تاریخ انتشار
شنبه ۳ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۴۷
کد مطلب : ۴۶۳۹۲۹

مقاومت فروشندگان در برابر ریزش قیمت بازار مسکن

۰
مقاومت فروشندگان در برابر ریزش قیمت بازار مسکن
کبنا ؛تحولات یک ماهه بازار املاک نشان می‌دهد، در حالی که طی یک ماه گذشته خبرهایی مبنی بر کاهش قیمت مسکن به ویژه در کلانشهر تهران منتشر شده به تازگی مرکز آمار از افزایش ۲.۶ قیمت مسکن در خردادماه امسال خبر داد؛ البته برخی از کارشناسان مسکن با اشاره به این تناقض معتقدند بازار مسکن صرفا راکد بوده و قیمت‌ها نیز کاهشی نبوده است.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از تجارت بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، میانگین قیمت مسکن در خرداد امسال ۲.۶ درصد افزایش یافته است. آنطور که تسنیم به نقل از مرکز آمار ایران گزارش داده؛ درخرداد ماه امسال شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشوربه عدد ١٨٩,٣ رسیده است که نسبت به ماه قبل، 2 درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ٤٢.٦ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ٤٨.٥ درصد افزایش داشته است.
افزایش 2.6 درصدی قیمت مسکن طی یک ماه
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در خرداد ماه میانگین قیمت مسکن نسبت به ماه گذشته حدود 2.6 درصد افزایش یافته است. تورم نقطه به نقطه حوزه مسکن و آب، برق گاز نیز 38.6 درصد بوده است. تورم اجاره بها نیز 2.6 درصد اعلام شده است. این در حالی است که طی یک ماه اخیر ؛ برخی منابع خبری گزارش هایی از کاهش قیمت مسکن، به‌ویژه در تهران منتشر می‌کردند و معتقد بودند سطح قیمتی آپارتمان در شهر تهران نسبت به ماه گذشته بین ۳۰۰ میلیون تا بیش از یک میلیارد تومان کاهش یافته و در جنوب تهران نرخ پیشنهادی برخی واحدها به کمتر از ۲ میلیارد تومان رسیده است.
افت ۲۵ درصدی قیمت ها در خرداد ماه
آنطور که ایسنا گزارش داده است بررسی فایل‌های عرضه شده نشان می‌دهد که نرخ‌های پیشنهادی همچنان رو به پایین است و در مقایسه با هفته قبل تا ۵ درصد افت کرده است. در هفته‌های اخیر نیز برخی فروشندگان پول لازم قیمت‌ها را تا ۲۵ درصد پایین آورده بودند. آن‌طور که واسطه‌های ملکی می‌گویند در خرداد ماه نسبت به ادامه‌ی ثبات اقتصاد کلان و کاهش نرخ ارز تردید وجود داشت. اما به تدریج تمایل برای فروش افزایش یافته است. در مقابل به دلیل انتظارات کاهشی برای آینده بازار مسکن میلی برای خرید ندارد.
این موضوع، کفه ترازو را به نفع مشتریان بالقوه‌ی بازار تغییر داده است. به نظر می‌رسد مجموعه‌ای از عوامل به روند کاهشی بازار مسکن انجامیده است. از جمله این دلایل می توان به افت قیمت ارز، طلا و خودرو و بازارهای موازی
اشاره کرد. دولت و مجلس نیز با همفکری یکدیگر طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها را در دستور کار قرار داده‌اند.
قیمت‌ها در بازار مسکن کاهشی نیست
اما با آماری که به تازگی مرکز آمار از افزایش 2.6 درصدی قیمت مسکن طی یک ماه اخیر خبر داد این تناقض ایجاد می‌شود که آیا واقعا بازار مسکن در مسیر کاهشی قرار دارد یا تنها انتظارات تورمی کاهش یافته و به طور محسوس مسر افزایشی را طی می‌کند؟ در همین زمینه سعید لطفی، عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک نیز درباره وضعیت بازار مسکن می‌گوید: خبری از کاهش قیمت مسکن نیست. بازار مسکن در حال حاضر دچار رکود است. وی در گفتگو با به اقتصاد ۲۴ گفته است: در حال حاضر تقاضایی برای خرید مسکن وجود ندارد. با توجه به اینکه قیمت خودرو، دلار و طلا کمی کاهش پیدا کرده است، خریداران مسکن نیز صبر پیشه کرده و معامله‌ای انجام نمی‌دهند. این مقام مسئول صنفی حوزه مسکن در ادامه درباره بازار اجاره بها نیز می‌گوید: روند قیمت اجاره‌ها در بازار افزایشی است، اما برای اعلام نرخ رشد اجاره بها نسبت به دوره مشابه سال قبل، باید منتظر شروع پیک تقاضا در این بازار بود تا مشخص شود که افزایش اجاره بها به چه میزان بوده است.
کاهش رشد هیجانی قیمت‌ مسکن
همچنین منصور غیبی، کارشناس مسکن درباره کاهش قیمت مسکن می‌گوید: اینکه بازار از افزایش کاذب و هیجانی دور شده، درست است. اینکه هر روز مردم روی ملک خود قیمت می‌گذاشتند و خود را با بازارهای موازی مثل دلار مقایسه می‌کردند کاهش پیدا کرده است. زمانی که بتوان بازارهای موازی از جمله دلار را در اقتصاد مسکن کنترل کرد بازار از التهاب فاصله و روند واقعی به خود می‌گیرد. بهترین نسخه اقتصاد مسکن و بازار ملک، رونق نسبی متناسب با تورم عادی ۲۰ تا ۲۵ درصد در سال است؛ نه بیشتر و نه کمتر. آنطور که تجارت نیوز گزارش داده است، غیبی در این مورد توضیح داد: دو حالت آن نیز به اقتصاد آسیب می‌زند، زیرا اقتصاد مسکن اقتصادی پیشران است و اگر کاری انجام دهیم که فروکش کند چند ده رشته از تولید و خدمات با رکود مواجه می‌شود که به اقتصاد کلان آسیب می‌رساند. یعنی سیاست‌گذار و مجری باید برنامه‌ای بچیند که مسکن در حالت رکود و رکود تورمی قرار نگیرد. این خبر خوبی نیست که جلوی آمار را بگیریم و بگوییم قیمت مسکن کاهش پیدا کرده است. این نوع کاهش هیجانی هم بدون برنامه و آسیب‌زننده است. این نوع روند کنترل‌نشده برای کاهش‌ها بالاخره یک جا می‌ایستد و با تکانه‌ از جانب دیگر عوامل مانند نوسانات دلار و مذاکرات بین‌المللی این هیجان می‌تواند فوران کند، به گونه‌ای که نتوان نسخه‌ای اصلاحی روی این موضوع پیچید. غیبی معتقد است مسیر کاهشی قیمت‌ها را باید نسبت به افزایش قیمت‌های پیشین سنجید. او در این مورد توضیح داد: قیمت‌ها در مدت اخیر هیجانی بالا رفته است و آثار آن هنوز وجود دارد و ترمیم نشده است. قشر بزرگی از مردم هنوز توان خرید خانه ندارد.
تب هیجانی بازار مسکن فروکش کرد
با این تفاسیر زمانی که اظهارات کارشناسان را با آمار جدید مرکز آمار در کنار هم قرار می‌دهیم، مشخص است که ماه های گذشته، خبری از کاهش قیمت مسکن نبوده و صرفا تب هیجانی بازار مسکن فروکش کرده بوده است. صاحب نظران بازار مسکن معتقدند اگر دولت بتواند با سیاست‌گذاری و اجرای صحیح برنامه‌ها اقتصاد مسکن را در مسیری پیش ببرد که به عنوان یک کالای تجاری با تکانه‌های سایر بازارهای موازی به تثبیت برسد و رونق نسبی را در دل خود داشته باشد به معنای موفقیت است. این مسئله باعث می‌شود از نظر قیمتی در ماه‌های آتی به تثبیت برسیم، ولی اگر نتوان این بازار را کنترل کرد و همچنین نگاه دولت و شهرداری به بخش مسکن با دیگاه سرمایه‌گذارانه و تجاری باشد کنترل این بازار از دست دولت خارج
خواهد شد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

این مرد روسیه را می‌گرداند!

این مرد روسیه را می‌گرداند!

یکی از نکات مهم در مورد میشوستین این است که او علی رغم موقعیت مهم سیاسی خود در روسیه ...
رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

«این نوع سخنان نشان می‌دهد که قطعا ایران و ایالات متحده در حال مذاکرات پنهانی هستند و ...
استعفای معاون اقتصادی رییسی + انتقاد تند مطهری از پست محسن رضایی!

استعفای معاون اقتصادی رییسی + انتقاد تند مطهری از پست محسن رضایی!

محسن رضايي ازدولت خارج شد تا به سمت جديد «رييس دبيرخانه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران ...
1