تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۱۲
کد مطلب : ۴۶۶۵۷۰
کبنا گزارش می دهد؛

گرهی که هر روز کورتر می‌شود، نیازمند ورود قاطعانه استاندار کهگیلویه و بویراحمد است / سخنان افشاگرانه سرمایه گذار میوه / چرا مسوولان استان میدان میوه شیراز را ملاک قرار می‌دهند؟ / عوض پور: هر وقت با رسانه ها مصاحبه می کنم، می آیند و جریمه‌ام می کنند

۳
۰
گرهی که هر روز کورتر می‌شود، نیازمند ورود قاطعانه استاندار کهگیلویه و بویراحمد است / سخنان افشاگرانه سرمایه گذار میوه / چرا مسوولان استان میدان میوه شیراز را ملاک قرار می‌دهند؟ / عوض پور:  هر وقت با رسانه ها مصاحبه می کنم، می آیند و جریمه‌ام می کنند
کبنا ؛
ادارات کهگیلویه و بویراحمد اگر فقط 10 درصد مصوبات مربوط به حمایت از میدان را اجرایی می کردند، مشکلات کم کم رفع می شد، اگر مصوبات اجرایی شود و از میدان میوه و تره بار یاسوج حمایت شود، حداقل 30 تا 40 درصد قیمت ها در بازار کاهش می یابد.
به گزارش کبنا نیوز، کهگیلویه و بویراحمد تنها مرکز استانی است که میدان میوه ندارد، یاسوج با میوه های گرانش معروف شده، و فقط مردم چوب این گرانی را می خورند. خیلی از مردمی که به شیراز سفر می کنند و می گویند که یاسوج دارای باغ های میوه زیادی است ولی میوه ای که در یاسوج به فروش می رسد خیلی گران تر از میوه در میدان شیراز است.
اگر در بازار یاسوج سری بزنید می بینید که میوه هایی مثل هلو و شلیل با قیمت های کیلویی 50 و 60 هزار تومان به فروش می روند، در حالی که کیفیت میوه درجه یک را ندارند و بی طعم و از داخل کپک زده هستند.
هر چند که گلایه های مردم زیاد است ولی آنقدر که از تعزیرات حکومتی، اصناف و سایر دستگاه های نظارتی هیچ گوش شنوایی وجود ندارد، مردم هم بی تفاوت شده اند.
البته فشار مافیا در سطح ادارات بطور سیستماتیک باعث ناکارآمدی شده است، وقتی جهاد کشاورزی، اصناف، تعاون روستایی، تعزیرات حکومتی و حتی معاون اقتصادی استاندار هیچ همکاری با سرمایه گذار میدان میوه یاسوج ندارند، چه برداشت دیگری می توان از این موضوع داشت؟
چرا باید با هزینه های گزاف حمل، میوه 30 تا 40 درصد گران تر به دست مصرف کننده برسد؟ در حالی که مسوولان می توانند با حمایت میدان میوه یاسوج، میوه را با قیمت مناسب تری به دست مردم برسد.
در حالی که بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، میدان میوه یاسوج باید قیمت میوه و تره بار را نرخ گذاری کند، ولی بر اساس گفته های صنف میوه فروشی و سرمایه گذار، «اصناف» قیمت گذاری را انجام می دهد!
یکی از گلایه‌مندی‌های سرمایه‌گذار عدم تعهد وعده‌های برخی مسئولان در قبال ساماندهی بازار میوه و تره بار مرکز کهگیلویه و بویراحمد است.
سرمایه گذار میدان میوه و تره بار یاسوج در خصوص حمایت مجموعه اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: با معاونت اقتصادی در مورد این موضوع صحبت کردیم ولی ایشان کاری را از پیش نبرد، چندین بار پشت در اتاق ایشان منتظر ماندم، ولی به سرمایه گذار اهمیتی داده نمی شود.
سید علی اصغر عوض پور اظهار کرد: حداقل ۲۰ بار به استانداری مراجعه کرده ام، برای اینکه جلسه ستاد تنظیم بازار برگزار شود که بعد از چند ماه هنوز برگزار نشده است.
مردم از قیمت‌ها و کیفیت گله‌مند هستند، گا‌هاً نیز اجناسی با قیمت درجه ۱ و تاپ به آن‌ها عرضه می‌شود که از نظر مشتری کیفیت قابلی ندارد و مشخص نیست بر اساس چه معیاری است.
عوض پور اظهار کرد: همین دیروز رئیس اتاق اصناف یاسوج در سفر به شیراز و بررسی میدان میوه و تره بار این شهر، قیمت برخی اقلام میوه درجه ۱ برای هر یک کیلو را به این شرح اعلام کرد: (آلو شایان ۳۹ هزار تومان، شلیل ۵۰ هزار تومان، هلو ۴۵ هزار تومان، انگور عسکری ۲۶ هزار تومان، انگور سیاه ۴۰ هزار تومان، پسته ۳۲۰ هزار تومان، انبه ۱۰۵ هزار تومان، سیب زمینی ۱۸ هزار تومان، پیاز سفید ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان، پیاز قرمز ۱۳ هزار تومان، گوجه ۹ هزار تومان، موز ۹۰ هزار تومان و هویج ۱۲ هزار تومان).
عوض پور اضافه کرد: در میدان میوه و تره بار یاسوج این اقلام به قیمت کمتر نرخ‌گذاری شده و این نرخ‌ها با پیش‌بینی سود مناسب برای خرده فروشی‌ها تعیین شده است.
هیچ دستگاهی با گرانی میوه برخورد نمی کند!
وی افزود: باعث تأسف اما این است که برخی خرده فروشی‌ها به این قیمت‌ها پایبند نیستند و ظاهراً توانی یارای مقابله با آن‌ها را ندارد!
جمع‌آوری مراکز خرده فروشی میدان توسط شهرداری
عوض پور اظهار کرد: با قیمت‌های کمتر هم می توان به مردم میوه عرضه کرد اما عدم همکاری شهرداری یاسوج و جمع‌آوری مراکز خرده فروشی میدان باعث شد دسترسی مردم به قیمت‌های کمتر عملاً از دست برود، در حالی‌که می‌شد با محوریت میدان میوه و تره بار نبض کار و قیمت‌ها را در دست گرفت و در ادامه شبکه گسترده فروش ارزان باعث می‌شد سایر فعالان بازار میوه و صیفی جات هم تمکین کنند، قیمت‌ها را متعادل کنند و مردم طعم قیمت‌های مناسب را بچشند.
تبعیض در جمع آوری خرده فروشی ها؟
عوض پور تصریح کرد: خرده فروشی‌های میدان به بهانه ایجاد ترافیک توسط شهرداری یاسوج جمع شد، اما اکنون سرتاسر شهر یاسوج به خصوص خیابان‌های پرترافیک مملو از خودرو‌های فاقد مجوزی است که اقدام به فروش میوه و صیفی جات می‌کنند و بخاطر نداشتن مجوز به هیچ کس هم پاسخگو نیستند.
وی اظهار کرد: چون خرده فروشی های ما را تعطیل کردند، الان مجبوریم بجای خرید ۲ تن، ۵۰۰ کیلو بخریم و قیمت بالا رفته است.
عوض پور گفت: اگر حمایت شویم، در برخی اقلام ۳۰ تا ۴۰ درصد و در برخی اقلام تا ۱۰۰ درصد قیمت ها کاهش می یابد.
وی خاطرنشان کرد: چرا قیمت شیراز باید ملاک باشد و چرا به دنبال این هستند که قیمت ها را گران تر کنند؟
هر وقت با رسانه ها مصاحبه می کنم، می آیند و جریمه‌ام می کنند
عوض پور گفت: مهمترین عامل جهاد کشاورزی و تعزیرات حکومتی هستند که هر وقت من با رسانه ها مصاحبه می کنم، می آیند و شخص خودم را جریمه می کنند، الان همه حساب هایم را توقیف کرده اند، هنوز فرصت نکرده ام حساب هایم را باز کنم.
اصناف عامل گرانی است
وی با بیان اینکه اصناف عامل گرانی است، افزود: در جلسه ای که با اصناف برگزار می کنیم بطورمثال ما نرخ را ۱۲ هزار تومان تعیین می کنیم، اما اصناف می گوید ۲۰ هزار تومان باشد،  وقتی ما محصول را ۸ هزار تومان خریده ایم، باید ۱۰ تومان بفروشیم تا در بازار قیمت ۱۲ هزار تومان باشد، ولی اگر ما قیمت را ۲۰ هزار تومان تعیین کنیم، قیمت در بازار ۲۶ هزار تومان می شود، محصولی که ۸ هزار تومان خریده ایم ۲۶ هزار تومان فروش برود؟ زیر بار نمی زوند، و پشتشان به تعزیرات حکومتی و جهاد کشاورزی و استانداری گرم است.
چرا هیچ دستگاهی بر قیمت ها نظارت نمی کند؟
وی خاطرنشان کرد: یکی از گلایه‌مندی‌های جدی نیز به همین حوزه اصناف وارد است، چطور بازار به این مهمی که معیشت و هزینه زیاد مردم در آن صرف می‌شود اینطور ر‌ها شده است؟ همین الان از برخی از میوه فروشی‌های سیار در نقاط خوب شهر سراغ قیمت‌ها را بگیرید سرتان سوت می‌کشد، گا‌هاً گرانتر از بیشتر مغازه‌ها می‌فروشند، مگر نباید متولی و ناظری وجود داشته باشد، یا تحت مجوز و قانونی مشخص عمل کنند؟
وی افزود: جهاد کشاورزی و تعاون روستایی تا چه اندازه به تعهدات خود در قبال سامان دادن به میدان میوه و تره بار عمل کرده‌اند؟ بسیاری از میوه‌های بازار از همین استان تأمین می‌شود چرا باید در نبود تعامل درست با کشاورز دلال‌ها فرصت را غنیمت شمرده و با سود هنگفت همان میوه‌های اینجا را که به استان‌های همجوار می‌رود و بسته‌بندی می‌شود را دوباره از شیراز به این استان منتقل کنند؟
پایبندی حقیقی به شعار سال
عوض پور گفت: اگر به دنبال خدمت به مردم هستید بسم الله فعال‌تر شدن میدان که با انجام به تعهدات همه طرفین ممکن می‌شود نتیجه‌اش ارزانتر شدن میوه و کاهش هزینه مردم است، اگر پایبندی حقیقی به شعار سال مبنی بر کاهش تورم دارید این هم مسیرش!
چرا اتاق اصناف تکلیف را روشن نمی کند؟
سرمایه گذار میدان میوه یاسوج اظهار کرد: این نمی‌شود در یک طرف رئیس اتاق اصناف از نظارت و برخورد بگوید و از طرف دیگر نماینده صنف آنطور که مسئولان میدان میوه و تره بار یاسوج می‌گویند برای جلسات قیمت‌گذاری ارزشی قائل نشوند. به گفته مسوولان میدان میوه و تره بار قیمت‌گذاری توسط رئیس صنف یا دخالت رئیس اتاق اصناف ترک شد، معنی این کار دقیقاً چیست؟!
چرا عزم قاطعی برای سامان دادن به بازار وجود ندارد؟
عوض پور تصریح کرد: ما مدت‌ها است منتظر تشکیل ستاد تنظیم بازار هستیم، چرا نباید مهمترین مسأله اقتصادی مردم را دلسوزانه‌تر پیگیری کرد؟ مگر همه چالش‌ها یک سرش به همین اقتصاد و بازار ربط پیدا نمی‌کند، پس چرا عزم قاطعی برای سامان دادنش نیست؟
وی گفت: انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی و نظارتی از جمله تعزیرات، صمت، اصناف، جهاد کشاورزی، تعاون روستایی و شهرداری به تعهدات خود در خصوص میدان میوه و تره یاسوج به درستی عمل کنند تا از ره آورد آن کاهش فشار بر گرده مردم مرکز استان را شاهد باشیم.
عوض پور خاطرنشان کرد: توصیه می‌کنیم مدیران اتاق اصناف به جای سفر به شیراز و عکس گرفتن بیایند ضمن عمل به تعهداتشان نظارت‌ها را درست‌تر و عملی‌تر دنبال کنند.
سرمایه گذار میدان میوه اظهار کرد: مشتری های ما میوه درجه یک را می پسندند، برای همین میوه درجه یک می آوریم، با باغداران کریک توافق کرده ایم و بار میوه را بجای اینکه به شیراز ببرند، مستقیم به میدان یاسوج می آورند.
وی گفت: چون الان قیمت خرده فروشی‌ها گران است، ما رعایت حال مردم را می کنیم و اگر میوه به میزان کم بخواهند می فروشیم، هر کسی از مردم بخواهد می تواند به میدان برای خرید خرده مراجعه کند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
نزدیک جمعی از افراد مسن ایستاده بودم داشتن میگفتن استاندار ضعیف وناتوان هست هیچ کاری نمی‌تواند بکند چون بلد نیست
Romania
تاصددرصد یعنی صفرمیشه دیگه.به به به به ازین دوره خوبو
حیدر
Iran, Islamic Republic of
اگرمیدان بار بیاد جای ترمینال قدیم شهر واقع در پل بشار همه چی درست میشه
قطع همکاری سیاسی نبوده، اخلاقی بوده‌است

قطع همکاری سیاسی نبوده، اخلاقی بوده‌است

رئیس دانشگاه تهران گفت: من کاملاً مطلع هستم که از ادامه همکاری برخی از این افراد به علت ...
ماجرای کلثوم قاتل سریالی مردان مازندران

ماجرای کلثوم قاتل سریالی مردان مازندران

ماجرایی که صبح شنبه ۱۱ شهریورماه مثل بمب در فضای رسانه‌های جنایی پیچید، انگار خاطره مهین ...
چرا روس‌ها از شکست در جنگ اوکراین می‌ترسند؟

چرا روس‌ها از شکست در جنگ اوکراین می‌ترسند؟

بسیاری از روس‌ها می‌ترسند در صورت پیروزی اوکراین در جنگ جاری "ولادیمیر پوتین" از قدرت ...
1