تاریخ انتشار
يکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۵۱
کد مطلب : ۴۳۹۴۵۵
لیستی که منتشر شد و نکاتی که استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد باید بداند
حریم استانداری
۱
کبنا ؛تغییر و تحولات در استان کهگیلویه و بویراحمد کلید خورده و سید ابراهیم رئیسی در حکمی سید علی احمدزاده را به عنوان استاندار جدید استان کهگیلویه و بویراحمد معرفی کرده و احتمالاً فردا با حضور وزیر کشور و مسئولان عالی معرفی شود. از همین ابتدا خیلیها به طمع صندلی مدیریت کت و شلوارهای دوختهاند.
به گزارش کبنا از یاسوج، روز گذشته در پایگاه خبری کبنا نیوز لیستی از مدیران آینده کهگیلویه و بویراحمد منتشر شد که با واکنشهای زیادی در فضای مجازی و سیاسی استان روبرو شد. نکته حایز اهمیت این است که استاندار کهگیلویه و بویراحمد باید مدیران آینده را از بین نیروهای جوان، پاک، متخصص و متعهد و فسادستیز انتخاب کند که به مردم و نظام اسلامی پاسخگو باشد نه کسانی انتخاب شوند که فقط به نمایندگان مجلس و یا سیاسیون بله قربان گو باشند.
بیشتر بخوانید:
لیست مدیران آینده کهگیلویه و بویراحمد (+ اسامی )
متن حکم «سید ابراهیم رئیسی» برای استاندار کهگیلویه و بویراحمد
انتظارات نیروهای انقلاب از استاندار کهگیلویه و بویراحمد / دست رد به سینه منفعت طلبان بزنید / استخدامها و انتصابات فامیلی و قومی نباید در دولت انقلابی تکرار شود / باید نیروهای پاکدست و خدوم میدان دار شوند
فارس در این زمینه نوشت: به تازگی لیستی از مدیران احتمالی آینده استان در برخی رسانهها منتشر شده که بیش از ۸۰ درصد آنها هیچگونه سنخیتی با گفتمان دولت مردمی آیت الله رئیسی ندارند.
افرادی که در هشت سال گذشته در منصب ریاست معاونت و کارشناسان مسئول و کارشناس بودهاند و با مدیریت ضعیف آنها استان به چنین حال و روزی افتاده است.
بعضی افراد که گماشته و مطیع و فرمانبردار فرد خاص در استان بوده و بیشترین بیعدالتی و بیانصافی را در حق نیروهای انقلابی روا داشتند.
در این لیست نام کسانی دیده میشود که گاها سینهچاک فرد یا افراد خاص در استان بوده و خاطره فحاشیها و بیانصافیهای آنها نسبت به نیروهای انقلابی و مؤمن هرگز از اذهان بیرون نخواهد رفت.
داستان ظلم به نیروهای انقلاب در ۸ سال اخیر هرگز از یاد نخواهد رفت زیرا از بین برخی از گزینههای احتمالی لیست مذکور افرادی بودند که بیشترین فشار را به نیروهای انقلابی وارد کردند حتی از میز و صندلی برای نشستن آنها در ادارات دریغ میکردند و امروز داعیهدار مدیریت دولت مردمی در استان شدهاند.
از سوی دیگر نام برخی افراد به عنوان گزینه پیشنهادی دیده میشود که در هشت سال اخیر سکوت مطلق پیشه کرده و در برابر هرگونه بی انصافی و بی عدالتی مانند استخدامهای فلهای و منطقهای و انتصابات مسئلهدار کوچکترین واکنشی نداشتند و به قولی تماماً سایلنت بودند.
هر چند در همین لیست نام اندک افرادی دیده میشود که در هشت سال خفقان اداری مواضع انقلابی علیه بی انصافی و بی عدالتیها داشتند که البته تعداد آنها در این لیست بسیار اندک و انگشتشمار است.
به هر حال نیروهای انقلاب در استان و هر سه نماینده که خود از نیروهای جریان انقلاب هستند باید در برابر هرگونه نفوذ ساکت ننشیند و البته در موقع مقتضی در صورت هرگونه تحرک از سوی نفوذیها قطعاً آدرس و عملکرد ۸ ساله این افراد آشکار خواهد شد هر چند معتقدیم باید شایسته سالاری اصل اول و اولویتدار در گزینش مدیران دولت مردمی باشد اما مهمتر از آن جلوگیری از نفوذ افرادی است که هم کارنامه روشنی در خدمت به مردم نداشته و هم مطیع و فرمانبردار فرد و افراد خاص در استان بودند و اکنون برای دور زدن دولت انقلابی به فکر تغییر چهره هستند.
نکات بیشتری که استاندار کهگیلویه و بویراحمد باید بداند
تابناک نوشت: پس از تثبیت هیئت دولت، کار تغییر استانداران شروع و نوبت تغییرات در همین اوایل کار وزیر کشور به کهگیلویه و بویراحمد رسید و آنگونه که در خبرها آمده، سید علی احمد زاده به عنوان استاندار بومی این استان انتخاب شده است.
یکی از مباحث مطروحه در تحلیلهای قبل از انتخاب، مربوط به بومی یا غیر بومی بودن استاندار بود که نهایتاً توصیههای پرهیز از انتخاب استاندار بومی با وجود دلایل مختلفی که طرفداران این نظر داشتند، بی فایده بود و یکی از سیاسیون بومی سکاندار مدیریت ارشد استان شد.
برای کسانی که در حوزه سیاسی فعالیت حرفهای و تخصصی دارند، این نکته روشن است که مدیریت در استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد به دلایل مختلف از جمله ارجحیت مسائل قومیتی بر قانون و همچنین سیاست زدگی مفرط در کنار توسعه نیافتگی و محرومیت تاریخی، بسیار سخت و گاها غیر قابل تحمل است!
یکی از مشکلات مربوط به استانداران بومی، کارنامه ضعیف آنها در رعایت عدالت قومیتی بوده. همواره این انتقادات وارد است که نتوانستهاند شایسته سالاری را در اقدامات بر قوم گرایی و یا سیاسی کاری ترجیح دهند اما آنچه که فعلاً به عنوان اولویت برای استاندار جدید در همین بدو ورود بسیار حائز اهمیت است، توجه جدی به حفظ حریم استانداری است!
حریم استاندار، حوزه تحت مدیریت مسقیم وی است که شامل معاونین، مدیران کل و دفتر استاندار و در شهرستانها هم فرمانداران میشود.
حریم استاندار معمولاً از طرف نمایندگان استان در مجلس مورد نفوذ قرار میگیرد و به هر میزان که استاندار اهل مماشات و چشم پوشی نسبت به تجاوز وکلای مردم در مجلس به حریم کاری خود بوده، به همان میزان، هم خود بیشتر دچار مشکل در مدیریت شده و هم استان را به سمت مشکلات بیشتر سوق داده است.
معاونین استاندار پاشنه آشیلی برای استاندار کهگیلویه و بویراحمد هستند اگر سیاست گذاریهای خود را در پستوهای تصمیم گیری نمایندگان هماهنگ کنند! در دورههایی شاهد دخالت شدید بودهایم از جمله سابقه یکی از استانداران بومی استان که بسیار متأثر از تصمیمات و امر و نهیهای یکی از نمایندگان استان در مجلس بود البته در سالهای اخیر از استانداران غیربومی هم وجود داشتند که در همین تلهی نمایندگان، گیر افتاده بودند و مشکلات زیادی برای استان ایجاد و حتی تنشهای سه حوزه انتخابیه را هم افزایش داده بودند اما بر عکس این وضعیت هم وجود داشت و دیدیم استاندار فعلی (حسین کلانتری) از همان ابتدای کار به صراحت از حریم خود با نمایندگان سخن گفته و تاکید کرده بود که علی رغم تعامل سازنده با نمایندگان اما اجازه تجاوز به حریم کاری تحت مدیریت خود را نمیدهد چیزی که تا پایان کار در استان بر آن پایبند ماند و از مهمترین چالش کهگیلویه و بویراحمد برای مدیران سربلند بیرون آمد.
یکی از مشکلات سیاسی در استان کهگیلویه و بویراحمد، بیسوادی مفرط سیاسی برخی نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد است تا آنجا که به دلیل ضعف زیاد در شناخت جایگاه و شان نمایندگی، عمده کم کاریها و یا سرخوردگیهای خود در سطح ملی و مجلس را سعی میکنند با دخالت بی جا در کارهای اجرایی در استان، سرپوش نهند و یا به خیال خود جبران کنند! تا جایی که اگر مدیران اجرایی از خود ضعف نشان دهند، نمایندگان به اصطلاح تا آبدارچی را هم در یک اداره جابه جا میکنند و آن را به عنوان سند افتخار و نفوذ بالای خود به رخ عوام نا آگاه میکشانند.
استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد باید به این نکته توجه داشته باشد که اگر حریم کاری وی حیاط خلوت نمایندگان شد، از همین ابتدا به صورت پلکانی به سمت افول پیش میرود و سالی نگذشته متوجه میشود که شیرازه مدیریت در استان را از کف داده است.
همانگونه که گفته شد، متاسفانه عمده نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد محصول انتخاب شایستگان نیست بلکه نتیجه چند عامل از جمله سوء استفاده از فقر مادی و فرهنگی است و شوربختانه همین انتخابهای ناشایست باعث عقب افتادگی چند دههای استان شده است لذا چنانچه استاندار نتواند منصوبین خاصه خود را از نفوذ نمایندگان دور نگه دارد عملاً همان مسیر اشتباه گذشته را تکرار کرده است ضمن اینکه آنقدر ناآگاهی از حوزه مسئولیت و دخالت در حوزههای دیگر نزد برخی نمایندگان استان بالا بوده و هست که با ایجاد انتظار بیجا برای موکلین، هم خود را به مهلکه افکندهاند، هم مانع توسعه استان هستند و هم مانع کار مدیران اجرایی بر اساس شایسته سالاری شدهاند!
البته خطر دیگری که حریم استانداری را تهدید میکند، نفوذ برخی افراد و گروههای سیاسی است که با توجه به دولت فعلی، این گروههای سیاسی عمدتاً اصولگرایان هستند همانگونه که در دوره گذشته هم اصلاح طلبان چنین تلاشهایی برای نفوذ داشتند و بر برخی استانداران کارگر افتاده بود و بر برخی نه!
برخی از این افراد و گروهها اگر مسیر ورود و نفوذ را هموار ببینند، هیچ حد و مرزی را رعایت نمیکنند و عملاً بالاترین مقام اجرایی استان را بازیچهی بازیهای سیاسی و قومیتی خود قرار میدهند.
نکته بسیار مهم دیگری که احمدزاده باید از همین ابتدا به آن توجه و در جهت کسب آن اهتمام داشته باشد، تقاضای اختیار ویژه از دولت برای مدیریت در استان است به گونهای که لابیهای سیاسی نتوانند دائماً در مرکز کشور بر علیه وی اقدام و هر روز دستوری از دولت برای تعاملات غیر سازنده با لابی گرها داشته باشند! چرا که برخی حوزههای مداخله گر چه اشخاص و چه گروهها مدام از سطح کشور پیگیر درخواستهای نامعقول خود هستند.
ذکر این نکته ضروری است که از همین ابتدا احمدزاده باید حریم استانداری را از نفوذ و دخالت نمایندگان و دیگر حوزههای مداخله گر و تمامیت خواه حفظ و خطوط قرمز را مشخص کند هر چند این اقدام در واقع کمک بسیار بزرگی به خود نمایندگان و یا حتی دیگر حوزههای مداخله گر است چرا که این سیاسیون و حوزههای نفوذ با اقداماتشان همانگونه که گفته شد، هم برای خود و هم برای استان و هم برای مدیران هزینههای سنگین و گاها جبران ناپذیر ایجاد کردهاند.
لازم به ذکر نیست که استاندار از همین ابتدا باید بداند همه اقدامات و برنامههایش زیر نظر رسانهها قرار دارد و چنانچه موارد گفته شده مورد توجه قرار نگیرد به صراحت تذکر داده میشود.
به گزارش کبنا از یاسوج، روز گذشته در پایگاه خبری کبنا نیوز لیستی از مدیران آینده کهگیلویه و بویراحمد منتشر شد که با واکنشهای زیادی در فضای مجازی و سیاسی استان روبرو شد. نکته حایز اهمیت این است که استاندار کهگیلویه و بویراحمد باید مدیران آینده را از بین نیروهای جوان، پاک، متخصص و متعهد و فسادستیز انتخاب کند که به مردم و نظام اسلامی پاسخگو باشد نه کسانی انتخاب شوند که فقط به نمایندگان مجلس و یا سیاسیون بله قربان گو باشند.
بیشتر بخوانید:
لیست مدیران آینده کهگیلویه و بویراحمد (+ اسامی )
متن حکم «سید ابراهیم رئیسی» برای استاندار کهگیلویه و بویراحمد
انتظارات نیروهای انقلاب از استاندار کهگیلویه و بویراحمد / دست رد به سینه منفعت طلبان بزنید / استخدامها و انتصابات فامیلی و قومی نباید در دولت انقلابی تکرار شود / باید نیروهای پاکدست و خدوم میدان دار شوند
فارس در این زمینه نوشت: به تازگی لیستی از مدیران احتمالی آینده استان در برخی رسانهها منتشر شده که بیش از ۸۰ درصد آنها هیچگونه سنخیتی با گفتمان دولت مردمی آیت الله رئیسی ندارند.
افرادی که در هشت سال گذشته در منصب ریاست معاونت و کارشناسان مسئول و کارشناس بودهاند و با مدیریت ضعیف آنها استان به چنین حال و روزی افتاده است.
بعضی افراد که گماشته و مطیع و فرمانبردار فرد خاص در استان بوده و بیشترین بیعدالتی و بیانصافی را در حق نیروهای انقلابی روا داشتند.
در این لیست نام کسانی دیده میشود که گاها سینهچاک فرد یا افراد خاص در استان بوده و خاطره فحاشیها و بیانصافیهای آنها نسبت به نیروهای انقلابی و مؤمن هرگز از اذهان بیرون نخواهد رفت.
داستان ظلم به نیروهای انقلاب در ۸ سال اخیر هرگز از یاد نخواهد رفت زیرا از بین برخی از گزینههای احتمالی لیست مذکور افرادی بودند که بیشترین فشار را به نیروهای انقلابی وارد کردند حتی از میز و صندلی برای نشستن آنها در ادارات دریغ میکردند و امروز داعیهدار مدیریت دولت مردمی در استان شدهاند.
از سوی دیگر نام برخی افراد به عنوان گزینه پیشنهادی دیده میشود که در هشت سال اخیر سکوت مطلق پیشه کرده و در برابر هرگونه بی انصافی و بی عدالتی مانند استخدامهای فلهای و منطقهای و انتصابات مسئلهدار کوچکترین واکنشی نداشتند و به قولی تماماً سایلنت بودند.
هر چند در همین لیست نام اندک افرادی دیده میشود که در هشت سال خفقان اداری مواضع انقلابی علیه بی انصافی و بی عدالتیها داشتند که البته تعداد آنها در این لیست بسیار اندک و انگشتشمار است.
به هر حال نیروهای انقلاب در استان و هر سه نماینده که خود از نیروهای جریان انقلاب هستند باید در برابر هرگونه نفوذ ساکت ننشیند و البته در موقع مقتضی در صورت هرگونه تحرک از سوی نفوذیها قطعاً آدرس و عملکرد ۸ ساله این افراد آشکار خواهد شد هر چند معتقدیم باید شایسته سالاری اصل اول و اولویتدار در گزینش مدیران دولت مردمی باشد اما مهمتر از آن جلوگیری از نفوذ افرادی است که هم کارنامه روشنی در خدمت به مردم نداشته و هم مطیع و فرمانبردار فرد و افراد خاص در استان بودند و اکنون برای دور زدن دولت انقلابی به فکر تغییر چهره هستند.
نکات بیشتری که استاندار کهگیلویه و بویراحمد باید بداند
تابناک نوشت: پس از تثبیت هیئت دولت، کار تغییر استانداران شروع و نوبت تغییرات در همین اوایل کار وزیر کشور به کهگیلویه و بویراحمد رسید و آنگونه که در خبرها آمده، سید علی احمد زاده به عنوان استاندار بومی این استان انتخاب شده است.
یکی از مباحث مطروحه در تحلیلهای قبل از انتخاب، مربوط به بومی یا غیر بومی بودن استاندار بود که نهایتاً توصیههای پرهیز از انتخاب استاندار بومی با وجود دلایل مختلفی که طرفداران این نظر داشتند، بی فایده بود و یکی از سیاسیون بومی سکاندار مدیریت ارشد استان شد.
برای کسانی که در حوزه سیاسی فعالیت حرفهای و تخصصی دارند، این نکته روشن است که مدیریت در استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد به دلایل مختلف از جمله ارجحیت مسائل قومیتی بر قانون و همچنین سیاست زدگی مفرط در کنار توسعه نیافتگی و محرومیت تاریخی، بسیار سخت و گاها غیر قابل تحمل است!
یکی از مشکلات مربوط به استانداران بومی، کارنامه ضعیف آنها در رعایت عدالت قومیتی بوده. همواره این انتقادات وارد است که نتوانستهاند شایسته سالاری را در اقدامات بر قوم گرایی و یا سیاسی کاری ترجیح دهند اما آنچه که فعلاً به عنوان اولویت برای استاندار جدید در همین بدو ورود بسیار حائز اهمیت است، توجه جدی به حفظ حریم استانداری است!
حریم استاندار، حوزه تحت مدیریت مسقیم وی است که شامل معاونین، مدیران کل و دفتر استاندار و در شهرستانها هم فرمانداران میشود.
حریم استاندار معمولاً از طرف نمایندگان استان در مجلس مورد نفوذ قرار میگیرد و به هر میزان که استاندار اهل مماشات و چشم پوشی نسبت به تجاوز وکلای مردم در مجلس به حریم کاری خود بوده، به همان میزان، هم خود بیشتر دچار مشکل در مدیریت شده و هم استان را به سمت مشکلات بیشتر سوق داده است.
معاونین استاندار پاشنه آشیلی برای استاندار کهگیلویه و بویراحمد هستند اگر سیاست گذاریهای خود را در پستوهای تصمیم گیری نمایندگان هماهنگ کنند! در دورههایی شاهد دخالت شدید بودهایم از جمله سابقه یکی از استانداران بومی استان که بسیار متأثر از تصمیمات و امر و نهیهای یکی از نمایندگان استان در مجلس بود البته در سالهای اخیر از استانداران غیربومی هم وجود داشتند که در همین تلهی نمایندگان، گیر افتاده بودند و مشکلات زیادی برای استان ایجاد و حتی تنشهای سه حوزه انتخابیه را هم افزایش داده بودند اما بر عکس این وضعیت هم وجود داشت و دیدیم استاندار فعلی (حسین کلانتری) از همان ابتدای کار به صراحت از حریم خود با نمایندگان سخن گفته و تاکید کرده بود که علی رغم تعامل سازنده با نمایندگان اما اجازه تجاوز به حریم کاری تحت مدیریت خود را نمیدهد چیزی که تا پایان کار در استان بر آن پایبند ماند و از مهمترین چالش کهگیلویه و بویراحمد برای مدیران سربلند بیرون آمد.
یکی از مشکلات سیاسی در استان کهگیلویه و بویراحمد، بیسوادی مفرط سیاسی برخی نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد است تا آنجا که به دلیل ضعف زیاد در شناخت جایگاه و شان نمایندگی، عمده کم کاریها و یا سرخوردگیهای خود در سطح ملی و مجلس را سعی میکنند با دخالت بی جا در کارهای اجرایی در استان، سرپوش نهند و یا به خیال خود جبران کنند! تا جایی که اگر مدیران اجرایی از خود ضعف نشان دهند، نمایندگان به اصطلاح تا آبدارچی را هم در یک اداره جابه جا میکنند و آن را به عنوان سند افتخار و نفوذ بالای خود به رخ عوام نا آگاه میکشانند.
استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد باید به این نکته توجه داشته باشد که اگر حریم کاری وی حیاط خلوت نمایندگان شد، از همین ابتدا به صورت پلکانی به سمت افول پیش میرود و سالی نگذشته متوجه میشود که شیرازه مدیریت در استان را از کف داده است.
همانگونه که گفته شد، متاسفانه عمده نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد محصول انتخاب شایستگان نیست بلکه نتیجه چند عامل از جمله سوء استفاده از فقر مادی و فرهنگی است و شوربختانه همین انتخابهای ناشایست باعث عقب افتادگی چند دههای استان شده است لذا چنانچه استاندار نتواند منصوبین خاصه خود را از نفوذ نمایندگان دور نگه دارد عملاً همان مسیر اشتباه گذشته را تکرار کرده است ضمن اینکه آنقدر ناآگاهی از حوزه مسئولیت و دخالت در حوزههای دیگر نزد برخی نمایندگان استان بالا بوده و هست که با ایجاد انتظار بیجا برای موکلین، هم خود را به مهلکه افکندهاند، هم مانع توسعه استان هستند و هم مانع کار مدیران اجرایی بر اساس شایسته سالاری شدهاند!
البته خطر دیگری که حریم استانداری را تهدید میکند، نفوذ برخی افراد و گروههای سیاسی است که با توجه به دولت فعلی، این گروههای سیاسی عمدتاً اصولگرایان هستند همانگونه که در دوره گذشته هم اصلاح طلبان چنین تلاشهایی برای نفوذ داشتند و بر برخی استانداران کارگر افتاده بود و بر برخی نه!
برخی از این افراد و گروهها اگر مسیر ورود و نفوذ را هموار ببینند، هیچ حد و مرزی را رعایت نمیکنند و عملاً بالاترین مقام اجرایی استان را بازیچهی بازیهای سیاسی و قومیتی خود قرار میدهند.
نکته بسیار مهم دیگری که احمدزاده باید از همین ابتدا به آن توجه و در جهت کسب آن اهتمام داشته باشد، تقاضای اختیار ویژه از دولت برای مدیریت در استان است به گونهای که لابیهای سیاسی نتوانند دائماً در مرکز کشور بر علیه وی اقدام و هر روز دستوری از دولت برای تعاملات غیر سازنده با لابی گرها داشته باشند! چرا که برخی حوزههای مداخله گر چه اشخاص و چه گروهها مدام از سطح کشور پیگیر درخواستهای نامعقول خود هستند.
ذکر این نکته ضروری است که از همین ابتدا احمدزاده باید حریم استانداری را از نفوذ و دخالت نمایندگان و دیگر حوزههای مداخله گر و تمامیت خواه حفظ و خطوط قرمز را مشخص کند هر چند این اقدام در واقع کمک بسیار بزرگی به خود نمایندگان و یا حتی دیگر حوزههای مداخله گر است چرا که این سیاسیون و حوزههای نفوذ با اقداماتشان همانگونه که گفته شد، هم برای خود و هم برای استان و هم برای مدیران هزینههای سنگین و گاها جبران ناپذیر ایجاد کردهاند.
لازم به ذکر نیست که استاندار از همین ابتدا باید بداند همه اقدامات و برنامههایش زیر نظر رسانهها قرار دارد و چنانچه موارد گفته شده مورد توجه قرار نگیرد به صراحت تذکر داده میشود.