تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب : ۴۳۵۶۳۸
حمایت از ‎همتی در جبهه اصلاحات رای نیاورد

اصلاح طلبان همچنان بدون کاندیدا

۰
اصلاح طلبان همچنان بدون کاندیدا
کبنا ؛
جبهه اصلاحات ایران اعلام کرد: در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدایی نداریم.
حمایت از نامزدی عبدالناصر همتی در جلسه امشب جبهه اصلاحات ایران رای لازم را کسب نکرد.
آنطور که رسانه‌های اصلاح‌طلب عنوان کرده‌اند از ۴۶عضو مجمع عمومی جبهه اصلاحات، ۲۳عضو به حمایت از همتی رای دادند؛ اما حدنصاب، دوسوم آرا یعنی ۳۱رای بود.
آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات ایران گفت که جلسه مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران تا ساعت ۱ بامداد به طول انجامید.
او افزود: «در جلسه مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران مورخ ۲۴خرداد ماه موضوع تغییر موضع قبلی جبهه اصلاحات مبنی بر نداشتن نامزد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مطرح و به رای گذاشته شد و در نتیجه آن تغییری در موضع پیشین جبهه رای نیاورد.»
با این حال بخش دیگری از اصلاح‌طلبان همچون حزب کارگزاران و چهره‌هایی چون مهدی کروبی، مراد ثقفی، حمیدرضا جلایی‌پور، حسین مرعشی و علی مطهری حمایت رسمی و چهره‌هایی چون بهزاد نبوی، رئیس جبهه اصلاحات ایران، تلویحا از همتی حمایت کرده‌اند.
در همین راستا علی صوفی دبیر کل حزب پیشرو اصلاحات گفت حزب کارگزاران اگر بدون مصوبه و اطلاعیه نهاد اجماع ساز از یکی از نامزدهای انتخابات حمایت کند؛ آن‌ها را از جبهه اصلاحات اخراج می‌کنیم؛ زیرا خلاف تشکیلاتی در این سطح غیرقابل‌تحمل است.
صوفی افزود در حال حاضر مهر علیزاده عضو حزبی محسوب می‌شود که دبیر کل آن‌من هستم؛ اما به خودم اجازه ندادم بدون هماهنگی با نهاد اجماع ساز از هم‌حزبی خودم در انتخابات حمایت کنم.
تاثیر نظرسنجی‌‌ها در حمایت اصلاح طلبان از همتی
آرمان ملی نوشت: سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  و ششمین دوره شوراهای شهر و روستا 3روز دیگر یعنی 28 خرداد برگزار خواهد شد اما هنوز هم به اذعان بسیاری از فعالان سیاسی  و کارشناسان فضای جامعه به آن صورت انتخاباتی نیست و فضای داغ تبلیغات را شاهد نیستیم. به قرائت برخی شاید به دلیل اینکه مردم با خود فکر می‌کنند برنده انتخابات از پیش معلوم است چندان نگاه مثبتی به انتخابات  و کاندیداها ندارند و لذا فضای سردی بر فضای حاکم بر انتخابات قالب است. اما برخی اظهار نظرها و صحبت‌ها در جریان مناظرات باعث شد تا حداقل در فضای مجازی شاهد برخی تحرکات پیرامون انتخابات باشیم. چنانکه در نظر سنجی‌های صورت گرفته طی روزهای اخیر از سبد رای سید ابراهیم رئیسی کاسته شده و درصد رای آوری عبدالناصر همتی بالاتر رفته است. آنچه مسلم است مردم باید بدانند که با رای ندادن و قهر از صندوق رای نه تنها چیزی عایدشان نخواهد شد؛ بلکه فرصت حق تعیین سرنوشت  خود و سپردن زمام امور کشور به دست افراد با صلاحیت و توانا را از دست خواهند داد. لذا با وجود همه مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی، و نارضایتی‌های اجتماعی و... بازهم نباید از نهاد انتخابات نا امید شد و هنوز هم امید به تغییر را در صندوق رای جست و جو کرد. قدر مسلم اگر این اتفاق رخ دهد. قدر مسلم مشارکت مردم در انتخابات می‌تواند هر غیر ممکنی را ممکن سازد و بر خلاف آنهایی که رای مردم را زینتی و کاهش مشارکت را بی‌اثر می‌دانند نشان دهد که هنوز هم این جمهور مردم هستند که برای حفظ جمهوریت و حق رای خود به صحنه می‌آیند. تجربه ثابت کرده که مردم ایران همیشه پدیده بوده‌اند و فرصت آفریده‌اند. بهزاد نبوی رئیس جبهه اصلاحات ایران می‌گوید:« خواهش من این است که برای نجات ایران و برای اینکه کشور دچار سرنوشتی نشود که راه برگشت نداشته باشیم، در انتخابات شرکت کنید. در هر انتخاباتی که مردم حضور پیدا نکرده‌اند، قبلاً هم شکست خورده‌ایم و الان هم اگر مردم حضور پیدا نکنند، شکست خواهیم خورد. اگر مردم در صحنه آمدند، هم در انتخابات شورا برنده‌ایم و هم در انتخابات ریاست‌جمهوری مانع تحقق سناریوی طراحی‌شده خواهیم شد.»
حمایت از همتی
شاید در ابتدای کار و پس از مشخص شدن نامزردهای انتخاباتی هیچ کس نظری روی احتمال حمایت از همتی نداشت اما امروز  و پس از پخش فیلم‌های تبلیغاتی وی صحبت‌های همتی در خصوص مسائل مختلف در انواع مجامع  و همچنین اظهارات جسورانه‌اش در مناظرات بیشتر صحبت‌ها پیرامون حمایت و اجماع بر روی او است. چنانکه روند رو به رشددرصد آراء همتی در انتخابات باعث شده تا اصلاح‌طلبان نیز برای حمایت از وی به فکر فرو بروند و چه بسا در روزهای پایانی از وی اعلام حمایت کنند. همان کاری که خانواده مرحوم آیت‌ا... هاشمی انجام داد. در این راستا براساس نظرسنجی که جبهه اصلاح‌طلبان روز پس از مناظره سوم در ۱۲ استان کشور انجام داده‌، «انتخابات با شمایل فعلی، به مرحله دوم می‌رسد» طبق این نظرسنجی، رئیسی ۴۷ درصد ، همتی ۱۸ درصد و رضایی ۸ درصد آراء را از آن خود کرده‌اند. طبق نظرسنجی دیگری که انجام شده است رییسی ۳۸ درصد، همتی ۱۹ درصد و  رضایی ۱۱ درصد رای دارد. با این حال به نظر می‌رسد که جبهه اصلاحات در مورد حمایت از همتی و این نظر سنجی تشکیل جلسه دهد تا در نهایت مشخص شود که چه رویکردی در قبال وی اتخاذ خواهند نمود.
امکان حمایت اصلاح‌طلبان
یک عضو نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان، در رابطه با شائبه قهر اصلاح طلبان از صندوق رای با توجه به عدم حمایت جبهه اصلاحات از کاندیداهای فعلی اصلاح طلب، اظهار کرد: ما با صندوق رای قهر نکردیم و اتفاقا عدم مشارکت مردم در انتخابات و عدم حضور پرشور آنها پای صندوق ها برنامه ریزی افرادی است که حضور حداقلی مردم به نفع آنها است. برنا نوشت، جواد امام گفت: جبهه اصلاحات 9 کاندیدا معرفی کرد که هیچ کدام از آنها توسط شورای نگهبان تایید نشدند و دلایل آنهم کاملا واهی و غیرقانونی است. وی افزود:  مگر می شود احزاب قانونی کشور که به نظام التزام عملی دارند به این شکل رد صلاحیت گسترده شوند؟ دبیر کل مجمع ایثارگران اصلاح طلب تصریح کرد: فعلا در مورد کاندیدهایی که در لیست احراز صلاحیت‌ها وجود دارند؛ آقایان مهرعلیزاده و همتی تجدیدنظری در نهاد اجماع ساز برای حمایت از آنها صورت نگرفته است. امام تاکید کرد: البته امکان دارد براساس نظرسنجی‌ها تا پایان زمان انتخابات برای حمایت از کاندیداها تجدید نظری صورت بگیرد چراکه اصلاح طلبان نماینده مردم هستند و براساس خواست مردم تصمیم گیری می‌کنند.
توصیه به اصلاح‌طلبان
فرزند رئیس مجلس ششم در پاسخ به اینکه آیا پدرش نظری در خصوص حمایت از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری 1400 دارد یا خیر، اظهار کرد: با پدرم در این خصوص صحبت کردم و ایشان گفتند، «ما در آستانه انتخاباتی قرار گرفته ایم که با ردصلاحیت های بی سابقه مواجه شده است و این تصور را پرورانده است که جریانی کوچک که هیچ مقبولیتی در مردم ندارد قصد دارد اندک باقی مانده جمهوریت نظام را از بین ببرد.  جماران نوشت، حسین کروبی گفت: آنها در این صحنه آرایی به دنبال مشارکت حداقلی مردم در انتخابات هستند تا جشن نابودی جمهوریت را در 29 خرداد برپاکنند. وی از قول پدرش ادامه داد: «در چنین شرایطی عده‌ای از دلسوزان و نیک خواهان مردم این سرزمین تصمیم دارند با عدم شرکت پاسخ این تحقیر ملی را بدهند؛ عده ای هم راه حل را در مشارکت کردن به منظور مقاومت در برابر این صحنه آرایی و اعتراض به چنین تحقیر ملی ای می بینند. هرکدام از این دو دسته استدلال های خود را دارند، اما آنچه مهم است اینکه هر دو زخم و درد مشترک دارند. من مصرا از نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان و چهره‌های ملی و مذهبی می خواهم بدون فوت وقت هرچه سریع تر مسیر  اتحاد این زخم خوردگان را فراهم کنند و با معرفی نامزد اصلاح‌طلبی که مقبولیت بیشتری دارد، در این راستا گام بردارند.
به همتی رای دهید
نایب رئیس مجلس دهم اظهار داشت:  مشارکت بالا در انتخابات پیش رو، با وجود همه گلایه‌هایی که مردم دارند، دو اثر مثبت دارد. اول این که پیام روشنی به دنیا خصوصا دنیای غرب و همسایگان ارسال می‌شود و این امر موجب تسریع در لغو تحریم‌ها و احیای برجام و لاجرم بهبود وضع معیشت مردم خواهد شد. علی‌مطهری در صفجه اینستاگرام خود نوشت: اثر دیگر مشارکت بالا این است که مهندسی انتخابات به باور اکثریت جامعه را که برای پیروزی یک فرد معین طراحی شده است به هم می‌ریزد و احتمال این که انتخابات به دور دوم کشیده شود و در نهایت فرد دیگری پیروز انتخابات باشد تقویت می‌شود. وی افزود:  نظر به سؤالات مکرر مردم عزیز از اینجانب درباره نامزد اصلح، فرصت را مغتنم شمرده نظر خود را اعلام می‌کنم: اینجانب در شرایط فشار اقتصادی امروز جناب آقای همتی را با توجه به این که سالها مدیر اقتصادی اجرایی بوده و نبض اقتصاد کشور در دستش است و در جنگ اقتصادی اخیر مبارزه جانانه‌ای با ترامپ جنایتکار از خود به یادگار گذاشت و اجازه نداد کشور ونزوئلا شود و با عنایت به تأکیدی که ایشان بر روابط با دنیا و تأثیر آن بر رفع تحریم‌ها و احیای برجام و بهبود معیشت مردم دارد و اهمیتی که برای حقوق ملت و فصل سوم قانون اساسی قائل است و نیز از نگاه درست فرهنگی مبنی بر احترام به احکام اسلام و آزادیهای اساسی مردم برخوردار است و با توجه به این که با کمک مردم توان کشاندن انتخابات به دور دوم را دارد، در میان نامزدهای محترم هفتگانه، نامزد اصلح می‌دانم و از ملت عزیز درخواست می‌کنم در روز جمعه برای بهبود اقتصاد کشور و سیاست خارجی و محدود نشدن آزادی‌های مردم به جناب آقای همتی رأی بدهند. مطهری تصریح کرد:  در یک کلام، 28 خرداد بیش از آنکه انتخابات باشد تست میزان غیرت ملت ایران از طرف کسانی است که برای مردم نقشه ها کشیده‌اند و می‌خواهند ببینند آیا می توانند راه خود را در حذف «جمهور» ادامه دهند یا نه. اسلام در کنار ظلم، ظلم پذیری را هم محکوم می کند. عدم شرکت در این انتخابات خاص از طرف قشر خاکستری، تأیید ظلم است.
مدير روابط عمومي ستاد امر به معروف و مسعود ده‌نمكي به اصلاح‌طلبان تاختند.
زمزمه حذف اصلاح‌طلبان!
بسياري شرايط سياسي اين روزها و انتخابات امسال را مشابه انتخابات سال ۱۳۸۴ مي‌دانند. فرآيندي كه جريان‌هاي سياسي و كنشگران آن سال‌ها طي كردند به خروجي محمود احمدي‌نژاد رسيد و نتيجه آن به نفع راست سياسي شد. اين خروجي و نتيجه با وجود بسياري از تاثيرات در فرآيند كشورداري باعث كنار گذاشته شدن بسياري از نيروها و نخبگان سياسي شد كه به ‌واسطه گرايش سياسي‌شان از گردونه مديريتي كنار گذاشته ‌شدند. روندي كه سال ۸۸ نيز با توجه به شرايط سال‌هاي پس از انتخابات دوره دهم رياست‌جمهوري تشديد شد و البته توام با برخورد‌هاي امنيتي و قضايي بود. حالا در آستانه برگزاري دوره سيزدهم انتخابات رياست‌جمهوري و مشابهت‌هاي موجود، برخي معتقدند همين روند در قبال بسياري از گروه‌هاي نخبگاني رخ خواهد داد. اما امسال علاوه بر اين گروه‌هايي كه عمدتا تندرو تلقي مي‌شوند و نزديكي‌ها و قرابت‌هاي جدي با جريان اصولگرايي دارند پيش از مشخص شدن نتيجه اظهارات تند و تيزي عليه اصلاح‌طلبان داشتند. اظهاراتي كه اين را به ذهن متبادر مي‌كند، درصورت انتخاب كانديداي اصولگرا احتمالا بايد منتظر سخت‌تر شدن فضاي تنفس سياسي براي اين جريان سياسي و البته بدنه اجتماعي آنها بود. 
مسوول روابط‌عمومي ستاد امر به ‌معروف و نهي ‌از منكر يكي از چهره‌هايي است كه ديروز از حذف اصلاح‌طلبان از فضاي سياسي كشور گفت و در توييتي با ادبياتي خارج از شؤون يك مسوول نهاد حاكميتي به اصلاح‌طلبان تاخت. توييتي از الياس قنبري، مدير روابط عمومي ستاد امر به معروف و نهي از منكر در فضاي رسانه‌اي منتشر شد كه نوشته شده ‌بود: «كاش هميشه رقابت و بحث و جدل بين انتخاب امثال رييسي و جليلي باشه و اصلاح‌طلبان نجس براي هميشه گورشان را از سياست ايران گم كنند.» در حالي كه تصوير اين توييت در رسانه‌ها موجود بوده و هست اما در صفحه توييتر او به نظر مي‌رسد كه اين توييت حذف شده است.
اما در روزهاي اخير اين تنها قنبري -كه اساسا اسم و رسمي هم در جريان اصولگرايي ندارد و صرفا بخشي از بدنه اين جريان به شمار مي‌رود- نبوده كه عليه اصلاح‌طلبان چنين موضع تند و تيزي گرفته است. مسعود ده‌نمكي نيز در يك اتاق مجازي كلاب‌هاوس از «حصر اصلاح‌طلبان» گفته است. در بخشي از صحبت‌هايش گفته در جريان انقلاب از بعضي شاخص‌ها و افراد عبور شده؛ اين عبور فقط به اسم «پايداري» نيست، بلكه اين جريان از طيف سنتي گذشته كه اگرچه نه به اين معنا كه آنها را حذف كند اما شعارها و مدل رفتاري جديدي شكل گرفته است. در واقع اشاره ده‌نمكي به جرياني است كه از سال‌هاي نخست دهه ۹۰ تشكيل و تقويت شد و در ادامه تلاش كرد با كنار گذاشتن مشي و مرام اصولگرايان سنتي، راه و رسم تندتري را پي بگيرد. ده‌نمكي در بخش ديگري از اين صحبت‌هاي كلاب‌هاوسي گفته است: «احساس مي‌كنم دوستان، رقيب را نشناختند و فكر مي‌كنند كه با جبهه پايداري ۱۰ سال قبل روبه‌رو هستند. اگر اصلاح‌طلبان هم نتوانند خود را تغيير بدهند، دچار يك حصر تاريخي مي‌شوند.» پيش از اين چهره‌هايي چون حسن عباسي كه خود را يكي از تئوريسين‌هاي اين جريان تندرو مي‌داند و بيش از هر چيز روي مفاهيمي چون تهاجم فرهنگي يا جنگ نرم تمركز دارد، در چند سخنراني اخير به برخي اعضا و نزديكان دولت تاخت و با ادبياتي مشابه، از شخص روحاني تا وزرايش را تهديد كرد. او حتي به عبدالناصر همتي حمله كرده و در يك سخنراني با ادبياتي سخيف خطاب به او به عنوان يكي از 7 كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري كه تا همين چندي پيش رييس كل بانك مركزي بود و حالا به عنوان چهره‌اي نزديك به اصلاح‌طلبان در انتخابات پيش‌رو مطرح است، گفت: «ببين مردك رباخوار! به كوري چشم توي ليبرال، كاخ سفيد را حسينيه خواهيم كرد.» اين اظهارات حسن عباسي در واكنش به يكي از گفته‌هاي همتي در جريان تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري مطرح شد. آنجا كه همتي با اشاره به 5 اصولگرايي كه در انتخابات روبه‌روي او قرار گرفته‌اند، گفته بود كه «مقابل جرياني قرار دارم كه مي‌گويد برويم كاخ سفيد را حسينيه كنيم» و وقتي سعيد جليلي، كانديداي نزديك به جبهه پايداري انتخابات پيش‌رو در واكنش، اظهاراتش را «صحبت موحش» توصيف كرد، همتي در جريان مناظره دوم خطاب به جليلي گفت: «مگر شما بر ترك اين آقايان سوار نشده و بر سر آنها بوسه نزده‌ايد؟»‌ اشاره‌اي احتمالا به عكسي كه در فضاي مجازي و رسانه‌اي منتشر شده و در آن سعيد جليلي ترك موتوري نشسته كه سردار سعيد قاسمي آن را مي‌راند. نظامي بازنشسته‌اي كه او نيز اخيرا در سخناني درحالي كه مشخصا بناي نقد رفتار انتخاباتي احمدي‌نژاد را داشت اما بيش از آنكه از رييس دولت نهم و دهم بگويد به ‌تندي عليه رييس دولت يازدهم و دوازدهم تاخت و فراتر از حمله به حسن روحاني و البته جواد ظريف، حتي به مرحوم هاشمي‌رفسنجاني و همسر و فرزندان ايشان نيز حمله كرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

کاندیدای محترم هوشیار باشند که می‌توانند در انتخابات به جای تکه پرانی و درشت گویی علیه ...
فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: برای من خدمت کردن در دستگاه قضا مغتنم است. امروز مواجه شدم ...
تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

همتي و مهرعليزاده اما تمام توجه‌شان معطوف به اصلاح‌طلبان نيست. همتي در روزهاي اخير در ...
1