تاریخ انتشار
شنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۴۲
کد مطلب : ۴۵۷۳۵۸
کبنا بررسی کرد؛
لزوم گذر از کدخدامنشی در انتصاب معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد
۰
کبنا ؛
معاون عمرانی علاوه بر شناخت کلی از قوانین و اصول مربوط به عمران و زیرساختها، باید در فرایندی عادلانه و بر اساس فراخوان برگزیده و منصوب شود.
به گزارش کبنا، با وجود اینکه معاونت عمرانی، مهمترین معاونت استانداری در استانی همچون کهگیلویه و بویراحمد است، اما پس از رفتن حاجیزاده از استان، این معاونت همچنان بدون متصدی است. هر چند نقدهای بسیاری به مدیریت حاجیزاده در دوسالی که معاونت عمرانی استانداری را بر عهده داشت، وارد است، اما جسارت و قاطعیت او قابل توجه بود. واضح است که علاوه بر جسارت و پیگیری، بسیاری دیگر از ویژگیها برای یک معاون عمرانی آنهم در استانی همچون کهگیلویه و بویراحمد لازم است.
دوندگی و خستگیناپذیری از ویژگیهای شخصیتیِ چنین معاونی است. اما با نگاهی به شرح وظایف معاون عمرانی روشن خواهد شد که در بیست سال گذشته معیارها کمتر شده و به مرور زمان افرادی با رشته و تخصص غیرمرتبط هم توانستهاند معاون عمرانی شوند. در حالی که معاون عمرانی باید سلسه مراتبی را در دستگاههای دولتی طی کرده باشد. ناظر و سرناظر بوده باشد. از فوت و فن پیمانکاری یداند و پیمانکارِ خوب را بشناسد؛ کسی که رشد سرطانی و پفکی نداشته و پله اول و آخر را با هم طی نکرده باشد.
جالب آن است که معمولاً افراد فاقد آگاهی فنی، در مورد موانع پروژهها، بودجه را عامل اصلی معرفی میکنند. در حالی که بودجه تنها یکی از موانع پروژه است و قابل چانه زنی است، نه اینکه تمام سخنان معاون عمرانی در بودجه خلاصه شود.
به گزارش کبنا، با وجود اینکه معاونت عمرانی، مهمترین معاونت استانداری در استانی همچون کهگیلویه و بویراحمد است، اما پس از رفتن حاجیزاده از استان، این معاونت همچنان بدون متصدی است. هر چند نقدهای بسیاری به مدیریت حاجیزاده در دوسالی که معاونت عمرانی استانداری را بر عهده داشت، وارد است، اما جسارت و قاطعیت او قابل توجه بود. واضح است که علاوه بر جسارت و پیگیری، بسیاری دیگر از ویژگیها برای یک معاون عمرانی آنهم در استانی همچون کهگیلویه و بویراحمد لازم است.
دوندگی و خستگیناپذیری از ویژگیهای شخصیتیِ چنین معاونی است. اما با نگاهی به شرح وظایف معاون عمرانی روشن خواهد شد که در بیست سال گذشته معیارها کمتر شده و به مرور زمان افرادی با رشته و تخصص غیرمرتبط هم توانستهاند معاون عمرانی شوند. در حالی که معاون عمرانی باید سلسه مراتبی را در دستگاههای دولتی طی کرده باشد. ناظر و سرناظر بوده باشد. از فوت و فن پیمانکاری یداند و پیمانکارِ خوب را بشناسد؛ کسی که رشد سرطانی و پفکی نداشته و پله اول و آخر را با هم طی نکرده باشد.
جالب آن است که معمولاً افراد فاقد آگاهی فنی، در مورد موانع پروژهها، بودجه را عامل اصلی معرفی میکنند. در حالی که بودجه تنها یکی از موانع پروژه است و قابل چانه زنی است، نه اینکه تمام سخنان معاون عمرانی در بودجه خلاصه شود.
کافی است نگاهی به تقاطع غیرهمسطح مهریان انداخته شود که چه معرضاتی دارد؛ 81 مورد معارض در این تقاطع، کم نیست. اگر معاون عمرانی آشنایی با مقررات، پروژه، مناقصه، موانع و مشکلات عمرانی، نداشته باشد که معاون عمرانی نیست.
آن معاون عمرانی که میآید قوانین را لت و پار میکند و میرود. نظام مهندسی را یک عامل بازدارنده ساختوساز میداند و میگوید خودتان نقشه را از هرجا دلتان خواست تهیه کنید و بیایید پروانه بگیرد. به جای اینکه ضعف نظام مهندسی را برطرف کند، میگوید شما بسازید تا ما جریمه و سپس درآمدزایی کنیم. آثارش میشود غده سرطانی ترافیک.
کاش معاونین بدانند مجری قانوناند نه خان و کدخدا. جمله «من معاون استاندارم» به این معنی نیست که هر چه حکم کند اجرا شود؛ عضوی از بدنه دولت و قوه مجریه است و وظیفهاش نیز اجرای قوانین است.
معاون عمرانی ضمن آشنایی به قوانین و مقررات، باید مسایل عمران شهری و زیربنایی؛ پل، جاده و ساختمان و حریم را بشناسد، محدوده را بداند و عوارض را ببیند.
همین عدم شناختها باعث شده که کهگیلویه و بویراحمد یک تنه بار همه مسائل و آسیبهای شهری را به دوش بکشد؛ اسکان غیررسمی، حاشیه نشینی، تعرض به اراضی ملی، ساخت و ساز خلاف در حریم و محدوه، ناهمگونی در نما، استقرار سرانه تجاری و ... این یعنی مدیریت شهری وجود ندارد و هر مالکی با اراده شخصی هر کاری دوست دارد انجام دهد، فقط جریمه دهد.
روشن است که چنین وضعیتی ناشی از معاونین ناکارآمدی است که سالها بر این مسند تکیه زده و از فیلتر تعاملات سیاسی گذر کردهاند. اما لازم است که برای یک بار هم که شده برای معاونت عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، فراخوان زده و رزومهها بررسی شوند تا بهترین مورد انتخاب شود. نه اینکه عدهای کدخدامنشی بنشینند و فردی را انتخاب کنند که کمترین سنخیت با این حوزه عریض و طویل ندارد و فقط به دلیل نزدیکی به یک نماینده انتخاب شده است.
آن معاون عمرانی که میآید قوانین را لت و پار میکند و میرود. نظام مهندسی را یک عامل بازدارنده ساختوساز میداند و میگوید خودتان نقشه را از هرجا دلتان خواست تهیه کنید و بیایید پروانه بگیرد. به جای اینکه ضعف نظام مهندسی را برطرف کند، میگوید شما بسازید تا ما جریمه و سپس درآمدزایی کنیم. آثارش میشود غده سرطانی ترافیک.
کاش معاونین بدانند مجری قانوناند نه خان و کدخدا. جمله «من معاون استاندارم» به این معنی نیست که هر چه حکم کند اجرا شود؛ عضوی از بدنه دولت و قوه مجریه است و وظیفهاش نیز اجرای قوانین است.
معاون عمرانی ضمن آشنایی به قوانین و مقررات، باید مسایل عمران شهری و زیربنایی؛ پل، جاده و ساختمان و حریم را بشناسد، محدوده را بداند و عوارض را ببیند.
همین عدم شناختها باعث شده که کهگیلویه و بویراحمد یک تنه بار همه مسائل و آسیبهای شهری را به دوش بکشد؛ اسکان غیررسمی، حاشیه نشینی، تعرض به اراضی ملی، ساخت و ساز خلاف در حریم و محدوه، ناهمگونی در نما، استقرار سرانه تجاری و ... این یعنی مدیریت شهری وجود ندارد و هر مالکی با اراده شخصی هر کاری دوست دارد انجام دهد، فقط جریمه دهد.
روشن است که چنین وضعیتی ناشی از معاونین ناکارآمدی است که سالها بر این مسند تکیه زده و از فیلتر تعاملات سیاسی گذر کردهاند. اما لازم است که برای یک بار هم که شده برای معاونت عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، فراخوان زده و رزومهها بررسی شوند تا بهترین مورد انتخاب شود. نه اینکه عدهای کدخدامنشی بنشینند و فردی را انتخاب کنند که کمترین سنخیت با این حوزه عریض و طویل ندارد و فقط به دلیل نزدیکی به یک نماینده انتخاب شده است.
سایت وزین کبنا خواهشمند است هر مطلبی را منتشر نکند
تو استان ما عقده گشایی و غرض ورزی در اوج است