تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب : ۴۶۴۶۰۹
در جمع خبرنگاران مطرح شد

آخرین وضعیت سدهای کهگیلویه و بویراحمد / مجوز زیست محیطی سد آبریز که مهمترین مجوز بوده را اخذ کردیم، وزیر نیرو قول داده‌اند که این سد ساخته شود، منتظر تکمیل مطالعات هستند / سد خرسان 3 هیچ سودی برای کهگیلویه و بویراحمد ندارد / سد تنگ سرخ در 16 جبهه در حال کار است، اما سودی برای ما ندارد

۲
۱
آخرین وضعیت سدهای کهگیلویه و بویراحمد / مجوز زیست محیطی سد آبریز که مهمترین مجوز بوده را اخذ کردیم، وزیر نیرو قول داده‌اند که این سد ساخته شود، منتظر تکمیل مطالعات هستند / سد خرسان 3 هیچ سودی برای کهگیلویه و بویراحمد ندارد / سد تنگ سرخ در 16 جبهه در حال کار است، اما سودی برای ما ندارد
کبنا ؛سد آبریز در کهگیلویه و بویراحمد که قرار است به عنوان دومین سد بر روی رودخانه مارون ساخته شود و ۳۰ هزار هکتار اراضی دیم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی چرام و لنده را سیراب و تنش کم آبی چهار شهرستان را برطرف کند، سال هاست که مردم استان چشم انتظار ساخت این سد هستند.
به گزارش کبنا، عملیات احداث سد مارون ۲ معروف به آبریز با هدف انتقال آب به ۳۰ هزار هکتار از زمین‌های تشنه شهرستان‌های کهگیلویه و چرام که مورد تأکید وزیر وقت نیرو در سفر مهرماه سال ۹۸ به این استان بود.
با ساخت این سد، آب بصورت ثقلی از یک تونل به طول چهار هزار ۹۰۰ متر به لوله‌هایی به طول هفت هزارو ۴۰۰ متر انتقال و با احداث تونلی به طول شش هزارو ۴۵۰ متر آب به دشت‌های شهرستان‌های کهگیلویه و چرام انتقال می‌یابد.
این سد منافع زیادی برای استان دارد و به رونق و توسعه این منطقه کمک خواهد کرد، حتی استان‌های همجوار نیز از مزیت‌ها و قابلیت‌های این سد بهره‌مند خواهند شد.
اکنون مردم استان به ویژه کشاورزان شهرستان‌های گرمسیری در آستانه سفر رئیس جمهور انتظار دارند صدایشان شنیده شود و زمین‌های تشنه‌شان سیراب شود.
البته سال هاست که مردم این مناطق در کنار رودخانه پرآب مارون زندگی می‌کنند اما برای گوجه چینی و برداشت محصول به استان‌های همجوار ‌می‌روند و زمین‌های خودشان در خشکی مطلق به سر می‌برد.
از سوی دیگر تنش آب آشامیدنی در این شهرستان‌های گرمسیری، مردم را به ستوه آورده و تصمیم هیأت دولت در سفر پیش روی رئیس جمهور بر تسریع در ساخت این سد در دل مردم این منطقه‌امید ایجاد خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: سد آبریز تمام مجوز‌های خود را اخذ کرده و مطالعات فاز دوم آن در حال نهایی شدن است.
آرش مصلح افزود: سد آبریز از جمله طرح‌هایی است که قرار هست در حضور رئیس جمهور مطرح و به نتیجه برسد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: یکی از مطالبات به حق مردم استان سد آبریز کهگیلویه است که سبب تحول در کشاورزی و معیشت مردم خواهد بود.
سید علی احمدزاده افزود: سد آبریز از روند ساخت خارج نشده اما مقدمات کار برای کلنگ زنی در سفر دور دوم رئیس جمهور آماده نشده است.
وی ابراز کرد: پنج رودخانه استان حوزه آبریز رودخانه مارون را تشکیل می‌دهد و ۱۸۷ میلیون متر مکعب سهم آب استان است.
وی تأکید کرد: سهم آب این استان در مارون برداشت نمی‌شود و جذب استان خوزستان می‌شود.
احمدزاده افزود: پمپاژ آب رودخانه مارون به دهدشت غربی، موجب کم شدن ۵۶ میلیون متر مکعبی حقابه سد آبریز شد و با پایین آوردن دیوار سد، وزارت نیرو اعلام کرد که باید مطالعات سد مجدداً انجام بگیرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مجوز زیست محیطی این سد که مهمترین مجوز بوده را اخذ کردیم، وزیر نیرو قول داده‌اند که این سد ساخته شود ولی منتظر تکمیل مطالعات هستند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به سؤالی در خصوص سد آبریز و اخذ ماده ۲۳ گفت: ۵ رودخانه استان حوزه آبریز رودخانه مارون را تشکیل می‌دهد و ۱۸۷ میلیون متر مکعب سهم آب استان از رودخانه مارون است و از ابتدا هم سد آبریز بر اساس این حق آب مطرح شده است.  
وی با اشاره به اینکه سهم آب ما در مارون برداشت نمی‌شود و جذب استان خوزستان می‌شود افزود: مطالعات سد  آبریز در سال‌های قبل انجام گرفته است.
وی با اشاره به سؤالی در خصوص سمی بودن ماده تولیدی معدن اوره و آمونیاک چرام و ضررسانی به زمین‌های کشاورزی گفت: همه استان‌ها از تبریز گرفته تا دیگر استان‌ها از معدن ما برداشت کرده‌اند و ما باید سهم خودمان را از معادن استان خودمان بگیریم، به دنبال این نیستیم که کشاورزی آسیب ببیند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: سد شیو عملاً در حوزه استان فارس قرار می‌گیرد و به غیر از شهرستان باشت، شهرستان‌های استان فارس بیشترین استفاده را از سد شیو می‌برند، از این رو استاندار فارس باید پای کار بیاید، چون منفعت و سود این سد را آنان می‌برند.
احمدزاده در توضیحاتی تکمیلی درخصوص سد تنگ سرخ گفت: حتی اگر سد تنگ سرخ تکمیل و آبگیری شود سودی برای ما ندارد، مگر اینکه برای پایین دست سد برنامه‌ریزی شود اعتبار گذاشته شود تا مشکلات شبکه آب شهرستان بویراحمد حل شود، ما بر روی شبکه پایین دست سد اصرار داریم. لذا باید اعتباری درنظر گرفته شده که این کار شروع شود تا در زمان تکمیل سد، بتوانیم همزمان از آن منتفع شویم.
وی همچنین در خصوص خرید زمین‌های مردم روستا‌های تنگ سرخ افزود: از وزارت نیرو مطالبه کردیم که زمین‌ها و باغ‌ها باید به نرخ روز خریداری شوند، و گر نه سودی برای کشاورز ندارد، لذا قیمت‌ها به روز شد و کشاورزان و باغدار‌ها راضی هستند و حتی مشتاق هستند که سریعتر خریداری زمین‌ها انجام گیرد.
احمدزاده گفت: در 16 جبهه این سد در حال کار کردن است و برای تکمیل آن 1700 میلیارد تومان نیاز است که 500 میلیارد تومان آن برای شبکه پایین دست و استفاده مردم شهر یاسوج و روستاهای اطراف آن از آب شرب این سد لازم است.
وی در خصوص سد خرسان گفت: من اولین کسی بودم که در باره سد خرسان صحبت کردم و از این منطقه بازدید کردم و برای استان کهگیلویه و بویراحمد از محل این سد هیچ آبی پیش بینی نشده است.
احمدزاده گفت: در مطالعات این سد، استان کهگیلویه و بویراحمد دیده نشده است و مشکل دیگری که وجود دارد این است که سد در استان دیگری واقع شده است.
استاندار در ادامه گفت: سد اشکفت، آبریز و شیو مطالبات ما از سفر دوم رئیس جمهور است. سد سقاوه در سفر هیئت دولت کلنگ‌زنی می‌شود اما اولویت استانی ما سد آبریز است.
محمدرحیم دهراب‌پور_ فعال سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد در نشست خبری استاندار با خبرنگاران به موضوع سد خرسان و سد آبریز گریزی زد و گفت: مجوزهای سد آبریز اخذ نشده و این در حالی است که سد آبریز تنها سد واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد است و این سد می‌توان در استان تحول ایجاد کند که از استاندار می‌خواهیم که به جد پیگیر این سد باشد.
دهراب‌پور استان کهگیلویه و بویراحمد سر چشمه تمام رودخانه‌ها به سمت خوزستان است، تاکید کرد: سد خرسان هیچ سودی برای کهگیلویه و بویراحمد و حتی کارگری آن را به ما نمی‌دهند و باید از حقوق استان دفاع کنیم.
سد آبریز در یک نگاه
مارون از رودخانه‌های جنوب غربی ایران جزء ظرفیت‌های مهم استان کهگیلویه و بویراحمد و بخصوص شهرستان کهگیلویه که سال‌های زیادی است آب این رودخانه رونق کشاورزی استان‌های پایین دست را شتاب بخشیده است.
این رودخانه پرآب و دائمی با عبور از رشته کوه زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد در پایین دست با اتصال دو رودخانه دائمی چارؤسا و موگرمون شهرستان لنده سد بزرگ مارون را طی این سال‌ها به یکی از سد‌های مهم در جنوب کشور تبدیل کرده است.
رودخانه مارون به همراه دو رودخانه دیگر شهرستان کهگیلویه ولنده بیشترین آب را از استان خارج می‌کند.
عملیات احداث سد مارون ۲ معروف به آبریز با هدف انتقال آب به ۲۰ هزار هکتار از زمین‌های تشنه شهرستان‌های کهگیلویه و چرام که مورد تأکید وزیر وقت نیرو در سفر مهرماه سال ۹۸ به این استان بود.
با ساخت این سد، آب بصورت ثقلی از یک تونل به طول چهار هزار ۹۰۰ متر به لوله‌هایی به طول هفت هزارو ۴۰۰ متر انتقال و با احداث تونلی به طول شش هزارو ۴۵۰ متر آب به دشت‌های شهرستان‌های کهگیلویه و چرام انتقال می‌یابد.
مطالعات فاز اول و دوم این طرح از سوی منابع آب اجرایی شده است. این سد با ارتفاع ۱۵۰ متر و بصورت آر سی سی اجرا می‌شود.
بر اساس تخصیص وزارت نیرو ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب از این سد به دشت‌های کهگیلویه و چرام منتقل خواهد شد. سد آبریز که برای آبیاری بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان‌های کهگیلویه و چرام پیش‌بینی شده است شکوفایی و توسعه بخش کشاورزی در این مناطق را در پی خواهد داشت.
سد آبریز با توجه به تولید ۲۸ هزار مگاوات برق هم برای دولت و هم برای مردم منطقه سودآوری زیادی دارد.
سد آبریز در محدوده روستای آبریز در شمال شرقی شهرستان کهگیلویه احداث می‌شود.
به گفته مسئولان این سد نه تنها مزیت‌های فراوانی برای استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد داشت بلکه استان‌های همجوار نیز از مزیت‌ها و قابلیت‌های این سد بهره‌مند خواهند شد.
کهگیلویه و بویراحمدی که ۲ میلیون مترمکعب تولید آب در مارون دارد و حدود ۴۹۰ میلیون متر مکعب هم سهم دارد ۱۳۵ میلیون متر مکعب آن را حق دارد در زمستان بگیرد لذا سد آبریز با این وضعیت مطالعه شد و مجوز تخصیص آب، زیست محیطی، پدافند غیرعامل، باستان‌شناسی و فنی گرفت.
طبق آخرین مطالعات از سد آبریز قرار است این سد ۳۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان‌های کهگیلویه و چرام را پوشش دهد به معنای آنکه ۱۲ هزار هکتار در کهگیلویه و هشت هزار هکتار در چرام عملیاتی شود.
از مجموع این ۳۰ هزار هکتار شاید ۱۷ هزار هکتار جزء بهترین اراضی زراعی دیم کشور به لحاظ حاصلخیزی خاک، شرایط آب و هوایی و میزان بارندگی هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
واقعا متاسفم برای استاندار واسه اطلاعات ضعیفشون در خصوص سد های استان
Iran, Islamic Republic of
چند سال همین حرف هست فول داد فایده نداره بودجه دادند یانه؟
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
1