تاریخ انتشار
سه شنبه ۸ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب : ۴۳۶۲۹۷
در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح شد

رئیس دادگستری گچساران: اینطور نیست که ما اغماض کرده باشیم؛ رسیدگی به آتش سوزی ها مستلزم تشکیل پرونده از طرف اداره منابع طبیعی و محیط زیست است / اهمیت ماده 47 قانون حفظ جنگل‌ها

۰
رئیس دادگستری گچساران: در خصوص آتش‌سوز‌ی‌ها اغماض نکردیم
کبنا ؛
ریاست دادگستری شهرستان گچساران در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در خصوص رسیدگی به پرونده آتش سوزی های مراتع و جنگل های این شهرستان توضیحاتی ارائه داد.
به گزارش خبرنگار کبنا از گچساران، رهام دیانت در این نشست خبری در (روز 6 تیرماه 1400 ) در پاسخ به اینکه «عموما مسئولان قضایی نسبت به آتش سوزی های سریالی و «عمدی» چند سال اخیر در این شهرستان اغماض نشان می دهند» گفت: آتش سوزی معضل فصل تابستان است که اداره منابع طبیعی و ستاد بحران درگیر این موضوع هستند، عمدی یا غیرعمدی بودن آن بررسی می‌شود، این موضوع مستلزم تشکیل پرونده از طرف اداره منابع طبیعی و محیط زیست است که باید آن را ارائه دهند، بعضی از اراضی ملی مربوط به منابع طبیعی است و بخشی از آنها هم به اداره محیط زیست مربوط است.
وی در خصوص اینکه ضابطین خاص باید در حوزه آتش سوزی ها فعال باشند گفت: در حوزه قضایی دو ضابط عام و خاص داریم، ضابط عام نیروی انتظامی است، ولی ضابطین خاص مأمورین اداره منابع طبیعی، محیط زیست، جهاد کشاوزی و ... هستند. وقتی در محدوده‌ای آتش سوزی رخ می‌دهد ضابط خاص باید فوراً این موضوع را با ذکر جزئیات به دادگاه ارائه دهد تا مورد بررسی قرار بگیرد.
دیانت در پاسخ به اینکه «مسئولان قضایی در خصوص پرونده های محیط زیستی آگاهی کاملی ندارند و این باعث اهمال در این پرونده ها می شود» گفت: ما کارشناس فنی داریم، اینطور نیست که کارشناس نداشته باشیم، ما در خصوص رشته منابع طبیعی و جهاد کشاورزی بیشتر از هر رشته‌ای کارشناس داریم، می‌توانیم به راحتی بگوییم به فلان کوه چقدر خسارت وارد شده است و این مستلزم پیگیری ادارات متولی است.
وی افزود: هر پرونده‌ای از طرف ادارات متولی ارائه شود تا دو سال پیگیری می‌کنیم و با متهمان برخورد قضایی می‌کنیم، بعد از دو سال، بر اساس قانون پرونده مختومه می‌شود. مجدداً اگر باز هم دلیل جدیدی مبنی بر اتهام به فردی ارائه شود پرونده دوباره به جریان می افتد.
دیانت افزود: اینطور نیست که ما اغماض کرده باشیم، در عین حال، همه ادارات را در جلسه‌ای جمع کردیم و ماده 47 قانون حفظ جنگل‌ها و مراتع کشور را برای افراد تشریح کردیم، در این ماده آمده که در حین آتش سوزی همه ادارات ملزم به حضور هستند، حتی شهرداری که نهادی غیردولتی است باید در امر اطفای حریق اقدام کنند. در صورتی که هر اداره‌ای موظف است ستاد بحران خود را تشکیل دهد و تصمیم گیری و اقدام به اطفای حریق کنند، برخی از ادارات ما در خصوص آتش سوزی‌ها فکر می‌کنند با مردم عادی هیچ تفاوتی ندارند!
اینطور نیست که بی تفاوت باشیم، انتظار داریم که ضابطان خاص نسبت به این موضوع اقدامات اولیه در خصوص تحقیق و کشف عاملان آتش سوزی را انجام دهند.
دیانت در پاسخ به اینکه در سال جدید چند پرونده در خصوص آتش سوزی‌های مراتع و جنگل‌ها تشکیل شده، گفت: باید از اداره منابع طبیعی سؤال کنید. آمار دقیقی در حال حاضر ندارم.
دیانت در انتها گفت: حتی گاها کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی نسبت به تشکیل پرونده اقدام نکرده اند و ما در حین آتش سوزی تذکر داده‌ایم که اگر پرونده قضایی تشکیل نداده‌اند سریعاً اقدام کنند.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
1