تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۱۰
کد مطلب : ۴۴۵۲۲۵
دیدار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

درخشان: فرهنگ و هنری را دنبال می‌کنیم که در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی باشد / ضرورت تعادل و توازن در مجموعه‌های فرهنگی / غفلت از جهاد تببین فرصت به دشمن است

۲
۰
درخشان: فرهنگ و هنری را دنبال می‌کنیم که در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی باشد / ضرورت تعادل و توازن در مجموعه‌های فرهنگی  / غفلت از جهاد تببین فرصت به دشمن است
کبنا ؛مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: فرهنگ و هنری را دنبال می‌کنیم که در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی باشد.
به گزارش کبنا از یاسوج، صبح امروز (دوشنبه 9 اسفند ماه 1400) امین درخشان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضرت آیت الله سید نصیر حسینی دیدار کرد. امین درخشان در این دیدار ضمن تبریک عید مبعث، اظهار داشت: آیت الله حسینی سال‌هاست که با حوزه فرهنگ ارتباط عمیق و گسترده‌ای داشته و این حوزه همواره مورد توجه و عنایت ایشان بوده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه، گفت: فرهنگ و ارشاد اسلامی یک تفاوت عمیق با سایر دستگاه‌های فرهنگی در زمینه ارتباط با نماینده ولی فقیه در استان و ائمه جمعه دارد و بین فرهنگ و ارشاد و ائمه جمعه هم ارتباط مبنایی و هم ارتباط ساختاری وجود دارد و نقطه مشترک در شورای فرهنگ عمومی است.
درخشان یادآور شد: مدیریت در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیریت چند وجهی بوده و از طرفی با مسائل و ساختارهای فرهنگی، دینی، قرآنی، مذهبی و مساجد ارتباط داریم و از طرف دیگر با حوزه‌های هنری، نمایش، شعر، داستان، موسیقی، تجسمی و سایر رشته‌ها ارتباط وجود دارد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: به عقیده ما در هنر مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که ما باید بین این مجموعه‌ها تعادل، توازن و هم گرایی ایجاد کنیم، همه اینها را با یک چشم ببینیم و ظرفیت‌هایی که همه این مجموعه‌ها در کنار هم دارند را مورد توجه قرار دهیم، زیرا این کار را رسال اصلی خود می دانیم.
 وی ضمن تاکید بر اینکه در حوزه فرهنگ به لحاظ ساختاری و مبنایی در سیاست گذاری مشکلی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: ولی معمولاً در حوزه اجرا مشکلاتی داریم، یعنی مسائل فرهنگی وقتی وارد دستگاه‌های حاکمیتی می‌شوند، در حوزه اجرا با مشکلاتی مواجه می‌شوند که بخشی از مشکلات بحث مسائل فرهنگی بوده که بین دستگاه‌ها به صورت مشترک برگزار می‌شود و به نوعی موازی کاری و بعضاً اختلال در حوزه فرهنگ ایجاد می‌شود.
درخشان تاکید کرد: نقشه ما در مسیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی منویات مقام معظم رهبری به عنوان حکیمی فاضل و عالم در مسائل فرهنگی و بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان نقشه‌ای کامل و جامع در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: بدون تردید فرهنگ و هنری را دنبال خواهیم کرد که در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی که همواره از آرمان‌های نظام مقدس جمهوری، امام راحل عظیم الشان و منویات مقام معظم رهبری، تقویت باورهای دینی مردم و باورهای انقلابی جامعه اسلامی باشد.
وی توجه جدی به مسئله ایثار و شهادت و سایر مؤلفه‌های فرهنگی و هنری که با ساختارهای اساسی و باورهای مردمی در نظام مقدس جمهوری اسلامی و مورد تاکید است را مورد تاکید قرار داد و گفت: بعد مردمی کردن فرهنگ یکی از مسائلی بوده که به شدت مورد توجه قرار دارد. درخشان به بحث کرونا و نوع سیاست گذاری در برنامه‌ها اشاره کرد و افزود: در همه استان‌ها به ویژه در استان ما تا حدودی برنامه‌های فرهنگی از مردم فاصله گرفته‌اند، به این معنا که باید مسائل، برنامه‌ها و مؤلفه‌های فرهنگی در اختیار مردم بوده و آنها همواره در اجرای آنها مشارکت داشته باشند.
این فعال فرهنگی و رسانه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری یکی از اولویت‌های جدی ما در رویکرد جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی، توجه به «جهاد تبیین» است، زیرا یکی از اجحاف‌هایی که در حق نظام جمهوری اسلامی صورت گرفت، مسئله تبیین بوده که امروزه به یک فاصله طبقاتی در عرصه اجتماعی تبدیل شده و خدمات و برکات نظام برای مردم در عرصه‌های مختلف، به درستی تبیین نشده که بخشی به ما مسئولان بر می‌گردد.
وی تصریح کرد: دشمنان از این فرصت استفاده کرده، از آن به عنوان یک ضعف نگاه می‌کنند و در حوزه فرهنگ و هنر مسئله «جهاد تبیین» را به عنوان یک موضوع ضروری مورد توجه قرار خواهیم داد.
درخشان اظهار کرد: همه مجموعه‌ها، جریان‌های فرهنگی و مردمی و نه صرفاً دولتی باید ظرفیت‌های نوجوانان و جوانان مؤمن و انقلابی در مسائل فرهنگی و هنری را مورد توجه و تاکید ویژه قرار دهند.
دبیر شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: استان در حوزه ظرفیت‌های انسانی در حوزه فرهنگ و هنر ممتاز است است و با توجه به میانگین جمعیتی و شاخصه‌هایی که در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارد در حوزه فرهنگ و هنر دارای ظرفیت‌های بی نظیری است.
 وی افزود: محمد سلیمی راد فرزند شهید سلیمی در جشنواره بین المللی در آمریکای لاتین و کشور برزیل صاحب مقام بین المللی شده که تاکنون مقام‌های خوب و ارزشمندی نیز در سطح استانی، ملی و بین المللی کسب کرده است.
درخشان خاطرنشان کرد: در جشنواره فجر امسال به عنوان یکی از جشنواره‌های معتبر فرهنگی و هنری، دو اثر سینمایی، سه اثر نمایشی به جشنواره راه پیدا کردند، ضمن اینکه در حوزه هنرهای تجسمی ظرفیت‌های انسانی بالایی در حوزه فرهنگ و هنر داشته و از استان‌های برخوردار در کشور هستیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حوزه مسائل قرآنی دارای ظرفیت‌های مستعدی هستیم که در دیدار با معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تفاهم نامه‌هایی به امضا می‌رسند که برنامه‌های بسیار مهم و جریان سازی سال آینده در حوزه قرآن عترت در استان ایجاد کند.

وی ضمن تاکید بر اینکه بدون تردید مسائل فرهنگی و هنری مرتبط با حوزه قرآن و عترت از اولویت‌های جدی است
درخشان ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های ما تقویت شورای فرهنگ عمومی است که مورد توجه نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه مرکز استان نیز قرار دارد. درخشان گفت: برنامه‌های جدی برای تقویت این شورا باید در دستور کار باشد، زیرا این شورا ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی، عالی‌ترین شورای تصمیم گیری در زمینه مسائل کلان فرهنگی و اجتماعی است که در این شورا می‌توان همه مسائل را مورد تصویب و تصمیم گیری قرار داد و یک ظرفیت بی بدیل برای سامان بخشیدن به مسائل فرهنگی است.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه و بویراحمد نگاه مناسک نگری به شورای فرهنگ عمومی را یکی از آسیب‌هایی دانست که معمولاً در جلسات شورای فرهنگ عمومی در استان و حتی شاید در سطح کشور وجود دارد و افزود: این شورا، شورایی تصمیم گیر در مسائل فرهنگی و هنری بوده و باید در سیاست گذاری‌ها و برنامه ریزی‌ها فاصله‌ای که با ماهیت اصلی شورا وجود دارد، برطرف و شورا تقویت شود.
 وی فعال کردن شورای فرهنگ عمومی در سایر شهرستان‌ها را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: شاید برخی از نشست‌های شورای فرهنگ عمومی در شهرستان‌ها نامنظم بوده و تلاش می‌کنیم این شوراها با هدایت‌های نماینده ولی فقیه و ائمه جمعه تقویت شوند.
درخشان گفت: برنامه داریم در شهرهایی که دفتر فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارند ولی ائمه جمعه در آنها مستقر بوده و فعالیت دارند، نشست‌های شورای فرهنگ عمومی نیز برگزار شود تا بتوانند مسائل و مشکلات فرهنگی و هنری هر منطقه را برطرف کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد از زحمات محمدعلی پیرسبزی مدیرکل سابق که برای حوزه فرهنگ و هنر دغدغه داشت و تلاش‌هایی در این عرصه انجام داد، تقدیر و تشکر کرد.
در ادامه این نشست آیت‌الله سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در استان با تبریک انتصاب دکتر درخشان، اظهار داشت: روحیه جوانی و شناخت و تخصص می‌تواند فرصت خوبی برای مدیرت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.
 آیت الله حسینی فرهنگ را زیربنای رشد و شکوفایی در همه زمینه‌ها دانست و گفت: هیچ تضادی بین علم و دین نیست، زیرا آموزه‌های دینی ما را به علم آموزی تشویق می‌کنند.
 آیت الله «سید نصیر حسینی» در دیدار مدیرکل و شورای معاونین اداره کل فرهنگ ارشاد ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تبریک عید مبعث، اظهار کرد: عید مبعث، عید معرفت، طلوع انسانها در افق ولایت، تقرب به ذات پروردگار و عنایات ویژه‌ای بوده که خداوند به بشر داشته است.
نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج گفت: همه عالم ساخته و پرداخته خداوند بوده و بدون اذن پروردگار نه چیزی خلق می‌شود و نه حرکتی صورت می‌گیرد، زیرا از ملک تا ملکوت و جبروت همه مخلوقات خداوند هستند. وی یادآور شد: با توجه به اینکه همه عالم و آنچه در آن وجود دارد همه به دست پروردگار بوده و خداوند آنها را به وجود آورده است، بنابراین باید قانون خدا حاکم باشد.
آیت الله حسینی خاطرنشان کرد: حاکمیت فلسفه توحیدی، یعنی تعالی فرهنگی و این یک امر معقولی است که هر عقلی باید بپذیرد وقتی حاکم و خالق پروردگار است، قانون حاکم نیز باید قانون خداوند باشد. امام جمعه مرکز کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: تقابل با خداوند و عدم اجرای دستورات پروردگار یعنی اینکه انسان حیات خود را تهدید کرده، خود را در مسیر تعالی قرار ندهد و در نهایت منجر به سقوط او خواهد شد. وی تاکید کرد: ما اگر بخواهیم در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، علمی و اجتماعی رشد کنیم، باید فرهنگ الهی، معنوی و توحیدی در وجود ما رشد و پرورش پیدا کند.

آیت الله حسینی فرهنگ را زیر بنای رشد و شکوفایی در همه زمینه‌ها دانست و یادآور شد: هیچ تضادی بین علم و دین نیست، زیرا آموزه‌های دینی ما را به علم آموزی تشویق می‌کنند، از طرفی علم و رشد مادی و صنعتی که شکل می‌گیرد، باید معنویت در کنار آن وجود داشته باشد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تاکید دوباره بر اینکه فرهنگ موضوعی زیربنایی در جامعه است، افزود: در استان کهگیلویه و بویراحمد مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که با رویکرد فرهنگی این مسائل و مشکلات قابل حل خواهند بود. وی با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی هزینه‌های بسیاری برای ما داشته که راه حل آنها در حوزه فرهنگی است، گفت: شورای فرهنگ عمومی باید فعال‌تر شود و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای تشکیل منظم نشست‌های این شورا جدی‌تر منظم‌تر و با برنامه‌ریزی بیشتر در مرکز استان و شهرستان‌ها وارد عمل کند.
آیت الله حسینی با اشاره به ضرورت حضور اعضای شورای فرهنگی عمومی استان در نشست‌های شهرستانی، اظهار کرد: می‌طلبد که مردم در کارها و برنامه‌های فرهنگی همکاری و مشارکت لازم را برای رسیدن به نتیجه مطلوب داشته باشند.
نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن انتقاد از تیراندازی و وضعیت حجاب و پوشش‌هایی که در جامعه امروزی وجود دارد، خاطرنشان کرد: باید بستر عمومی برای رغبت، همراهی و همکاری مردم فراهم شود.
وی جایگاه شورای فرهنگ عمومی را تاثیرگذار و حساس دانست و تاکید کرد: باید از ظرفیت‌های مختلف در راستای کاهش آسیب‌ها و مسائل فرهنگی استفاده کرد.
 آیت الله حسینی تعهد در کارهای فرهنگی و سایر حوزه‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید ضمانت اجرایی برای مصوبات شورای فرهنگ عمومی وجود داشته باشد و همچنین میزان تأثیر گذاری مصوبات بر آسیب‌های اجتماعی مورد ارزیابی قرار گیرد.
 



 
نام شما

آدرس ايميل شما

دنا خومی
Romania
پس تمدن ایرانی و فرهنگ ایرانی چه می شود جناب مدیر کل..........؟؟؟؟؟
دنا خومی
Romania
کبنا و........؟
ملاحظه کاری و سانسور نظرات مخاطبان!!!!!!
تورم 24 استان بالاتر از تورم كل كشور

تورم 24 استان بالاتر از تورم كل كشور

آخرين گزارش تورمي منتشره در سال 1400 حاكي از آن است كه در بهمن ماه نرخ تورم با كاهشي ...
حال و روز ايرانيان در اوكراين

حال و روز ايرانيان در اوكراين

چهارمين روز جنگ نيز براي روس‌ها روز پيروي نبود؛ جنگ شهري و مقاومت گسترده نيروهاي اوكرايني ...
رمزگشایی از مناقشه روسیه و اوکراین

رمزگشایی از مناقشه روسیه و اوکراین

عده‌ای در ایران معتقدند اگر آمریکا در اوکراین درگیر باشد، ما می‌توانیم مواضع قوی‌تری ...
1