تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۳
کد مطلب : ۴۷۱۳۳۶
آینده معادلات امنیتی منطقه به چه سمتی پیش خواهد رفت؟

سردرگمی آمریکا در قبال جنگ یمن

۰
سردرگمی آمریکا در قبال جنگ یمن
کبنا ؛
حملات هوایی و موشکی آمریکا و انگلیس به یمن در بامداد جمعه، فاز جدیدی را در معمای امنیتی خاورمیانه گشوده است. علی‌الخصوص، پس از تکرار حمله آمریکا به یک سایت راداری در صنعاء در بامداد دیروز شنبه، این پرسش پیش‌روی افکار عمومی و ناظران قرار گرفته که آینده معادلات امنیتی منطقه به چه سمتی پیش خواهد رفت؟ آیا احتمال یک جنگ بزرگ در منطقه و گسترش بحران وجود دارد؟
به گزارش کبنا نیوز به نقل از تجارت، زمانی اوضاع نگران کننده‌تر می‌شود که در یک سوی ماجرا، انصارالله یمن بر حتمی بودن گرفتن انتقام تاکید دارد و از سوی دیگر، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا نیز در جدیدترین اظهارات خود با خطاب کردن انصارالله یمن به عنوان یک سازمان تروریستی» از تداوم حملات خبر داده است. در چنین وضعیتی به نظر می‌رسد آمریکا، انگلیس و دیگر متحدان آن‌ها با اطلاع از تهدیدات امنیتی موجود پیرامون امکان گسترش جنگ، به تاکتیک انداختن توپ به زمین ایران روی آورده‌اند. در واقع، آن‌ها می‌خواهند بحران را در نقطه کنونی متوقف کنند تا از یک طرف از حملات انتقامی یمنی‌ها ممانعت به عمل بیاورند و از سوی دیگر، جنگ غزه را محدود به اسرائیل و حماس کنند.
درخواست لندن برای توقف حملات یمنی‌های با نقش‌آفرینی ایران
نخستین نمود نقشه‌راه جدید غربی‌ها برای کنترل جنگ را می‌توان در موضع‌گیری خاص دولت انگلستان مشاهده کرد. در این زمینه، «گرانت شاپس» وزیر دفاع انگلیس ساعاتی پس از حملات تجاوزکارانه مشترک با آمریکا به اهدافی در یمن، به ایران هشدار داد که حملات «نیروهای نیابتی» خود در منطقه را متوقف کند. شاپس که با نشریه دیلی‌تلگراف گفت‌وگو می‌کرد، مدعی شد «جهان در حال از دست دادن صبر» خود است و ایران باید به ارتش یمن و دیگر گروه‌های مقاومت بگوید از اقدامات خود «دست بکشند و آن‌ها را متوقف کنند» چراکه این اقدامات «واقعا از حد عبور کرده است». شاپس در پاسخ به این سوال که پیام او به ایران چیست، مدعی شد: «شما باید حوثی‌ها (انصارالله)، حزب الله و دیگران در عراق و سوریه را متوقف کنید. صبر جهان در حال پایان‌یافتن است». او در ادامه و در اظهاراتی خصمانه، نیروهای ارتش یمن را «تبهکار» خواند که باعث آزار و اذیت کشتی‌ها می‌شوند و مدعی شد: «ما به‌دلیل اوضاع کشتیرانی و به دلیل اینکه کشتی HMS دایموند هدف حمله قرار گرفته، بر اساس دفاع از خود، اقدام می‌کنیم. ایران نقش مهمی دارد و باید متوجه شود که باید با نایبان خود شفاف‌تر باشد که خیری از این اتفاقات حاصل نخواهد شد و اگر آن‌ها به این مسیر ادامه دهند، همه بازنده می‌شوند».
ادعای آمریکا مبنی بر ارتباط با ایران
در سطحی دیگر، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا پس از حملات مشترک با انگلیس به یمن در بامداد جمعه، گفت معتقد نیست که کشورش در جنگ نیابتی با ایران قرار دارد. بایدن بامداد دیروز شنبه که به بازدید یک مرکز کسب و کار کوچک در آلِن‌تاون در ایالت پنسیلوانیا رفته بود، در پاسخ به سوالی درباره اینکه «آیا آمریکا در جنگ نیابتی با ایران قرار دارد» پاسخ داد: «نه. ایران جنگ با ما را نمی‌خواهد». رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت: «من پیام را به ایران رسانده‌ام. آن‌ها می‌دانند نباید کاری انجام دهند». بایدن همچنین مدعی شد حملات بامداد گذشته به یمن «موفقیت‌آمیز» بوده و «هیچ تلفاتی در بین غیرنظامیان» مشاهده نشده است. این رویکرد بایدن نیز به وضوح در مقام اقدامی برای انداختن توپ مهار و آینده جنگ به زمین ایران قابل بازخوانی است.
درخواست عجیب ناتو برای توقف حملات یمن به کشتی‌های تجاری!
علاوه بر مقامات آمریکایی و انگلیسی، در موضع‌گیری‌ای هم‌راستا، سخنگوی ناتو با نادیده‌گرفتن ریشه‌های بحران در منطقه، مدعی شده ایران «مسئولیت ویژه» برای متوقف‌کردن حملات ارتش یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی دارد. در واقع، ساعاتی پس از حملات آمریکا و انگلیس به اهدافی در یمن، «دیلان وایت» سخنگوی ناتو با نادیده‌گرفتن نقش کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی در تشدید تنش‌ها در منطقه، مدعی شد ایران به دلیل حمایت از یمن، مسئولیت ویژه‌ای در پایان دادن به حملات نیروهای مسلح یمن به کشتی‌های تجاری دارد. سخنگوی ناتو روز جمعه توپ را به زمین ایران انداخته و مدعی شده است: «نیروهای حوثی(انصارالله) از طرف ایران حمایت و تجهیز می‌شوند، بنابراین تهران مسئولیت ویژه‌ای برای متوقف‌کردن نیروهای نیابتی خود دارد». وایت در ادامه مدعی شده حملات بامداد امروز به یمن توسط آمریکا و انگلیس «اقدامی دفاعی و با هدف حفظ آزادی ناوبری در یکی از مهم‌ترین آبراه‌های جهان» بوده است.
آب درهاون کوبیدن غرب برای اجرای یک نقشه ناکام
مقامات غربی طی روزهای اخیر در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها مدعی شده‌اند که عملیات‌های ارتش یمن در دریای سرخ با حمایت ایران انجام می‌شود. اما باید توجه داشت که تلاش غربی‌ها برای انداختن توپ جنگ و تبعات آن در منطقه به زمین ایران در شرایطی است که ایران بارها اعلام کرده نیروی نیابتی در منطقه ندارد و گروه‌های مقاومت و همچنین ارتش یمن بر اساس منافع کشورهای خود تصمیم‌گیری و اقدام می‌کنند. البته نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک روز جمعه و در پیامی، ضمن محکومیت تجاوز نظامی آمریکا و انگلیس علیه یمن اعلام کرد: این جنگ بی‌دلیل، حاکمیت یمن، قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض می‌کند و صلح و امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد.
در سطح دیگر، باید توجه داشت که یمنی‌ها نیز ادعای دروغین غرب مبنی بر نقش داشتن ایران در تصمیمات‌شان را به هیچ عنوان نمی‌پذیرند. در همین راستا شاهد هستیم که یک عضو دفتر سیاسی انصارالله می‌گوید ادعاهای آمریکا درباره نقش داشتن ایران در تصمیم‌گیر‌ی‌های یمن نخ‌نما و تکراری است و آمریکا از آنجا که می‌داند یمن پاسخ می‌دهد، دارد دست و پا می‌زند. «حزام الاسد» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن بعد از حملات اخیر آمریکا به یمن گفت واشنگتن از آنجا که می‌داند پاسخی قریب‌الوقوع و زلزله‌آسا در انتظارش است، دارد دست و پا می‌زند. حزام الاسد که دیروز شنبه با شبکه «العربی» مصاحبه می‌کرد، در این باره گفت: «انتقام ما از آمریکا و لندن ادامه خواهد داشت چراکه آن‌ها به حاکمیت یمن تجاوز کرده‌اند». الاسد در ادامه صحبت‌هایش همچنین اشاره کرد واشنگتن پیش از اقدامات تنش‌زای اخیر از طریق میانجی عمانی پیام‌هایی برای یمن ارسال کرده بود و هم‌اکنون در تلاش است برای خود پیروزی ساختگی دست و پا کند. این مقام انصارالله همچنین به ادعای مقامات آمریکایی درباره نقش داشتن ایران در عملیات‌های یمن، گفت: «اینکه گفته می‌شود ایران تصمیماتش را به ما تحمیل می‌کند، این‌ها حرف‌های تکراری و همیشگی آمریکاست».
آن‌چنان که حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان می‌گوید، اگر آمریکایی‌ها به دنبال توقف حملات انصارالله در دریای سرخ هستند، باید همراهی با تل‌آویو را متوقف کند تا امنیت به منطقه بازگردد. واقعیت امر این است که اقدام یمن در حمایت از زنان و کودکان غزه و مقابله با نسل‌کشی رژیم اسرائیل قابل تحسین است. واقعیت این است که نیروهای مسلح یمن اعلام کرده به دلیل جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه تنها کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی را هدف قرار می‌دهد و کشتی‌های دیگر کشورها می‌توانند همانند گذشته از منطقه دریای سرخ و تنگه باب المندب عبور کنند. بدون تردید توقف تجاوزات به نواز غزه، به صورت خودکار حملات انصارالله را نیز متوقف خواهد کرد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

عضو نهاد ریاست جمهوری دولت دهم می‌گوید: احمدی‌نژاد با این برخورد نسبت به حادثه کرمان ...
عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

در روز‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله ...
1