تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۴۹
کد مطلب : ۴۵۳۹۱۲
رسانه‌ها گزارش می‌دهند

حوادث اراک پس از فوت «مهرشاد شهیدی‌نژاد» / تجمعات مختلف دانشجویان در دانشگاه‌های کشور / دانشگاه نه جای فحاشی است، نه چوب و چماق و نه گاز اشک‌آور / دستگیری لیدرهای اصلی حوادث اخیر بوشهر

۱
حوادث اراک پس از فوت «مهرشاد شهیدی‌نژاد» / تجمعات مختلف دانشجویان در دانشگاه‌های کشور / دانشگاه نه جای فحاشی است، نه چوب و چماق و نه گاز اشک‌آور / دستگیری لیدرهای اصلی حوادث اخیر بوشهر
کبنا ؛در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های کبنا نیوز» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه رسانه‌ها و روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.



خبرگزاری تسنیم نوشت: به دنبال فراخوان روز چهارشنبه 4 آبان جریانات معاند برای تجمعات آشوب‌گرانه، در اراک و از حوالی ساعت 19 تجمعات پراکنده‌ای شکل گرفت.
در ادامه این گزارش آمده است: پس از این رسانه‌های معاند و خط تخریب آشوبگران که در هفته‌های اخیر به دنبال کشاندن پروژه کشته‌سازی به شهر اراک که جزو استان‌های امن کشور به شمار می‌رود بودند خط خبری درباره فوت "مهرشاد شهیدی‌نژاد" جوان 20 ساله اراکی را آغاز کردند؛ هرچند که بلافاصله رئیس کل دادگستری استان مرکزی و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی در این خصوص شفاف‌سازی کردند.
بهنام نظری، معاون استاندار مرکزی اظهار داشت: متوفی هیچگونه مدارک هویتی و حتی گوشی موبایل به همراه نداشت و هویتش نیز مشخص نبود، روز پنج شنبه به دنبال مراجعه خانواده‌اش به مراجع قانونی و شناسایی وی از سوی خانواده وی هویتش مشخص شد؛ برخلاف شایعه‌سازی‌های شبکه‌های معاند هیچ‌گونه گلوله‌ای به وی شلیک نشده و جان باختن وی بر اثر اصابت جسم سخت به سر تکذیب می‌شود، ضمن اینکه پزشکی قانونی شکستگی در دست و پا، جمجمه و خونریزی مغزی را نیز رد کرده است و تمام موارد در حضور خانواده وی بررسی و مستندسازی شد.
پس از این اتفاق، از ابتدای روز جمعه و در ابتدای امر فراخوانی برای حضور در مقابل یک رستوران که محل کار "شهیدی‌نژاد" بود منتشر شد که همین سبب ایجاد فضای ملتهب از ابتدای شب در روز جمعه تا حوالی ساعت 21 در اراک شد؛ اما دومین فراخوان از روز گذشته برای حضور در ساعت 10 صبح روز شنبه و همزمان با مراسم تشییع و خاکسپاری "شهیدی‌نژاد" بود که البته از ساعات ابتدایی امروز جمعیتی که اکثرا هم جوانان بودند پیش از ساعت 10 و خیلی زودتر در محل آرامستان اراک حاضر شدند.
این درحالیست که در زمان تدفین و اوج حضور جمعیت، افراد حاضر تا چند صد نفر تخمین زده شد و برخی رسانه‌های استان نیز از حضور 500 نفر در این مراسم سخن گفته‌اند؛ با پایان یافتن مراسم تدفین "مهرشاد شهیدی‌نژاد" جمعیت با اقدامات ساختارشکنانه و سردادن شعارهای رادیکالی و ساختارشکن کرده و به سمت مرکز اصلی شهر اراک به حرکت درآمد.
در حین حرکت جمعیت رفته رفته از جمعیت حاضر در تجمع کم شده و تا حرکت این جمعیت در بزرگراه امام علی(ع) که به عنوان یک محور کمربندی شریانی ترددی در شهر اراک به سمت خروجی شازند و لرستان است جمعیت به حدود 300 نفر می‌رسد.
جمعیت پس از طی مسیر چندصدمتری از خروجی خیابان شهدا (کشتارگاه) به سمت این خیابان وارد می‌شود که به سبب اختلال در نظم عمومی و آمد و شد، نیروهای انتظامی و امنیتی که از صبح امروز در محل حاضر بودند مجبور به شلیک گاز اشک‌آور به منظور پراکنده کردن جمعیتی می‌شود که ضمن بند آوردن مسیر تردد درحال سردادن شعارهای ساختارشکن بودند.

این دخالت عوامل انتظامی در حالی اتفاق می‌افتاد که اراک شهری‌ مرکزی است و در روزهای اخیر عموما جزو مناطق مرکزی شهر درگیر این رفتارها بوده و امروز جریانی تلاش داشت تا آشوب و اغتشاش را به مناطق حاشیه‌نشین اراک بسط دهد هرچند در روزهای اخیر نیز مردم صف خود را از آشوب‌گران جدا کرده و عموما اغتشاش و آشوب اراک طی یکی دوساعت جمع شده بود.
گزارش میدانی تسنیم از مرکز شهر اراک نیز حاکی از حضور نیروهای انتظامی در مرکز شهر به سبب تلاش جمعیت برای رسیدن به مرکز شهر بود و البته باتوجه به اینکه از ساعت 12 ظهر آرام آرام مدارس در اراک تعطیل می‌شد شاهد یک ترافیک در مناطق مختلف شهری بودیم که جریان معاند و آشوب‌گر تلاش داشت تا این شلوغی ترافیک را به پای حضور جمعیت در اغتشاشات بگذارد که البته در این مسیر نیز موفقیتی حاصل نکردند.
البته حضور در آرامستان اراک، سردادن شعارهای هنجارشکن و کشف حجاب و رفتارهای ساختار‌شکن آشوب‌گران از ظهر امروز منجر به نارضایتی و خشم مردم مومن و انقلابی اراک شد؛ در طی ساعات اخیر در فضای مجازی به صورت خودجوش خواستار برخورد با هنجارشکنانی شدند که امروز در اراک حرمت شکنی کردند.
از صبح امروز نیز اینترنت در شهر اراک با اختلال روبه رو شده که این امر به دستاویزی برای برخی رسانه های اصلاح طلب استان به منظور دامن زدن به التهابات بدل شده است.
تجمعات مختلف دانشجویان در دانشگاه‌های کشور
خبرگزاری ایسنا نوشت: تجمع دانشجویان دانشگاه‌های کشور امروز یکشنبه ۸ آبان نیز ادامه داشت و محوطه مراکز آموزش عالی همچون روزهای گذشته صحنه برگزاری تجمع دانشجویان بود.
تجمع روزهای گذشته اغلب دانشگاه‌های ایران امروز هم همچون روزهای گذشته ادامه یافت. حرکت اعتراضی امروز در برخی واحدهای آموزشی با واکنش‌هایی همراه شده است. 
دانشگاه آزاد تهران شمال، از ملتهب‌ترین دانشگاه‌های امروز بود. دانشجویان معترض با شعارهایی مانند "از زاهدان تا تهران جانم فدای ایران" در محوطه دانشگاه تجمع کرده‌اند و با دانشجویان بسیجی درگیر شدند. گفته می‌شود زمانی که درب‌های خروج دانشگاه بسته شد، تعدادی از دانشجویان توانستند با شکستن درب پارکینگ جنوبی از دانشگاه خارج شوند.
این واحد دانشگاهی درباره حوادث امروز رخ داده در محیط این دانشگاه اطلاعیه‌ای صادر کرد.
  متن اطلاعیه به شرح زیر است:
"دانشگاه نه جای فحاشی است، نه چوب و چماق و نه گاز اشک‌آور
پیش از ظهر امروز در واحد تهران شمال دانشگاه آزاد مراسمی برای یادبود شهدای فاجعه شاهچراغ برگزار شد که با درگیری شدیدی میان دانشجویان همراه بود. در حین مراسم برخی افراد با چوب و چماق به مراسم دانشجویان که مجوز رسمی از دانشگاه داشتند حمله کردند و متاسفانه صحن دانشگاه بهم ریخت. یکی از شاهدان عینی می‌گوید در دست برخی از حمله‌کنندگان چاقو هم بوده است.
روز گذشته نیز افرادی قصد حمله به مقبره شهدای دانشگاه را داشتند و صحنه‌هایی زشت رقم خورد. امروز هم همان افراد دانشگاه را با باشگاه مشت‌زنی اشتباه گرفتند و حملات به دانشجویان شرکت کننده در مراسم شهدا را آغاز کردند.
در میان درگیری‌های امروز فردی که هویت او معلوم نیست به یکباره از گاز اشک‌آور استفاده کرد و فضا تندتر شد. فیلمی که از دانشگاه در فضای مجازی دست به دست می‌شود نشان می‌دهد فردی که گاز اشک‌آور را زده خیلی سریع میان دانشجویان پنهان می‌شود و صحنه را ترک می‌کند.

در هفته‌های اخیر در هر دانشگاهی که تجمع‌های دانشجویی با شعارهای رادیکال و فحاشی همراه شده، صحن دانشگاه تبدیل به کارزار زد و خورد شده و صحنه‌های دون شأن دانشگاه پدید آمده است، حالا استفاده از سنگ،چوب و چماق  فقط منجر به رادیکال شدن دانشگاه می‌شود. این اتفاق هیچ سودی برای دانشجویان با هر سلیقه‌ای ندارد و هیچ دیدگاهی نمی‌تواند آن را تایید کند. قطعا وجود شور و هیجان دانشجویی باعث زنده شدن دانشگاه می‌شود، حتی اگر چند گروه حرف‌ها و شعارهای یکدیگر را قبول نداشته باشند و برای هم شعار بسازند، عقلای دانشگاه مشکلی ندارند.
مشکل از آنجایی شروع می‌شود که شعارها استادیومی و زننده شد و چوب و چماق به جای گفت و گو به صحن دانشگاه آمد . قطعا دانشگاه برای حفظ شأن خودش و برای دفاع از حرمت دانشجویان باید مقابل فحاشی، استفاده از چوب و سلاح سرد، و کارهایی غیرعاقلانه بایستد. دانشجویان شاید هیچ وقت نتوانند همدیگر را قانع کنند ولی این مجوز رادیکالیسم کور نیست.
بازگشت فضای علمی و آرامش انتظار به حق خانواده دانشجویان و دانشگاهیان است که افرادی قلیل این فضا را دراین ۴۱ روز به تشنج کشانده‌اند."
روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال همچنین با انتشار اطلاعیه‌ای،‌ از برگزاری کلیه کلاس‌های درسی این واحد دانشگاهی مطابق روال عادی و بر اساس برنامه‌های کلاسی خبر داد.
در متن اطلاعیه این واحد آمده است: «به اطلاع اساتید گرامی و دانشجویان عزیز واحد تهران شمال می‌رساند، کلیه کلاس‌های درسی این واحد دانشگاهی مطابق روال عادی و بر اساس برنامه‌های کلاسی دایر می‌باشد.
به گزارش ایسنا، در ادامه تنش‌های امروز در دانشگاهها، دانشجویان معترض دانشگاه اراک مقابل ساختمان دانشکده علوم انسانی تجمع کردند و شعار "دانشجو حیا کن کلاستو رها کن" سر دادند.  این گروه در اعتراض به وضعیت تفکیک جنسیتی در سلف، غذای خود را در محوطه این مرکز آموزشی صرف کردند.  
دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد نیز در اعتراض به حوادث و اتفاقات روز گذشته دانشگاه آزاد مشهد، دست به تجمع زدند و شعارهایی مانند "از فردوسی تا آزاد، ما همه باهم هستیم" سر دادند.
امروز همچنین دانشجویان دانشگاه سوره نیز با حضور در محوطه دانشگاه دست به برگزاری تجمع اعتراضی زدند و شعارهای را هم سر دادند. روز گذشته دانشگاه سوره در اطلاعیه‌ای که از سوی معاونت دانشجویی و فرهنگی این دانشگاه صادر شده بود با اشاره به اختلال‌های به وجود امده در خصوص تشکیل کلاس‌های درسی آمده بود: با توجه به شکایت های واصله از سوی عموم دانشجویان و خانواده های محترم آنان و هم‌چنین گلایه و ناراحتی همسایگان دانشگاه به اطلاع آن‌دسته از دانشجویانی که هنوز قصد برهم زدن نظم آموزشی دانشگاه را دارند می‌رساند از روز شنبه مورخ ۷ آبان ۱۴۰۱ براساس آیین‌نامه‌ی انضباطی، مواجهه قانونی لازم، صورت خواهد گرفت.
دانشگاه چمران اهواز نیز شاهد حضصور تجمع اعتراضی دانشجویان بود که در این میان شعارهایی هم داده شد.
دانشجویان دانشگاه کردستان نیز در تجمع اعتراضی خود تفکیک جنسیتی سلف را از میان برداشتند. دانشجویان دانشگاه زنجان هم در اقدامی مشابه توانستند تفکیک جنسیتی سلف را بردارند.
گروهی از دانشجویان دانشگاه الزهرا نیز تجمع کردند که این تجمع با درگیری جمع با یکی از نیروهای حراست همراه شده است.
دستگیری لیدرهای اصلی حوادث اخیر بوشهر
ایرنا نوشت: معاون سیاسی امنیتی استاندار بوشهر گفت: با همکاری و همراهی نیروهای امنیتی لیدرهای اصلی اغتشاش‌های اخیر که با شبکه‌های معاند خارج از کشور به صورت سازماندهی شده عمل می کردند و در استان دستگیر شدند.
اکبر پورات شامگاه یکشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر افزود: در زمان حاضر استان بوشهر با همدلی، تعامل مسئولان و نجابت مردم از فضایی امن و آرام برخوردار است به نحوی که در ناآرامی های اخیر هیچگونه خسارت مالی و جانی در این استان گزارش نشده است.

وی اظهار کرد: در بخشی از تجمعات ضد انقلاب به دنبال سوء استفاده از فضای ایجاد شده بود که با درایت مسئولان و همراهی مردم این توطئه ها به موقع خنثی شد.
معاون سیاسی امنیتی استاندار بوشهر تاکید کرد: هوشیاری آحاد جامعه در مراقبت از حیله‌های شیطانی استکبار جهانی ضروری است.
پورات ادامه داد: دشمن در حال هویت سوزی و هویت سازی است که این مساله در ناآرامی های اخیر به ویژه در بین جوانان و نوجوانان مشهود بوده است.
وی بابیان اینکه هویت سازی دشمن ۶ مرحله دارد، اظهار کرد: این مراحل شامل عمق بخشی زیر ساخت ارتباطی با مخاطبان، تبلیغ لذت گرایی و سبک زندگی غربی، شبکه سازی، هیجان سازی، تخلیه هیجان با خشونت علیه حکومت و عَلَم بالا آوردن از جمله عَلَم زن، زندگی و آزادی است.
پورات با تاکید براینکه در بحث فرهنگ به نحو خاص و با اقدام جهادی باید تلاش شود، گفت: ریشه کُنشگری جوانان و اقداماتی که از ناحیه آنان در این ناآرامی ها صورت می گرفت به نوعی مشکلات فرهنگی و تلاش دشمن در این حوزه بود در همین ارتباط ضرورت دارد در راستای ترویج فرهنگ اسلامی همه دستگاه‌ها بسیج شوند.
معاون سیاسی امنیتی استاندار بوشهر اضافه کرد: یکی از اصلی ترین اقدامات در این شرایط توجه به روایت‌گری در حوزه فرهنگ و تبیین شبهات مطرح شده از ناحیه دشمنان و معاندان است.
وی تاکیدکرد: ۱۳ آبان فرصت بی نظیری برای تبیین حقایق در بین جوانان و نوجوانان است و باید با اقدام جهادی در راستای جهاد تبیین گام برداشت.
به گفته پورات استکبارستیزی و تبیین چهره شیطانی آمریکای جنایتکار در این برهه ضروری است، چرا که این دولت شیطانی در تلاش است تا به ابعاد مختلف جامعه به ویژه حوزه آموزش و پرورش نفوذ کند.
ورود دانشجویان خاطی به دانشگاه خواجه نصیر ​​​​تا زمان تعیین تکلیف پرونده انضباطی، ممنوع شد
دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی از ممنوع الورودی تعدادی از دانشجویان به دلیل «تداوم رخداد‌های خارج از اخلاق و ادب و اخلال در فرایند‌های دانشگاه» خبر داد.
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اعلام کرد؛ پیرو اطلاعیه قبلی مدیریت دانشگاه در خصوص اخلال ایجاد شده در فرایند‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه توسط برخی از دانشجویان، ضمن تشکر از عموم دانشگاهیان که با رعایت مراتب قانونی به حفظ آرامش و انجام فعالیت‌های جاری دانشگاه کمک کردند، متأسفانه اصرار بر تداوم رخداد‌های خارج از اخلاق و ادب و شئون دانشگاهی و اخلال در فرایند‌های دانشگاه توسط جمع معدودی از دانشجویان، مدیریت دانشگاه را با وجود احترام به هرگونه فعالیت دانشجویان در چهارچوب اخلاق و مقررات، ناچار کرد از ظرفیت‌های انضباطی استفاده کند.
در ادامه این اطلاعیه آمده است؛ دانشگاه تصمیم گرفته است ورود تعدادی از دانشجویان خاطی به دانشگاه را تا تعیین تکلیف پرونده انضباطی ممنوع کند؛ در این میان مطابق گذشته تأکید می‌شود بهترین راه اعلام نظرات و اعتراضات در محیط مقدس و علمی دانشگاه استفاده از بستر‌های قانونی در فضایی منطقی، فکری و آرام است.
رئیسی: دانشگاه بهترین جایگاه برای گفتگو و ارائه راهکار درباره رخداد‌های اخیر است اما شرط این گفتگو‌، فهم درست مسائل است
 سید ابراهیم رئیسی در دیدار روسای دانشگاه‌های سراسر کشور را مراکز پرنشاط و پویایی دانست که با تولید علم و ارتقای توانمندی‌های علمی برای کشور قدرت تولید کرده و دشمنان ایران را ناکام گذاشته‌اند.
رئیس جمهور علم و دانش را مهمترین ابزار هدایت و نجات انسان و هموار کننده مسیر پیشرفت، تعالی و رسیدن انسان به سعادت دانست و افزود: حرمت و قداست دانشگاه هم به همین علت است پس بر روسا، اساتید، دانشجویان و همه اجزا و ارکان جامعه علمی و دانشگاهی است که محور اصلی تلاش خود را به حفظ و ارتقای روحیه تولید علم و دانش در دانشگاه‌ها معطوف کنند.
رئیسی در ادامه صحبت‌های خود سیاسی بودن را از الزامات فضای دانشگاه دانست و تاکید کرد: سیاسی بودن دانشگاه یعنی اینکه دانشگاه باید بیشتر و بهتر از هر بخش دیگری جامعه و نیاز‌های آن را بشناسد و برای خدمت به مردم اولویت‌هایش را با نظام مسائل کشور منطبق کند.
رئیس جمهور گریزی هم به رخداد‌های روز‌های اخیر کشور و از جمله در دانشگاه‌ها زد و دانشگاه را بهترین جایگاه برای بحث و گفتگو درباره رخداد‌های اخیر و ارائه راهکار دانست و افزود: شرط مهم این گفتگو‌ها فهم درست مسائل است؛ اگر مسائل به خوبی تحلیل نشده یا تحلیل‌ها بیش از آنکه از حقیقت نشات گرفته باشند، تحت تاثیر فضاسازی‌ها و جوسازی‌های رسانه‌ای و مجازی باشند، راهکار‌های ارائه شده راه به خطا خواهند برد.
رئیس جمهور با تکرار این نکته مهم که جنگ امروز، جنگ روایت‌ها است، بر اهمیت تبیین روایت درست و صادق تاکید کرد و گفت: دشمن که تلاش بسیاری کرده بود تا فعالیت‌های علمی، صنعتی، تولیدی و خدماتی در کشور متوقف و ارتباطات ایران با دیگر کشور‌ها قطع شود، وقتی در عمل خود را ناکام دید شروع به توطئه و کارشکنی کرد.
رئیس جمهور درباره پیشرفت‌های کشور که موجب ناکامی دشمن شد به ذکر مثال‌هایی پرداخت و گفت: دشمن به صراحت اعلام کرد که تلاش خواهد کرد تا فروش نفت ایران را به صفر برساند، اما در حال حاضر صادرات نفت کشور به آمار قبل از تحریم‌ها نزدیک شده است، ارتقای رتبه علمی دانشگاه‌های کشور قابل توجه است و برخلاف خواست و تلاش دشمن برای منزوی کردن کشور، ارتباطات با همسایگان و کشور‌های منطقه در حال گسترش است.
رتبه‌بندی معلمان بعد از ۱۱ سال معطلی، وضعیت حقوق کارگران و بازنشستگان در سال جاری، رشد تا ۵ برابری حجم روابط تجارت خارجی ایران و نزدیک شدن تراز تجاری کشور به مثبت شدن، افزایش سهم ایران از ترانزیت، اقتصاد و پیشرفت علمی و فناوری منطقه از دیگر مثال‌های رئیس جمهور در بیان مصادیق پیشرفت‌های اخیر کشور بود.
رئیس جمهور افزود: البته در کنار این پیشرفت‌ها وجود برخی کمبود‌ها و مشکلات در رفع گره‌های ذهنی در دانشگاهیان و برخی اقشار ایجاب می‌کند دانشگاه جهاد تبیین را یکی از مهمترین اولویت‌های خود بداند.
رئیسی با تأکید بر اینکه اولین و مهمترین راهکار تقویت نظم و آرامش در دانشگاه‌ها تبیین و رفع گره‌های ذهنی دانشجویان و اساتید است، ساز و کار‌ها و ظرفیت‌های درون دانشگاه را برای حفظ نظم، انضباط و آرامش کافی دانست.
در این نشست و پیش از سخنان رئیس جمهور تعدادی از روسای دانشگاه‌ها و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.
سخنگوی دانشگاه آزاد: از این پس با دانشجویان متخلف مطابق «شیوه‌نامه انضباطی دانشجویی» برخورد خواهد شد
 به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمد قربانی گلشن‌آبادی، با اشاره به مطالبه خانواده‌ها و دانشجویان این دانشگاه برای برقراری فضای آرام آموزشی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: متأسفانه طی روزهای اخیر عده قلیلی با ایجاد نا آرامی در فضای دانشگاه، موجب نگرانی دیگر دانشجویان و خانواده‌های آنها شده‌اند و این امر باعث شده مطالبه اصلی دانشجویان و خانواده‌ها، برقراری آرامش و امنیت در محیط دانشگاه‌ها و ایجاد فضای مناسب جهت بهره‌گیری از ظرفیت آموزشی دانشگاه باشد.
وی ادامه داد: دانشجویان و خانواده‌های آنها انتظار تأمین حق یادگیری و عدم اختلال در نظام آموزشی را دارند؛ لذا دانشگاه آزاد اسلامی پس از مدارای فراوان با دانشجویان مخل آرامش دانشگاه، بر خود لازم می‌داند که با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، از هرگونه تجمع بدون اجازه از راهکارهای قانونی جلوگیری کرده و متخلفان را به کمیته انضباطی معرفی کند.
معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی ضمن قدردانی از اکثریت دانشجویان و اساتید که از ابتدای سال تحصیلی با حضور مجدانه در کلاس‌ها، فضای بسیار مناسبی را در دانشگاه شکل دادند، تصریح کرد: متأسفانه عده قلیل از دانشجویان در تعداد کمی از واحدهای دانشگاهی نسبت به برهم زدن نظم دانشگاه مبادرت نموده و در مقابل این رفتار دانشگاه آزاد اسلامی سعی داشته با ملایمت و از طریق گفت وگوی مسالمت‌آمیز با دانشجویان متخلف، آنها را متوجه لزوم رعایت قانون و رفتار قانون‌مند در محیط دانشگاه کند. با توجه به ادامه‌دار شدن مزاحمت این افراد در برخی دانشگاه‌ها، تأکید می‌شود از این پس با دانشجویان متخلف مطابق «شیوه‌نامه انضباطی دانشجویی» برخورد خواهد شد.
دکتر قربانی گلشن‌آبادی خاطرنشان کرد: این شیوه‌نامه، هرگونه تجمع همراه با رفتار توهین‌آمیز و فحاشی و استفاده از الفاظ رکیک را دور از شأن دانشجو دانسته و به منظور تنبیه متخلفان، حداقل یک ترم تحصیلی محرومیت از تحصیل تا حداکثر اخراج دائم از دانشگاه، در نظر گرفته است.
سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: بدیهی است دسترسی این دانشجویان به سامانه‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه قطع و آنان به کمیته انضباطی ارجاع داده شده تا در این کمیته به رفتار آنها رسیدگی شود.
معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه دانشگاه محیطی عقلانی و به دور از رفتار خارج از شئون است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی علیرغم شرایط کرونایی با برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دو سال گذشته زمینه بروز عقائد و نظرات در فضای مناسب را فراهم آورده و این مهم در سال جاری نیز از سوی معاونت‌های فرهنگی دانشجویی و مشارکت فعال دانشجویان دنبال خواهد شد.
رئیس کل دادگستری استان البرز درباره ادعاها پیرامون آرمیتا عباسی گفت: شایعات منتشر شده در مورد فوت و یا تجاوز به این فرد از اساس کذب است و صحت ندارد.

خبرگزاری میزان نوشت: طی روزهای گذشته، در فضای مجازی ادعاهایی در رابطه با دختری به نام آرمیتا عباسی منتشر شد مبنی بر اینکه بعد از یک هفته بازداشت، به بیمارستانی در کرج منتقل شده و در بیمارستان مشخص شده است که وی مورد تجاوز قرار گرفته است.
در همین راستا حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز بیان کرد: با توجه به گزارش سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ۲ نفر در شهرستان ساوجبلاغ دستگیر شدند که در اقاریر خود اعلام کردند فردی که به عنوان سرشبکه این دو نفر را برای انتشار فراخوان‌ها و مطالب در فضای مجازی هدایت و تغذیه می‌کرده است، خانمی به نام آرمیتا عباسی است.
وی با بیان اینکه صفحه مجازی این فرد در فضای مجازی اقدام به انتشار فراخوان برای اغتشاش می‌کرده است گفت: این افراد قصد داشتند تا با استفاده از کوکتل مولوتوف به پایگاه‌های بسیج، کانکس‌های انتظامی و کلانتری‌های این منطقه حمله و اقدام به آشوب کنند.
وی با بیان اینکه پس از دریافت این اقاریر دستور بازداشت و بازرسی منزل خانم عباسی در کرج صادر شد، گفت: در بازرسی از منزل این خانم چند بطری ۱.۵ لیتری بنزین، ۱۰ عدد کوکتل مولوتوف آماده و تعدادی فندک کشف شد.
وی افزود: پس از تفهیم اتهامات، این فرد به بازداشتگاه اعزام شد که در تاریخ ۲۵ مهر ماه اعلام کرد که روده‌هایش مشکل دارد که با توجه به ادعای وی با دستور قضایی این خانم برای بررسی موضوع و درمان به بیمارستان امام علی (ع) کرج اعزام شد.
رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به اینکه ادعای تجاوز از اساس دروغ است، بیان کرد: پس از انجام معاینات پزشکی مشخص شد که این خانم از گذشته دارای مشکلات گوارشی مربوط به بیماری هموروئید بوده و در معاینات انجام شده مشخص شد که در حال حاضر مشکلی خاصی ندارد و کمتر از ۲۴ ساعت از بیمارستان ترخیص شد که به محض مرخص شدن، دستوراتی مبنی بر انجام معاینات تکمیلی برای این فرد صادر شد تا در ادامه مشکلی برای سلامتی وی ایجاد نشود.
وی افزود: این خانم به دلیل نوع اتهام و جرایم و اینکه لیدر اغتشاشات بوده و اقلام و تجهیزات آشوبگرانه از منزل وی کشف شده، با صدور قرار تعقیب بازداشت موقت در زندان فردیس به سر می برد و همچنین براساس قانون با خانواده خود در تماس است.
فاضلی هریکندی تاکید کرد: شایعات منتشر شده در مورد فوت و یا تجاوز به این فرد از اساس کذب است و صحت ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
روزنه‌های احیای برجام

روزنه‌های احیای برجام

دلايل متعددي وجود دارند که نشان مي‌دهند بهتر است امريکا به دنبال احياي برجام باشد و به ...
بحران بدهی دولت؛ بدهکاری چه بر سر دولت می‌آورد؟

بحران بدهی دولت؛ بدهکاری چه بر سر دولت می‌آورد؟

انتشار صورت‌های مالی بانک‌ها دولتی در سال گذشته، حاکی از زیان انباشته قابل توجه آن‌ها ...
1