تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب : ۴۶۹۲۸۰
کبنا گزارش می‌دهد

بزرگداشت هفته کتاب در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد / استاندار کهگیلویه و بویراحمد: لوحی که از «کوروش کبیر» بر سر دَر سازمان ملل مانده نشان می‌دهد که ایرانیان از قدیم مدافع حقوق بشر بودند / درخشان: اگر‌ نویسندگان نباشند، جامعه روی توسعه و پیشرفت را نمی‌بیند

۲
۰
بزرگداشت هفته کتاب در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد / استاندار کهگیلویه و بویراحمد: لوحی که از «کوروش کبیر» بر سر دَر سازمان ملل مانده نشان می‌دهد که ایرانیان از قدیم مدافع حقوق بشر بودند / درخشان: اگر‌ نویسندگان نباشند، جامعه روی توسعه و پیشرفت را نمی‌بیند
کبنا ؛بزرگداشت هفته کتاب در یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و تجلیل از نویسندگان برتر برگزار شد. این جلسه با یک ساعت تاخیر شروع شد که اعتراض شرکت‌کنندگان را به دنبال داشت.
به گزارش کبنا نیوز، صبح امروز (چهارشنبه ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۲) بزرگداشت هفته کتاب استان کهگیلویه‌وبویراحمد با حضور استاندار کهگیلویه و بویراحمد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسوولان استان در سالن آمفی تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
در ابتدای این همایش سید ساعد حسینی، نویسنده پیشکسوت استان کهگیلویه و بویراحمد به اهمیت حفظ زبان لری اشاره کرد و گفت: مردم استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود مفاخر بزرگ هنوز در مقابل استان‌های دیگر احساس حقارت می‌کنند.
وی با بیان اینکه زبان لری هیچی کمتر از زبان فارسی ندارد، افزود: ما تنها قومی هستیم که از زبان لری خودمان خجالت می‌کشیم و متاسفانه  پدران و مادران تلاش می‌کنند که به فرزندان خود زبان فارسی یاد دهند.
وی ابراز کرد: من تصور می‌کنم اگر همین منش و‌ شیوه ادامه پیدا کند تا ۲۰ سال آینده چیزی از زبان لری در استان کهگیلویه و بویراحمد و نورآباد ممسنی نمی‌ماند.‌
این نویسنده گفت: اگر ​​​​زبانی مرد دیگر زنده نمی‌شود، لذا برای حفظ زبان مادری باید تلاش و برنامه‌ریزی شود.
این‌ نویسنده در ادامه به برگزار کنندگان همایش در خصوص تأخیر برگزاری جلسه  کنایه‌ی زد و گفت: وقتی اعلام می‌شود که جلسه ساعت ۹ صبح برگزار می‌شود، همه باید قبل از این ساعت حضور داشته باشند که سر ساعت جلسه برگزار شود.
حسینی در ادامه خاطرنشان کرد: ​​​نشر کتاب بسیار گران‌ و‌ کتابخوان کم‌ است و ضرورت دارد به منظور اینکه همواره شعبه‌های نشر کتاب و کتابخوانی روشن بماند، دستگاه‌های متولی از جمله؛ اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اگر‌ می‌توانند از هر کتابی که منتشر می‌شود،  ۵۰ جلد خریداری کنند.
امین درخشان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در این آیین، نویسندگان و اهالی فرهنگ و هنر را فرهیختگان و‌اندیشمندان جامعه دانست و اظهار کرد: از بابت تاخیر در برگزاری جلسه صمیمانه از همه عذر خواهی می‌کنم.
وی استاندار کهگیلویه و بویراحمد را فردی اهل کتاب معرفی کرد و گفت: امروز آیین اختتامیه دو ساله کتاب برگزار می‌شود که قریب به ۲۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که برترین‌ها توسط داوران در تهران انتخاب شدند. 
وی افزود:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ همچنین رونمایی از پوستر کتاب برتر کهگیلویه و بویراحمد و پوستر کتاب برتر دو ساله استان را هم خواهیم داشت.
درخشان در ادامه نویسندگان را مایه فخر هر مملکت دانست و گفت: اگر‌ نویسندگان نباشند، جامعه روی توسعه و پیشرفت را نمی‌بیند.
وی افزود: ۱۸۰۰ نویسنده در استان کهگیلویه و ‌بویراحمد فعالیت می‌کنند که  بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب از سال ۱۴۰۰ تا کنون در استان به رشته تحریر در آمده و چاپ شده است.
سید علی احمدزاده، استاندار کهگیلویه و بویراحمد‌ در این آئین ایرانیان را اهل علم و اندیشه خواند و اظهار کرد: ایرانیان از گذشته تاکنون اهل کتاب و قلم بودند. در قرآن کریم خداوند متعال به قلم سوگند خورده است و این اهمیت و جایگاه قلم را می‌رساند.
احمدزاده در ادامه بیان کرد: ما در دفاع از حقوق بشر پرچمدار هستیم.‌ لوحی که از کوروش کبیر بر سر دَر سازمان ملل مانده نشان می‌دهد که ما ایرانیان از قدیم مدافع حقوق بشر بودیم. علم و اندیشه از ابتدا در مملکت ما نهادینه بود.
وی افزود: ما اولین کشور هستیم که برترین دانشگاه علوم پزشکی «جندی شاپور» را داشتیم و از کشورهای غربی برای فراگرفتن علم پزشکی به کشور ما سفر می‌کردند.
به گزارش کبنا، در این آئین از نویسندگان برتر استان کهگیلویه و بویراحمد تجلیل شد. همچنین از نخستین پوستر جایزه کتاب سال رونمایی شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
ایا در همین جلسه کسی لری سخنرانی کرد؟
خبازان
Iran, Islamic Republic of
که جون خوت کوتاه بیو.. ده همینمون مونده جناب استاندار از مفاخر گذشتگان ما و کوروش بزرگ سخن بگه
عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در زمانی که بسیاری از جوانان در مکان ‌هایی مانند کالیفرنیا و نیویورک نمی‌توانند راهی ...
توطئه عليه قاليباف

توطئه عليه قاليباف

حميد رسايي، عضو سابق جبهه پايداري و از چهره‌هاي اصلي تشكل جديد اصولگرايان يعني شريان ...
1