند بچههای حزب اللهی هستند که با هزینه خود تلاش میکنند و زحمت میکشند. خیلی از کلیپهای تبلیغاتی را بدون آنکه بدانم و به صورت خودجوش میسازند.
فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم اظهار داشت: درباره قرارداد مهدی جهانگیری باید بگویم که در قرارگاه خاتم با انواع کارفرماها از آقای زنگنه که سابقه کرسنت دارد تا آقای آخوندی کار میکنیم. تا زمانی که افراد به لحاظ حقوقی بر سر پست خود هستند ما نمیتوانیم مخالفتی با همکاری با آنان داشته باشیم ضمن اینکه آقای جهانگیری برج ۶ سال ۹۸ تبرئه شدند و ما در سال ۹۹ با ایشان قرارداد بستیم. ایشان دو پرونده جدید داشتند که به خاطر آن به دو سال حبس محکوم شدند. یکی اینکه مجموعه زیر دستشان مبلغ ۶۰۰ هزار یورو ارز مسافرتی خریدند و با آن مأموریت رفتند که در نهایت به دو سال حبس محکوم شدند. چیزی که بیرون مطرح میشود با حکم قاضی متفاوت است.
وی افزود: با همین بانک گردشگری قریب به ۱۰ سال بود که قرارداد داشتیم و مجدد فاز بعدی به ما واگذار شد، چون آن موقع قضیه کاندیداتوری من مطرح نبود. بعد از طرح مسئله کاندیداتوری من، در طرح فولاد بناب که آورده بسیاری برای مردم دارد و سپردههای مردم در بانک گردشگری را با ارزش افزوده تبدیل میکند. ما خودمان در این پروژه صاحب لایسنس بودیم. این پروژه کاری روتین و در جهت منافع کشور بود آن هم با بانک بناب که زیر مجموعه بانک گردشگری بود.
* اگر آقای رییسی به انتخابات ورود کنند به ایشان کمک میکنم
محمد تصریح کرد: ابتدا خدمت آقای رییسی رفتم تا برنامه را با ایشان تنظیم کنم. ایشان گفتند که به انتخابات ورود نمیکنند. حتی قبل از آنکه از قرارگاه خارج شوم دوباره از ایشان پرسیدم و گفتند که قصد ورود به انتخابات را ندارند. اگر ورود کنند به آقای رییسی کمک میکنم چون ایشان میتوانند اجماع خوبی ایجاد کنند و اولویت عدم انشقاق است.
وی افزود: شورای وحدت از ما دعوت کرده که برنامه خود را ارائه دهیم. دعوت شورای وحدت را قبول میکنیم، اما نحوه اجماع را نه بر اساس تحمیل اشخاص، که براساس نظرسنجیهای نزدیک انتخابات انجام خواهیم داد.
محمد با بیان اینکه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی هنوز از ما دعوت نکرده است؛ گفت: تغییر نسل مدیریتی که مورد تاکید حضرت آقا نیز بوده است، مبنای ورود ما به انتخابات بوده است. هرچند نظرات و تجربیات آقای رضایی مفید است، اما آزمودن دوباره افرادی که مردم به آنها اقبال ندارند انرژی جامعه را میگیرد.
* ظریف در انتخابات آتی یار کمکی است
وی افزود: بخش عمدهای از همکاران خود را انتخاب کردم اما اسامی آنها را اعلام نکردیم و لیستهای منتشر شده صحت ندارند. تیمهایی که ما را کمک میکنند، مشخص هستند، اما به صلاح نیست که الان اسم کابینه را معرفی کنیم. به دنبال استخراج از دفتر هستیم اما حضرت آقا سعی میکنند، ورود نکنند.
محمد گفت: در مورد رقبا نیز باید بگویم که الان آقای لاریجانی و آقای پزشکیان بیشتر مطرح است و آقای ظریف یار کمکی است. در انتخابات پیشرو مشارکت ان شاءالله حداقل به پنجاه درصد میرسد.
به گزارش کبنا، سعید محمد فرمانده سابق قرارگاه خاتم الانبیا در سومین جلسه از سلسله جلسات میز انتخاباتی جمهور اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل که با عنوان «تحول در حکمرانی، عدالت و کارآمدی» برگزار شد، گفت: عملکرد دولت در این چند ساله مطلوب نبوده و آن شعارهای اصلی انقلاب (عدالت و ارزشهای اصیل انقلاب) با اینها فاصله داشته است.
وی افزود: حضرت آقا در گام دوم تاکید دارند که فاصله زیادی بین بایدها و نبایدهاست. ایشان در فرمایشات خود، انتقال نسل مدیریتی را راهکار دانستهاند و به نوعی از عملکردهای گذشته نارضایتی داشتهاند. ایشان دنبال افرادی بودند که دغدغه مردم را داشته باشند تا اینکه به دنبال منفعت خود باشند.
محمد تصریح کرد: امیر المومنین در نهجالبلاغه عنوان میکنند که دولتها زمانی به فروپاشی میرسند که چهار شرط داشته باشند که تقریباً در جمهوری اسلامی ایران دیده میشود. شایسته سالاری رعایت نمیشود و حزب بازی و سیاسی بازی جایگزین آن شده است. افراد شایسته کمتر در جایگاه درست هستند و افراد غیر شایسته مسئول شدهاند.
* دنبال ایجاد ظرفیت جدید برای انجام مطالبات هستیم
وی تصریح کرد: ما از طرفی به جای پرداختن به اصول، به فروع پرداختهایم؛ مثل پرداختن به مسئله دوچرخه سواری زنان به جای مسائل خانواده، یا بحث رها شدن اقتصاد مقاومتی. ما دنبال کار تحولی هستیم. از شیوههای قبلی باید فاصله بگیریم. این فقط با صداقت مسئولین قابل اجراست و ما دنبال ایجاد ظرفیت جدید برای انجام مطالبات هستیم.
محمد در مورد بحران کسری بودجه بیان کرد: منابع داخلی و خارجی داریم که دولت لیبرال دلیل خود را برای مذاکره، بدست آوردن منابع مورد نیاز میداند. سرمایه گذاری به دلیل بالا بودن ریسک در ایران کمتر مورد استفاده کشورهای خارجی قرار میگیرد.
* نقدینگی سرگردان را باید به سمت تولید ببریم
وی ادامه داد: راه این است که از منابع خود کشور استفاده کنیم و نقدینگی سرگردان در کشور را با حفظ اصالت سرمایه و سرمایه دار به سمت تولید جلو ببریم که نیاز به برنامه جامع و کامل دارد.
فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم تصریح کرد: باید سیستم بانکداری و مالی اصلاح شود و فضای سرمایهگذاری جدیدی را ایجاد کنیم که ریسک بازارهای کاذب بالا رود. پس ما نیاز به اصلاح قوانین و مقررات مالی داریم.
محمد خاطر نشان کرد: بحث دور زدن تحریمها هم به عنوان مُسکن در چند سال اول باید انجام شود. مثلاً باید در کشور تولید ارز کنیم که چند جنبه دارد؛ یکی، دور زدن تحریمها در فروش نفت است.
این امکان وجود دارد که ما فروش نفت را به کشورهای نیازمند مثل چین و هند زیاد کنیم. صنایع معدنی یکی از مراکز بزرگی است که میتواند مواد مورد نیاز را به وسیله آن وارد کرد، که به عنوان مسکن در سالهای اولیه به کشور کمک خواهد کرد.
* فروش نفت علیرغم همه سختیها شدنی است
وی افزود: بعضی می گویند که تحریمها باعث شده فروش نفت کاهش پیدا کرده و باعث ایجاد مشکلات شود. من به عنوان کسی که در کف کار بودم و می دانم، می گویم، ما نفت ونزوئلا را که نفت فوق سنگین هست و فروش آن خیلی سخت است به دلیل طلبی که داشتیم گرفتیم و آن را فروختیم و تبدیل به دلار کردیم. فروش نفت علیرغم همه سختیها و ریسکهایی که دارد، شدنی است و جای نفتی که داریم میفروشیم، ما باید بتوانیم مایحتاج مورد نیاز کشور را وارد کنیم.
محمد ادامه داد: بانک مرکزی آنقدر قوانین و مقررات پیچیدهای گذاشت که صادر کننده عملاً بیچاره شد و صادرات را کنار گذاشت و به سمت خرید ارز و… رفت.
فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم تصریح کرد: اینها راهکارهایی هست که در کشورما مغفول مانده، چون ما فرماندهی جنگ اقتصادی در کشور نداریم؛ یعنی وزارتخانه ها همه سعی میکنند کارشان را درست انجام دهند ولی به عنوان یک جزیره!
وی پیرامون بحث یارانهها گفت: درمورد یارانهها برنامه ریزیای که کردیم این است که نباید قطع شود، چون خیلی از مردم زیر خط فقر هستند. اما یکی از برنامه ریزیهایی که میتوانیم انجام دهیم ایجاد یک دیتا بیس و یک بیگ دیتایی هست. اینکه بتوانیم هشتاد و پنج میلیون ایرانی را در آنجا به نمایش بگذاریم و تمام اطلاعات درآمدی، سرمایهای، اموال منقول و غیر منقول آنها را در آنجا ثبت و ضبط کنیم. این خیلی به ما کمک میکند، چون ما الآن آمار دقیقی از وضعیت مردم نداریم و شفافسازی هم به ضرر خیلیهاست و خیلیها جلوگیری میکنند که این اتفاق نیفتد.
وی ادامه داد: برنامه ما این است که ابتدا برویم به سمت تشکیل این مجموعه و بتوانیم وضعیت افراد را رصد بکنیم. علاوه بر آن شیوه مالیات گیری را از بنگاهها به سمت افراد ببریم و تمامی داراییها و اموال را در آنجا بتوانیم رصد کنیم. همچنین برای خیلی مواد مثل بنزین این امکان وجود دارد که آن را به صورت سهمیه فردی بدهیم و افراد بتوانند آن را در بعضی فضاها معامله کنند.
* بانکها سمت هر بازاری بروند موجب اغتشاش در آن میشوند
محمد افزود: سیستم بانکداری ما مشکل عمده دارد. اول اینکه بانکهای ما به ماشین خلق نقدینگی تبدیل شدهاند و یک بخش عمده این نقدینگی به سبب چاپ کردن پول است. دومین موضوعی که در مورد بانکها مدنظر است این است که تسهیلاتی که بانکها میدهند، آنها را به یک بنگاه اقتصادی تبدیل کرده و عملاً کار دلالی انجام میدهند.
وی ادامه داد: بانکداری به بیراهه رفته و از چارچوب مورد نظر خارج شده و برگرداندن آن بسیار سخت است. مثلاً بانک رسالت بانکی بود که با یک چارچوب تفکری درستی شکل گرفت و بدون اینکه بخواهد وارد فضای ربوی شود و سودهای آنچنانی از مردم بگیرد وارد فضایی شد که توانست حداقل یک مشکل را حل کند. آن هم بحث اسلامی قرض الحسنه هست. پس این نشان میدهد که اگر ما میخواستیم میشد بانکها را به سمت درستی هدایت کرد.
فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم ادامه داد: بانکها سمت هر بازاری بروند موجب اغتشاش در آن بازار میشوند. به خاطر نقدینگی بسیار زیادی که در آنها هست و یکی از معضلات مسکن و املاک در کشور ما همین بانکها هستند. آن تناسبی که بین سرمایه اولیهشان و میزان تسهیلات باید برقرار بشود اکثراً رعایت نمیشود و دچار جرائم هم میشوند. به اضافه اینکه خیلی زود بانکداری خصوصی در کشور ما عملیاتی شد. و آنها هم صرفاً دنبال سود خودشان هستند و اصلاً دنبال توسعهی کشور و توسعهی زیرساختهای کشور نیستند و هیچ گونه جهت دهی هم نشدند. ما وقتی به نتیجه مطلوب میرسیم. که بتوانیم بانکها را در خدمت توسعه زیرساختها و اشتغال و تولید بیاوریم.
* حدود سه میلیون واحد مسکونی خالی داریم
محمد پیرامون مسئله مسکن خاطر نشان کرد: بحث مسکن یکی از چالشهای اصلی و بزرگ کشور است و نبودش میتواند بحرانهایی ایجاد بکند. با آماری که ما گرفتیم حدود سه میلیون واحد مسکونی خالی داریم. با وضع قوانین مالیاتی ما میتوانیم بخشی از اینها را طبق قوانین مالیاتی به احصا دربیاوریم. برای اینکه به چرخه عرضه برگردند و نیازها را برطرف کند.
وی گفت: برای بقیه ساخت و سازها برنامه ریزی کردیم که طی چهار سال این ساخت و سازها صورت بگیرد. شیوهای که استفاده میکنیم دو بخش است؛ یکی اینکه از تسهیلات بانکی کم بهره باید استفاده کنیم، که این پاسخگوی این حجم از ساخت و ساز نیست و بانکها کشش آن را ندارند.
محمد افزود: برنامهای داریم که فضایی را درست کنیم که زمین از ما و ساخت یا تسهیلات بانکی را مردم بتوانند تأمین کنند و به صورت اقساط از آنها گرفته شود و یا اینکه سرمایهگذاران بخش مسکن را درگیر کنیم.
* مسکن مهر یکی از بهترین طرحهای اجرایی کشور بود
محمد افزود: در رابطه با کاهش قیمتها به حداقل آنها هم کار شده و در زنجیره تولید و تأمین کالای مورد نیاز مسکن خصوصاً فولاد و سیمان برنامه ریزی شده است. چیزی که مردم در طرح مسکن مهر اعتراض داشتند، بحث کیفیت ساخت و زمان بندی و بحث زیر ساختها بود. هرچند طرح مسکن مهر یکی از بهترین طرحهای اجرایی کشور بود اما این نواقص را باید سعی کنیم در طرح تکمیلی رفع کنیم.
فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم گفت: ما باید به شدت به سمت قوی شدن خودمان برویم و این قوی شدن هم در بعد هستهای است که الحمدالله بحث غنی سازی ۶۰ درصد شروع شد و خود این میتواند در مذاکرات کمک کند. و در بعد توانمندیهای داخلی باید قوی بشویم و این راهکار دارد. اگر این اتفاقات بیفتد ما به راحتی میتوانیم مذاکره کنیم و امتیاز بگیریم. چهارچوبها را حضرت آقا خیلی صریح عنوان نمودند و باید در همان چهارچوبها مذاکره انجام شود.
محمد در پاسخ به این سؤال که طبق قانون اساسی خود را رجال سیاسی میداند یا خیر این طور پاسخ داد: قانون اساسی مصداق خاصی را در این مورد مشخص نکرده اما شورای نگهبان اخیر چارچوبی را تعریف کرده و الان در رفت و برگشت است و من نمیدانم تصویب میشود یا خیر. در این چارچوب برای نیروهای نظامی جایگاه ۶ سال سرلشکری است. اگر ملاک این مورد باشد من ۸ سال جایگاه سرلشکری و بالاتر را دارم و به عنوان یک شاخصه میتوان عنوان کرد.
* ساختار قرارگاه را نیز با یک طرح تحولی بعد از ۳۰ سال تغییر دادهایم
محمد ادامه داد: مجموعهای که من در آن کار کردهام چندین وزارتخانه را در خود جا داده است و ساختار قرارگاه را نیز با یک طرح تحولی بعد از ۳۰ سال تغییر دادهایم و در بخش نفت و گاز و پتروشیمی، صنعت و معدن، کشاورزی، مخابرات نیرو، راه و شهرسازی و حتی دریایی با نهادهای دولتی معادل سازی کردیم. عمده کارهای دولتی را در این بخش انجام دادهایم و با اکثر وزارتخانهها درگیر بودیم.
فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم گفت: من عضو ستاد اقتصاد مقاومتی دولت با حضور ۱۲ الی ۱۳ وزیر بودم و با تحلیل مسائل و مشکلات و تصمیمگیریها و فضای کار آشنا هستم.
وی ادامه داد: قرارگاه خاتم دارای حجم کار بسیار است، ولی چون به عنوان یک مجموعه رسمی شناخته شده در بخش سیاسی نبوده، این ابهامها ایجاد میشود.
وی در پاسخ به این سؤال که چقدر احتمال تأیید شدن از سوی شورای نگهبان را دارد گفت: تا جایی که الان قانونمند و چارچوبمند است اینطور میبینم که باید تأیید بشوم اما فضا سازی هایی که الان در جهت حذف وجود دارد را باید مدیریت کنیم و اینکه اقبال مردمی و عمومی هم در نظر شورای نگهبان تاثیرگذار خواهد بود. معتقدم شورای نگهبان میتواند من را تأیید کند، البته همانطور که میدانید آرا در شورا مستقل است. هر کس باید خودش به اغنا فکری برسد و در این خصوص سعی کردیم جلساتی را با اعضای شورای نگهبان خصوصاً فقها داشته باشیم.
محمد در پاسخ به سؤال دیگری گفت: هیچ فردی در همه موضوعات تخصص ندارد. هرکس در یک موضوعی تخصص دارد، یکی حقوقدان است یکی… و فکر میکنم این مشمول همه افرادی که کاندید شدهاند باشد. بعلاوه اینکه ما از نوع عملکردهایی که تا به امروز دیدیم، عملکردهای خوبی نبوده که وضعیت کشور را به این سمت برده است. نیاز به این است که افرادی به عنوان یک مجموعه خروجی محور و عملگرا و در چهارچوب گفتمان حضرت آقا حرکت کنند و مدیریت جامع را انجام بدهند.
* از رئیس جمهور باید مدیریت بخواهید
فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم افزود: بحث امروز کشور ما بحث مدیریت است. از رئیس جمهور شما باید مدیریت بخواهید و چیز دیگری نخواهید. من در بحث مدیریت صاحب سبک، توانمند و دارای رتبههای بین المللی هستم. و هر چیزی را به عنوان یک پروژه میتوانیم تعریف کنیم. پروژه فقط، پروژه ساختمانی نیست. کار فرهنگی را میتوانید به صورت یک پروژه فرهنگی تعریف و اجرا کنید. به شرط آنکه کسی این چهارچوبها را بداند و به صورت عینی بتواند با آن برخورد و اجرا کند. فکر میکنم نقطه ضعفی که در افرادی که امروز هم آمدهاند همین است.
محمد در پاسخ به سؤال دیگری گفت: ۳۰ سال سابقه کار جدی در سپاه دارم، منتهی ۲ یا ۳ سال است که در مجموعه هولدینگ یاس و جاهای دیگر بودهام و این تجربه کاری باعث شده با همه ارکان کشور از جمله مجلس، دولتیها و سایر اجزای حاکمیتی یک تعامل نزدیک داشته باشیم. اگر شما از این موضوعات مطلع نشدید، بخاطر این است که لزومی نبوده که اینها رسانهای شود. منتهی نیازی به موضعگیری سیاسیِ کسی که در این حیطه کار میکند، نبوده است. ولی این الزاماً به این معنا نیست که موضع سیاسی ندارد بلکه نیازی به مطرح کردنش نبوده است.
فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم در پاسخ به این سؤال که اگر طرح نشود، از کجا بفهمیم و ارزیابی کنیم؟ گفت: مناظرات و تبلیغات انتخابات را برای همین گذاشتهاند.
وی در پاسخ به این سؤال که «حتماً قرارگاه خاتم با ارکان دولتی تعامل داشته اما ما برای ارزیابی چه کنیم؟» افزود: من یک سؤال از شما دارم؛ دوره قبل یک فردی آمد و در چهارچوبهایی که شما گفتید، بود ولی درست عمل نکرد، پس اینها ملاک نیست.
گیر کشور ما همین سیاسیون هستند
محمد در پاسخ به یکی دانشجویان که گفت «من در توانایی مدیریتی شما شکی ندارم، بحث سیاست ورزی و داشتن تحلیل را عرض میکنم» تاکید کرد: اتفاقاً گیر کشور ما همین سیاسیون هستند. نقطه گرفتاری کشور آنجایی است که کار دست سیاسیون بیفتد.
فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم در پاسخ به دانشجویی که پرسید «یعنی شما خودتان را سیاسی نمیدانید؟» گفت: چرا من خودم را سیاسی میدانم اما روش کار سیاسیون برای اداره کشور جواب نمیدهد. کسی که بخواهد با عینک سیاسی به همه چیز نگاه کند، باعث میشود از اصل موضوع و حل مساله غفلت شود و وارد فضاهایی شود که انرژی کشور را بگیرد، ولی خروجی ندهد.
وی در پاسخ به این سؤال که «وجه تمایز شما چیست نسبت به آنها چیست؟» افزود: اگر افراد دیگری در این چهارچوب هستند، خب در انتخابات شرکت کنند، اشکال ندارد.
وی در پاسخ به این سؤال که «یعنی شما خودتان را اصلح می دانید؟» اظهار داشت: در بین عزیزانی که تا به امروز مطرح شدهاند، خودم را اصلح می دانم.
یکی از دانشجویان در ادامه گفت: «این برنامهای که شما گفتید، همه کاندیداها و ضرغامی و … دارند و من میخواهم از بین افراد یکی را انتخاب کنم، نقطه تمایز شما چیست؟»
محمد پاسخ داد: این را شما باید بفهمید. در سابقه طرف و برنامههایش نگاه کنید، ببینید قابلیت انجام دارد یا ندارد. از سوابق ما، اینکه در شدیدترین دوره تحریم، سختترین زمان عملیات کاری قرارگاه خاتم بوده است و هیچ دورهای مثل این دورهای که بنده در قرارگاه بودم نبوده است. بخاطر تشدید تحریمها، تروریست تلقی کردن سپاه پاسداران، بسته شدن حسابهای ارزی و تمامی شرکتهای خارج از کشور قرارگاه خاتم، عدم همکاری دولت، و…
وی درباره بحث تحول در قرارگاه خاتم افزود: اولاً من دیدم یکسری فرمایشات حضرت آقا دارند که در دولت اجرا نمیشود، خود قرارگاه هم از نقش اصلی خودش دور میشود که نقش اصلی قرارگاه را اقتصاد مقاومتی میدانستم و یک ساختار پیمانکاری قرارگاه داشت و ما آمدیم یک ساختار قدیمی ۳۰ ساله را که ریشه دوانده بود درهم ریختیم و ساختار را بنابر آنچه حضرت آقا گفته بود، بازنویسی کردیم.
وی ادامه داد: متناسب با هرکدام از وزرات خانههای دولت یک مجموعه ایجاد کردیم چون میخواستیم قرارگاه را از حالت پیمانکاری خارج کنیم تا نقش آفرین باشد. و ببینیم هر وزارت خانه چه کارهایی را انجام میدهد و انجام نمیدهد تا ما به آن دستگاه اجرایی کمک کنیم. و همزمان هم قریب به ۸۰۰ نفر بازنشسته در قرارگاه خاتم داشتیم و من در بدو ورودم تقلیل به ۲۰۰ نفر تقلیل دادم. و جوانترها را در جایگاه مدیریتی کشاندیم. و تجربه بسیار خوبی بود.
وی ادامه داد: وقتی شما جوانگرایی میکنید، قطعاً نباید انتظار داشته باشید که کما فی السابق کار کند. قطعاً یک شوکی وارد میشود و بعد بچهها خودشان را پیدا میکنند. بعلاوه آنکه قریب به ۵۰۰ نفر برای جذب نیروهای کسری مجوز گرفتیم و سعی کردیم از افرادی که نخبه بودند و میشناختیم و از دانشگاههای مختلف بودند، وارد کنیم.
محمد تصریح کرد: مثلاً در حوزه کشاورزی مشاهده کردیم که یک خلایی وجود دارد و اینکه نیاز است یک نفری بیاید ۵۰ هزار هکتار در اختیار با ۶۰۰۰ نفر نیروی کار و این خودش یک طرح تحولی بود که باید ادامه پیدا کند. و زمینهایشان خرد شده و طرحهای این چنینی را اجرا کردیم. و زارعین خرد را جمع آوری کردیم و دو شرکت تعاونی زدیم و بحث آبشان را حل کردیم و طرحهای مشابه این را در استانهای مختلف انجام دادیم و چون ما پول برای صنایع تبدیلی نداشتیم، با دولت همکاری کردیم.
وی گفت: این یک کار، مردم نهاد بود که تولید ملی را افزایش داد. و همچنین در حوزه نفت و گاز وارد شدیم که حضرت آقا هم در این حوزه حرف داشتند، مهر خلیج فارس را که ستاره بود به عنوان پترو پالایشگاه تأسیس کردیم. پترو پالایشگاه را در آبادان تأسیس کردیم و تمام اینها را با مالکیت قرارگاه انجام دادیم و دولت علاقهای به فعالیت در این حوزهها نداشته است. مجموعههای بالادستیمان را تقویت کردیم و حدود ۳۰ هزار دکلهایی که بی کار افتاده بودند را جمع آوری کردیم و تأمین منابع مالیشان را خودمان بر عهده گرفتیم.
محمد تاکید کرد: بر فرض که من تخلف انتخاباتی کرده باشم، چرا فقط راجع به من بحث میشود؟ در مورد پرونده یاس، شورای نگهبان از دادسرای نظامی نیروهای مسلح درخواست اطلاعات کرد. دادسرای نظامی از مجموعهای درخواست کرد که اطلاعات را ارسال کند و انجام شد. این انتخابات کارزاری است که در آن ورود کردیم و به دنبال ایدهها و ایدهآلهای خود هستیم حتی اگر به مذاق کسی خوش نیاید.
* خیلیها دلی در ستاد ما کار میکنند و پول دادنها اتهام است
وی تصریح کرد: خیلیها دلی در ستاد ما کار میکنند و پول دادنها اتهام است. به قدری تمرکز برای تخریب ما زیاد است که اگر یک ریال در جایی تخلفی شده بود یا پولی خرج کرده بودم، الان در صدر رسانهها بود. خیلی از اطرافیان ما به خاطر مسیر کاملاً یک طرفه، تبعیض آمیز و هدفمندی را داریم. شاید باور نکنید اما بسیاری از افرادی که مرا کمک میکنند بچههای حزب اللهی هستند که با هزینه خود تلاش میکنند و زحمت میکشند. خیلی از کلیپهای تبلیغاتی را بدون آنکه بدانم و به صورت خودجوش میسازند.
فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم اظهار داشت: درباره قرارداد مهدی جهانگیری باید بگویم که در قرارگاه خاتم با انواع کارفرماها از آقای زنگنه که سابقه کرسنت دارد تا آقای آخوندی کار میکنیم. تا زمانی که افراد به لحاظ حقوقی بر سر پست خود هستند ما نمیتوانیم مخالفتی با همکاری با آنان داشته باشیم ضمن اینکه آقای جهانگیری برج ۶ سال ۹۸ تبرئه شدند و ما در سال ۹۹ با ایشان قرارداد بستیم. ایشان دو پرونده جدید داشتند که به خاطر آن به دو سال حبس محکوم شدند. یکی اینکه مجموعه زیر دستشان مبلغ ۶۰۰ هزار یورو ارز مسافرتی خریدند و با آن مأموریت رفتند که در نهایت به دو سال حبس محکوم شدند. چیزی که بیرون مطرح میشود با حکم قاضی متفاوت است.
وی افزود: با همین بانک گردشگری قریب به ۱۰ سال بود که قرارداد داشتیم و مجدد فاز بعدی به ما واگذار شد، چون آن موقع قضیه کاندیداتوری من مطرح نبود. بعد از طرح مسئله کاندیداتوری من، در طرح فولاد بناب که آورده بسیاری برای مردم دارد و سپردههای مردم در بانک گردشگری را با ارزش افزوده تبدیل میکند. ما خودمان در این پروژه صاحب لایسنس بودیم. این پروژه کاری روتین و در جهت منافع کشور بود آن هم با بانک بناب که زیر مجموعه بانک گردشگری بود.
* اگر آقای رییسی به انتخابات ورود کنند به ایشان کمک میکنم
محمد تصریح کرد: ابتدا خدمت آقای رییسی رفتم تا برنامه را با ایشان تنظیم کنم. ایشان گفتند که به انتخابات ورود نمیکنند. حتی قبل از آنکه از قرارگاه خارج شوم دوباره از ایشان پرسیدم و گفتند که قصد ورود به انتخابات را ندارند. اگر ورود کنند به آقای رییسی کمک میکنم چون ایشان میتوانند اجماع خوبی ایجاد کنند و اولویت عدم انشقاق است.
وی افزود: شورای وحدت از ما دعوت کرده که برنامه خود را ارائه دهیم. دعوت شورای وحدت را قبول میکنیم، اما نحوه اجماع را نه بر اساس تحمیل اشخاص، که براساس نظرسنجیهای نزدیک انتخابات انجام خواهیم داد.
محمد با بیان اینکه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی هنوز از ما دعوت نکرده است؛ گفت: تغییر نسل مدیریتی که مورد تاکید حضرت آقا نیز بوده است، مبنای ورود ما به انتخابات بوده است. هرچند نظرات و تجربیات آقای رضایی مفید است، اما آزمودن دوباره افرادی که مردم به آنها اقبال ندارند انرژی جامعه را میگیرد.
* ظریف در انتخابات آتی یار کمکی است
وی افزود: بخش عمدهای از همکاران خود را انتخاب کردم اما اسامی آنها را اعلام نکردیم و لیستهای منتشر شده صحت ندارند. تیمهایی که ما را کمک میکنند، مشخص هستند، اما به صلاح نیست که الان اسم کابینه را معرفی کنیم. به دنبال استخراج از دفتر هستیم اما حضرت آقا سعی میکنند، ورود نکنند.
محمد گفت: در مورد رقبا نیز باید بگویم که الان آقای لاریجانی و آقای پزشکیان بیشتر مطرح است و آقای ظریف یار کمکی است. در انتخابات پیشرو مشارکت ان شاءالله حداقل به پنجاه درصد میرسد.