تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۴۵۵۵۱۷
گفت و گو با مدیرعامل شرکت آکادمی پهباد رایان گچساران؛

استاندار کی به منِ فناور وقت می دهد؟ / می‌گویند فناوران مشکلات خود را تشریح کنند ولی 30 ثانیه حرف بزنید، ذیق وقت داریم!

۱
استاندار کی به منِ فناور وقت می دهد؟ /  می‌گویند فناوران مشکلات خود را تشریح کنند ولی 30 ثانیه حرف بزنید، ذیق وقت داریم!
کبنا ؛
جهان به سمت تولید ثروت بر پایه علم و فناوری رفته است و کشور ایران نیز در حال پیمودن این راه است، در این مسیر استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در سال‌های اخیر در این راه قدم برداشته است. جای خوشحالی است که در استان ما، برخی محصولات شرکت‌های فناور و دانش بنیان در جهان نمود دیگری ندارند، برخی از این شرکت‌ها محصولات خود را به کشور‌های مختلف حوزه خلیج فارس و همچنین اروپا صادر می‌کنند. شرکت‌های حوزه کشاورزی و گیاهان استان فعالیت‌های زیادی دارند و با استفاده از دانش خود خلق ثروت کرده‌اند. در همین چند سال فعالیت، شرکت‌های فناور و دانش بنیان به قدری رشد داشته‌اند که سطح درآمدزایی بالایی را به خود اختصاص داده‌اند. به جهت حمایت از فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و فناور، سایت «کبنا نیوز» از شرکت‌های مستقر در نمایشگاه پژوهش و فناوری یاسوج گزارش‌های اختصاصی تهیه و منتشر می‌کند تا در جهت ترویج هر چه بیشتر فعالیت‌های دانش بنیان گام بردارد.
افشین مردانی مدیرعامل شرکت اکادمی پهباد رایان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار کبنا در خصوص حوزه فعالیتی شرکت گفت: در سه حوزه آموزش، خدمات و ساخت فعالیت داریم. سال ۹۶ شروع به کار کردیم و سال ۹۷ عضو پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد و در مرکز رشد گچساران مستقر شدیم.
حوزه آموزش زیر نظر سازمان هواپیمایی کشوری است، چون طبق قوانین کشوری تمام کاربران پهباد کشور باید گواهینامه خلبانی معتبر از سوی سازمان هواپیمایی کشوری داشته باشند، آموزش پهباد به تعداد معدودی از شرکت‌ها سپرده شده، ما اولین شرکت در غرب و جنوب غرب کشور هستیم که به این حوزه ورود کردیم.
در حوزه خدمات به همین شکل است و ما زیرنظر سازمان هواپیمایی کشوری خدمات می‌دهیم در حوزه ساخت پهباد‌های کشاورزی فعالیت‌ داریم و هم در ساخت پهباد‌های خاص بنا به درخواست مشتریان. تیم تحقیق و توسعه قوی داریم که برای درخواست‌های خاص مشتریان پهباد‌های سفارشی تولید می‌کنیم.
چطور در گچساران کار خود را شروع کردید؟ مشکل و محدودیتی نداشتید؟
روزی که حوزه پهباد را شروع کردیم دو مشکل اساسی داشتیم، اول آنکه منطقه محروم بودیم و دوم آنکه مشکلات عمومی در کل کشور وجود داشت مثل اینکه تغییر مکرر قوانین در سیاست‌گذاری‌های حوزه پهباد که موجب تغییر روال اخذ مجوزها می‌شد، از طرفی گران شدن دلار و مشکلات دیگر موجب می‌شود نتوانیم برنامه‌ریزی‌های مالی و سرمایه گذاری خوبی داشته باشیم.
از طرفی در خصوص گچساران هر چند که مشکلاتی هست ولی اینجا ظرفیت‌های خوبی از جمله در حوزه کشاورزی و نفت و گاز وجود دارد. در حوزه کشاورزی توانستیم خدمات پهباد‌های سمپاس و هم تولید و فروش پهباد‌های سمپاش را شروع کنیم، در خصوص نفت و گاز مکاتباتی داشتیم و هنوز به نتیجه‌ای نرسیده، ولی‌ امیدواریم صنایع مختلف متوجه ضرورت پهباد برای کار خود شوند.
ما در گفت و گو با صنایع مختلف برق و آب و نفت می‌گوییم که امروز پهباد انتخاب شماست ولی ۱۰ سال بعد ورود به دنیای پهباد اجبار است. ما این آمادگی را داریم، زیرساخت‌ها را فراهم کرده‌ایم تا زمانی که صنایع مختلف این نتیجه برسند و بتوانیم در این حوزه‌ها کمک‌رسانی کنیم.
در حوزه آموزشی تعداد هنرجو‌های قابل توجهی داریم، و روند معکوسی را در یادگیری مراکز آموزشی ایجاد کردیم، همیشه ما از شهر‌های کوچکتر برای آموزش به شهر‌های بزرگتر می‌رفتیم ولی الان هنرجو‌ها از شهر‌های بزرگ و مختلف کشور مثل مشهد، تهران و دیگر شهرستان‌ها به گچساران می‌آیند، که این اتفاق جالب توجهی برای ما است و افتخاری است که لطف خداوند شامل حال ما شده و بعد از آن زحمات تمامی همکاران ما که موجب این اتفاق شده است.
در تیم تحقیق و توسعه ما نخبگانی حضور دارند که زحمت کار بر گردن این دوستان است، سه خلبان هواپیما، مهندسین مکانیک، مهندسین رباتیک، مهندسین هوافضا، کارشناس تعمیر و نگهداری هواپیما در شرکت فعالیت دارند. ۷ نفر بصورت مستقیم و ۵ نفر بصورت پروژه‌ای با ما همکاری می‌کنند.
استاندار کی به من فناور وقت می دهد؟ /  می گویند فناوران مشکلات خود را تشریح کنند ولی 30 ثانیه حرف بزنید، ذیق وقت داریم!
مهمترین روش بازاریابی ما دیجیتال مارکتینگ بوده، که در وضعیت فعلی آسیب زیادی به کسب و کار‌های مختلف وارد شده است. همچنین با آموزش‌ها و تولید محتوا‌هایی که داشتیم همیشه جزء دو سایت اول رنکینگ گوگل بوده‌ایم.
خدمات مختلفی می‌توانیم به آب منطقه‌ای، سد‌ها، ادارات برق، داشته باشیم. آنطوری که اطلاع دارم چنین شرکتی در استان‌های همجوار مثل خوزستان، بوشهر، چهارمحال حتی جنوب غرب فارس وجود ندارد.
همیشه ما نباید پشت سر دیگران باشیم، ما می‌توانیم اولین استان در بکارگیری پهباد‌ها در حوزه‌های مختلف باشیم، چرا باید همیشه در جهان کاری انجام شود، در سطح کشور هم انجام شود و بعد مدیران استان کهگیلویه و بویراحمد به این نتیجه برسند که این کار را انجام دهند؟ چرا یکبار ما نباید پیشرو باشیم، نه فقط در حوزه پهباد، در حوزه تجهیزات مخابراتی، آبیاری هوشمند و... که دیگر فناوران استان فعالیت دارند.
متأسفانه ورود به سازمان‌های دولتی یک درد است، کار کردن با آن‌ها یک درد، پول گرفتن از آن‌ها هم یک درد است. ضمن تشکر فراوان از پارک علم و فناوری که تنها پناهگاه ما بوده، چه در دوره مدیریت قبلی آقای دکتر هاشمی، و هم در دوره مدیریت فعلی آقای دکتر فرزین، این انتظار هست که در خصوص ترویج فناوری و فرهنگ‌سازی و ارتباط با دستگاه‌های دولتی بیشتر کمک و فعالیت کنند، هنوز هم وقتی به دستگاه‌های دولتی مراجعه می‌کنیم اینطور عنوان می‌کنند که پارک علم و فناوری تاب و سرسره و الاکلنگ دارد؟ چنین برخوردی نشاندهنده این است که هنوز فرهنگ برخورد با پارک علم و فناوری و فناوران در دستگاه‌های دولتی و نهاد‌های ما جا نیفتاده است.
دانشگاه‌های استان، آموزش و پرورش و دیگر ارگان‌هایی که کار پژوهشی می‌کنند باید این مطالبه را ایجاد کنند و استاندار این استان وقتی مطالبات فناوران را می‌بیند بداند که این فقط مطالبه یک دستگاه نیست، این مطالبه همه نهاد‌های پژوهشی استان است که پارک علم و فناوری یا دانشگاه‌ها آن را عنوان می‌کنند.
اینکه مسوولان، یک شرکت موفق در حوزه خود در شهر کوچک گچساران را با نگاه تمسخرآمیز نگاه کنند و این تصور را داشته باشند که اگر یک تهرانی نتوانسته کار آن‌ها را راه بیاندازد پس شرکت گچسارانی هم نمی‌تواند، از دیدگاه بسته و کم بینانه مسوولان سرچشمه می‌گیرد. این‌ها نیازمند فرهنگ‌سازی و ترویج فعالیت‌های فناورانه است که زحمات مسوولان در پارک علم و فناوری و دانشگاه‌ها را چند برابر می‌کند و نیازمند کار بیشتر در این حوزه هستیم. از همه مسوولان پارک و اقای دکتر فرزین که در این چند ماهه زحمات زیادی کشیدند تشکر می‌کنم.
با وجود آنکه فناوران ما کار‌های قابل توجهی برای ارائه دارند ولی به نظر می‌آید که تبلیغات کار فناوران آنگونه که باید و شاید در مسوولان دستگاه‌های دولتی مؤثر واقع نشده، به نظر شما اینطور نیست؟
ما نیاز به تبلیغات نداریم، ما نیاز به اقناع مسوولان داریم، من باید یک ساعت با مسوول مربوطه حرف بزنم و اقناع کنم، ولی استاندار و این مسوول استانی کی به من وقت می‌دهد؟ واقعیت این است که در هر جلسه‌ای که در شهرستان، استان و حتی در کشور دعوت می‌شویم همه سخنرانی‌ها می‌شود، ده دقیقه آخر جلسه می‌گویند فناوران خودشان را معرفی کنند، می‌گویند فناوران مشکلات خود را تشریح کنند ولی ۳۰ ثانیه حرف بزنید، ذیق وقت داریم! هر زمانی که به فناور وقت دادید نیم ساعت صحبت کنیم، آن موقع می‌توانیم گفت و گو کنیم و به نتیجه‌ای برسیم.
اینکه جلسه‌ای برگزار شود، مسوولان عکس‌هایشان را بگیرند، پذیرایی شوند، آخر سر به فناور ۳۰ ثانیه وقت بدهند، این درست نیست.
اینکه گفته می‌شود پهباد در مهار آتش سوزی‌های استان می‌تواند کمک‌رسان باشد، دقیقاً پهباد چه کاری می‌تواند بکند، پهباد آتش را خاموش می‌کند؟
ما ادعا نداریم که پهباد می‌تواند آتش را خاموش کند ولی این ادعا را داریم که می‌توانیم مدیریت بحران انجام دهیم و مسوولان باید این موضوع را بفهمند و بشنوند تا بتوانیم مدیریت بهتری در منطقه انجام دهیم. لزومی به توضیحات بیشتر بصورت رسانه‌ای نمی‌بینم.
یکی از شهرستان‌ها در کشور در سال‌های گذشته زلزله امد، زمین وسیعی از شهر را به اسکان زلزله زدگان اختصاص دادند، دوستان پهبادی بصورت خودجوش این منطقه را آنالیز کردند و اطلاع دادند که این منطقه گودترین منطقه شهر است، مدل‌های هواشناسی می‌گوید هفته آینده در منطقه سیل می‌آید! مسوولان گوش نکردند و همین اتفاق افتاد و زلزله زدگان سیل‌زده هم شدند.
کار پهباد در مدیریت بحران پیش‌بینی و آنالیز و کمک‌رسانی و کم کردن هزینه‌های مالی و جانی و زمانی است. پهباد چشم مدیریت بحران است و مسوولان باید این موضوع را بفهمند. هلی کوپتر با این همه هزینه مدیر بحران را بالای منطقه آتش سوزی می‌برد فقط برای اینکه منطقه را ببیند، در حالی که مدیر بحران وظیفه‌اش این نیست. این‌ها اتفاقات فانتزی و غیرقابل فهمی نیست، همه جای دنیا به این حوزه ورود کرده‌اند و از پهباد‌ها استفاده می‌کنند، فقط کمی جسارت می‌خواهد که به این حوزه ورود کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با شرایط جامعه و علل آن اظهارداشت: اعتراضات کنونی ناشی ...
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
1