تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۴
کد مطلب : ۴۴۸۰۱۹
در شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد؛

درخشان: تحقق آرمان‌ها مستلزم همکاری همه دستگاه‌ها است / پیشقدم: عفاف و حجاب در کشور متولی ندارد / پناهی: قرارگاه عفاف و حجاب امید را در دل همه ما زنده کرد / رئوف: فرصت طلایی به وجود آمده است

۲
۰
درخشان: تحقق آرمان‌ها مستلزم همکاری همه دستگاه‌ها است / پیشقدم: عفاف و حجاب در کشور متولی ندارد / پناهی: قرارگاه عفاف و حجاب امید را در دل همه ما زنده کرد / رئوف: فرصت طلایی به وجود آمده است
کبنا ؛
پیش از ظهر امروز (25 اردیبهشت 1401) جلسه شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد به دبیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در محل سالن جلسات دفتر نماینده ولی فقیه برگزار شد.
به گزارش کبنا، در این نشست، امین درخشان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به دو دستور کار این جلسه اظهار داشت: یکی از دستور جلسه‌ها بررسی برش نقشه مهندسی فرهنگی استان است که در پنج بعد مورد توجه قرار گرفته است؛ نخستین بعدِ آن، توجه به هویت دینی و انقلابیِ مردم استان است که مجری این طرح، اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان است.
درخشان دومین بعدِ آن را تغییر و تحولات ساختاری، کارکردی و ارزشیِ خانواده دانست و عنوان کرد: مجری این طرح، امور بانوان و خانواده استانداری است.
وی سومین طرح را آسیب‌های اجتماعیِ نوپدید بین دانش آموزان و دانشجویان معرفی کرد و گفت: مجری آن اداره کل آموزش و پرورش استان است.
وی گفت: چهارمین طرح، ضعف فرهنگ کار و غلبه فرهنگ مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی در استان است که سازمان مدیریت مجری آن است.
درخشان اظهار داشت: پنجمین بعد آن، ساماندهی فضای مجازی با مجری‌گری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد است.
وی گفت: این موضوع در این پنج مسأله نهایی، و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اضافه کرد: موضوع و دستور کار دوم جلسه، بحث ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است.
وی گفت: عزیزانی که دغدغه عفاف و حجاب دارند؛ ائمه جمعه و نماینده ولی فقیه در چندین جلسه به این مسأله به عنوان یک موضوع جدی پرداختند و در این جلسه قرار است از نظرات آنها بهره ببریم و مصوباتی را برای تصمیم‌گیری داشته باشیم.
درخشان افزود: در بحث ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در استان، بهتر است که بحث‌ها را به سمت پیشنهادات و راهکارهای عملی ببریم.

حجت‌الاسلام پیشقدم دبیر امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد با تشکر از دبیر شورای فرهنگ عمومی استان گفت: متأسفانه متولی خاصی در کشور برای عفاف و حجاب نیست.
وی گفت: با وجود اینکه  قریب به 32 دستگاه موظف هستند در این زمینه کار کنند، اما این به معنای اجرا است نه به معنای جوابگویی.
پیشقدم اظهار داشت: یکی از موضوعاتِ مهم، نداشتن متولی خاصی است که بتواند آن را پیگیری کند و این یک آسیب جدی است.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات در این زمینه، عدم توجه دستگاه‌ها به وظایف خودشان است.
وی گفت: دستگاه‌ها در این زمینه کوتاهی زیادی دارند.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان عنوان کرد: موضوعِ بعدی، رها کردن برخی دستگاه‌ها است؛ یکی از وظایف بسیج تذکر لسانی در سطح شهر است اما متأسفانه احساس می‌شود این موضوع در استان رها شده است.
پیشقدم با اشاره به ضرورت وجود فروشگاه‌های عفاف و حجاب در سطح استان گفت: کوتاهی‌هایی نیز در این زمینه صورت گرفته است و در استان بیش از 4 یا 5 فروشگاه عفاف و حجاب نداریم.
وی افزود: حتی از این فروشگاه‌ها حمایت‌های لازم نیز به عمل نمی‌آید.
حجت‌الاسلام پیشقدم در پایان عنوان کرد: اما مفتخریم که ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان، طرحی به عنوان شاخص‌های غفاف و حجاب به دستگاه‌ها ابلاغ کرده است که بر اساس آن، شاخص‌های عفاف و حجاب از این به بعد باید در دستگاه‌ها رعایت شود.
در ادامه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان گفت: بر اساس گزارش‌ها، نگرانی‌هایی در بحث عفاف و حجاب وجود دارد که این نگرانی‌ها در کف بازار نیز دیده می‌شود و نیاز است تدابیر جدی‌تری در این زمینه اندیشیده شود.

حجت الاسلام اندرزیان معاون فرهنگی دانشگاه یاسوج نیز در ادامه اظهار داشت: آیین‌نامه پوشش را در دانشگاه و دانشکده‌ها نصب کرده‌ایم؛ تذکر لسانی را تا حدودی داشته‌‌ایم؛ کارمندان را نیز توجیه کرده‌ایم که بیشتر رعایت کنند.
وی گفت: ما خیلی جدی و جهادی وارد بحث حوزه حجاب و عفاف می‌شویم و به نظر ما، بحث خانواده را باید خیلی جدی گرفت.
وی با بیان اینکه من بیش از 15 گناه مسلم را دیده‌ام که در مجالس اتفاق می‌افتد، گفت: کارهای اعتقادی را جدی بگیرید.
معاون فرهنگی دانشگاه یاسوج اظهار داشت: روابط دختر پسر نه تنها در دانشگاه که در مدارس هم وجود دارد.
وی با بیان اینکه این مشکلات با دستورالعمل و بخشنامه حل نمی‌شود، گفت: باید از خانواده شروع کنیم و برای خانواده‌ها برنامه داشته باشیم.
در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام صفدر پناهی مدیر حوزه‌های علمیه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: وقتی ابرقدرت‌ها در جنگ سخت حریف ایران اسلامی نشدند، به دنبال طرحی با محوریت فروپاشی خانواده‌ها رفتند.
وی عنوان کرد: اینکه قرارگاه عفاف و حجاب تشکیل شده است، امیدی را در دل همه ما زنده می‌کند که بتواند خلأیی که برای شورای فرهنگ عمومی وجود داشت، را جبران کند.
وی افزود: دردهایی وجود دارد که همه می دانیم، اما تا حالا کسی نبوده آنها را درمان کند و امیدواریم با وجود قرارگاه عفاف و حجاب، بتوانیم مشکلات را حل کنیم.
مدیر حوزه‌های علمیه استان گفت: در این زمینه، حوزه‌های علمیه نیازمند حمایت جدی هستند؛ اگر این حمایت صورت بگیرد و ما از ادارت دولتی شروع کنیم، حداقل می‌توان کاری کرد که وضعیت از این بدتر نشود.
رئوف مدیرکل صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد نیز اظهار داشت: پیش از هر چیز، باید یک آسیب‌شناسی نسبت به همین شورای فرهنگ عمومی صورت گیرد.
وی گفت: یک فرصت طلایی به خاطر همسویی و همگراییِ دستگاه‌ها به وجود آمده است که به واسطه آن می‌توانیم حجم آسیب‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد را کاهش دهیم.
وی افزود: انتقادی که به شورای فرهنگ عمومی وارد بوده این است که بحث‌خا صرفاً به جلسات محدود می‌شود و معمولاً خروجی ندارند.
رئوف با اشاره به اینکه همه ما دغدغه داریم اما متأسفانه جلسات ما در حد همین دغدغه‌ها مانده است، گفت: دبیرخانه باید در مواردی که جنبه فرابخشی دارند، برنامه‌ریزی کند.
رئوف اظهار داشت: باید بر اساس سنجه‌هایی که وجود دارد بررسی شود که علت بدحجابی و بدپوششی در سطح شهرها چیست؛ این موضوع باید به طور مداوم پیگیری شود.
امین درخشان مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان نیز گفت: تحقق این حرکت زمانی ممکن می‌شود که همه دستگاه‌ها در این زمینه با هم همکاری داشته باشند.
وی گفت: خوشبختانه نماینده ولی فقیه در استان نیز نسبت به شورای فرهنگ عمومی بسیار جدی هستند.

کبری اخلاقی‌نیا، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: باید متناسب با رده سنی و جنسیت، از شیوه‌های متنوع استفاده کنیم تا بتوانیم به هدف ما که رعایت حجاب و عفاف در استان است، دست یابیم.
وی اضافه کرد: ابزارهای فرهنگی و هنری می‌توانند در این زمینه بسیار مؤثر باشد.
حجت الاسلام موسوی‌نیا رئیس تبلیغات اسلامی بویراحمد با بیان اینکه من چند راهکار ارائه می‌دهم، گفت: اولین راهکار گفتمان‌سازی است.
وی افزود: گفتمان‌سازی از طریق پویش‌سازی خیلی مهم است؛ چرا که بهترین راهکار پویش‌سازی است. موسوی یکی دیگر از راهکارها را برگزاری کارگاه‌های آموزشی و توجیهی و تبلیغ چهره به چهره عنوان کرد.
وی در پایان گفت: جریان‌سازیِ حجاب و عفاف را باید محله‌ای اجرا کنیم.
در ادامه سردار مصطفایی فرماندهی انتظامی استان گفت: در رابطه با حوزه حجاب و عفاف با یک شبیخون فرهنگی روبه‌رو هستیم و هدف دشمنان این است که ارزش‌های دینی و باورهای ما را بی‌ارزش کنند.
وی اضافه کرد: متأسفانه می‌بینیم که دشمنان در این رابطه توفیقاتی هم داشته‌اند و حجاب در جامعه وضعیت بدتری پیدا کرده است.
وی گفت: ما در زمینه عفاف و حجاب با دو گونه اقدام مواجهیم؛ اقدامات سلبی و ایجابی.
سردار مصطفایی با بیان اینکه اقدامات پلیس آخرین حلقه این زنجیره است، خاطرنشان کرد: اقدامات فرهنگی و ایجابی، به مراتب تأثیر بسیار بیشتری دارند.
وی در ادامه با ارائه گزارشی از اقدامات نیروی انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد در موضوع حجاب و عفاف، گفت: در سال جاری، آمار مصرف مشروبات الکلی خیلی افزایش یافته است و کشفیاتی که در 45 روزه ابتدایی سال جاری داشته‌ایم، برابرِ 35 درصد از کل کشفیاتِ سال قبل بوده است.

فرشید احمدی کیش عضو شورای اسلامی شهر یاسوج نیز با اشاره به ضعف کارِ پژوهشی در زمینه آسیب‌های حجاب و عفاف، گفت: تا حالا نگاه علمی و پژوهشی به موضوع آسیب‌های اجتماعی به ویژه حجاب و عفاف نشده است.
وی گفت: جای مباحث روانشناسی، مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی در این زمینه بسیار خالی است.
احمدی کیش با بیان اینکه ما بازار را رها کرده‌ایم، گفت: مدیریت و نظارت بر بازار را نیز باید در نظر داشته باشیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در فضای مجازی جای کلیپ و انیمیشن با محوریت عفاف و حجاب خالی است.
حجت الاسلام دهقان مسئول دفتر نماینده ولی فقیه کهگیلویه و بویراحمد در پایان این نشست به جمع‌بندی مباحث مطرح شده در جلسه پرداخت و اظهار داشت: در موضوع عفاف و حجاب، نباید از برخورد قهری استفاده شود و تأکید ما باید بر اقدامات فرهنگی باشد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مصوبات جلسه شورای فرهنگ عمومی باید به گونه ای باشند که اجرایی شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما

بنگرو
Iran, Islamic Republic of
من جلساتتون نیست.
دنا خومی
Iran, Islamic Republic of
تا کنون کدام معضل اجتماعی با مصوبه و دستور حل شده جناب درخشان ؟؟؟؟؟؟
مسئول بسیج دانشجویی کهگیلویه و بویراحمد: اردوی جهادی مدیران استانی برگزار شود

مسئول بسیج دانشجویی کهگیلویه و بویراحمد: اردوی جهادی مدیران استانی برگزار شود

همایش تجلیل از جهادگران دانشجویی استان تحت عنوان «شکوه هجرت» به همت معاونت عملیات جهادی ...
دلجویی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش از معلمی که سیلی خورده بود

دلجویی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش از معلمی که سیلی خورده بود

در روزهای اخیر «فریدون گودرزی»  معلم البرزی توسط یکی از همسایگان مدرسه شیخ فضل الله نوری ...
اتهام همکاری معلمان بازداشتی با منافقین صحت ندارد/ پیگیری قضایی خواهیم کرد

اتهام همکاری معلمان بازداشتی با منافقین صحت ندارد/ پیگیری قضایی خواهیم کرد

وکیل محمد حبیبی و 3 تن از معلمان بازداشتی با تکذیب اتهام همکاری آنان با گروهک منافقین،...
1