تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۱۴
کد مطلب : ۴۴۵۵۱۲
فتانه توحیدی مدرس دانشگاه؛

دولتمردهای ما دنبال حل مسائل و مشکلات زنان نیستند / امور بانوان راهی جز اطاعت مطلق ندارد / اگر زنان ما آگاهی بیشتری داشته باشند قطعا خودکشی ها نیز کمتر خواهد شد

۴
۲
مسئله ما این است که باید نوع نگرش مسئولان مرد به حوزه زنان تغییر کند
کبنا ؛
زنان نیمی از افراد جامعه هستند و نقش مهمی در تعالی و بالندگی جامعه دارند از این رو، خود نیز باید از سلامت روانی، اجتماعی برخوردار باشند تا بتوانند نقش موثر خود را ایفا کنند. اما نااگاهی زنان و کم توجهی مسئولان امر به این حوزه موجب شده حقوق زنان بطور معمول پایمال شود، چه در حوزه زنان شهری و چه روستایی، چه در حوزه اجتماع و سیاست، در ادارات و نهادهای خصوصی و دولتی. از طرفی، در حوزه های اجرایی، زنان در دستگاه های دولتی عموما به رده های بالای مدیریتی نمی رسند.
فتانه توحیدی، مدرس دانشگاه، دانش آموخته کارشناسی ارشد ادبیات فارسی، حقوق که در دوره فعالیت خود تجربیات زیادی از سیستم اداری و سیاسی بدست آورده، در گفت و گو با پایگاه خبری کبنا نیوز، درخصوص مشکلات زنان در استان کهگیلویه و بویراحمد می گوید «مردان نگرش درستی به حوزه زنان ندارند و در اکثر موارد هم به جای زنان، برایشان تصمیم می گیرند.» این گفت و گو را در ادامه می خوانید:
با وجود اینکه زنان باتجربه و اجرایی داریم اما در دولت جدید هنوز برای بکارگیری زنان در دستگاه های اجرایی تصمیمی گرفته نشده، به غیر از یک انتصاب که دیروز انجام گرفت، نظر شما در خصوص انتصاب زنان در دولت چیست؟
در استان ما نگرش به حوزه زنان تا حدود زیادی شعاری است. 20 سال است که کار فرهنگی می کنم، بسیاری از افرادی که می گویند مدافع حقوق زنان و به قولا روشنفکر هستند، در عمل چنین نگرشی ندارند. تفکرات چندان مثبت و روشنی نسبت به زن ندارند و مسئله ی اصلی این است که به توانایی زنان اعتماد ندارند ، نگرش مردسالاری دارند و عملاً دنبال این هستند که خودشان قدرت بگیرند.
چیزی که من تا الان متوجه شدم این است که شعارهای حقوق زنان در دوره های انتخاباتی صرفا به خاطر این است که از توان بانوان استفاده کنند، برای اینکه به خواسته های خود برسند.
در حوزه ی زنان که مشکلات زیادی وجود دارد، چه کار خاصی صورت گرفته، چه تغییراتی پذیرفته است؟ اگر من که فعال اجتماعی هستم، در رسانه ها از مشکلات زنان می گویم، عموما تصور این می شود که به دنبال منافع خود هستم.
به نظر شما مشکلات حوزه زنان چطور حل می شود؟
ابتدا زنان جامعه ی ما باید به خودباوری برسند که می توانند  و برای هر آنچه که توانمندی اش را دارند، تلاش کنند. اما بنده این مسئله را ناتوانی زنان نمی دانم، درصد بیشتر مشکلات ما از این است که قدرت در دست مردان است و مردان نگرش درستی به حوزه زنان ندارند و در اکثر موارد هم به جای زنان، برایشان تصمیم می گیرند.
مردانی که اطلاع دقیقی از روحیات و مشکلات زنان ندارند، نمی توانند تصمیم های درست و مطلوبی در حوزه ی زنان داشته باشند. زنان حرف می زنند، نقد می کنند؛ ولی معمولا این نقدها و مطالبه گری ها تأثیری ندارد. مسئله ما این است که باید نوع نگرش مسئولان مرد تغییر کند. دولتمردهای ما دنبال حل مسائل و مشکلات زنان نیستند.
عموما امور بانوان بصورت بخشنامه ای و دستوری اداره می شود و به دلیل همین بخشنامه ای بودن ممکن است راه را اشتباه بروند، عموما برنامه ها ثمربخش نیستند، به نظر شما ایراد کار چیست؟
من تاکنون که مشغول به فعالیت های اجتماعی زنان بوده ام، امور بانوان تاکنون ما را نخواسته، و ما هم هیچ عملکرد مثبتی از سوی امور بانوان مشاهده نکردیم. امور بانوان راهی جز اطاعت مطلق ندارد و  هر چه دیکته شود انجام می دهد؛ که اگر چنین نکند یا باید تبعات آن را بپذیرد و یا در صورت پافشاری بر خواسته ی به حق خود، حذف می شود.
اگر که در واقعیت به حوزه بانوان، میدان و قدرت عمل داده شود و هم فردی در این جایگاه قرار گیرد که  دلسوز و دارای روحیه ی جهادی باشد و قدرت چانه زنی برای بودجه گیری و پای کار آوردن نیروهای جهادی را داشته باشد، بسیاری از مشکلات حوزه ی بانوان استان ما حل خواهد شد. بنده مصداقی حرف نمی زنم و منظورم فرد خاصی نیست؛ ولی امور بانوان تاکنون کار خاصی نکرده است. کارها در حوزه زنان باید جهادی صورت بگیرد، اینکه بخشنامه ای بیاید و طبق آن کاری انجام شود، هنر نیست.
اهمیت ورود نهادهای فرهنگی به روستاها و آگاه سازی زنان
چقدر بودجه برای حوزه های اجتماعی و بانوان می آید؟ زنان و دخترهایی هستند که از روستا به شهر می آیند و مسائلی گریبانگیر آنها می شود، اگر بودجه به نهادهایی مثل حوزه های علمیه و نهادهای فرهنگی پای کار تعلق بگیرد و این حوزه ها به روستاها ورود کنند و در زمینه ی آگاهی بخشی به زنان و دختران جوان در زمینه های خانواده، اشتغال خانگی، تربیت فرزند، همسرداری، و تهدیدهایی که از ارتباط با جنس مخالف گریبان گیرشان می شود، کار کنند؛ بسیاری مشکلات زنان حاشیه های شهر حل می شود. بسیاری از این زنان نسبت به مسائل جامعه آگاهی ندارند. وقتی من با دانشجویان ترم یکی صحبت می کنم و در قالب جلساتی به آنها آگاهی رسانی می کنم، بسیاری از آنها می گویند ما از این مسائل بی اطلاع بودیم و تشکر می کنند. می گویند تا زمانی که شما نمی گفتید نمی دانستیم، ممکن بود در دام بیفتیم. بعضی از دانشجویان ترم بالاتر می گویند کاش ترم اول این آگاهی و اطلاعات را داشتیم تا احتیاط بیشتری می کردیم.  اگر زنان ما آگاهی بیشتری داشته باشند قطعا خودکشی ها نیز کمتر خواهد شد. متأسفانه دولتمردان ما عموما به دنبال قدرت و منافع شخصی هستند.
چطور می توانیم بانوان شایسته ای را شناسایی کنیم که از دل دستگاه های اجرایی و نهادهای فرهنگی به پست های مدیریتی ورود کنند، آیا ضرورت وجود انجمن و تشکل های خاص زنان احساس نمی شود؟
تشکل های بانوان به طور خاص وجود نداشته، اما امور بانوان باید به فکر راه اندازی چنین تشکل ها و انجمن هایی باشد. در هر حال، باید تشکل های رسمی ایجاد شود که مطالبه گر حقوق زنان باشند، و شاهد باشیم که در بلندمدت توجهات به بانوان استان بیشتر شود و به تبع آن هم بانوان ما به رشد در خور و شایسته ی خود برسند ان شاالله

خبرنگار: سیده زهرا حسینی فر
نام شما

آدرس ايميل شما

فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
اگر زن ها داخل خونه هاشون بنشینند تا جا برای اشتغال پسران و مردان جوان باز بشه که بیکار، مجرد و بی درآمد نباشند، خیلی از مسائل از جمله خودکشی از بین میره یا کم میشه.
اگر مادر بجای رفتن سر کار، داخل خونه بنشینه و بچه های خوب تربیت کنه بخش دیگه از مسائل حل میشه
غربی ها این مسئله رو در ذهن جهان سوم فرو کردن که چون زن ها نیمی از جامعه هستند، به همون اندازه هم باید در امور اجرایی، اشتغال و دانشگاه حضور داشته باشند، در صورتی که وظیفه ذاتی زن و مرد با هم تفاوت داری و باید بدونیم برابری با تساوی فرق داره
واقع بین
Romania
حقوق زنان فقط در بحث اشتغال نیست... الان شرایط به گونه ای است که زن و مرد هر دو نیاز هست که پا به پای هم فعالیت داشته باشند تا چرخ زندگی بچرخه... اگر دولت حمایت خوبی از زنان خانه دار کنه و براشون بیمه و حقوق درنظر بگیره مطمئن باشید درصد زیادی از بانوان هم تو خونه می نشینن و سر کار نمیرن و بچه داریشون رو‌ می کنن ولی متاسفانه اللن بسیاری از زنان از روی ناچاری سر کار میرن هر چند که بعضی از مشاغل حتما باید از بانوان باشه
Iran, Islamic Republic of
در کدام عصر به سر میبری جناب. اتفاقا شرایط باید برای اشتغال برابر باشه هرکس سواد بیشتری داشته باشه بهره بیشتری میبره . این تفکر که خانمها بشینن تو خونه و کار خونه رو انجام بدن و خودشون را از اجتماع دور کنن توهین به شعور بانوان است .
بانو
Romania
اگر تفکرات جاهلی نسبت به زن در این استان از بین بره، امام زمان ظهور می کنه حتما
نتيجه انتخابات سال آينده!

نتيجه انتخابات سال آينده!

دبيركل مجمع ايثارگران در شفاف‌سازي حواشي اخير از مشكلات نرم‌افزاري، ملاحظات آيين‌نامه‌اي ...
ماجرای ضرب و شتم یک پزشک بیمارستان بی بی حکیمه (س) گچساران

ماجرای ضرب و شتم یک پزشک بیمارستان بی بی حکیمه (س) گچساران

یک پزشک بیمارستان بی بی حکیمه (س) گچساران توسط یک مراجعه کننده که درخواست غیرقانونی داشت ...
توصیه نماینده رهبر انقلاب؛ سرانه‌های مرکز کهگیلویه و بویراحمد افزایش یابد

توصیه نماینده رهبر انقلاب؛ سرانه‌های مرکز کهگیلویه و بویراحمد افزایش یابد

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: مدارس کانکسی، استیجاری و مستهلک بودن برخی ...
1