تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۲۹
کد مطلب : ۴۵۱۴۱۵
یادداشت ارسالی؛

سخنی با استاندار کهگیلویه و بویراحمد 

کامران افکار
۷
۲
سخنی با استاندار کهگیلویه و بویراحمد 
کبنا ؛
کامران افکار فعال فرهنگی و اجتماعی با ارسال یادداشتی به این پایگاه خبری نوشت: تمرکزگرایی مدیران استانی بر مرکز استان (شهر یاسوج) منشأ بی‌عدالتی‌های گسترده و توسعه نامتوازن در کهگیلویه و بویراحمد است.
 متن این یادداشت در زیر از نظر مخاطبان می‌گذرد:
جناب آقای دکتر  احمد زاده  استاندار محترم  کهگیلویه و بویر احمد
ضمن اهدای سلام  و احترام و آرزوی توفیق الهی برای جنابعالی و همکاران محترمتان در دستگاه‌های اجرایی؛ احتراما به استحضار می‌رساند؛ همانطور که همه می‌دانیم اگرچه وقوع انقلاب اسلامی منشأ برکات فراوانی در سرتاسر کشور عزیزمان شده است که باید قدردان همه آن ها باشیم، اما در عین حال امروز شاهد مشکلات متعددی نیز هستیم که عمدتا ریشه در مدیریت ناصحیحی دارد که توسط برخی مسئولان کم آگاه یا کم تخصص و مهمتر از همه کم تعهد اعمال شده است و نتیجه آن بروز وضعیتی شده است که در برخی زمینه ها نه تنها در راستای آرمان های بلند امام راحل و شهدای عزیز انقلاب و دفاع مقدس نیست، بلکه حتی نقطه مقابل آن است و بنابراین در جهت حفظ و صیانت از آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی برطرف کردن این اشکالات ضروری است که شاید آینه‌ای از توقعات و انتظارات مردم شریف و متدین این استان و به تبعیت از  آن  مردمان دیار شهرستان مارگون از جنابعالی باشد. 
یکی از مهمترین مشکلاتی که در همه کشور خصوصا در استان کهگیلویه و بویراحمد زمینه بروز تنش‌های گسترده‌تر در بحث نابرابری و کم‌برخورداری از تزریق منابع  بوده  و  همواره با آن مواجه بوده ایم و باعث رنجش مردم این استان و عقب ماندن بسیاری از مناطق پراستعداد از مسیر واقعی توسعه خود شده است، بحث تمرکزگرایی است.
شهرستان مارگون با بیش از ۲۰ (بیست هزار نفر) جمعیت، شهرستانی که پتانسیل و  ظرفیت‌های متعددی را دارد تا در زمینه‌های فرهنگی، تاریخی، گردشگری، اقتصادی، کشاورزی، علمی، اجتماعی و ... در روستاهایی همانند جوبریز، سقاوه، مورد زرد زیلایی، بیلوخر  و شهنیز (منطقه ای گردشگرپذیر، بکر و دیدنی که همچون نگینی در شهرستان فراموش شده مارگون خودنمایی می‌کنند) برخوردار گردد و چهره نازیبای محرومیت را از خود بزداید، اما تقریبا همه توجهات و بخش اعظم اعتبارات ملی و دولتی صرف مرکز استان و برخی نواحی و شهرستان‌های اطراف آن می‌شود و تقریبا بقیه مناطق استان چه از لحاظ دریافت بودجه و چه از لحاظ دریافت توجهات و پیگیری‌های مدیریتی تقریبا به حال خود رها شده‌اند و سهم ناچیزی دریافت می‌کنند و مسلماً به یُمن وجود بارگاه ملکوتی  امامزادگان بی بی خاتونین (س) خواهران محترم امام رضا (ع) در این شهر و دیار، می‌طلبد که توجهات ویژه ای نسبت به شهرستان مارگون وجود داشته باشد.
اما مسئله مهمتر اینجاست که نباید نیازهای ضروری و استعدادهای مهم شهرستان مارگون و بقیه شهرهای این استان را نیز زیر سایه عظمت یاسوج و شهرستان‌های بزرگ نادیده گرفت.
آیا به راستی حق این منطقه و دیار  ادا شده است؟
وجود آمار بالای بیکاری و بسیاری از معضلات اجتماعی ناشی از آن و مهاجرت جوانان تحصیلکرده از این شهر به شهرها و استان‌های همجوار به خوبی بیانگر این است که در همه این سالها مدیریت تمرکز گرایانه ای درکهگیلویه و بویراحمد حاکم بوده که امکانات، ظرفیت‌ها و نیازمندی‌های موجود در دیگر نواحی استان را تقریبا به طور کامل نادیده گرفته و تمام همت خود را تنها برای رونق شهرستان‌های بزرگ صرف کرده است.
 هر چه قدر که از وضعیت تمرکزگرایی آزاردهنده در کهگیلویه و بویراحمد بگوییم کم است. اگر از مرکز استان به سوی شهرستان مارگون پیش بروید متوجه می‌شوید که همه امکانات توسعه‌ای نظیر صنایع مادر، وجود شهرک‌های صنعتی، زیرساخت‌های حوزه بهداشت و درمان، امکانات حمل و نقل آزادراهی و بزرگراهی، مراکز مهم دانشگاهی و فرهنگی، ورزشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی  و ... در یاسوج و برخی نواحی اطراف آن متمرکز شده‌اند.
با وجود تبدیل شدن بخش مارگون به شهرستان مارگون، هم اکنون مشکلات متعددی از قبیل عدم وجود ساختمان ادارات متعدد دولتی که لازمه وجود یک شهرستان را به خوبی نیز نمایش می‌دهند، کمبود آب شرب بهداشتی در روستاها کمبود امکانات آموزشی؛ نبود راه‌های مواصلاتی مناسب؛ کمبود امکانات بهداشتی و درمانی؛ بیکاری جوانان به خصوص اغلب تحصیل‌کردگان؛ کمبود اماکن و تجهیزات فرهنگی، ورزشی و تفریحی؛ نداشتن طرح هادی روستایی در روستاهای که می‌توانند گردشگرپذیر بوده و به واسطه آن می‌تواند شغل برای مردم این دیار و سامان به وجود بیاورد و ده‌ها مشکل ریز و درشت دیگرِ زیرساختی و زیربنایی، مردم شریف این خطه را با نگرانی مواجه ساخته است.
در این بین اگر پیشرفتی نیز در دیگر شهرهای این استان و  به تبع آن شهرستان مارگون به دست آمده است حاصل خون دل خوردن‌ها و تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمر برخی دلسوزان محلی بوده است که در مقابل همه سنگ‌اندازی‌هایی که بعضاً از ناحیه خود مدیران استانی و شهرستانی اعمال می‌شده است، تاب آورده‌اند و بالاخره توانسته‌اند با سماجت‌های خود پروژه‌ای را برای عمران و آبادانی شهر و دیارشان به ارمغان آورند.
جناب آقای دکتر  احمدزاده 
شما در حالی که به روستاهای محروم و دور افتاده در نقاط مختلف استان سفر می‌کنید و با تزریق منابع و امکانات از محرومیت آنان مناطق می‌کاهید و پای درد دل هم‌استانی‌هایمان می‌نشینید؛ از مسئولین ذیربط بخواهید که توضیح دهند که چرا چنین وضعیت اسفباری در این شهرستان و  روستاهایش حکمفرماست؟ تا کی باید روستاهای این منطقه، عقب‌افتادگی بر گرده‌اش بخورد؟
استاندار عزیز، اگر برای شهرستان مارگون به درستی و بر مبنای اصول صحیح و با توجه به ظرفیت‌های متنوع گردشگری، صنعتی، میراث فرهنگی، کشاورزی، برنامه‌ای مدون طراحی و برنامه‌ریزی نشود، مجدداً مثل چهل و اندی سال که از عمر انقلاب گذشته، باعث هدررفت بودجه و پراکندگی امکانات فضایی و کالبدی استان و شهرستان‌های کوچک خواهد شد و امکان برنامه‌ریزی‌های بعدی را نیز از بین خواهد برد.
شهرستان تازه تاسیس مارگون به عنوان یکی از نزدیک‌ترین شهرستان‌ها به مرکز استان از مشکلات و تنگنا‌هایی رنج می‌برد که ضرورت دارد با سیاست‌گزاری؛ برنامه‌ریزی بهنگام و تخصیص منابع مالی، به سمت آبادانی رهنمون شود.
پیشنهاد می‌شود؛
1. دست به مهره بردن در این شرایط خطاست. خواسته یا ناخواسته، خوب یا بد، در کشور ما باب شده است که وقتی مسئولی از جایگاهی به جایگاه دیگر می‌رود، به اصطلاح تیمش را نیز با خودش می‌برد؛ اما فرصت کم پیش‌رو اجازه تغییرات گسترده در سطوح مدیریتی استان را نمی‌دهد، بهتر است با کمترین تغییرات در ترکیب فعلی مدیران استان، مسائل و مشکلات را پیش ببرید.
2. کلنگ و روبان و قیچی را کنار بگذارید. حالا وقت کلنگ زنی پروژه‌های جدید نیست.
شهرستان نوپای مارگون مقصد سفرهای بسیاری از دولتمردان و نمایندگان ادوار بوده، سرشار از وعده‌های محقق نشده است، وعده هایی که در زمان خود چراغ و نور امیدی در دل مردم یک شهرستان برافروخته است اما حالا چیزی جز یک پروژه ناتمام برایشان باقی نگذاشته است.
3. از هر چه بگذریم سخن معیشت خوش‌تر است.
البته بعد از حضرت دوست که هر چه داریم از اوست. اما لطفا در پاسخ به مشکلات تنظیم بازار همه چیز را به تصمیم‌گیری‌های کلان در تهران ارجاع ندهید، لطفاً همه چیز را پای تحریم‌های غرب ننویسید، استان و به تبع آن شهرستانی که می‌تواند قطب کشاورزی باشد، استانی که سرشار از مواد معدنی است، به طور قطع باید در پیاده‌سازی الگوهای تأمین معیشت مردم برای دیگر استان‌ها الگو باشد.
جمعیت زیادی در شهرستان‌ها و روستاهای این استان، خصوصاً در شهرستان نوپای مارگون که دارای دو منطقه از محروم‌ترین نقاط کشور و استان (زیلایی و سیلاب و کلوار) اکنون به عملکرد شما چشم دوخته اند، این مردمان باغیرت به شدت تشنه توجه‌اند و این انتظار را از مسئولین خدوم کشور، استان و شهرستان دارند که آن‌ها نیز دست همکاری و مساعدت به سوی یشان دراز کنند تا این امر موجب دلگرمی این مردم بزرگ و سرافراز شود و کام مردم به برکت این پیشرفت‌ها و آبادانی‌ها شیرین گردد.
جناب آقای استاندار
منتظریم تا شمیم مرکب نامه پاسخ شما را استشمام کنیم و این موجبات دلگرمی ما شود.
انشاالله ظل توجهات حضرت ولی عصر«عج ا... تعالی» و در پرتو ولایت رهبری فرزانه در مسیر خدمتگذاری به این ملت، مردمان زجرکشیده این استان پیروز و مستدام باشید.
باتشکر، فعال فرهنگی اجتماعی، کامران افکار
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
هر که بلند شده و دس ب قلم شده.بابا برید سراغ کاراتون بچه بازی
سالار
Iran, Islamic Republic of
ظرفیت نداری از ایران برو 😂 خداوند همچون جوانانی را برای ای دیار حفظ کند که با قلم خود مردم را اگاه و مسئولین را در این برهه زمانی نسبت به مسائل تبیین موضوع میکنند .
یلدا
Iran, Islamic Republic of
همه گفتن این حرفارو ،شما هم بگید بعد هم بشینید شکمتون رو صابون بزنید منتظر تاثیرات حرفاتون باشید......بابا مردم این حرفا فقط آب در هاون کوبیدنه،،،سخن بس است وقت عمل است
Iran, Islamic Republic of
آقای استاندار شما از این استان می روید و دوره حکمرانی و مسئولیت شما بسیار کوتاه بود... و باید درس عبرتی باشد که در دنیای سیاست و منفعت نباید از چشم خود هم اعتماد کرد و عامل ماندگاری این طعنه اول دلبستگی خود حضرتعالی به فامیل بازی و دوم منفعت طلبی و خود خواهی های س... و سوم ضعف مدیریتی و سیاسی کاری خود شما و عدم توجه به شایسته سالاری در انتخاب همکارانت و فرماندارانت و حتی کارشناسانت را صد درصد سفارشی انتخاب می کردی آمثلا قای بابکان پور زمانی کارشناس جزءبود. شما با سفارش مثلا میگذاریش معاونت شهرسازی وای به انتخاب فرماندارانت که فقط فقط رضایت خانواده نمایندگان ملاکت بود هیچ توجهی به رضایت خدا و مردم نداشتی و شاید دیگر فرصت بازیابی و تجدید نظر هم نداشته باشید و دوره مسئولیت و فرصت خدمت بسیار کوتاه است
دنا
Iran, Islamic Republic of
پاتاوه بااین موقعیت لسیارمناسب جغرافیایی وجمعیت تحت تابعه همینطوربلاتکلیف مونده بعدمیان یک جای بن بست که هیچ توجیهی هم نداره شهرستان میشه...ای ول دارید😅
پاتاوه
Iran, Islamic Republic of
وجدانا چند کلاس سواد داری اقای افکاری؟
وقتی نه اخبار استان رو پیگیری میکنی نه چیزی از سیم سیاست میدونی و نه سواد آنچنانی داری مگه مجبوری مطالبی رو بیان کنی که نه کارشناسانه است و صحت و سقمی داره....؟
کجا هزینه های استان در مرکز استان صرف شده؟ اگر شده چرا مصداقی اشاره نکردی اقای دانشمند که مثلا این مبلغ در فلان پروژه برای یاسوج هزینه شده و قصه لهذا....؟
چرا برای اینکه مثلا مظلومیت خودتو ثابت کنی دیگری رو بدنام میکنی
سرخوشی که با این مطالب بی سر و ته و بدون منبع مثلا به مردم فهیم مارگون کمک کردی.؟ بقول دوستی پاتاوه با وجود مستعد بودن برای رشد و توسعه بیشتر هنوز در سایه است و توسط استاندار و مسئولین توجهی بهش نشده بعد تو از تومه به یه بن بست حرف میزنی.؟ کور بودی ندیدی در طول این مدت زمامداری اقای استاندار بودجه استان کلان کلان داره روانه باشت و گچساران میشه که یاسوج رو متهم به مصروف کردن هزینه های استانی میکنی.؟
حرفهای تو بوی تفرقه از جنس گرمسیری میده تا دلسوزی برای بویراحمد بالا و پایین...
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی فرمودی همش بوی گرمسیر میدهد
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1