تاریخ انتشار
شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۳۴
کد مطلب : ۴۵۲۹۹۸
صبح امروز همزمان با بازگشایی دانشگاه‌ها برگزار شد

برگزاری اعتراضات دانشجویی در برخی دانشگاه ها همزمان با شروع رسمی سال تحصیلی / لاله افتخاری: این میزان از خشونت در اعتراضات، کارِ مردم نیست

۱
۰
اعتراضات دانشجویی در برخی دانشگاه ها همزمان با شروع رسمی سال تحصیلی (+ فیلم )
کبنا ؛همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌های کشور برخی تجمعات در این دانشگاه‌ها شکل گرفت.
به گزارش کبنا و به نقل از خبرگزاری فارس، با شروع رسمی کلاسهای آموزشی و همزمان با بازگشایی دانشگاه‌ها، صبح امروز برخی دانشگاهها شاهد اعتراضات دانشجویی بود.
دانشجویان شعارهای سیاسی و فرهنگی سر می‌دادند اما بر خلاف اغتشاشات میدانی، خبری از آشوب گری و آتش زدن اموال عمومی نیست. دانشجویان نسبت به عملکرد پلیس و برخوردهای صورت گرفته معترضند و بعضا شعارهای هیجانی و تندی نیز سر می‌دهند.
همزمان تعداد دیگری از دانشجویان نیز نسبت به حرمت شکنی‌ها و آشوبگری‌ها  در محوطه دانشگاه‌ها شعارهایی مبتنی بر نگاه و سلیقه خود سر دادند. در برخی موارد محوطه دانشگاه به عرصه شعاردادن و کنایه زنی‌های دو طیف نسبت به هم تبدیل می‌شد که با پادرمیانی اساتید و دانشجویان سالهای بالاتر برای لحظاتی فروکش می‌کرد اما دوباره با بهانه‌ای از سر گرفته می‌شد.
فعالان سیاسی معتقدند یکی از راهکارهای مهم اعتراضات صحیح در جامعه بستر دانشگاههاست و با توجه به حداقل بودن امکان سوء استفاده ضدانقلاب و آشوبگران، تقویت چنین بسترهایی می تواند راهگشا باشد. 
اگرچه پس از فروکش کردن هیجانات باید با امتداد دادن چنین اختلاف نظرهایی در برنامه های فکری و علمی تر نظیر کرسی‌های آزاد اندیشی به حل اساسی‌تر مشکلات مورد مناقشه کمک کرد.
اما همزمان با این تجمعات تعداد محدودی در بیرون دانشگاه و حوالی میدان انقلاب اقدام به شعار دادن و برهم زدن نظم عمومی کردند که ماموران انتظامی با آنها برخورد کردند و مانع از تخریب و آشوب شدند. 
مشاهدات میدانی حاکی از آن است در تجمع بیرون دانشگاه برخی افراد توسط پلیس بازداشت شده‌اند.
              
ویدیو تجمع دانشجویان در دانشگاه تهران را ببینید. در دانشگاه تهران همزمان تعداد دیگری از دانشجویان نیز نسبت به حرمت شکنی‌ها و آشوبگری‌ها شعارهایی با نگاه و سلیقه متفاوت سر دادند. در برخی موارد محوطه دانشگاه به عرصه شعاردادن و کنایه‌زنی‌های دو طیف نسبت به هم تبدیل می‌شد که با پادرمیانی اساتید و دانشجویان سال‌های بالاتر برای لحظاتی فروکش می‌کرد اما دوباره با بهانه ای از سر گرفته می‌شد.
 تجمع دانشجویان دانشگاه‌های اصفهان
همچنین خبرگزاری فارس نوشت: امروز همزمان با بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها تجمع اعتراضی مسالمت‌آمیز دانشجویان در دانشگاه اصفهان برگزار شد.
امروز همزمان با اولین روز بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها، نودانشجویان با استقبال مسوولان دانشگاه وارد دانشگاه اصفهان شده و در کلاس‌های درسی حضور پیدا کردند.

 

به هنگام ظهر تعدادی از دانشجویان دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان در محوطه داخلی دانشگاه تجمع کردند و شعارهایی سر دادند، اما خبری از تخریب اموال عمومی در این تجمع نبود، دانشجویان اعتراض خود به عملکرد پلیس را اعلام کردند.
           
«زن، زندگی آزادی، مرد میهن آبادی، بی شرف بی‌شرف، نترسید نترسید ما همه با هم هستیم» از جمله شعارهای دانشجویان در تجمع امروز بود؛ هرچند برخی مواقع شعارها تندتر هم شد.
پلیس با شلیک گاز اشک آور مانع ورود تجمع کنندکان به سمت خیابان دانشگاه و هزار جریب شد و تجمع کنندگان متفرق شدند.
تعداد دانشجویان از حدود ۱۰۰ نفر آغاز و در شلوغ‌ترین زمان تجمع به ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر رسید و تجمع طی ساعاتی قبل پایان یافت.
همچنین تجمع مشابهی در دانشگاه صنعتی اصفهان شکل گرفت که آن هم ساعات قبل پایان یافت.




برخی جامعه‌شناسان برگزاری اعتراضات مسالمت آمیز در محیط‌های دانشگاهی را عامل ایجاد فضای گفت‌و‌گو در کف جامعه می‌دانند.
دهمرده: هدف آشوبگران دفاع از مهسا امینی نیست
نماینده مردم زابل در مجلس گفت: هدف آشوبگران و حامیان آنان نه دفاع از خانم مهسا امینی بلکه ضربه زدن به کل نظام و کشور و انعکاس یک تصویر غیرواقعی از جامعه ایران بود تا به جهانیان این‌گونه القا کنند که ایران دچار مشکل شده و حقوق بشر در آن رعایت نمی‌شود.
حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آشوب‌های اخیر در کشور گفت: آشوب‌های خیابانی طرح ضدانقلاب و مزدوران داخلی آن بود و آنها به خیال باطل خود به دنبال ضربه زدن به نظام ما بوده و هستند.
وی افزود: مرگ مهسا امینی برای آنها بهانه‌ای بیش نیست. ضد انقلاب به دنبال بهانه می‌گردد. حال اگر مرگ مهسا امینی هم نبود به موضوع دیگری بهانه و ایراد می‌گرفتند و آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نقطه آغاز اغتشاشات و آشوب‌های خود قرار می‌دادند.
نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: معاندان نظام در صدد هستند که این گونه القا کنند حقوق بشر در ایران رعایت نمی‌شود. در شرایطی که دشمنان این کشور و نظام دست به کشتار تعداد زیادی از انسان‌ها در کشورهای خود می‌زنند و واکنشی نشان داده نمی‌شود، آنها به بهانه حقوق بشر به دنبال دخالت در کشور ما هستند.
دهمرده خاطرنشان کرد: اکثر آشوبگران از خارج تغذیه می‌شوند، کسی که قرآن و پرچم آتش می‌زند هیچ اعتقادی به اسلام و هیچ عرق ملی ندارد.
وی افزود: آشوبگران عمدتا یا از خارج می‌آیند یا توسط آنها تغذیه می‌شوند و عده‌ای اندک هم فریب آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خورده‌اند پیاده‌نظام‌شان می‌شوند.
نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هدف آشوبگران و حامیان آنان نه دفاع از حق خانم مهسا امینی بلکه ضربه زدن به کل نظام و کشور و انعکاس یک تصویر غیرواقعی از جامعه ایران بود تا به جهانیان این‌گونه القا کنند که ایران دچار مشکل شده و حقوق بشر در آن رعایت نمی‌شود.
دهمرده خاطرنشان کرد: باید هزینه کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای آشوبگران بالا برد و مسئولین امر باید برخوردی درس‌آموز با آنها داشته باشند. کسی که هنجارشکنی می‌کند و قرآن، پرچم و مسجد آتش می‌زند نباید مشمول رأفت اسلامی شود؛ چراکه گذشت در حق چنین افرادی عملا رأفت اسلامی نیست. رأفت و رحمت اسلامی این است که وقتی فردی انسانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌کشد، خدا می‌گوید که باید آن فرد قصاص شود تا این فرد عبرتی برای دیگران شود و ما نباید در این زمینه فتوای بالاتر از خدا و پیامبر(ص) بدهیم.
لاله افتخاری: این میزان از خشونت در اعتراضات، کارِ مردم نیست
عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: مردم اگر اعتراض داشته باشند آن را به صورت نرم بیان می‌کنند؛ اینطور نیست که علیه سرمایه ‌های خودشان اقدامی انجام دهند.
لاله افتخاری نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری، در مورد آشوب های خیابانی اخیر و نقش تفکرات تجزیه طلبانه گفت: اغتشاشاتی که اخیرا صورت گرفته کارِ افراد تجزیه طلب بود؛ کسانی که از اولِ انقلاب و حتی پیش از آن آرزوی تجزیه ایران را داشتند و مترصد فرصتی بودند تا با پررنگ کردن افکار تجزیه طلبانه، دیدگاه‌های قومیتی و مسائلی از این دست به اهداف خود برسند. 
وی افزود: این افراد خواستند از فرصت پیش آمده استفاده کنند و برخلاف اینکه تمام تلاششان را انجام دادند و عده‌ای هم به آنها کمک کردند ولی الحمدالله موفق نشدند.
افتخاری با بیان اینکه این میزان از خشونت در اعتراضات کارِ مردم نیست، تشریح کرد: تا پیش از این مردم در تعزیه شمر و یزید را می‌دیدند ولی اینبار به صورت عینی و واقعی عملکرد شمر و یزید را دیدند؛ به آتش کشیدن‌ها، مردم‌کشی‌ها و هر اقدام غیرانسانی دیگری که امکان داشت، از آشوبگران سر زد.
نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: مردم دیدند عده‌ای هرکاری که خواستند انجام دادند؛ اینها مردم نبودند عده‌ای مزدور بودند که در خیلی از جاها اقداماتی انجام دادند مثلا اگر در دانشگاه کاری کردند دانشجو  نبودند.  
عضو جبهه  پیروان خط امام و رهبری گفت: مردم اگر اعتراض داشته باشند آن را به صورت نرم بیان می‌کنند؛ اینطور نیست که علیه سرمایه ‌های خودشان اقدامی انجام دهند. نام این افراد را نمی‌توان مردم گذاشت اینها فرصت طلب یا مزدورانی هستند که پول گرفته‌اند تا چنین کارهایی را انجام دهند. در طول تاریخ هم این قبیل افراد زیاد بودند؛ هرجا که حق باشد باطل هم از نیروهای خودش در پوشش دیگران استفاده می کند تا به اهدافش برسد.
افتخاری افزود: دشمنان می‌خواهند در پوشش دیگران به اهداف خود برسند؛ این افراد می‌توانند سلبریتی باشند یا هرکس دیگری که از این نظام به اسم و رسمی رسیده باشند، مهم این است که مردم ما بصیرت داشته باشند.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد:‌ مردم باید هوشیار باشند و فریب شعارها و جنجال‌ها را نخورند، باید بدانیم این افراد خیرِ هیچ کس را نمی خواهند و سلبریتی ها فهمشان را راجع به این موضوع باید نشان دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
بعد از سه سال ایخان برن سر کلاس..ایخان بازم تعطیلش کنن..آینده و دست یه مشت بیسواده
انتصابات به سبک زاکانی

انتصابات به سبک زاکانی

پیش از انتصابات اخیر زاکانی در سالگرد آغاز فعالیتش به‌عنوان شهردار دو حکم زد. یکی از ...
گره کور برجامی؛ در نیویورک خبری نشد

گره کور برجامی؛ در نیویورک خبری نشد

منابع آگاه از رایزنی های ایران و دیگر قدرت های جهانی پیش از آغاز نشست مجمع عمومی و پس ...
رونمایی از سبک جدید  کی روش

رونمایی از سبک جدید  کی روش

یک پیروزی روحیه‌بخش در مهم‌ترین دوستانه پیش از جام جهانی؛ این رویایی‌ترین شروع ممکن برای ...
1