تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۱۷
کد مطلب : ۴۵۰۱۲۰
یادداشت ارسالی؛

جنگل‌های بلوطی که ایستاده جان می‌دهند!

۱
۸
جنگل‌های بلوطی که ایستاده جان می‌دهند!
کبنا ؛عابد پارسه در یادداشتی نوشت: آفت پروانه برگ خوار سفید بلوط به عنوان یک تهدید برای جنگل‌های بلوط زاگرس و حیات وحش است به گونه‌ای که کلروفیل و سبزینه برگ تمام درخت‌های بلوط را خورده و همانند برگ درختان در پاییز تغییر رنگ داده و زرد شده که می‌تواند گاهاً عمر آنها را به مرحله نهایی برساند. این روزها صحبت از طغیان آفت پروانه برگ خوار به جنگل‌های زاگرس است صحبتی که از نابودگری و خسارت عجیب این حشره با آنچه که شما از نزدیک می‌بینید و می‌شنوید بسیار متفاوت است!
نکته بسیار مهم این است که اکنون هیچگونه راه مقابله‌ای وجود ندارد به دلیل اینکه مقابله تابع زمان خاصی از رشد حشره است و این زمان طلایی به دلیل سهل انگاری که ناشی از عدم تخصیص اعتبار بوده از دست رفته است و تقریباً هیچ راهی برای جلوگیری از تاخت و تاز این کرم نابودگر وجود ندارد!شروع فعالیت آفات پروانه‌ای معمولاً از اواسط اسفندماه به بعد است. بر این اساس از اواسط اسفندماه تا حدود اواسط فروردین ماه می‌تواند موعد مبارزه شیمیایی با آفات پروانه‌ای باشد. نکته‌ای که کمی امید را برای احیای مجدد بلوط‌های زاگرس ایجاد می‌کند این است که خوشبختانه با وجود نابودی کامل برگ درختان آفت زده اما این درختان خشک نمی‌شوند و سال آینده می‌توانند دوبار سرسبز باشند اما شرط دچار نشدن مجدد آن‌ها مبارزه به موقع با این حشره در زمان دقیق شروع به شیوع و زاد و ولد آن است. پس ضروری است مسئولین مربوطه اقدامی عاجل برای جلوگیری از تکثیر بیشتر این حشره مرگبار انجام نموده تا حیات وحش و حتی حیات انسان‌ها دچار تهدید جدی‌تری نشود.
لازم به ذکر است جنگل‌های زاگرس بیش از 50 درصد آب کشور را تولید می‌کند و 40 درصد جنگل‌های کشور در در این منطقه واقع شده‌است.
با تشکر

 
نام شما

آدرس ايميل شما

Mahdi
Iran, Islamic Republic of
حدود یک سال است که شاهد این پدیده هستیم ولی مسئولین ککشان نمیگزد...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
1