تاریخ انتشار
سه شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۲۴
کد مطلب : ۴۷۰۷۹۸
چه کسی پاسخگوست؟
چراغهای راهنمایی و رانندگی شهر یاسوج دردسرآفرین هستند / چرا شهرداری کاری نمیکند؟ / مردم و پلیس سردرگم هستند
۰
کبنا ؛ چند وقتی است که به علت استاندارد نبودن و با کیفیت نبودن چراغهای راهنمایی برخی چهارراهها و میادین شهر یاسوج شاهد بروز مشکلات بسیاری در این شهر هستیم و بجای اینکه مردم را راهنمایی کنند، موجب سردرگمی و بلاتکلیفی مردم و پلیس شدهاند و این امر بعضاً منجر به تصادف نیز میشود.
هر رنگ چراغهای راهنمایی و رانندگی نماد یک چیز است؛ سبز حرکت، زرد احتیاط و قرمزایست. توجه به هر کدام از این رنگها منجر به برقراری نظم و امنیت سر میادین و چهارراهها میشود. چند وقتی است که به علت خرابی، استاندارد نبودن و با کیفیت نبودن چراغهای راهنمایی برخی چهارراهها و میادین شهر یاسوج شاهد بروز مشکلات بسیاری در این شهر هستیم و مردم سردرگم و به تبع آن تحمیل ترافیک سنگینتر در خیابانهای هستند، در حالی که نصب، تعمیر و ارتقای این چراغها وظیفه شهرداری است.
یکی از شهروندان یاسوج گفت: چراغ راهنمایی باید به برق خورشیدی متصل باشد تا با کمترین بارندگی و قطعی برق خاموش نشود و برای مردم مشکل و دردسر ایجاد نکند.
وی افزود: متولیان امر فکری اساسی کنند ما به شهرهای دیگر که سفر میکنیم از وضعیت علائم و چراغها و وضعیت ترافیکی آنها لذت میبریم و حتی برخی شهرها اصلاً پلیسی مشاهده نمیکنیم چراکه هوشمند عمل میکنند اما در شهر ما با وجود داشتن چراغهای راهنمایی پر از پلیس راهنمایی و رانندگی است.
یک شهروند دیگر تصریح کرد: چرا مسئولان و متولیان امر بخصوص شهرداری یک بار برای همیشه فکری برای چراغهای راهنمایی این شهر نمیکند و مردم و پلیس را از این سردرگمی و بلاتکلیفی در نمیآورند.
وی ادامه داد: اگر هدف مسئولان و متولیان امر، خدمت به مردم است جهت رفا حال مردم این مشکل را بصورت اساسی بررسی و رفع کنند.
شهروندی دیگر گفت: جانمایی چراغهای راهنمایی و زمان سنجی آنها مشکل جدی دارند که باید با استفاده از یک کارشناس مرتبط و کارشناسان راهنمایی و رانندگی این مشکلات را رفع کنند.
وی عنوان کرد: برای خودم در مسیری که هر روز میروم بارها پیش آمده که با دیدن رنگ چراغ راهنمایی متوجه شدم به تقاطع نزدیک میشوم. در واقع همه ما رانندهها به دیدن رنگهای زرد، سبز و زرد عادت کردهایم. طبیعتا وقتی چراغ خاموش باشد این احتمال وجود دارد که گاهی از خاطرمان برود که چند قدم جلوتر تقاطع است. یعنی راننده به صورت ناخودآگاه احساس میکند که در مسیری عادی در حال حرکت است و ناگهان یک خودرو را مقابل خود میبیند و ممکن است حادثه پیش بیاید.
وی افزود: طبق قانون این موضوع برعهده شهرداری است که این چراغها یا باید اصلاح و یا کامل تعویض شوند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: استاندارد نبودن و کیفیت پایین چراغهای راهنمایی میادین و چهارراههای شهر یاسوج باعث مشکلاتی در این شهر شده و مردم را کلافه و سردرگم کرده و بعضاً منجر به تصادف میشود.
سرهنگ پیوست تصریح کرد: در همه شهرها بحث ترافیک بصورت هوشمند کنترل میشود اما در شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد ابتداییترین مسائل از جمله چراغهای راهنمایی که در ترافیک شهر نقش دارند قدیمی، فرسوده و خراب هستند.
وی بیان کرد: مشکلات چراغهای راهنمایی این شهر بیشتر توان پلیس را صرف خود کرده بطوری که تنها در میدان انقلاب یاسوج چند نفر پلیس مستقر میشود تا به تسهیل و روانی ترافیک کمک کنند.
کیوان آشنا، شهردار یاسوج در این خصوص گفت: اعتبار لازم برای تعویض چراغهای راهنمایی سطح این شهر را نداریم.
وی افزود: حدود ۲۰ چراغ راهنمایی سطح شهر یاسوج فرسوده و قدیمی هستند که باید تعویض شوند.
آشنا اظهار کرد: اصلاح و تعویض چراغهای راهنمایی میادین انقلاب، سه راه هلال احمر و میدان استانداری در اولویت ما قرار دارند.
شهردار یاسوج در خصوص وضعیت پیش آمده برای چراغهای میدان انقلاب عنوان کرد: درخواست خرید برای چراغهای جدید این میدان شده و در حال خرید هستند و تا یک ماه آینده مشکل چراغهای این میدان رفع میشود.
یکی از پرسشهایی که برای شهروندان در زمان خرابی و خاموشی چراغهای راهنمایی پیش میآید، بحث اولویت تردد و همچنین تشخیص مقصر در صورت بروز تصادف است؛ موضوعی که باید پاسخ آن را در آییننامه رانندگی پیدا کرد.
پیشنهاد میشود که در هنگام خرابی و خاموشی چراغهای راهنمایی قوانین آییننامهای رانندگی را رعایت کنند. رانندگان این نکات را در زمان قطعی برق مد نظر داشته باشند که در چهارراه همیشه حق تقدم با خودروی سمت راست است، در سهراه هم مسیر مستقیم اولویت دارد و در میدان هم مسیر دور میدان در اولویت است. بنابراین اگر حادثهای در هنگام قطعی برق یا خرابی چراغ راهنمایی رخ دهد برای کارشناسی طبق ماده ۱۳۶ آییننامه برخورد و صحنه بررسی خواهد شد.
ایسنا در پایان این گزارش نوشت: گفتنی است که جانمایی چراغها راهنمایی در سطح شهر یاسوج اشتباه هست و باید اصلاح شوند، سطح میادین اصلاح و کوچکتر شوند، زمینه گردش به راست در میادین فراهم شود. خط کشی خیابانها، خط ایست و خط عابر پیاده انجام شود، چراغهای راهنمایی سه زمانه استاندارد و با کیفیت و حتی مجهز به سنسورهای هوشمند نصب شود. به هر حال با این وضعیت علائم، خط کشی و چراغهای راهنمایی در سطح شهر یاسوج مردم و پلیس بلاتکلیف بوده و با دردسر مواجهند که میطلبد دستگاههای متولی و مدیریت شهری فکری اساسی برای این موضوع کنند. لذا چراغهای راهنمایی باید مجهز به برق اضطراری یا خورسیدی باشند.
هر رنگ چراغهای راهنمایی و رانندگی نماد یک چیز است؛ سبز حرکت، زرد احتیاط و قرمزایست. توجه به هر کدام از این رنگها منجر به برقراری نظم و امنیت سر میادین و چهارراهها میشود. چند وقتی است که به علت خرابی، استاندارد نبودن و با کیفیت نبودن چراغهای راهنمایی برخی چهارراهها و میادین شهر یاسوج شاهد بروز مشکلات بسیاری در این شهر هستیم و مردم سردرگم و به تبع آن تحمیل ترافیک سنگینتر در خیابانهای هستند، در حالی که نصب، تعمیر و ارتقای این چراغها وظیفه شهرداری است.
یکی از شهروندان یاسوج گفت: چراغ راهنمایی باید به برق خورشیدی متصل باشد تا با کمترین بارندگی و قطعی برق خاموش نشود و برای مردم مشکل و دردسر ایجاد نکند.
وی افزود: متولیان امر فکری اساسی کنند ما به شهرهای دیگر که سفر میکنیم از وضعیت علائم و چراغها و وضعیت ترافیکی آنها لذت میبریم و حتی برخی شهرها اصلاً پلیسی مشاهده نمیکنیم چراکه هوشمند عمل میکنند اما در شهر ما با وجود داشتن چراغهای راهنمایی پر از پلیس راهنمایی و رانندگی است.
یک شهروند دیگر تصریح کرد: چرا مسئولان و متولیان امر بخصوص شهرداری یک بار برای همیشه فکری برای چراغهای راهنمایی این شهر نمیکند و مردم و پلیس را از این سردرگمی و بلاتکلیفی در نمیآورند.
وی ادامه داد: اگر هدف مسئولان و متولیان امر، خدمت به مردم است جهت رفا حال مردم این مشکل را بصورت اساسی بررسی و رفع کنند.
شهروندی دیگر گفت: جانمایی چراغهای راهنمایی و زمان سنجی آنها مشکل جدی دارند که باید با استفاده از یک کارشناس مرتبط و کارشناسان راهنمایی و رانندگی این مشکلات را رفع کنند.
وی عنوان کرد: برای خودم در مسیری که هر روز میروم بارها پیش آمده که با دیدن رنگ چراغ راهنمایی متوجه شدم به تقاطع نزدیک میشوم. در واقع همه ما رانندهها به دیدن رنگهای زرد، سبز و زرد عادت کردهایم. طبیعتا وقتی چراغ خاموش باشد این احتمال وجود دارد که گاهی از خاطرمان برود که چند قدم جلوتر تقاطع است. یعنی راننده به صورت ناخودآگاه احساس میکند که در مسیری عادی در حال حرکت است و ناگهان یک خودرو را مقابل خود میبیند و ممکن است حادثه پیش بیاید.
چراغ راهنمایی میدان انقلاب یاسوج
سرهنگ جابر پیوست، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با وضعیت خرابی چراغهای راهنمایی میادین و چهار راههای شهر یاسوج، مرکز این استان گفت: چراغهای راهنمایی شهر یاسوج فرسوده و قدیمی هستند که با یک بارندگی کوچک به هم میریزند و مردم و پلیس را کلافه و سردرگم میکنند.وی افزود: طبق قانون این موضوع برعهده شهرداری است که این چراغها یا باید اصلاح و یا کامل تعویض شوند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: استاندارد نبودن و کیفیت پایین چراغهای راهنمایی میادین و چهارراههای شهر یاسوج باعث مشکلاتی در این شهر شده و مردم را کلافه و سردرگم کرده و بعضاً منجر به تصادف میشود.
سرهنگ پیوست تصریح کرد: در همه شهرها بحث ترافیک بصورت هوشمند کنترل میشود اما در شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد ابتداییترین مسائل از جمله چراغهای راهنمایی که در ترافیک شهر نقش دارند قدیمی، فرسوده و خراب هستند.
وی بیان کرد: مشکلات چراغهای راهنمایی این شهر بیشتر توان پلیس را صرف خود کرده بطوری که تنها در میدان انقلاب یاسوج چند نفر پلیس مستقر میشود تا به تسهیل و روانی ترافیک کمک کنند.
کیوان آشنا، شهردار یاسوج در این خصوص گفت: اعتبار لازم برای تعویض چراغهای راهنمایی سطح این شهر را نداریم.
وی افزود: حدود ۲۰ چراغ راهنمایی سطح شهر یاسوج فرسوده و قدیمی هستند که باید تعویض شوند.
آشنا اظهار کرد: اصلاح و تعویض چراغهای راهنمایی میادین انقلاب، سه راه هلال احمر و میدان استانداری در اولویت ما قرار دارند.
شهردار یاسوج در خصوص وضعیت پیش آمده برای چراغهای میدان انقلاب عنوان کرد: درخواست خرید برای چراغهای جدید این میدان شده و در حال خرید هستند و تا یک ماه آینده مشکل چراغهای این میدان رفع میشود.
یکی از پرسشهایی که برای شهروندان در زمان خرابی و خاموشی چراغهای راهنمایی پیش میآید، بحث اولویت تردد و همچنین تشخیص مقصر در صورت بروز تصادف است؛ موضوعی که باید پاسخ آن را در آییننامه رانندگی پیدا کرد.
پیشنهاد میشود که در هنگام خرابی و خاموشی چراغهای راهنمایی قوانین آییننامهای رانندگی را رعایت کنند. رانندگان این نکات را در زمان قطعی برق مد نظر داشته باشند که در چهارراه همیشه حق تقدم با خودروی سمت راست است، در سهراه هم مسیر مستقیم اولویت دارد و در میدان هم مسیر دور میدان در اولویت است. بنابراین اگر حادثهای در هنگام قطعی برق یا خرابی چراغ راهنمایی رخ دهد برای کارشناسی طبق ماده ۱۳۶ آییننامه برخورد و صحنه بررسی خواهد شد.
ایسنا در پایان این گزارش نوشت: گفتنی است که جانمایی چراغها راهنمایی در سطح شهر یاسوج اشتباه هست و باید اصلاح شوند، سطح میادین اصلاح و کوچکتر شوند، زمینه گردش به راست در میادین فراهم شود. خط کشی خیابانها، خط ایست و خط عابر پیاده انجام شود، چراغهای راهنمایی سه زمانه استاندارد و با کیفیت و حتی مجهز به سنسورهای هوشمند نصب شود. به هر حال با این وضعیت علائم، خط کشی و چراغهای راهنمایی در سطح شهر یاسوج مردم و پلیس بلاتکلیف بوده و با دردسر مواجهند که میطلبد دستگاههای متولی و مدیریت شهری فکری اساسی برای این موضوع کنند. لذا چراغهای راهنمایی باید مجهز به برق اضطراری یا خورسیدی باشند.