تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب : ۴۵۹۱۰۰
در هفدهمین سفر استانی خود؛

سفر خارج از تشریفات محسنی اژه ای

۱
۰
سفر خارج از تشریفات محسنی اژه ای
کبنا ؛
رئیس قوه قضائیه یک بار دیگر نشان داد روان مردم و دغدغه‌های آنان در نظر او اهمیت کم‌نظیری دارد. این چندمین بار است که اژه‌ای در فرار از تشریفات دیدار‌های مردمی و رسمی‌اش، اشاره به وضع مردم و نگرانی از بابت قضاوت مردم دارد. او از اینکه تشریفات امنیتی در مسیر او از فرودگاه اراک تا شهر زیاد بود، گلایه می‌کند. آفرین آقای اژه‌ای! مردم را در این وانفسا به داشتن یک مدیر انقلابی که حواسش به مردم باشد امیدوار می‌کنید.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از روزنامه جوان، رئیس قوه قضائیه در هفدهمین سفر استانی خود، روز گذشته در رأس هیئت عالی قضایی به استان مرکزی رفت. حجت الاسلام اژه‌ای از مجموع ۱۷ سفر استانی، علاوه بر سفر‌های رسمی، سفر‌هایی غیررسمی و بدون تشریفات را هم در برنامه کاری خود گنجانده است که استان‌های البرز، اصفهان، هرمزگان، بوشهر، کرمان و خراسان رضوی از جمله آنهاست. رئیس عدلیه، اما دیروز اگرچه به صورت رسمی به استان مرکزی رفت، اما در مسیر تشریفات‌زدایی، تذکر دیگری هم یادآور شد. او همچنان‌که بار‌ها در سفر‌های استانی خارج از تشریفات معمول و همچون یک مسافر وارد هواپیما شده است، از مسئولان استان مرکزی هم خواست «هر مقدار که ممکن است از تشریفات و تجملات بکاهید؛ تشریفات و تجملات، به‌خصوص در این شرایط، زیان می‌رساند؛ هرچقدر بتوانیم از تجملات و تشریفات بکاهیم، امر پسندیده‌ای است.» رئیس قوه قضائیه در بدو ورود به اراک، با حضور بر مزار شهید گمنام خاکسپاری شده در استانداری استان مرکزی به مقام شامخ این شهید و تمامی شهدای گلگون‌کفن ایران اسلامی ادای احترام کرد.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در دیدار قضات و کارکنان قضایی به همه مسئولان امر تذکر داد: هر مقدار که ممکن است از تشریفات و تجملات بکاهید؛ تشریفات و تجملات، به‌خصوص در این شرایط، زیان می‌رساند؛ هرچقدر بتوانیم از تجملات و تشریفات بکاهیم، امر پسندیده‌ای است. او در تذکری دیگر گفت: «امنیت و تأمین امنیت امری لازم است، اما باید به مقدار ضرور، در خصوص آن اکتفا کرد؛ من مسئول امنیت نیستم و نمی‌خواهم در کار دیگران دخالت کنم، اما از فاصله فرودگاه تا استانداری استان مرکزی که محل برگزاری این جلسه است، بر مبنای مشاهدات من شاید نیازی نبود که این مقدار از وقت نیرو‌های فراجا و امنیتی را بگیریم. مردم از این تشریفات و تجملات خوششان نمی‌آید و حتی گاهی این تشریفات و تجملات، اثر سوء دارد؛ مردم عمل ما را می‌خواهند و با این مسائل حاشیه‌ای کاری ندارند.»
زمان شناسی مردم توطئه دشمن را خنثی کرد
اژه‌ای در ادامه، با اشاره به شیطنت‌ها و توطئه‌های چندلایه و ترکیبی دشمنان علیه مردم و نظام گفت: دشمنان درصدد بودند که در ایام دهه فجر، مرتکب اقدامات ایذایی شوند، اما شاهد بودیم که عنایت خداوند، شامل حال ما شد و مردم از قشر‌ها و طبقات مختلف، با بصیرت و زمان‌شناسی، به‌رغم مشکلات و گرفتاری‌ها و شیطنت‌های دشمنان، در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضوری پرشکوه داشتند.
رئیس قوه قضائیه بیان داشت: در جریان اغتشاشات اخیر، دشمنان تمام تلاش‌های خود را برای به هم ریختن کشور و حتی تجزیه کشور، به کار بستند، اما عنایت پروردگار و بصیرت مردم و هوشیاری مسئولان و نیرو‌های امنیتی و انتظامی و قضایی، تلاش‌های دشمنان را خنثی کرد؛ البته باید توجه داشت که این توطئه‌ها و تلاش‌های شیطنت‌آمیز دشمنان هنوز تمام نشده است.
قاضی‌القضات ادامه داد: شکرانه حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی یوم‌الله ۲۲ بهمن، خدمت مخلصانه به آنهاست؛ ما باید مردم را شایسته خدمت بدانیم و با همین نیت به آن‌ها خدمت کنیم و خود را خادم مردم بدانیم. این برای ما نزد شهدا و خداوند حجت نیست که بگوییم «چون دیگری کار خود را به خوبی انجام نمی‌دهد، من نیز انجام ندهم»؛ اگر چنین کردیم و این نیت را داشته باشیم چوب خدا را می‌خوریم، اما چنانچه مخلصانه به مردم خدمت کنیم، از جایی که فکرش را نمی‌کنیم تفضل الهی شامل حال ما شود.
مردم از ما برخورد خوب، عدالت و آرای درست می‌خواهند
رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به قضات گفت: همه ما باید تلاش کنیم در هر مسئولیتی که هستیم، وظیفه خود را به درستی انجام دهیم؛ مردم و مراجعان از ما انتظار برخورد خوب و تکریم را دارند. در برخی مواقع، اثر برخورد ما بسیار بیشتر از اثر رأی صادرشده می‌باشد. ما در دستگاه قضایی باید در راستای تحقق و گسترش عدالت و صدور آرای متقن گام برداریم؛ در موارد و پرونده‌هایی نیز ادّله و مستندات کافی وجود ندارد و اثبات موضوع نیز سخت است؛ در این موارد و پرونده‌ها نیز باید تمام تلاش خود را به خرج دهیم تا رضایت نسبی حاصل گردد و تا آنجا که ممکن است، حرف مردم را به درستی گوش دهیم و در فهم مطالب ارائه شده از سوی آن‌ها و تطبیق این مطالب با قانون دقت کنیم؛ و به گونه‌ای به بررسی و صدور حکم در قبال این قبیل پرونده‌ها بپردازیم که هیچ گونه ابهامی وجود نداشته باشد. رئیس عدلیه بر اهمیت اجرای به موقع احکام صادره توسط مرجع اجرای احکام تأکید کرد و گفت: مسئولان قضایی ذی‌ربط تمام پیگیری‌های لازم را برای به موقع اجرا شدن آرای صادره انجام دهند و چنانچه حکمی قابلیت اجرا ندارد، دلیل عدم اجرا، ارائه گردد.
رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: باید بررسی شود که چرا حکمی خلاف بیّن شرع صادر می‌شود؛ آرا و احکام صادره در محاکم و شعب قضایی باید کاملاً متقن و مستدل باشند.
حمایت همه‎‌جانبه قضایی از فعالیت‌های سالم اقتصادی
رئیس قوه قضائیه همچنین در نشست با تولیدکنندگان و کارآفرینان و فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان، طی سخنانی اظهار کرد: ما در قوه قضائیه به صورت مجدانه مصمم هستیم از فعالان اقتصادی و فعالیت‌های سالم اقتصادی، به صورت همه‌جانبه حمایت کنیم؛ بر همین اساس از شما فعالان اقتصادی برای ارائه راه‌حل‌های مدنظر کمک می‌طلبیم. ما باید امور را به گونه‌ای تدبیر کنیم که مردم ما در امنیت و رفاه باشند و‌به‌رغم برخی اختلاف‌سلیقه‌ها، در کنار هم یک زندکی‌مسالمت‌آمیز داشته باشند و دنیا و آخرت‌شان تأمین شود؛ برخی فکر می‌کنند اگر دنیا را داشته باشیم آخرت را از دست می‌دهیم حال آنکه این نگاه دین اسلام نیست.
انتقاد از سیاست‌های گزینشی در انتصابات
رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به اهمیت مقوله شایسته‌سالاری و تخصص‌گرایی در انتصابات گفت: با ارزش‌ترین سرمایه هر بخشی، نیروی انسانی آن بخش است؛ متأسفانه بعضاً در مدیریت برخی دستگاه‌ها برخی امور به افرادی سپرده می‌شود که با وجود آنکه انسان‌های خوبی هستند، اما کارآمدی لازم را ندارند؛ از سویی دیگر، گاهی نقطه‌ضعف‌هایی در یک انسان شایسته و کارآمد پیدا می‌شود؛ حال سؤال این است که آیا به واسطه این ضعف‌ها باید این نیروی شایسته و کارآمد را از حیز انتفاع ساقط کرد؟ آیا این نیروی انسانی کارآمد و شایسته، سرمایه ملی محسوب نمی‌شود؟ شایسته‌سالاری باید به معنای واقعی کلمه اتفاق بیفتد و صرف کلام و لفظ در این مقوله، فایده‌ای ندارد.
رئیس عدلیه ادامه داد: اگر یک انسان شایسته‌ای لغزشی پیدا کرد، باید در همان حد لغزش، با او برخورد کرد و چنانچه این لغزش از جانب او جبران شد نیز باید این جبران مافات مورد لحاظ قرار گیرد؛ علی‌ای‌حال باید در خصوص مقوله فوق‌الذکر و نگاه موجود در این رابطه یک تجدیدنظر صورت گیرد؛ ما خیلی از افراد شایسته را از اول تا حالا از دست داده‌ایم و اگر این نگاه تجدیدنظر صورت نگیرد، باز هم افراد شایسته‌ای را از دست می‌دهیم؛ باید بررسی کنیم فردی که می‌خواهد مسئولیتی را بپذیرد چه میزان توانایی و شایستگی دارد و آیا می‌توان نقطه‌ضعف‌های احتمالی او را اصلاح کرد؟
مشکلات اساسی فقط با مردم حل شده است
رئیس قوه قضائیه بیان داشت: ما باید نسبت به مقوله دخالت‌دادن مردم در امور، به‌خصوص امور مرتبط با زندگی روزمره مردم، یک بازتعریف داشته باشیم؛ بدون تردید انقلاب ما یک انقلاب مردمی است و به واسطه حضور مردم بسیاری از مشکلات رفع و بسیاری از خطرات دفع شده‌اند. قاضی‌القضات اضافه کرد: ما در قوه قضائیه به دنبال آن هستیم تا تمهیداتی را فراهم آوریم که مسائل و مشکلات هر قشر و صنف به وسیله افراد خبره و دلسوز همان قشر و صنف حل و فصل شود و این قبیل موضوعات تا حد امکان به دادگاه کشیده نشوند؛ من در همین راستا حاضرم چنانچه مجوزی لازم باشد را ارائه دهم.
نام شما

آدرس ايميل شما

دانای روزگار
Iran, Islamic Republic of
هر جا کیهان و جوان و رسالت و......از کسی تعریف کردند شک کنید و با احتیاط قضاوت کنید

پروژه ی احمدی‌نژاد را این‌ها خلق کردند
صندلی خاص برای علی دایی

صندلی خاص برای علی دایی

نمی‌توان از جایگاه خاصی که فیفا برای علی دایی در نظر گرفته است، گذشت؛ جایگاهی که همین ...
چین روسیه را مسلح خواهد کرد؟

چین روسیه را مسلح خواهد کرد؟

به گفته فدراسیون دانشمندان آمریکایی در فقدان کنترل تسلیحات موجودی زاردخانه‌های هسته‌ای ...
رئیسی در آستانه شب عید خانه‌تکانی می‌کند؟

رئیسی در آستانه شب عید خانه‌تکانی می‌کند؟

 به تازگی خبرها و شایعاتی درباره تغییرات در کابینه دولت سیزدهم به گوش می‌رسد؛ تغییراتی ...
1