تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۳۳
کد مطلب : ۴۶۴۶۴۵

آمریکا، اوکراین را پیش‌انداخت اما عضویتش در ناتو را نمی‌پذیرد

۰
آمریکا، اوکراین را پیش‌انداخت اما عضویتش در ناتو را نمی‌پذیرد
کبنا ؛
مواضع متناقض مقامات آمریکایی در گذشته و حال درباره حمایت و سپس مخالفت با عضویت اوکراین در ناتو، از سیاست یک بام و دو هوای کاخ سفید حکایت می‌کند. 
به گزارش کبنا نیوز، روزنامه آفتاب یزد در این زمینه ضمن گزارشی، از قول علی بیگدلی استاد دانشگاه نوشت: نشست آتی ناتو در لیتوانی، اساسا دستاوردی نخواهد داشت. پیوستن اوکراین به ناتو یک مسئله بزرگ در ابعاد جهانی است زیرا مخالفان پیوستن اوکراین به ناتو هر کدام دلایلی برای خود دارند که عبور کی‌یف از سد مخالفان را ناممکن می‌سازد. آمریکا مخالف است چون می‌داند پیوستن اوکراین به ناتو به منزله اعلام جنگ علیه روسیه و پوتین است.
قبلا زلنسکی گفته بود بایدن اگر بخواهد می‌تواند این جنگ را ۵ دقیقه‌ای تمام کند زیرا اصلی‌ترین عامل این جنگ آمریکا است. اما با شنیدن اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا، عنان از کف داد و از یک بلاتکلیفی بزرگ انتقاد کرد.
زلنسکی امتناع آشکار ناتو در دعوت برای عضویت را «غیرمنطقی و نامناسب» دانست و در پیامی تلگرامی نوشت: بلاتکلیفی یک ضعف است. اگر اوکراین برای عضویت در ناتو دعوت نشود، اقدامی بدون منطق و نامناسب خواهد بود. تردید و نداشتن قطعیت بابت عضویت اوکراین در ناتو انگیزه‌ای برای روسیه است تا به اقدامات خود ادامه دهد. اوکراین مستحق احترام است. ما در مسیرمان به لیتوانی، نشانه‌هایی دریافت کردیم که می‌خواهند نشست را بدون اوکراین برگزار کنند.
«دانیل کوالیک» مدرس حقوق بشر بین‌الملل در دانشکده حقوق دانشگاه «پیتسبورگ» با اذعان به تسریع افول هژمونی آمریکا به دنبال جنگ اوکراین می‌نویسد: سخنرانی اخیر فیونا هیل مقام سابق کاخ سفید در شهر تالین، استونی، نشان داد که دست کم از نظر یک نفر، عضویت اوکراین در ناتو رؤیایی تلخ است! واشنگتن به‌اندازه کافی بر این امر واقف است که چه اتفاقی در جهان در حال رخ دادن است. درگیری در اوکراین به بروز شورش نیابتی به سرکردگی روسیه علیه هژمونی آمریکا منجر شده است. این موضوع کاملادرست است همان طوری که ما از ابتدای حمله نظامی روسیه در بهار سال گذشته مشاهده کرده‌ایم. اما این اتفاق از مدت‌ها قبل رخ داده و نتیجه آن چیزی است که آمریکا با رفتارهایش بر سر خود آورده است.
نویسنده در ادامه آورده است: در حالی که آمریکا مدعی است که تمام جهان در مخالفت با اقدامات روسیه در کنار او هستند و از این کشور حمایت می‌کنند، در جنگ اوکراین این امر صحت ندارد و مقامات آمریکایی آن را می‌دانند.  یک دهه قبل، مشـاور امنیت ملی پیشـین آمریکا گفته بود: آمریکا باید به تامین تسـلیحات برای اوکراین بپردازد تا کی‌یف بتواند به مقابله با جدایی‌طلبان مورد حمایت مسـکو در شرق اوکراین بپردازد.
 زبیگنیو برژینسکی مشاور امنیت ملی جیمی کارتر، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ان.بی.سی (بهمن ۱۳۹۳) مدعی شده بود: روسیه از زور و اجبار برای بی‌ثبات کردن اوکراین و با هدف جلوگیری از پیوستن این کشور به جامعه اروپا استفاده می‌کند و در صورتی که در این کار موفق شود، ائتلاف ناتو و پس از آن کشورهای حوزه بالتیک قدرت خود را از دست می‌دهند. در صورتی که اوکراین با قدم‌های لرزان پیش برود، تمام آن کشورهایی که به دنبال کمک به اوکراین هستند در خطر می‌افتند و بدتر از همه، ائتلاف ناتو ضعیف و بی‌اعتبار می‌شود.
برژینسکی معتقد بود: واشنگتن باید مشخص کند که به دنبال عضویت اوکراین در ناتو نیست زیرا این اقدام چون خنجری بر قلب مسکو است اگر آمریکا چنین تضمینی را ارائه کند و مسکو نیز به تضعیف اوکراین ادامه دهد، آنچه که می‌ماند عقب‌نشینی آمریکا از اروپا است چون اگر ناتو فرو بپاشد، ائتلاف آمریکا- اتحادیه اروپا در نهایت هیچ قدرتی نخواهد داشت و خالی و تهی می‌شود.
بعد از گذشـت یک دهه و با گذشـت ۵۰۰ روز از جنگ روسیه علیه اوکراین و آنچه در لیتوانی در بر مدار همین نقشه‌ای که از قبل طراحی شده بود در جریان است، مشخص می‌شود آمریکا دقیقا در حرکت اسـت به این معنا که، اوکراین را حتی به مهمات خوشه‌ای تجهیز می‌کند، اما اهتمامی به پیوستن اوکراین به ناتو ندارد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
1