تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب : ۴۷۱۶۶۳
کبنا گزارش می‌دهد

پای لنگ اشتغال در کهگیلویه و بویراحمد

۲
۰
پای لنگ اشتغال در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛طبق اعلام مرکز آمار ایران، در پاییز ۱۴۰۲، بیش از ۸۵ درصد شاغلان کشور در بخش خصوصی و کمتر از ۱۵ درصد آن‌ها در بخش دولتی کار می‌کرده‌اند. در این میان بیشترین سهم اشتغال در بخش خصوصی مربوط به استان کرمان و بیشترین سهم اشتغال در بخش دولتی مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد بوده است.
به گزارش کبنا، در جدیدترین گزارش نتایج طرح آمارگیری نیروی کار به شاخص‌های بازار کار در پاییز ۱۴۰۲ اشاره شده است که یکی از این شاخص‌ها سهم اشتغال در بخش‌های دولتی و خصوصی است.
پاییز امسال ۱۴. ۴ درصد از شاغلین کشور در بخش دولتی و ۸۵. ۶ درصد آن‌ها در بخش خصوصی مشغول به کار بوده‌اند.
همچنین در میان استان‌های کشور نیز استان کرمان بیشترین درصد اشتغال در بخش خصوصی و استان کهگیلویه و بویر احمد بیشترین درصد اشتغال در بخش دولتی را داشته‌اند.
در ادبیات اقتصادی، شاغل به فردی گفته می‌شود که در هفته ۴۴ ساعت مشغول به کار باشد یا به طور موقت شغلش را ترک کرده باشد. کسی که شاغل است یا در بخش دولتی (یا عمومی) کار می‌کند یا در بخش خصوصی. در صورتی که فرد در بخش دولتی یعنی در ادارات و دستگاه‌های وابسته به دولت مشغول به کار باشد، حقوق و دستمزدش وابسته به بودجه دولت خواهد بود و شاغل بخش دولتی محسوب می‌شود.
به طور کلی در سطح ایران درصد شاغلین بخش خصوصی بیش از درصد شاغلین در بخش عمومی است با این حال سهم شاغلان این دو بخش در همه استان‌های کشور یکسان نیست. این موضوع به این معنا است که گستردگی نفوذ دولت در استان‌های مختلف فرق می‌کند.
به گزارش مرکز آمار، بیشترین سهم اشتغال در بخش عمومی یعنی تعداد شاغلین در این بخش به کل شاغلین استان در پاییز سال جاری میان استان‌های کشور مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد است. ۲۹. ۹ درصد شاغلین این استان در ادارات وابسته به دولت مشغول به کار هستند.
کهگیلویه و بویراحمد دارای کمترین سهم اشتغال در بخش خصوصی
هرچه تعداد شاغلین یک منطقه در بخش خصوصی بیشتر باشد، یعنی این بخش در آن مناطق قوی‌تر است. گستره بیشتر بخش خصوصی در یک منطقه نیز می‌تواند موجبات رشد اقتصادی، نوآوری و رقابت در اقتصاد و پویایی بازار کار را فراهم کند. در نتیجه می‌توان گفت هر چه بخش خصوصی در یک منطقه قدرت بیشتری داشته باشد، اقتصاد در آن منطقه پویاتر است.
کمترین سهم اشتغال در این بخش نیز مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد، هرمزگان و ایلام است. به طوری که در استان کهگیلویه و بویر احمد ۷۰. ۱ درصد از شاغلین در بخش خصوصی کار می‌کنند.
نقشه اشتغال در جغرافیای ایران
همچنین مرکز آمار ایران آورده است که بیشترین نسبت اشتغال در پاییز ۱۴۰۲ برای استان زنجان و کمترین آن برای استان کهگیلویه و بویر احمد بوده است. همچنین تغییرات این نسبت در یک سال گذشته حاکی از کاهش این نسبت در ۱۲ استان است.
مرکز آمار ایران در نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در پاییز ۱۴۰۲ به نسبت اشتغال به تفکیک استان‌ها اشاره کرده است. این نسبت که سهم جمعیت شاغل از کل جمعیت در سن کار را نشان می‌دهد در این فصل در کل کشور برابر با ۳۸. ۳ درصد بوده است. به عبارت دیگر از هر ۱۰۰ نفر فرد در سن کار در کشور ۳۸. ۳ نفر آن‌ها شاغل بوده‌اند که در مجموع برابر با ۲۴ میلیون و ۷۷۵ هزار نفر است. این نسبت همچنین در مقایسه با فصل مشابه سال قبل ۰. ۶ درصد افزایش یافته است.
کمترین نسبت اشتغال برای کهگیلویه و بویراحمد
نسبت اشتغال که سهم افراد شاغل از کل جمعیت در سن کار یعنی ۱۵ ساله و بیشتر را نشان می‌دهد، شاخصی برای ارزیابی میزان اشتغال و بیکاری است. هر چه این نسبت بیشتر باشد به این معنی است که افراد بیشتری مشغول به کار هستند و بنابراین فعالیت‌های اقتصادی رونق بیشتری دارد و سطح تولید نیز بالاتر است و وضعیت رفاهی مردم نیز بهتر است.
در عوض اگر این نسبت کمتر باشد به این معنی است که رکود اقتصادی حاکم است و تولید رونقی ندارد وضعیت درآمدی و رفاهی افراد نیز چندان مناسب نیست.
مطابق آمار مرکز آمار ایران، کهگیلویه و بویر احمد با نسبت اشتغال برابر با ۲۸. ۵ درصد کمترین سهم اشتغال را از کل جمعیت در سن کار در کشور داشته است.
افت شدید نسبت اشتغال در کهگیلویه و بویراحمد
مقایسه نسبت اشتغال در کل کشور در پاییز ۱۴۰۲ نسبت به پاییز ۱۴۰۱ نشان می‌دهد این نسبت با رشد ۰. ۶ درصدی از ۳۷. ۷ درصد به ۳۸. ۳ درصد رسیده و در این یک سال ۷۰۵ هزار نفر به شمار شاغلین در کشور افزوده شده است.
کهگیلویه و بویر احمد با ۱. ۷ واحد درصد کاهش در نسبت اشتغال افت بیشتری را نسبت به سایر استان‌ها تجربه کرده است. کاهش این نسبت در این استان‌ها به این معنی می‌تواند باشد که اقتصاد آن‌ها روندی رو به رکود را پشت سر گذاشته و برخی شاغلین شغل خود را از دست داده، بیکار شده یا از بازار کار خارج شده‌اند.
دیدگاه مسئولان استانی از وضعیت تولید و اشتغال
در راستای بهبود وضعیت اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد، ۲۰ طرح بزرگ اقتصادی در این استان آغاز شده است. این طرح‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی، از جمله صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری در دست اجرا هستند.
اجرای این طرح‌های اقتصادی می‌تواند تأثیرات مثبتی بر اقتصاد استان کهگیلویه و بویراحمد داشته باشد. این طرح‌ها می‌توانند زمینه‌های اشتغال‌زایی، افزایش تولید و درآمد، توسعه صادرات و بهبود وضعیت اقتصادی استان را فراهم کنند.
احسان عسکری؛ معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: «استان با وجود داشتن ظرفیت‌های فراوان اقتصادی، اما به دلیل ترکیب نامناسب سرمایه انسانی و سرمایه فیزیکی موجب رکود در فضای کسب و کار ایجاد شده است.»
وی همچنین افزود: «۵۰ واحد نیمه فعال در استان وجود دارد که با ۵۰۰ میلیارد تومان می‌توان آن‌ها را به چرخه تولید برگرداند.»
عبدالله قبادی؛ رئیس اتاق بازرگانی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این زمینه گفت: «نقدینگی مهمترین مشکل واحد‌های صنعتی و تولیدی استان است.»
وی همچنین افزود: «۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات تبصره ۱۸ در سال ۱۴۰۱ به استان اختصاص یافت که فقط ۱۰۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافت.»
فعالان بخش خصوصی معتقدند که حمایت بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد از تولید مؤثر و قابل دفاع نیست و بانک‌ها در ارائه تسهیلات و تأمین مالی به خوبی اقدام نکرده‌اند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج گفت: بر اساس برآوردی که دستگاه‌های متولی در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی گزارش می‌کنند هم اینک بالای ۴۰۰ طرح نیمه تمام اقتصادی در سطح استان وجود دارد که برای احیا و تکمیل ان‌ها افزون بر ۶۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار و نقدینگی نیاز است.
با توجه به جایگاه استان کهگیلویه و بویراحمد از نظر نرخ بیکاری و نسبت اشتغال، پیشنهاد می‌شود که دولت و بخش خصوصی اقداماتی را برای افزایش فرصت‌های شغلی و بهبود وضعیت اشتغال در این استان انجام دهند. این اقدامات می‌تواند شامل توسعه بخش‌های تولیدی و خدماتی، ایجاد مشاغل خانگی و حمایت از کسب‌وکار‌های کوچک و متوسط باشد.
کهگیلویه و بویراحمد استانی زرخیز است که متأسفانه به دلیل برخی بی‌تدبیری‌ها سال‌ها نام محرومیت را با خود یدک می‌کشد و با وجود دارا بودن افزون بر۴۰درصد گونه‌های گیاهی و دارویی کشور، بیش از ۱۰درصد روان آب‌های ایران، پوشیده از انبوه جنگل‌های بلوط، روییدن گیاه دارویی در آن به اندازه ۶۰ کشور دنیا، کریدور شامل به جنوب کشور بودن، داشتن ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی، ۲هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی، ۷۵۰ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی، تولید ۲۵ درصد نفت ایران در این استان و دیگر مواهب خدادادی همچنان تعداد افراد بیکار در آن بالاست.
کهگیلویه بویراحمد استانی بوده که همواره نرخ بیکاری در آن سوژه رسانه‌ها بوده و طی یک دهه گذشته میزان نرخ بیکاری در این استان به طورمیانگین از ۱۴ تا ۱۷ درصد در نوسان بوده است اما در دولت سیزدهم این نرخ روند کاهشی را تجربه کرده است.
ضعف زیرساخت‌های ارتباطی، توزیع نامتوازن جمعیت و افزایش روزانه جمعیت در شهر‌های استان به ویژه یاسوج، بالا بودن مصارف نسبت به منابع بانکی، نبود سرمایه‌گذاری شرکت‌های مادر تخصصی در استان و غیرفعال بودن واحد‌های صنعتی از چالش‌های پیش‌رو برای رشد اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد بشمار می‌رود.
نام شما

آدرس ايميل شما

کارافرین
Iran, Islamic Republic of
اداره تعاون،کارورفاه اجتماعی در دوسه سال اخیر دستخوش تغییرات بنیادین شد و شاکله آن از هم گسیخت. متاسفانه یکسری کارمند خودخواه و منفعت طلب این اداره را نابود کردند. در حال حاضر هم سکان به دستان افرادی افتاده که هیچ شناخت و دلسوزی نسبت به شرایط کنونی ندارند. حیف حیف حیف
محمد
Iran, Islamic Republic of
جالب است چند وقت پیش یکی از شرکت های دانش بنیان استان که بالای 30 تا پرسنل دارددر صدد انتقال به استان همجوار بود. جالب است محصولاتی در زمینه فیبر نوری داشت که در کشور استفاده میشد و صادرات هم داشت اما در ادارات کهگیلویه و بویر احمد چون تولید استان بود استفاده نمی کردند.
نزاع ایران اسرائیل؛ جنگ جهانی سوم از قبل آغاز شده است؟

نزاع ایران اسرائیل؛ جنگ جهانی سوم از قبل آغاز شده است؟

حرکت تروریستی اسرائیل در حالی رقم خورد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روزچهارشنبه ...
پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

عضو نهاد ریاست جمهوری دولت دهم می‌گوید: احمدی‌نژاد با این برخورد نسبت به حادثه کرمان ...
عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
1