تاریخ انتشار
شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۴
کد مطلب : ۴۷۲۱۴۳
مدیر اداره توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد:

شیوع بالای کمردرد، دیسک گردن و زانو درد در بین ایرانیان

۰
شیوع بالای کمردرد، دیسک گردن و زانو درد در بین ایرانیان
کبنا ؛
مدیر اداره توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طبق مطالعات صورت گرفته دو بیماری دیسک گردن (گردن پیامکی) و زانو درد از شایع ترین بیماری های اسکلتی عضلانی در کشور به شمار می روند.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، دکتر میثم مرتضوی با بیان اینکه اختلالات اسکلتی عضلانی از جمله بیماری هایی هستند که اکثر افراد جامعه را درگیر می کند، اظهار داشت: در آمارهای بیماری های اسکلتی_عضلانی، ۴۰ درصد افراد بالای ۳۰ سال درد اسکلتی_ عضلانی را تجربه میکنند، مشکلی که امروز با آن مواجهه هستیم این است که اکنون نه تنها افراد با سنین بالاتر بلکه تمام بازه های سنی به خصوص کودکان، اختلالات کمر درد و گردن درد را تجربه می کنند.
وی ابراز داشت: بیماری های اسکلتی_عضلانی علت های مختلفی دارد لذا در افراد میانسال عمدتا به مشاغل و سبک زندگی این افراد بستگی دارد.
وی در ادامه تاکید کرد: در سنین نوجوانی و جوانی که به اختلالات عضلانی مبتلا می شوند، عواملی از قبیل تروماهای ورزشی یا تصادفات و استفاده بیش از حد از گوشی می تواند زمینه ساز مشکل شود، بع عنوان مثال بیماری گردن پیامکی (Text Neck Syndrome) یکی از عوارضی است که شاهد شیوع آن در افراد نوجوان و جوان جامعه هستیم.
دکتر مرتضوی علت اصلی معضل گردن پیامکی در دوران نوجوانی را استفاده مکرر از تلفن همراه و درگیری شدید سیستم شناختی و حواس فرد عنوان کرد و افزود: به دلیل جذابیت استفاده از گوشی، فرد متوجه فشار و آسیبی که به دیسک و عضلات گردن وارد می گردد، نمی شود لذا وزن سر هنگام استفاده طولانی مدت از تلفن همراه ۳ برابر می شود به همین علت عضلات گردن و دیسک، وزن و فشار زیادی را تحمل می‌کنند که این تنش در صورت که مکررا در طولانی مدت اتفاق بیافتد باعث ایجاد عارضه می گردد.
مدیر اداره توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به فرآیند استخوان سازی در دیسک گردن اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات ویژه در بیماری های ناحیه گردن استخوان سازی و اتضال دو مهره گردنی به یکدیگر است، به همین علت بیماری دیسک گردن به سختی درمان می شود و گاها درمان نمی شود.
وی در ادامه به اختلالات عضلات کمر اشاره کرد و افزود: کمر درد شایع ترین بیماری اسکلت عضلانی است که علل و عوامل مختلفی زمینه ساز بروز آن می شود.
وی تصریح کرد: به خاطر شرایط بیومکانیکی بدن در هنگام جابجایی های غیراستاندارد بارهای سنگین تا ده برابر وزن بار مورد حمل به دیسک بین مهره ای فشار وارد می شودف به عنوان مثال در بلند کردن یک کیسه سیمان پنجاه کیلوگرمی معادل پانصد کیلوگرم فشار به دیسک بین مهره ای تحمیل می شود.
دکتر مرتضوی وضعیت های بدنی نامناسب بدن، تکرارهای بیش از حد حرکات، اعمال نیروهای غیراستاندارد در برهمکنش با شرایط شغلی و کاری نامناسب و زندگی پراسترس را از عوامل مهم آسیب به ساختار اسکلتی عضلانی دانست و تصریح کرد: از یک طرف خود فرد و از طرف دیگر محیط و شرایط زندگی فرد تاثیر بسیاری در فرایند ایجاد دیسک کمر دارد.
وی در ادامه با بیان اینکه در ستون فقرات دیسک مانند یک بالشتک بین دو مهره قرار دارد که در سنین نوجوانی تا 75 درصد آن را آب و مابقی اش را مواد دیگر تشکیل می‌دهد که مانع از آسیب دیدن جدی به ستون فقرات و مهره ها می شود، اظهار داشت: دیسک در حالت عادی با گذر عمر آب از دست می دهد به همین علت داشتن سبک زندگی مبتنی بر تقویت اصولی عضلات حمایت کننده ستون فقرات و همچنین تغذیه مناسب و رعایت اصول بهداشت شغلی در محیط های کاری یک ضرورت است.
دکتر مرتضوی افزود: رفتارهای ناصحیح، استرس شغلی، استرس روحی روانی، استفاده از ابزار های غیر استاندارد، عدم تناسب بین تکنولوژی و انسان و بی توجهی به نگرش و ایده های نو در جهت استاندارد سازی ابزار مورد استفاده از عوامل دیگر ابتلا به دیسک کمر هستند.
وی همچنین بیان داشت: استاندارد حمل بار برای یک مرد سالم در وضعیت مناسب (بار چسپیده به شکم و ایستاده) ۲۳ کیلو گرم است در حالی که متاسفانه در کشور ما شاهد تولید محصولات صنعتی با وزن های بالا حتی تا 50 کیلو گرم به بالا می باشیم که چنین مواردی در دنیا به کلی منسوخ شده و در زنجیره تولید تا مصارف این کالاهای افراد زیادی را دچار آسیب می کند.
مدیر اداره توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: آسیب های دیسک کمری که در اثر مشکلات مزمن، رفتارها و ورزش های غیر اصولی، به وجود می آیند طول درمان طولانی تر و بیشتری نیاز دارند.
وی افزود یکی از تخصص هایی که در کمک به افراد مبتلا به آسیب های اسکلتی-عضلانی می تواند مفید باشد بحث کایروپرکتیک می باشد که می تواند به عنوان روشی نوین برای کمک به درمان های غیرهجومی اسکلتی-عضلانی به افراد کمک کند.
وی اصلی ترین و عقلانی ترین روش برای اختلالات دیسک کمر را تقویت عضلات حمایتی و حرکات اصلاحی و کششی با تاکید بر رعایت اصول این مداخلات  عنوان کرد و افزود: استفاده از ریز مغذی ها در سلامت مفاصل موثر می تواند مکمل روش های درمان دیسک باشد.
دکتر مرتضوی در پایان با اشاره به نبود نگاه سلامت محور در جامعه، خاطر نشان کرد: با توجه به جمعیت کارمندان و نیروهای شاغل در یک سازمان چنانچه بتوانیم بخشی از بودجه های ورزشی این سازمان ها را صرف برنامه های مداخله ای رفتاری کوتاه مدت بنماییم بی شک از کارافتادگی و هزینه های ناخواسته تحمیلی به سازمان ها و افراد کاسته خواهد شد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

عبدی: بودجه فرهنگ آب دریاست، می‌خورند و تشنه‌ترند

عبدی: بودجه فرهنگ آب دریاست، می‌خورند و تشنه‌ترند

روشن است که مدیران فرهنگی می‌خواهند بگویند مشکل، فقدان کار فرهنگی است و آن هم بودجه می‌خواهد....
افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

به گفته موسسه مطالعات استراتژیک یک اندیشکده دفاعی مستقر در لندن، کره شمالی در آغاز سال ...
مصوبه عجیب نمایندگان مجلس

مصوبه عجیب نمایندگان مجلس

 محمد حسین فرهنگی نماینده مجلس گفت: مجلس به حکم بسیار عجیبی در جریان رسیدگی به بودجه ...
1