تاریخ انتشار
شنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب : ۴۶۱۰۶۳
در گفت‌وگو با کبنانیوز مطرح شد

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد: نسخه‌های تجویزی در جامعه شفابخش نیست

۱
مدیرکل امور اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد: نسخه‌های تجویزی در جامعه شفابخش نیست
کبنا ؛مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تلاش دولت برای کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: تجربه نشان داده که همیشه نسخه‌های تجویزی از بالا به پایین به دلیل ذات تحکمی آن‌ها در لایه‌های پایین دست جامعه با مقاومت‌هایی روبرو خواهد شد. اما با استفاده از ظرفیت‌های متنی جامعه از جمله سازمان‌های مردم نهاد و حکمرانی محلی یا همان اثرگذاری متنفذین و بزرگان جوامع محلی، بهتر می‌توان در جهت کاهش و با حذف آسیب‌های اجتماعی گام برداشت.
مسعود نوری‌تل‌زالی_ مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد_
در گفت‌وگو با کبنا نیوز، اظهار داشت:  دولت با واگذاری بخشی از رسالت‌های خود به مردم خصوصاً در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی تلاش می‌کند که از دخالت دولت در این زمینه بکاهد. همگان به این موضوع اذعان دارند که قطار توسعه در همه ابعاد از جمله سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از ریل فرهنگ می‌گذرد. هر چند چنگ‌اندازی به فرهنگ و خرده فرهنگ‌های غلطی که در پیکره اجتماع فسیل شده‌اند کاری است دشوار اما شدنی است.
وی افزود: علاوه بر آسیب‌های نوظهور اجتماعی معمول در همه جوامع، بخشی از خرده فرهنگ‌های منسوخ و نخ‌نما در جامعه ما همواره آفتی شده‌اند در مسیر تکامل فرهنگ اسلامی و ایرانی. به باور‌اندیشمندان حوزه مسائل جامعه‌شناسی فرهنگی، فشار از بیرون برای حذف این خرده فرهنگ‌ها هم تبعات منفی دارد و هم اثرگذاری اندک مقطعی.
نوری گفت: دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در راستای ماموریت‌های حوزه معاونت سیاسی و رویکرد‌های کلان فرهنگی دولت با کمک نهاد‌های موازی و همیار دولت از جمله سازمان‌های مردم نهاد، متنفذین، ریش سفیدان و بزرگان و همراهی معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و تمامی دستگاه‌های متولی امورات فرهنگی در یکی دوسال اخیر گام‌هایی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی برداشته است.
مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: کاهش، حذف و حل آسیب‌های اجتماعی فارغ از مطالعه بافتی که در آن اتفاق می‌افتد امکانپذیر نیست و از آنجایی که آسیب‌های اجتماعی چند عاملی هستند حل آن‌ها نیز نیازمند رهیافت جمعی و مشارکت عمومی است. این دفتر برنامه‌هایی از جمله برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌ها، نصب بنر و بروشور، راه‌اندازی پویش‌های مختلف و جایگزینی برنامه‌هایی از جمله برنامه‌های نشاط اجتماعی را در دستور کار دارد.
وی اظهار کرد: طیف آسیب‌های اجتماعی گسترده است از اعتیاد و خشونت و نزاع دسته جمعی و کلاهبرداری و آسیب‌های نوظهور مانند فضای مجازی تا آسیب‌های مختص به استان از جمله رسومات غلط مانند تیراندازی در مراسمات و نصب شیر‌های سنگی بر آرامگاه متوفیان که هیچ مبنای علمی، تاریخی، دینی و فرهنگی ندارد. دست نیاز به سوی تمام کسانی که دل در گرو اعتلای فرهنگ استان دارند دراز می‌کنیم تا با همدلی و همراهی شما عزیزان تلاش کنیم این تاول‌های چرکین که بنیان‌های اجتماعی و خصوصاً خانواده بعنوان سلول بنیادی جامعه رو به شدت تهدید می‌کند رو ریشه کن کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

انتقادات پویانفر مداح در سحرگاه ۲۱ماه رمضان: امیدوارم امر به معروف در سطوح بالا انجام ...
زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

اعتماد نوشت: برخی از کاربران شبکه‌های فضای مجازی با انتشار تصاویری از مراسم شب احیا ماه ...
میرکاظمی رفت

میرکاظمی رفت

خداحافظی مسعود میرکاظمی از سازمان برنامه و بودجه قطعی شده است؛ بااین‌حال، احتمال جابه‌جایی ...
1