تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۳۴
کد مطلب : ۴۶۹۱۵۸
کبنا بررسی کرد
کمتحرکی شاهینی در قامت رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کهگیلویه و بویراحمد از کجا نشأت میگیرد؟
۱
کبنا ؛سازمان عریض و طویل مدیریت و برنامهریزی مسئولیتهای متعددی بر عهده دارد. تحقق مطلوب برنامههای توسعه، بررسی، تهیه و تدوین برنامههای توسعه بصورت بلندمدت و کوتاه مدت، نظارت بر اجرای طرحهای عمرانی، گزارش از پیشرفت برنامهها و ارزیابی آنها از جمله مسئولیتهای این سازمان استان است که مدتی است ریاست آن در استان کهگیلویه و بویراحمد بر دوش جهانگیر شاهینی گذاشته شده است. سازمان مدیریت و برنامهریزی استان کهگیلویه و بویراحمد در این مدت از کارآیی و جایگاه واقعی خود دور افتاده و نقشش را به عنوان مغز و فرمانده دستگاههای اجرایی به خوبی ایفا نمیکند.
به گزارش کبنا نیوز، کهگیلویه و بویراحمد استانی است که نیاز به دوندگی، تلاش و برنامهریزی بیشتری دارد. یقیناً این استان با کار مستمر، جدی و شبانهروزی ساخته میشود نه با وعده و پُرحرفی و سخنهای گُنده در جلسات و محافل خصوصی و دورهمیهای اداری.
سازمان مدیریت و برنامهریزی سازمان عریض و طویلی است و جایگاه ویژهای در نظام اداری استان دارد، به نوعی میتوان گفت این سازمان مغز و فرمانده دستگاههای اجرایی است. همانطوری که در وظایف سازمان آمده، هماهنگی و راهبری نظام برنامهریزی استان را برعهده دارد.
این دستگاه اگر وظایف خود را به خوبی انجام ندهد، دیگر دستگاهها نیز دچار ناکارآمدی میشوند. سازمان مدیریت و برنامهریزی باید بر پروژههای عمرانی نظارت داشته باشد و گزارش نظارت آن را درباره اینکه اعتبارات استانی، ملی و تملک دارایی به چه شکلی هزینه شده، ارائه کند. اما در این مدت کمترین فعالیت را از این دستگاه میبینیم.
در مقایسه این دوره مدیریتی با دوره گذشته، شهابی نسب به شدت در جلسات و برنامههای مختلفی حضور داشت، آرشیو اخبار رسانهها در یک سال اخیر به خوبی نشان دهنده میزان فعالیت او بوده است، اما در این دوره، این فعالیتها کمرنگ شده و اگر هم حضوری بوده، اثری نداشته و صرفاً به نظر میرسد حضوری بدون پشتوانه علمی، مطالعه و کاربردی بوده است؛ چرا که هر بازدیدی باید یک گره از موانع پیشروی پروژه و برنامههای توسعه بر دارد.
آنقدر حضور شاهینی در استان کهگیلویه و بویراحمد کمرنگ است که به نظر میرسد هیچ آشنای سطحی با ظرفیتهای استان ندارد، چه برسد به ریزپروژهها.
پل چهارم بشار که قرار است بار ترافیک را از دوش شهر بردارد، چرا هنوز تکمیل نشده و اندرخم اعتبار مانده است! پلهای اول و دوم بشار یاسوج عمرشان پایان یافته و فرسوده شدهاند، پل سوم نیمه کاره است. این پلها برای شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد شریانهای حیاتی هستند، و مشخص نیست که آیا شاهینی در باره این پروژهها میداند و اگر میداند، چه برنامهای برای تکمیل و نهایی شدن این پروژهها دارد؟ آیا او میداند ترافیک یاسوج چه وضعیتی را در مرکز استان ایجاد کرده است، آیا برنامهای برای این مسائل و طرحهای عمرانی دارد؟ هر چند شاید شاهینی به برکت خودرو و هزینه دولتی برایش چندان مهم نباشد که ترافیک چه بلایی سر مردم میآورد.
کم تحرکی شدیدی بر این سازمان حاکم است، در حالی که باید هر روز شاهد فعالیتهای گسترده در حوزه عمرانی باشیم و اعتبارات کافی به حساب این پروژهها واریز شود، اما این کار بهخوبی انجام نمیگیرد. اما دو دلیل برای کم تحرکی شاهینی وجود دارد، یا توانایی کار کردن ندارد، یا اینکه انجام کار برای مردم استان کهگیلویه و بویراحمد برایش اهمیتی ندارد.
یکی از وظایف سازمان مدیریت و برنامهریزی این است که باید مدیران استان کهگیلویه و بویراحمد را مورد ارزیابی قرار دهد، ولی مدیری که خودش پروازی و خانوادهاش در این استان ساکن نیست، آیا میتواند به دیگران خردهای بگیرد؟ پس عدم ارزیابی مدیران نوعی کاهلی و سهل انگاری در وظایف است؟
شاهینی که در ابتدای حضور خود حرفهای دهان پر کنی میزد و میگفت «باید روشهای جدیدی برای اخذ بودجه و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد داشته باشیم، باید هاب ایجاد کنیم»، اما حالا در فعالیتهای روتین سازمان خود مانده، چه برسد به اینکه بخواهد هاب ایجاد کند و غیره. عمر مدیریت شاهینی در کهگیلویه و بویراحمد به سر میآید و آخر هم مشخص نمیشود منظور شاهینی از اینکه «باید روشهای جدیدتری برای اخذ اعتبارات کسب کنیم»، یعنی دقیقاً چه روشهایی!؟
سازمان مدیریت و برنامهریزی کهگیلویه و بویراحمد نیروهای انسانی خیلی قوی و توانمندی دارد که بهتر میتوانستند این سازمان را مدیریت کنند! این گزارش نافی خدمات این سازمان نیست.
در قسمتهای بعدی گزارش، به بررسی عملکرد سازمان مدیریت و برنامهریزی کهگیلویه و بویراحمد بیشتر پرداخته میشود، همچنین سایر دستگاههای اقتصادی از جمله شرکت شهرکهای صنعتی، اداره کل صنعت، معدن و تجارت و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
به گزارش کبنا نیوز، کهگیلویه و بویراحمد استانی است که نیاز به دوندگی، تلاش و برنامهریزی بیشتری دارد. یقیناً این استان با کار مستمر، جدی و شبانهروزی ساخته میشود نه با وعده و پُرحرفی و سخنهای گُنده در جلسات و محافل خصوصی و دورهمیهای اداری.
سازمان مدیریت و برنامهریزی سازمان عریض و طویلی است و جایگاه ویژهای در نظام اداری استان دارد، به نوعی میتوان گفت این سازمان مغز و فرمانده دستگاههای اجرایی است. همانطوری که در وظایف سازمان آمده، هماهنگی و راهبری نظام برنامهریزی استان را برعهده دارد.
این دستگاه اگر وظایف خود را به خوبی انجام ندهد، دیگر دستگاهها نیز دچار ناکارآمدی میشوند. سازمان مدیریت و برنامهریزی باید بر پروژههای عمرانی نظارت داشته باشد و گزارش نظارت آن را درباره اینکه اعتبارات استانی، ملی و تملک دارایی به چه شکلی هزینه شده، ارائه کند. اما در این مدت کمترین فعالیت را از این دستگاه میبینیم.
در مقایسه این دوره مدیریتی با دوره گذشته، شهابی نسب به شدت در جلسات و برنامههای مختلفی حضور داشت، آرشیو اخبار رسانهها در یک سال اخیر به خوبی نشان دهنده میزان فعالیت او بوده است، اما در این دوره، این فعالیتها کمرنگ شده و اگر هم حضوری بوده، اثری نداشته و صرفاً به نظر میرسد حضوری بدون پشتوانه علمی، مطالعه و کاربردی بوده است؛ چرا که هر بازدیدی باید یک گره از موانع پیشروی پروژه و برنامههای توسعه بر دارد.
آنقدر حضور شاهینی در استان کهگیلویه و بویراحمد کمرنگ است که به نظر میرسد هیچ آشنای سطحی با ظرفیتهای استان ندارد، چه برسد به ریزپروژهها.
پل چهارم بشار که قرار است بار ترافیک را از دوش شهر بردارد، چرا هنوز تکمیل نشده و اندرخم اعتبار مانده است! پلهای اول و دوم بشار یاسوج عمرشان پایان یافته و فرسوده شدهاند، پل سوم نیمه کاره است. این پلها برای شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد شریانهای حیاتی هستند، و مشخص نیست که آیا شاهینی در باره این پروژهها میداند و اگر میداند، چه برنامهای برای تکمیل و نهایی شدن این پروژهها دارد؟ آیا او میداند ترافیک یاسوج چه وضعیتی را در مرکز استان ایجاد کرده است، آیا برنامهای برای این مسائل و طرحهای عمرانی دارد؟ هر چند شاید شاهینی به برکت خودرو و هزینه دولتی برایش چندان مهم نباشد که ترافیک چه بلایی سر مردم میآورد.
کم تحرکی شدیدی بر این سازمان حاکم است، در حالی که باید هر روز شاهد فعالیتهای گسترده در حوزه عمرانی باشیم و اعتبارات کافی به حساب این پروژهها واریز شود، اما این کار بهخوبی انجام نمیگیرد. اما دو دلیل برای کم تحرکی شاهینی وجود دارد، یا توانایی کار کردن ندارد، یا اینکه انجام کار برای مردم استان کهگیلویه و بویراحمد برایش اهمیتی ندارد.
یکی از وظایف سازمان مدیریت و برنامهریزی این است که باید مدیران استان کهگیلویه و بویراحمد را مورد ارزیابی قرار دهد، ولی مدیری که خودش پروازی و خانوادهاش در این استان ساکن نیست، آیا میتواند به دیگران خردهای بگیرد؟ پس عدم ارزیابی مدیران نوعی کاهلی و سهل انگاری در وظایف است؟
شاهینی که در ابتدای حضور خود حرفهای دهان پر کنی میزد و میگفت «باید روشهای جدیدی برای اخذ بودجه و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد داشته باشیم، باید هاب ایجاد کنیم»، اما حالا در فعالیتهای روتین سازمان خود مانده، چه برسد به اینکه بخواهد هاب ایجاد کند و غیره. عمر مدیریت شاهینی در کهگیلویه و بویراحمد به سر میآید و آخر هم مشخص نمیشود منظور شاهینی از اینکه «باید روشهای جدیدتری برای اخذ اعتبارات کسب کنیم»، یعنی دقیقاً چه روشهایی!؟
سازمان مدیریت و برنامهریزی کهگیلویه و بویراحمد نیروهای انسانی خیلی قوی و توانمندی دارد که بهتر میتوانستند این سازمان را مدیریت کنند! این گزارش نافی خدمات این سازمان نیست.
در قسمتهای بعدی گزارش، به بررسی عملکرد سازمان مدیریت و برنامهریزی کهگیلویه و بویراحمد بیشتر پرداخته میشود، همچنین سایر دستگاههای اقتصادی از جمله شرکت شهرکهای صنعتی، اداره کل صنعت، معدن و تجارت و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.