تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۵۲
کد مطلب : ۴۵۱۳۱۴
یادداشت ارسالی؛

کهگلویه و بویر احمد؛ محرومیت یا ضعف مدیریت؟

کیمیا ملک‌زاده
۹
۲
کهگلویه و بویر احمد؛ محرومیت یا ضعف مدیریت؟
کبنا ؛
یادداشت ارسالی؛ استان کهگلویه و بویراحمد استانی چهارفصل، دارای منابع عظیم نفت و گاز، منابع طبیعی مملو از جنگل انبوه ، گیاهان دارویی ، هویت  تاریخی گردشگری و.... است. گرچه  بااین کیفیت  منابع و موقعیت ژئوپلیتیک جز استانهای کمتربرخوردار، و علی رغم درآمدسرانه بالا جز رتبه های  اخرتوسعه یافتگی است.
این درحالی است که یکی از اهداف کلان و خطیر انقلاب اسلامی ایران رفع محرومیت هایی بود که به واسطه بی اعتنایی پادشاهان جبار و نا لایق برملت ایران تحمیل شده بود.
حال سؤال این است چرا مسئولین  استانی و کشوری با وجود آنکه یکی ازشاخص‌های اصلی انقلاب اسلامی ایجاد رفاه‏، رفع فقر، برطرف‏ ساختن‏ هر نوع‏ محرومیت‌ می‌باشد و علیرغم تاکید جزیل رهبر فرزانه (آیت الله خامنه ای) بر فقرزدایی محرومین، خدمت‌رسانی به مناطق محروم، تنزل فاصله بین قشرهای مختلف جامعه هنوز مردم این مناطق از عقب‌افتادگی‌های بسیاری در محنت و مشقت به سر می‌برند؟
 مسئولین استانی بانگاهی مختصر به آمار ارقام های رشد ، توسعه ،رفاه  و مقایسه آن باسایراستان ها بیش ازپیش متوجه مسئولیت نقش پرداز و قالب دهنده  خود درجهت توسعه وتعالی ، امنیت اقتصادی ، عدالت اجتماعی، حمایت وپرورش استعدادها و نخبگان استان باشند و در راستای توزیع برابرتری  از درآمد  و رشته گسترده ای از خدمات رفاهی گام بردارند.
به نظرمیرسد تازمانی که  انحصارطلبی و عدم امنیت اقتصادی ،  دیدگاه های افراطی ، سیاسی کاری وخط بازی  جای خود رابه شایسته سالاری می دهد شاهد خاموشی رشدونبوغ شخصیت های علمی ونخبگان خواهیم بود که این مهم  ارتباط مستقیمی بامحرومیت وعدم توسعه یافتگی  استان  کهگلویه و بویراحمد دارد.
          
همگام با تعاریف ارائه شده می توان به  اصول تبیین کننده محرومیت و به تحلیل موضوع ازابعاد مختلف پرداخت:
۱.بعدیکردی تبعیض منطقه ای و نابرابری: حدود ۳۰درصد منابع نفت وگاز کشور از شهرستان گچساران تامین می شود درحالی که ماشاهد طرد اجتماعی هستیم  و درحال حاضر هیچ یک  از مسئولان  وزارت نفت  ازشهرستان گچساران متناسب با درصدتامین نفت گاز کشور نمی باشند، عدم اختصاص بودجه مناسب برای گسترش مناطق گردشگری وتوریستی وتاسیس کارخانه های تولیدگیاهان دارویی و....
۲.بعد اقتصادي: این شکل از محرومیت آشکارترین بعد محسوب می شود که در سطح درآمد افراد و خانوارها عمل می کند، مردم این استان باوجود درآمدسرانه بالا  درصدپایین و گاهاً بی کیفیتی از دسترسی به غذا، آموزش ، خدمات، و بهداشت  را دارند. با نگاهی گزیده به روستاهای زیلایی دیشموک  و...متوجه عمق محرومیت این مناطق خواهیم شد خصوصا نبود زیرساختهای مناسب باعث شده است  که این استان درمقابل حوادث طبیعی ازجمله سیل و زلزله...بسیار آسیب پذیرباشد و سالانه هزار‌ان میلیارد  خسارت را متحمل شود.
۳.بعد اجتماعی: مربوط به روابط  وبهره مندی افراد از روابط، شغل، حقوق و قوانین و مسئولیتها و فرصتها می باشد،که قومیت گرایی  و سیاسی کاری  جای خود را به شایسته سالاری  و پرورش نیروی متخصص و نخبه داده است ، فقدان نظام ترفيع، و شفافيت بطور واقعي نه بصورت فعلی از عوامل محرومیت اجتماعی می باشد.
۴.بعدفرهنگی: ارزشها و هنجارهای هر استان نمایانگر  فرهنگ و شیوه زندگی  شهروندان می باشد که هرساله ما شاهد درگیری های مسلحانه و دسته جمعی طایفه ای و قومی گرایی که اساسا ناشی از اموزش ناصحیح ، عدم سرمایه گذاری در این  زمینه از طریق مدارس و صداسیما ، عدم برخورد قاطع وجدی  مراجع قضایی می باشد که این خود یکی از ابعاد محرومیت در زمینه  تعلیم و تهذیب می باشد.
حال اگر بخواهیم مسئله محرومیت را ازنگاهی کلان تر بررسی کنیم، دروهله اول متوجه عملکرد ضعیف و زار دولتها در موضوع توسعه نامتوازن و ناهمگون و نابرابری استانهای و مبحث رفاه مردم خواهیم شد. چرا که سنگ بنای دولت، رفاه مردم و توسعه هماهنگ و فراهم کردن حداقل سطح زندگی شهروندان وخصوصا  مناطق کمتربرخوردار می باشد.
آرتور شلزینگر دولت رفاه را چنین تعریف کرد:نظامی که درآن حکومت متعهد می شود سطوح معینی از اشتغال، درآمد، آموزش، کمک بهداشتی  تامین اجتماعی  ومسکن  رابرای همه شهروندان خود فراهم کند. با نگاهی  کوتاه به تئوری اندیشمندان کشورهای توسعه یافته به ''دولت رفاه'' متوجه  واپس ماندگی و ضعف مدیریتی در عرصه سیاست داخلی خواهیم شد.
خصوصا در قانون اساسی جمهوری اسلامی  ایران اصول متعددی به مبانی دولت رفاه  اشاره دارد از جمله: آموزش و پرورش رایگان، تامین نیازهای اساسی مردم براساس بندیک اصل ۴۳ قانون اساسی، برخورداری ازتامین اجتماعی براساس اصل ۲۹ قانون اساسی. بنابراین ایران امروز نیازمند نگاه ویژه جهادی، سیاست گذاری دقیق و جامع در عرصه امنیت و ثبات اقتصادی و توزیع برابرثروت بین مناطق  برخوردار و کمتربرخوردار  می باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

فاطمه مرتضوی
Iran, Islamic Republic of
👏👏عالی و قابل تامل.
سیدجواد
Romania
دلیل اصلی بیسوادی و بدویت است
در هر چیزی تازه به دوران رسیده ایم
خبر در تیتر اصلی باید اشتباه فاحش داشته باشد
کهگیلویه را هم نمیتوانیم درست بنویسیم بعد انتظار توسعه داریم!!!!
Iran, Islamic Republic of
٩٩%محرومیت استان ضعف مدیریت و مسائل شدید خطی و باندی و سیاست زدگی است و مسائل قومی و قبیله ای و توزیع نا متوازن خدمات دولت با توجه به تصمیم گیری و تصمیم سازی های داخلی که با توجه به همین ضعف مدیریت توزیع ناعادلانه باعث محرومیت در استان شده است دولتها با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر محرومیت زدایی توجه ویژه ای نسبت به استان دارند ولی ضعف مدیریت و توزیع ناعادلانه بودجه و خدمت و کشیدن بودجه و خدمات در سطح خانواده و بستگان مسولین و محروم ماندن محرومین باعث شکاف بیشتر و محرومیت بیشتر استان و فقر بیشتر مشهود باشد و تصمیم گیری و تصمیم سازی های غلط باعث نارضایتی مردم می گردد مثلا در رابطه با مسئله نهضت مسکن که آقای استاندار فرمودند به فرمانداران واگذار گردیده است باید عرض کنم جناب استاندار خود حضرتعالی میداند بهتر از همه میدانید که فرماندارانت نماینده دولت نیستند صددرصد نماینده و دست نشانده نماینده و خانواده آنها ست پس اگر ذره ای وجدان کاری داشته باشید با تشکیل کارگروهی این موضوع را بررسی میکردید تا تضیع حق نمی شد و نتیجه را بعدا مردم می بینند با این تصمیم شما
United Arab Emirates
این به علت خیانت های نماینده گان قبلی است که یه کارخونه داخل استان ما احداث نشد تا اشتغالزایی ولی کاری برطرف شود.الان شرایط کل کشور بحرانی است نه فقط استان ما
M.m
Iran, Islamic Republic of
👌👌
سارا محمدی
Iran, Islamic Republic of
خانم ملکزاده عزیز وباسواد بسیار قابل تامل بود، باعث افتخاریدانشالله تلنگری باشد به مسئولین وبیشترقدراستان بااین ظرفیت عظیم رو بدونن ودرپی پیشرفت باشن.
زهرا
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی خانم ملکزاده
مریم
Iran, Islamic Republic of
عالی
Iran, Islamic Republic of
با وجود استاندار ضعیف و بدون سابقه کار اجرایی مفید محرومیت در استان رشد فزاینده ای خواهد داشت نگاهی به مدیران انتخابی استاندار بخصوص در حوزه استانداری خود گویای هکه چیز است مدیرانی ناتوان بدون سابقه اجرایی وتوان مدیریتی آینده ای بس تاریک پیش روی استان خواهد بود
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
فایل های مرتبط
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1