تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۲۰
کد مطلب : ۴۳۸۹۰۲
در سایه بی‌توجهی و غفلت مسئولان ستاد تنظیم بازار شهرستان کهگیلویه انجام گرفت

آشفتگی در بازار دهدشت

۰
آشفتگی در بازار دهدشت
کبنا ؛قیمت کالاهای اساسی و مورد نیاز سفره مردم در کهگیلویه در سایه بی‌توجهی و غفلت مسئولان ستاد تنظیم بازار هیچگونه ثباتی ندارد.
به گزارش کبنا، در 5 ماه اول امسال در سطح شهرستان کهگیلویه افزایش قیمت کالاهای اساسی و مورد نیاز سفره مردم در بی‌توجهی و غفلت مسئولان ستاد تنظیم بازار شهرستان هیچگونه ثبات خاصی نداشته و این گرانی و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها سبب کوچکتر شدن سفره مردم شده است.
مردم شهرستان کهگیلویه از رهاشدن بازار از دست مسئولان به شدت گلایه داشته و از افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها به تنگ آمده و در بیشتر اوقات از انجام خرید خودداری می‌کنند چون توان پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور را ندارند.
وضعیت اقتصادی اهالی شهرستان کهگیلویه زیر خط متوسط بوده و بیشتر شهروندان این شهر زیر خط فقر هستند و هیچگونه درآمدی برای گذران زندگی خود ندارند و تنها با یارانه‌های 45 هزار تومانی زندگی روزمره هود را اداره می‌کنند پس طبیعی است که تحمل افزایش قیمت‌های بی‌رویه را نداشته باشند و نسبت به این روند اعتراض داشته باشند.
امام جمعه دهدشت در خطبه‌های نماز جمعه 5 شهریورماه امسال دهدشت با انتقاد از بی‌سامانی و آشفتگی بازار دهدشت، اظهار داشت: در بازار قیمت‌ اقلام مشابه و یک جنس خاص در هر مغازه‌ای متفاوت است و هیچ تعادلی در قیمت‌ها وجود ندارد.

حجت‌الاسلام وحدانی‌فر خطاب به متولیان و دستگاه‌های نظارتی بازار گفت: آقایان مسئول در روز قیامت پاسخ پدری که به خاطر گرانی و افزایش قیمت‌ها قدرت خرید نداشته و قادر نیست نیاز فرزندانش را برآورده کند با شماست.
وی با اشاره به اینکه گرانفروشی دلایل متعددی دارد، گفت: گرانفروشی قابل کنترل است؛ اگر سخت‌گیری و نظارت دقیق و مستمر باشد.
واحدهای صنفی از شرایط موجود در بازار و عدم بازرسی‌ها استفاده کرد و قیمت اجناس و لوازم خود را گاهی تا 80 درصد نیز افزایش می‌دهند و چون مسئولان ستاد تنظیم بازار نظارت درست و مستمری در بازار ندارند از شرایط موجود بشدت غافل هستند.

 جریمه‌های اندک ترس متخلفان را ریخته است


یکی از شهروندان دهدشتی به تسنیم گفت: گرانی، افزایش قیمت، تورم افسارگسیخته در بازار شهر دهدشت آنچنان بی‌رویه است که قدرت خرید ما مردم به صفر رسیده است.
وی گفت: دستمزد یک کارگر روز مزد به اندازه کفاف هزینه‌ خوراک یک روز یک خانواده 5 نفره نیست، با این وضعیت بیکاری و نبود درآمد و نداشتن شغل چطور میتوانیم از عهده مخارج روزمره بربیاییم.
این شهروند دهدشتی با اشاره به کوتاهی مسئولان ستاد تنظیم بازار و ادارات متولی، گفت: متأسفانه بازرسان و مسئولان متولی بازار چشمان خود را بر روی تمامی تخلفات کسبه و صنوف بستند و ذره‌ای به فکر وضعیت خانواده‌های دهدشتی نیستند، تنها به غمر خودشان و خانواده‌شان هستند پس این را بدانید که در پیشگاه خداوند هم در این دنیا و هم در آن دنیا پاسخگو هستید.
وی عنوان کرد: بازرسی از صنوف و کسبه شهر دهدشت دیگر ترسی برای واحدهای صنفی متخلف ندارد چون این قبیل کسبه مبلغ جریمه خود را با افزایش قیمت‌ها از جیب مردم دوباره بیرون می‌کشند.
این شهروند دهدشتی گفت: جریمه نقدی برای واحدهای متخلف و گرانفروش بازدارنده نیست باید اینگونه واحدهای صنفی متخلف برای یک ماه پلمب شده و پارچه تخلف صنفی بر سر در واحد نصب شود شاید اینگونه اقدامات تا حدودی نظم را به بازار دهدشت برگرداند و گرنه اگر چنین شرایطی ادامه دار باشد معلوم نیست چه بر سر مردم این شهر بیاید.

افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها در بازار کهگیلویه
رئیس اتاق اصناف کهگیلویه در این باره اظهار داشت: در طی 5 ماه اول امسال بیش از 10 هزار بازرسی از واحدهای صنفی شهرستان صورت گرفته است.
عین‌الله اخوان افزود: تعداد تخلفات کشف شده واحدهای صنفی در طی 5 ماه اول امسال 58 مورد بوده و تعداد گزارشات ارسالی به تعزیرات حکومتی شهرستان نیز 58 گزارش بوده است.
وی تصریح کرد: در طی 5 ماه نخست امسال تعداد 3 هزار و 185 شکایت مردمی از واحدهای صنفی شهرستان به ثبت رسیده که از این میزان، تعداد 2 هزار و 342 شکایت بصورت تلفنی، تعداد 607 شکایت بصورت حضوری و تعداد 236 شکایت بصورت کتبی بوده است.
اخوان با بیان اینکه در 5 ماه نخست امسال بیش از یک هزار و 678 اخطاریه از سوی بازرسان برای واحدهای صنفی و غیرصنفی صادر شده، عنوان کرد: در این مدت تنها 2 واحد صنفی متخلف پلمب شده است.
وی با اشاره به ارزش ریالی تخلفات کشف شده، گفت: ارزش ریالی تخلفات کشف شده در طی 5 ماه اول امسال بالغ بر 2 میلیارد و 545 میلیون و 349 هزار و 262 ریال بوده است.



رئیس اتاق اصناف کهگیلویه عنوان کرد: واحد بازرسی اتاق اصناف شهرستان در قالب گشت مشترک با واحد بازرسی اداره صمت، تعزیرات حکومتی و شبکه بهداشت بصورت مداوم از واحدهای صنفی شهرستان بازرسی کرده و فرم گزارش بازرسی‌ها به تعزیرات حکومتی شهرستان ارسال شدند.
وی گفت: افزایش قیمت در تمامی صنوف از لوازم یدکی اتومبیل، لوازم الکتریکی، آهن آلات، ام دی اف و لوازم خانگی بصورت لحظه‌‌ای وجود داشته و در حوزه نوشت افزار بیش از 20 درصد افزایش قیمت وجود داشته است.
اخوان با اشاره به افزایش محسوس قیمت‌ها در برخی از واحدهای صنفی، تصریح کرد: در رسته پوشاک، کفش، پارچه، پوشک بچه و کالاهای پزشکی، مواد شوینده و بهداشتی و میوه و تره‌بار افزایش محسوس قیمت وجود دارد.
وی با بیان اینکه در حوزه مصالح ساختمانی بخصوص سیمان کمبود وجود دارد، گفت: در حوزه کالاهای اساسی و روزمره از مواد لبنی و خوارو بار، آجیل و ادویه‌جات افزایش قیمت وجود داشته و این افزایش قیمت همچنان وجود دارد.
اخوان بیان کرد: در بازرسی‌های گذشته کاهش قیمت محسوسی در بازار وجود نداشته و تمامی کالاهای ضروری و غیر ضروری بصورت روزانه در حال افزایش قیمت هستند و هیچگونه ثبات قیمتی وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: در ماه‌های گذشته جهت حفظ تنظیم بازار و تعدیل قیمت‌ها، مرغ کشتار روز دولتی و برنج و شکر در بین مردم توزیع شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

چین بزرگترین برنده سیاست آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر

چین بزرگترین برنده سیاست آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر

«نخبگان سیاسی آمریکا به جای اینکه در اتومبیل تاریخ روی صندلی راننده بنشینند، با گذشت ...
گلوله‌ها در پنجشير خون گريستند

گلوله‌ها در پنجشير خون گريستند

شهادت فهيم دشتي با واكنش‌هاي بسياري ميان كاربران افغان و ايراني روبه‌رو شد. فهيم دشتي ...
مبارزه با تورم، با دستان خالي

مبارزه با تورم، با دستان خالي

از آنجايي که تورم توليدکننده در فصل بهار سال جاري به بالاترين طي 5 سال اخير رسيده، مي‌توان ...
1