تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۴۴۸۶۴۹
بر اساس یک تحقیق؛
پیشنهاداتی برای حل معضل سد آبریز و مدیریت عادلانه آب در کهگیلویه و خوزستان
۲
کبنا ؛
یکی از مسائل آبی که در حال حاضر به صورت منطقهای مطرح است، مسئله احداث سد آبریز یا سد مارون 2 بر روی رودخانه مارون در شهرستان کهگیلویه و در بالادست سد مارون 1 میباشد. سد آبریز در حداکثر ظرفیت مخزن خود، حدود 10% حجم مخزن سد مارون 1 توانائی آبگیری دارد. با تمام این وجود، مخالفتهای قابل توجهی از سمت مناطق پایین دست سد مارون 1 با احداث این سد صورت پذیرفته است.
شهرستان کهگیلویه یکی از 8 شهرستان استان کهگیلویه و بویراحمد با مرکزیت شهر دهدشت در جنوب غربی ایران است که به همراه سه شهرستان بهمئی، چرام و لنده تشکیل کهگیلویه بزرگ را میدهند.
عدالت آبی اقتضاء میکند احداث و شروع فاز اجرایی سد آبریز با هدف تأمین آب شرب و کشاورزی شهرستان کهگیلویه و دشتهای بی آب اطراف شهر دهدشت، در اسرع وقت پیگیری و آغاز شود. مطمئناً احداث این سد علیرغم حجم محدود مخزن آن، میتواند نقطه عطفی در تاریخ تحول و توسعه شهرستان مظلوم و محروم کهگیلویه باشد. محدوده بودن مخزن این سد، خود بیانگر آن است که سد مارون 1 بعد از احداث این سد نیز توانایی خود در تأمین آب پایین دست را در حد معقول و نزدیک به عدالت آبی حفظ خواهد کرد.
همچنین برای مناطقی از استان قهرمانپرور و زرخیر خوزستان که به خلیج همیشه فارس نزدیک است، میتوان با انجام سرمایهگذاریهای لازم، از انتقال آب دریا به سمت مناطق بالادست استفاده کرد. اضافه بر این با توجه به وجود چندین سد عظیم در این استان، با مدیریت منابع آبی و مدیریت مصرف آب، میتوان توزیع عادلانهای از آب را در سراسر این استان ایجاد کرد. همچنین سوء مدیریت اعمال شده در احداث سد گتوند که در حال حاضر چیزی حدود 4000000000 مترمکعب آب عملاً غیر قابل استفاده را در خود جای داده است نیز از جمله دلایل تنش آبی خوزستان است. قابل توجه است که حجم آب سد گتوند از مجموع تمام سدها و بندهای احداث شده و در دست احداث در استان کهگیلویه و بویراحمد بیشتر است! جا دارد برای حل مسئله این سد راهکاراندیشی شده و تلاش شود از استعداد آبی این سد نیز استفاده شود.
در این میان، آنچه که به عنوان چانهزنی، رایزنی و فشار مقامات، مسئولین و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هر دو استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد جهت احداث یا عدم احداث سد آبریز مطرح میشود، به دور از مرام و مسلکی است که کشور ما به عنوان پرچمدار آن خود را در جهان شناسانده است و برای به بار نشستن آن، هزاران شهید از صدر اسلام تاکنون جان خود را خالصانه تقدیم آستان حقیقت کردهاند. مطمئناً جلوگیری از آنچه که به حق و عدالت نزدیکتر است، بیشتر ناشی از روحیهای از جنس سرمایهداری غربی است که به دنبال دور کردن انسانها از برادری و برابری و تمرکز قدرت و ثروت در دستان عدهای محدود میباشد.
لذا انتظار میرود که تمام مسئولین استانی و کشوری به دید کارگزار نظام اسلامی به موضوعات نگاه کنند و خدای ناکرده چنین نباشد که با استفاده از نفوذ و قدرتی که به واسطه داشتن جایگاه در نظام اسلامی به آنها به رسم امانت داده شده است، دنبال بهرهبرداری شخصی، قومیتی، استانی و یا هر چیزی مثل آنها باشند.
شهرستان کهگیلویه، اقتصاد و بحران های فرهنگی و اجتماعی
شهرستان کهگیلویه علیرغم دارا بودن پتانسیلهای مختلف توسعه و پیشرفت، در شرایطی توسعه نیافته قرار دارد. مشکلات اقتصادی از دیرباز گریبانگیر مردمان این شهرستان بوده است و این مشکلات معیشتی نمودهای فرهنگی و اجتماعی خطرناکی را در سطح شهرستان نمایانگر ساخته است. رشد اعتیاد، گرایش به قاچاق مواد مخدر و قاچاق کالا و دیگر فعالیتهای غیر قانونی، رشد سرقت، افزایش خشونتهای محلی و درگیریهای منجر به جرح و فوت، رشد نرخ طلاق و گسستهای قابل مشاهده در ارزشهای خانواده، بالا رفتن سن ازدواج و بسیاری از آسیبهای اجتماعی قابل توجه دیگر به وضوح قابل رصد و مشاهده است که نهادهای ذیربط میتوانند آمار میدانی آن را منتشر کنند.
یکی از مشکلات دردناک و قابل تأمل دیگر این شهرستان رشد نگران کننده آمار خودکشی است. خودکشیهایی که عمدتاً به دلیل مسائل مالی و فقر اقتصادی روی دادهاند. عدم توسعه اقتصادی منجر به مسائل عدیده فرهنگی در نواحی بسیاری از شهرستان شده است که این عدم رشد فرهنگی در بالا رفتن نرخ خودکشی، مزید بر علت شده است. متأسفانه در استانی که بالاترین نرخ حضور در جبهه نسبت به جمعیت را در جنگ تحمیلی داشته است و با تقدیم بیش از 1880 شهید به انقلاب، یکی از بالاترین نرخهای تقدیم شهید نسبت به جمعیت را داراست، اکنون خودکشی جوانان و نوجوانان امری روزانه شده است.
اضافه بر این، با توجه به انتقال منابع آبی از سد مارون و سد کوثر به شهرها و مناطق پایین دست و رونق کشاورزی در آن مناطق، بخش زیادی از مردم این شهرستان ناچار هستند برای کسب درآمدی اندک به عنوان کارگر روزمرد عازم این نواحی شوند. با توجه به نیاز به رفت و آمد روزانه در مسیر بین محل سکونت و مناطق کشاورزی استانههای همجوار، تاکنون در مسیر رفت و آمد چندین مورد تصادف منجر به جرح و فوت گزارش شده است. این در حالی است که منابع اصلی آب و حوضههای آبریز آنها در داخل استان کهگیلویه و بویراحمد بوده و بهرهکشی از نیروی انسانی این شهرستان، به این شکل مذبوحانه، به دور از عدل و انصافی است که ما در نظام اسلامی پرچمدار اجرای آن هستیم.
به عنوان جمعبندی میتوان گفت که حل مشکلات و معضلاتی که در سطح این شهرستان قابل مشاهده هستند، نیاز به تدبیر مفید و مؤثر دارد. این شهرستان نه به مانند شهرستانهای استان خوزستان، بندرهای پررونق و مرزهای مبادلاتی دارد، نه به مانند آنها سدهای عظیم که در جهت مصارف آبی مختلف به کار روند، نه منابع نفتی و گازی عظیم و نه رشد و رونق کشاورزی. زمینه اصلی قابل رشد در این شهرستان، کشاورزی و صنایع تبدیلی وابسته به کشاورزی است. رشد این زمینه نیز وابسته به تأمین منابع آبی است که در این شهرستان فراوان ولی خارج از دسترس هستند.
جمع بندی
با توجه به موارد یاد شده، پیرو موضوع تقسیم آب بین کهگیلویه بزرگ و شهرستانهای همجوار در استان خوزستان، پیشنهادات زیر برای حل معضلات و زدودن تنشهای آبی ارائه میگردد:
شهرستان کهگیلویه یکی از 8 شهرستان استان کهگیلویه و بویراحمد با مرکزیت شهر دهدشت در جنوب غربی ایران است که به همراه سه شهرستان بهمئی، چرام و لنده تشکیل کهگیلویه بزرگ را میدهند.
عدالت آبی اقتضاء میکند احداث و شروع فاز اجرایی سد آبریز با هدف تأمین آب شرب و کشاورزی شهرستان کهگیلویه و دشتهای بی آب اطراف شهر دهدشت، در اسرع وقت پیگیری و آغاز شود. مطمئناً احداث این سد علیرغم حجم محدود مخزن آن، میتواند نقطه عطفی در تاریخ تحول و توسعه شهرستان مظلوم و محروم کهگیلویه باشد. محدوده بودن مخزن این سد، خود بیانگر آن است که سد مارون 1 بعد از احداث این سد نیز توانایی خود در تأمین آب پایین دست را در حد معقول و نزدیک به عدالت آبی حفظ خواهد کرد.
همچنین برای مناطقی از استان قهرمانپرور و زرخیر خوزستان که به خلیج همیشه فارس نزدیک است، میتوان با انجام سرمایهگذاریهای لازم، از انتقال آب دریا به سمت مناطق بالادست استفاده کرد. اضافه بر این با توجه به وجود چندین سد عظیم در این استان، با مدیریت منابع آبی و مدیریت مصرف آب، میتوان توزیع عادلانهای از آب را در سراسر این استان ایجاد کرد. همچنین سوء مدیریت اعمال شده در احداث سد گتوند که در حال حاضر چیزی حدود 4000000000 مترمکعب آب عملاً غیر قابل استفاده را در خود جای داده است نیز از جمله دلایل تنش آبی خوزستان است. قابل توجه است که حجم آب سد گتوند از مجموع تمام سدها و بندهای احداث شده و در دست احداث در استان کهگیلویه و بویراحمد بیشتر است! جا دارد برای حل مسئله این سد راهکاراندیشی شده و تلاش شود از استعداد آبی این سد نیز استفاده شود.
در این میان، آنچه که به عنوان چانهزنی، رایزنی و فشار مقامات، مسئولین و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هر دو استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد جهت احداث یا عدم احداث سد آبریز مطرح میشود، به دور از مرام و مسلکی است که کشور ما به عنوان پرچمدار آن خود را در جهان شناسانده است و برای به بار نشستن آن، هزاران شهید از صدر اسلام تاکنون جان خود را خالصانه تقدیم آستان حقیقت کردهاند. مطمئناً جلوگیری از آنچه که به حق و عدالت نزدیکتر است، بیشتر ناشی از روحیهای از جنس سرمایهداری غربی است که به دنبال دور کردن انسانها از برادری و برابری و تمرکز قدرت و ثروت در دستان عدهای محدود میباشد.
لذا انتظار میرود که تمام مسئولین استانی و کشوری به دید کارگزار نظام اسلامی به موضوعات نگاه کنند و خدای ناکرده چنین نباشد که با استفاده از نفوذ و قدرتی که به واسطه داشتن جایگاه در نظام اسلامی به آنها به رسم امانت داده شده است، دنبال بهرهبرداری شخصی، قومیتی، استانی و یا هر چیزی مثل آنها باشند.
شهرستان کهگیلویه، اقتصاد و بحران های فرهنگی و اجتماعی
شهرستان کهگیلویه علیرغم دارا بودن پتانسیلهای مختلف توسعه و پیشرفت، در شرایطی توسعه نیافته قرار دارد. مشکلات اقتصادی از دیرباز گریبانگیر مردمان این شهرستان بوده است و این مشکلات معیشتی نمودهای فرهنگی و اجتماعی خطرناکی را در سطح شهرستان نمایانگر ساخته است. رشد اعتیاد، گرایش به قاچاق مواد مخدر و قاچاق کالا و دیگر فعالیتهای غیر قانونی، رشد سرقت، افزایش خشونتهای محلی و درگیریهای منجر به جرح و فوت، رشد نرخ طلاق و گسستهای قابل مشاهده در ارزشهای خانواده، بالا رفتن سن ازدواج و بسیاری از آسیبهای اجتماعی قابل توجه دیگر به وضوح قابل رصد و مشاهده است که نهادهای ذیربط میتوانند آمار میدانی آن را منتشر کنند.
یکی از مشکلات دردناک و قابل تأمل دیگر این شهرستان رشد نگران کننده آمار خودکشی است. خودکشیهایی که عمدتاً به دلیل مسائل مالی و فقر اقتصادی روی دادهاند. عدم توسعه اقتصادی منجر به مسائل عدیده فرهنگی در نواحی بسیاری از شهرستان شده است که این عدم رشد فرهنگی در بالا رفتن نرخ خودکشی، مزید بر علت شده است. متأسفانه در استانی که بالاترین نرخ حضور در جبهه نسبت به جمعیت را در جنگ تحمیلی داشته است و با تقدیم بیش از 1880 شهید به انقلاب، یکی از بالاترین نرخهای تقدیم شهید نسبت به جمعیت را داراست، اکنون خودکشی جوانان و نوجوانان امری روزانه شده است.
اضافه بر این، با توجه به انتقال منابع آبی از سد مارون و سد کوثر به شهرها و مناطق پایین دست و رونق کشاورزی در آن مناطق، بخش زیادی از مردم این شهرستان ناچار هستند برای کسب درآمدی اندک به عنوان کارگر روزمرد عازم این نواحی شوند. با توجه به نیاز به رفت و آمد روزانه در مسیر بین محل سکونت و مناطق کشاورزی استانههای همجوار، تاکنون در مسیر رفت و آمد چندین مورد تصادف منجر به جرح و فوت گزارش شده است. این در حالی است که منابع اصلی آب و حوضههای آبریز آنها در داخل استان کهگیلویه و بویراحمد بوده و بهرهکشی از نیروی انسانی این شهرستان، به این شکل مذبوحانه، به دور از عدل و انصافی است که ما در نظام اسلامی پرچمدار اجرای آن هستیم.
به عنوان جمعبندی میتوان گفت که حل مشکلات و معضلاتی که در سطح این شهرستان قابل مشاهده هستند، نیاز به تدبیر مفید و مؤثر دارد. این شهرستان نه به مانند شهرستانهای استان خوزستان، بندرهای پررونق و مرزهای مبادلاتی دارد، نه به مانند آنها سدهای عظیم که در جهت مصارف آبی مختلف به کار روند، نه منابع نفتی و گازی عظیم و نه رشد و رونق کشاورزی. زمینه اصلی قابل رشد در این شهرستان، کشاورزی و صنایع تبدیلی وابسته به کشاورزی است. رشد این زمینه نیز وابسته به تأمین منابع آبی است که در این شهرستان فراوان ولی خارج از دسترس هستند.
جمع بندی
با توجه به موارد یاد شده، پیرو موضوع تقسیم آب بین کهگیلویه بزرگ و شهرستانهای همجوار در استان خوزستان، پیشنهادات زیر برای حل معضلات و زدودن تنشهای آبی ارائه میگردد:
پیشنهادات در حوزه اصلاحات ساختاری در مدیریت آب در سطح کلان | ||
ردیف | پیشنهاد | نهاد متولی |
1 | نگاه ملّی از لحاظ جمعیتی، فراگیر از لحاظ مکانی و بلندمدت از لحاظ زمانی به تدوین و اجرای تمام سیاستگذاریها و تصمیمات خرد و کلان در حوزه مدیریت آب و منابع آبی | کلیه نهادهای مرتبط با حوزه آب |
2 | تدوین برنامه جامع مدیریت آب در مصارف مختلف خانگی، کشاورزی و صنعت با در نظرگیری سناریوهای مختلف پرآبی، کمآبی و بیآبی و نظارت و الزام به رعایت آن متناسب با وضعیت آبی سالها | وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت و معدن و تجارت |
3 | تدوین، اصلاح و بازنویسی قوانین تقسیم آب به عنوان یک منبع ملی و تعیین حقابه هر منطقه به صورت شفاف و الزام به رعایت دقیق آن در نگاه کوتاهمدت تا بلندمدت جهت پیشگیری از هر گونه تنش آبی بین استانها و مناطق | وزارت نیرو و مجلس شورای اسلامی |
4 | تعیین حقابه برای محیط زیست به صورت شفاف و واضح و جلوگیری از قطع حقابه آن برای پیشگیری از فجایع زیست محیطی و آسیب به طبیعت | وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست و مجلس شورای اسلامی |
5 | استفاده از ظرفیتهای اقتصادی محیط زیست در راستای گردشگری و آرامش شهروندان به جای اصرار بر تغییر کاربری آن به کارکردهای کشاورزی و صنعتی | سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی |
6 | ترویج هر چه بیشتر فرهنگ صرفهجوئی و مدیریت مصرف آب در تمام حوزههای خانگی، کشاورزی و صنعتی | وزارت نیرو، صدا و سیما و دیگر رسانهها |
7 | حرکت ملّی و جهادی به سمت اصلاح الگوهای کشت متناسب با اقلیمهای نواحی و نوین کردن روشهای آبیاری در سراسر کشور متناسب با پیشرفتهای علمی داخلی و تجربههای مرتبط جهانی | وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت |
8 | حرکت همهجانبه در سطح کشور به سمت روشهای تأمین آب و انرژی تجدیدپذیر و سرمایهگذاری روی نوآوریها و فناوریهای نوین این حوزه که در دنیا نیز به سرعت در حال رشد است | وزارت علوم و تمام نهادهای سیاستگذار در حوزه آب و انرژی |
9 | رصد، کنترل و مدیریت اختلافات و تنشهای آبی پیش از گسترده شده آنها و پیشگیری از کشیده شدن موضوعات تخصصی نیازمند به کار کارشناسی به سطح خیابان و فضای مجازی و فراهم شدن زمینه سوء استفاده بدخواهان ایران و انقلاب اسلامی | کلیه نهادهای مرتبط با حوزه آب و نهادهای امنیتی |
پیشنهادات در حوزه مدیریت آب در سطح استان خوزستان | |
ردیف | پیشنهاد |
1 | اصلاح و تنظیم نظام تقسیم آب در داخل استان خوزستان در راستای تقسیم منابع آبی موجود به مساوات بین شهرستانهای مختلف |
2 | بررسی علمی مجدد و راهکاریابی برای اصلاح و در مدار بهرهبرداری قرار دادن سد عظیم گتوند |
3 | انتقال آب از دریا یا دهانه ورودی رودها به دریا برای مصارف صنعتی و دیگر کاربریهایی که قابلیت استفاده از این آب را دارند |
4 | محدود کردن سطح زیر کشت سدها در مقدار تعیین شده متناسب با ظرفیت طراحی سد و سطح پیشبینی شده اولیه کشت |
5 | اصلاح و بازسازی شبکه انتقال و توزیع آب در استان خوزستان در راستای کاهش هدررفت آب |
6 | اصلاح سیستمهای آبیاری و افزایش بهرهوری آب در حوزه کشاورزی که بخش عمدهای از منابع آبی را مصرف میکند |
7 | اصلاح الگوی کشت در پاییندست سدهای استان خوزستان در جهت حرکت به سمت محصولات با نیاز آبی کم و مقاوم در برابر کم آبی و مقابله با کشت محصولات آببر |
پیشنهادات در حوزه مدیریت آب در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد | |
ردیف | پیشنهاد |
1 | تعیین دقیق مساحت قابل کشت آبی کهگیلویه، الگوهای کشت قابل انجام و برآورد نیاز آبی آنها و برنامهریزی جهت تأمین حجم آب مورد نیاز |
2 | لزوم پیگیری اخلاقی، حقوقی و قانونی حقابههای مناطق مختلف استان و استیفای حقابهها با نگاه بلندمدت به توسعه استان به خصوص در مورد سد آبریز |
3 | حساسیت و پیگیری در تعیین حقابهها پیرامون هر گونه احداث تأسیسات آبی جدید در استان و مناطق مرزی با استانهای همجوار به خصوص سد تنگسرخ و سد چمشیر |
4 | احداث بندهای آبی متوسط و کوچک به صورت محلی برای آبیاری مناطقی که با توجه به بافت کوهستانی استان، آبرسانی به آنها از سدهای بزرگ احداث شده و در دست احداث، دشوار است |
5 | اجرای طرحهای آبخیزداری جهت حفظ منابع آبی و تقویت آبهای زیرزمینی |
شیرزاد ایرانمهر | رضا پرمون |
دانشجوی دکترای دانشگاه صنعتی شریف | مدیرتولید مینیپتروشیمی پارس تقطیر کهگیلویه |
کارشناس ارشد حوزه آب و انرژیهای تجدیدپذیر | کارشناس ارشد شیمی فرآیندهای جداسازی |
اونها در برابر اصفهان با اونهمه قدرت اولا سهمابه ده درصدی از اصفهان گرفتند بعد مجوز احداث باغ روی تپه ها دادند و همینطور توی زاینده رود پمپ انداختند به صورتی که بیست هزار باغ پمپاژی از زاینده رود که مصرفشون دویست میلیون مترمکعبه احداث کردند با وجود اینکه زاینده رودم خشکید
بخواهید منتظر مجوز وزارت نیرو و ... باشید صد سال دیگه هم نمیدن بزارین کشاورزا ایستگاه پمپاژ احداث کنن ببندازن تو رودخونه ها وقتی احداث شد دیگه جمع کردنش محاله
دقت کنید کل سد زاینده رود دو میلیارده که همش خالیه
بعد خوزستان 24 میلیارد سد داره