تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۵۸
کد مطلب : ۴۳۸۵۰۸
سخنگوی قوه قضائیه:

صحنه‌های منتشر‌شده از زندان اوین قابل توجیه نیست

۲
۰
صحنه‌های منتشر‌شده از زندان اوین قابل توجیه نیست
کبنا ؛ذبیح‌الله خداییان در اولین نشست خبری خود به‌عنوان سخنگوی قوه قضائیه، در پاسخ به سؤالات خبرنگاران به تشریح آخرین وضعیت پرونده‌های مهم قضائی پرداخت.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤال «شرق» درباره آخرین وضعیت پرونده وکلای بازداشتی، اتهامات و اینکه ارگان بازداشت‌کننده آنها کدام نهاد بوده است و آیا امکان برقراری ارتباط با خانواده‌های آنها مهیا خواهد شد یا خیر؟ گفت: با گزارش ضابطان، پرونده‌ای در دادسرای تهران تشکیل شده است و حدود ۹ نفر در این زمینه به مرجع قضائی معرفی شدند و چهار نفر همان روز اول آزاد شدند. پنج نفر با قرار تأمین بازداشت شدند و دو نفر از آنها تاکنون با پذیرش قرار تأمین آزاد شدند. اتهامات آنها اخلال در نظم و برخی از جرائم علیه امنیت بود و پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و اگر تحقیقات کامل شد، اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد. سخنگوی قوه قضائیه افزود: در رابطه با دسترسی آنها به خانواده‌هایشان نیز باید بگویم که با سؤالی که از بازپرس داشتم، در ابتدای امر به صورت تلفنی با خانواده‌هایشان ارتباط داشتند.
‌صحنه‌هایی که از  زندان اوین دیده شد، قابل توجیه نیست
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا برای عوامل رفتارهای غیرقانونی که در تصاویر منتشر‌شده از زندان‌ اوین دیده ‌می‌شود، پرونده‌ای تشکیل یا با کسی برخورد شده است؟ گفت: صحنه‌هایی که در فیلم‌های منتشره مشاهده می‌شود، مغایر قانون بود و به‌هیچ‌وجه قابل قبول و قابل توجیه نیست. بر ‌اساس‌ این، قوه قضائیه اصرار بر برخورد با متخلفان دارد و ریاست قوه قضائیه در ابتدای امر دادستان محترم کل کشور را مسئول و مأمور کرده‌اند که موضوع را پیگیری و نسبت به شناسایی مباشران و مقصران اقدام کند. ایشان اکیپی را مأمور کرد و سه روز در اوین بود و بر ‌اساس ‌این شش نفر شناسایی و چهار نفر به دادسرای نظامی و دو نفر به دادسرای انقلاب معرفی شدند و برخی بازداشت هستند و برای دو نفر دیگر دستور احضار صادر شده است و با برخی از متخلفان در زمان خودش برخورد شده است.
‌او افزود: ما نباید تخلف چند سرباز وظیفه یا کارمند متخلف سازمان زندان‌ها را به پای همه کارکنان زحمتکش سازمان زندان‌ها بنویسیم. شغل زندانبانی یکی از سخت‌ترین و دشوارترین مشاغل در جهان است و همکاران ما در سازمان زندان‌ها شبانه‌روزی در اختیار زندانیان هستند و در هر قشری افراد متخلف هستند و ممکن است در سازمان زندان‌ها افرادی مرتکب تخلف شوند و ممکن است در آینده افرادی هم مرتکب شوند. او افزود: صحنه‌هایی مشاهده می‌شود که برخی مرتبط با تخلفات کارکنان زندان‌هاست که جرم و قابل تعقیب است و برخی مربوط به درگیری زندانیان و خودزنی است که در این موارد نمی‌توان مأموران را مقصر دانست. زندان افراد را از نظر روحی تحت تأثیر قرار می‌دهد و عصبانی می‌کند و برخی افرادی که در زندان هستند، یک نفرشان را یک شب کسی تحمل نمی‌کند و عربده‌کش، چاقو‌کش و قاچاقچی مواد مخدرند. البته در بین زندانیانی که افراد شرافتمندی هستند، چنین افرادی هم هست. در تمام زندان‌های جهان چنین صحنه‌هایی هست.



خداییان تصریح کرد: این فیلم‌ها را می‌بینیم پشت سر هم. تخلفاتی را که کارمندی یا خودزنی متهمان انجام داده‌اند و اینکه گفته می‌شود در زندان هر روز نقض حقوق زندان را داریم، باید بگویم خیر. کسانی که آن را منتشر کردند، مونتاژ کردند و کنار هم گذاشتند و ممکن است برای ماه‌ها و سال‌های قبل باشد و نباید تصور شود که هر روز در زندان چنین چیزهایی را داریم. او افزود: برخی بی‌انصافی کردند و گفتند مسئولان به حقوق زندانیان توجه نمی‌کنند. آقای محسنی‌اژه‌ای حدود دو ماه مدیریت دستگاه قضائی را بر عهده گرفتند و اگر مروری داشته باشیم، متوجه می‌شویم ایشان برای حفظ حقوق شهروندان دغدغه دارد و اولین ملاقات ایشان با مردم ملاقات با زندانیان و خانواده‌های آنان بود و دستورات اکیدی را صادر کردند. در اولین سفر استانی به ایلام در زندان ایلام حضور یافتند و از نزدیک با زندانیان ملاقات داشتند و با دستورات او حدود ۹۰ نفر از زندانیان این زندان با آزادی مشروط و تعلیق مجازات از زندان آزاد شدند. 
دستورات اکیدی به دادستان‌ها صادر کردند که شخصا در زندان‌ها حضور یابند به همراه قضات رسیدگی‌کننده به پرونده و فقط در تهران حدود دو ماه دادستان تهران پنج مرحله به همراه قضات از زندان‌ها بازدید کردند و ۲۸ هزار ملاقات داشتند و حدود دوهزارو 900 نفر از زندانیان مشمول عفو و ۵۷۷ نفر با آزادی مشروط آزاد و ۴۲۷ تعلیق اجرای مجازات گرفتند و ۹ هزار نفر به مرخصی رفتند. رئیس دادگستری تهران نیز سه بار از زندان‌های تهران بازدید کردند و همین زمینه آزادی بسیاری از زندانیان را فراهم کرد؛ اما ریاست قوه قضائیه صرفا به صدور دستور اکتفا نکرد و خودش وارد عمل شد و دو بار از زندان تهران و رجایی‌شهر و اوین و بند زندانیان امنیتی بازدید کردند و عنایت خاصی به حقوق زندانیان دارند. خداییان تأکید کرد: ما اعتقاد داریم که کسی که محکوم به زندان می‌شود، فقط باید حبس تحمل کند و کسی حق ندارد حقی از زندانیان تضییع کند و با مرتکبان برخورد خواهد شد.
احضار 20 نفر در  پرونده ظریف
خداییان در پاسخ به سؤالی درباره پرونده انتشار فایل صوتی ظریف و بررسی نقش آشنا در این پرونده گفت: درباره انتشار این فایل صوتی پرونده‌ای در دادسرای انقلاب تهران تشکیل شده است و در جمع‌آوری دلایل تعداد زیادی از افرادی که به طور مستقیم و غیر‌مستقیم که به این فایل دسترسی داشتند، بیش از ۲۰ نفر به‌عنوان مطلع احضار شدند و دلایل و مدارکی جمع‌آوری شده و پرونده برای احضار متهم یا متهمان است که در سؤالی که از دادسرای تهران داشتم، در روزهای آتی نسبت به احضار این متهمان اقدام خواهد شد و باید منتظر نتیجه پرونده باشیم.
باید در اخذ هزینه از مردم به حداقل‌ها اکتفا شود
خداییان در پاسخ به سؤالی درباره افزایش هزینه‌های دادرسی گفت: رئیس قوه قضائیه اعتقاد دارد که باید در اخذ هزینه از مردم به حداقل‌ها اکتفا شود و شرایطی فراهم شود که برای مراجعه مردم به دستگاه قضائی مشکلی ایجاد نشود و در مواردی که تقاضای اعسار دارند، مراجع قضائی تصمیم‌گیر هستند. گفتنی است که هزینه دادرسی را قوه ‌قضائیه تعیین نمی‌کند، بلکه در بودجه سالانه معین می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

علی
Iran, Islamic Republic of
دروود. آقای خداییان بفرمایند این دست رفتارهای خشن از سوی سربازان وظیفه و درجه داران در کلانتری ها با ارباب رجوع هایی ک گاها پی گیر تائید یک استشهاد محلی ساده هستند و بد تر از اون خود از مسئولین محلی می باشند هم در همه دنیا مرسوم هستش
Iran, Islamic Republic of
خدایی باید زندانیان را بر اساس جرم شبانه روز زیر مشت و پا لگد کوب کرد تا درس عبرت بگیرند نه احساس کنند رفته اند تفریح
بهبودیافته‌گانِ کرونایی به چند دوز واکسن نیاز دارند؟

بهبودیافته‌گانِ کرونایی به چند دوز واکسن نیاز دارند؟

محققان در مطالعات اخیر خود تاکید کردند آنتی بادی حاصل از ابتلا به ویروس کرونا نمی‌تواند ...
صحنه‌های منتشر‌شده از زندان اوین قابل توجیه نیست

صحنه‌های منتشر‌شده از زندان اوین قابل توجیه نیست

ذبیح‌الله خداییان در اولین نشست خبری خود به‌عنوان سخنگوی قوه قضائیه، در پاسخ به سؤالات ...
اعطای کارت 30 میلیون تومانی به مردم

اعطای کارت 30 میلیون تومانی به مردم

دبیر انجمن لوازم خانگی ایران از اجرایی شدن طرح خرید لوازم خانگی با کارت اعتباری تا سقف ...
1