تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۳
کد مطلب : ۴۹۰۲۲۹
مهدی پازوکی مطرح کرد:
موضوع بنزین بسیار حساس است / نمیتوان قیمت بنزین را ناگهانی افزایش داد / مدیران میانی نالایق باید هرچه سریعتر تغییر کنند
۰
کبنا ؛عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، با اشاره با چالشهای اقتصادی کشور گفته است: نتیجه تمام فعالیتهایی که ما در اقتصاد انجام میدهیم باید در ۴ متغیر مهم کلان اقتصادی نمایان شود؛ کنترل تورم و ثبات اقتصادی، رشد بالای اقتصادی، توزیع عادلانه درآمد و رفع فقر و کاهش بیکاری. اگر تلاش هایمان در اقتصاد به این ۴ نتیجه نرسد عملا فایده ندارد.
به گزارش کبنا، همتی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت که برای کنترل کسری بودجه باید درآمدها زیاد و هزینهها کنترل شود. در خصوصی سازی و دریافت مالیات عقبیم. از طریق سامانه مودیان و پایانههای فروشگاهی که تقریبا کامل شده است، میتوانیم درآمدهای مالیاتی را افزایش دهیم. او همچنین به مسئله قیمت بنزین اشاره کرده است. با توجه به این که مسائل اقتصادی و حل مشکلات معیشتی از مهمترین درخواستهای مردم از دولت چهاردهم محسوب میشود، پرسشهایی مطرح است، از جمله این که سخنان همتی تا چه حد امیدبخش تغییراتی جدید در حوزه اقتصاد است و این تغییرات در چه بازه زمانی رخ میدهند.
در دولت هم اخراجیهای شایسته برگردند
مهدی پازوکی، اقتصاددان و تحلیلگر امور اقتصادی در گفتوگو با فرارو به این پرسشها پاسخ داده است و میگوید: «درحال حاضر در دولت آقای پزشکیان، فقط وزرا تغییر کرده اند، اما معاونین و زیر مجموعهها، تغییر اساسی نکرده است. روی عملکرد بسیاری از مدیران در سطوح وزارتخانهها نقدهای زیادی بوده و هنوز برای اعمال تغییر در این افراد کمی زود است. به همین دلیل است که میگویم دولت ابتدا باید مستقر شود، سپس به شناخت درست از وضعیت اقتصادی و چالشهای آن برسد این شناخت حداقل ۶ ماه طول میکشد. دولت نمیتواند فردا صبح تصمیم بگیرد دلار ۲۸۵۰۰ را افزایش یا کاهش قیمت ناگهانی دهد. پس گام اول و مهم تیم اقتصادی دولت باید پرهیز از هر نوع شوک درمانی باشد. اگر در دولت قبلی کسی با دانش و تدبیر لازم برای یک عنوان شغلی انتخاب شده چه اشکالی دارد که سر کار خود بماند. اما آنهایی که فاقد صلاحیت لازم هستند، نباید ابقا شوند. آنهایی که به شکل قبیلهای و باندی به مسئولیت رسیده اند، قطعا باید کنار بروند. این که تصمیم گرفته شده اساتید و دانشجویان اخراجی برگردند دقیقا اقدام درست دولت است و معتقدم در حوزه اقتصاد هم باید بی تعارف شایسته سالاری اجرا شود.»
وی افزود: «مدیران میانی اقتصادی کشور در نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری، نقشی بسزا دارند. به همین خاطر است که تاکید دارم دولت باید سیاستهای بخردانهای را چه در انتخاب مدیران و چه در سطح اجرای برنامههای کلان کشور در پیش بگیرد. اگر توان مالی دولت پایین آمده، قطعا باید برخی پروژههای غیرضروری را حذف کند. من اتفاقا با بخشهای زیادی از صحبتهای آقای همتی موافقم. دقیقا درست است که مسئول حفظ ارزش پول ملی و مبارزه با تورم بانک مرکزی است. برخی از وزرای دولت قبلی، تورمی را که توسط بانک مرکزی دولت روحانی کاهش پیدا کرده بود، به نفع خود مصادره کردند، در حالی که اینگونه نبود. اما آقای همتی باید به این نکته توجه کند که در تیم اقتصادی دولت، سازمان برنامه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی، هرکسی باید مسئول وظیفه رسمی خود باشد. نباید هیچکس از پشت صحنه در امور دولت دخالت کند. افرادی که مسئولیت مشاورهای دارند و به عبارتی مسئولیتهای رسمی ندارند، اگر در وظایف رسمی سازمانهای رسمی دخالت کنند دچار مشکلاتی جدی خواهیم شد. ما این تجربه را یکبار در دولت آقای محمد خاتمی هم داشتیم و در آن زمان آقای عارف تشکیلاتی موازی سازمان برنامه ایجاد کرده بودند که به اختلاف بین آقایان ستاری فر و عارف منتهی شد.»
افزایش قیمت بنزین ناگهانی نمیشود
این اقتصاددان در ادامه گفت: «سازمان برنامه مسئول تهیه لایحه بودجه، نظارت بر بودجه و البته توسعه کشور است؛ بنابراین نهادها نباید در کار هم دخالت کنند، بلکه باید حامی و همراه باشند. وزارت اقتصاد باید سعی کند سازمان مالیاتی خود را کارآمدتر کند که بودجه جاری کشور از محل مالیاتها باشد. چون بخشی از بودجه جاری از طریق مالیاتها است، بخشی نیز از طریق نفت تامین میشود. به همین خاطر تراز بودجه جاری منفی است. یعنی اگر بودجه جاری دولت از محل مالیات شود، فوق العاده عالی است. متاسفانه به هیچ یک تا کنون عمل نشده است. بنابراین، سازمانهای اقتصادی باید وظایف رسمی خود را انجام دهند. وظایف همه بخشهای اقتصاد کشور مشخص است و نمیشود یک سازمان، به سازمانی دیگر دستور دهد.»
وی افزود: «در بخشی هم که آقای همتی درباره بنزین و قیمت آن صحبت کرده، با وی موافقم و معتقدم اکنون برای صحبت کردن از بنزین زود است و به طور کلی من با شوک درمانی که بنشینند و یک شبه تصمیم بگیرند بسیار مخالفم. باید جلسات ویژهای برگزار شود و ساعت ها، بحث کارشناسی انجام شود تا این تصمیم گرفته شود که چه اقدامی انجام دهیم. قیمت بنزین نه ناگهانی بلکه به شکل تدریجی باید افزایش پیدا کند. این تصمیم نه فقط با هماهنگی قوا بلکه اتفاقا با هماهنگی مردم باید گرفته شود. موضوع بنزین بسیار حساس است و دولت باید با تمرکز کامل در این باره تصمیم گیری کند.»
شهاب الدین متاجی، مدیر سابق برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران اظهار داشت: اخیرا برخی رسانهها دوباره ادعای معاون سابق وزیر نفت مبنی بر صادرات بنزین به قیمت لیتری ۵۰۰ تومان را مطرح کردهاند که کذب بودن این ادعا به دو دلیل قابل اثبات است.
وی افزود: نخست اینکه، در صفحه ۲۰ صورتهای مالی حسابرسی شده سال ۱۳۹۹ شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، میزان فروش صادراتی فرآوردههای نفتی و درآمد حاصل از آن آمده است که مطابق آن شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در سال ۱۳۹۹ برای فروش حدود ۱۰ میلیارد لیتر فرآورده در حدود ۵۵ همت درآمد داشته است، یعنی به طور میانگین ۵۵۰۰ تومان به ازای فروش هر لیتر فرآورده نفتی در دوران کرونا درآمد داشته است.
مدیرعامل اسبق شرکت پالایش نفت تهران در ذکر دلیل دوم گفت: با توجه به اینکه فرض محال، محال نیست، فرض کنیم ادعای صادرات بنزین به قیمت ۵۰۰ تومان صحیح باشد، با این میزان درآمدی که ثبت و تایید شده، میبایست در سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۱۰ میلیارد لیتر صادرات انجام میشد که معادل کل بنزین تولیدی کشور از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۹است که امری محال است، زیرا نه این مقدار فرآورده در کشور موجود بوده و نه زیرساخت بارگیری و انتقال آن وجود داشته است.
متاجی ادامه داد: دو دلیل فوق به خوبی اثبات میکند که صادرات بنزین با قیمت لیتری ۵۰۰ تومان دروغ بوده و طرح مسائلی این چنین در راستای ضربه به اعتماد عمومی و منافع ملی و مخدوش کردن تلاش ثمربخش کارکنان شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی است.
مدیر سابق برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی تصریح کرد: جریانی که شرکت ملی پالایش و پخش را از شرکتی با ۳۲ همت سود، به شرکتی زیانده با ۳۱ همت ضرر تبدیل کردند به همراه حامیانشان بجای پاسخگویی از نحوه عملکرد خود در این سه سال با مطرح کردن مسائلی اینچنینی به دنبال فرافکنی و فرار از پاسخگویی هستند.
وی افزود: آنها نه تنها عامل ناترازی بنزین در کشور هستند بلکه در قبال عملکرد خود مبنی بر زیان ده کردن شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی پاسخگو هم نیستند؛ در تمامی دنیا، عملکرد مدیران بر اساس مقایسه صورتهای مالی رسمی که تحویل گرفته و تحویل داده اند مورد سنجش قرار میگیرد، اما مدیریت پیشین شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی که با افزایش هزینههای جاری و ضررهای عملیاتی، شرکت را از شرکتی با ۳۲ همت سود به شرکتی با ۳۱ همت ضرر تبدیل کرده که در سامانه کدال هم برای عموم قابل دسترسی است، و در شرایطی که به ناترازی بنزین دامن زده، به جای پاسخگویی درباره عملکرد خود، برای منحرف کردن اذهان عمومی از واقعیتها در حال جریان سازیهای مخرب و دروغین هستند.
این کارشناس انرژی در خصوص راهکارهای رفع ناترازی بنزین گفت: از مهمترین راهکارها، متنوعسازی سبد سوخت است که متأسفانه توسعه صنعت CNG در طی سالهای اخیر به کندی پیش رفته، درحالی که میتوان بخش قابل توجهی از ناترازی بنزین را با توسعه متناسب ظرفیت CNG که زیرساختهای آن موجود است، رفع کرد.
وی افزود: اصلاح روند مصرف با سیاستگذاری درست و برنامه محور، توسعه ناوگان حملو نقل عمومی، اقساط و از مدار خارج کردن خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده و اصلاح روند پرمصرفی خودروها، در کنار توسعه کمی و کیفی بخش تولید، میتواند نقشه راه رفع ناترازی بنزین باشد.
مدیر سابق برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی خاطرنشان کرد: میتوان با اتخاذ تصمیمات و اعمال راهکارهای درست، دوباره ایران را از واردکننده به صادرکننده بنزین تبدیل کرد.
ایران میتواند دوباره صادرکننده بنزین شود
مدیر سابق برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، گفت: میتوان با اتخاذ تصمیمات و اعمال راهکارهای درست، دوباره ایران را از واردکننده به صادرکننده بنزین تبدیل کرد.
متاجی ادعای صادرات بنزین به قیمت هر لیتر ۵۰۰ تومان در سالهای گذشته را تکذیب کرد و گفت: امکان تبدیل دوباره ایران به صادرکننده بنزین وجود دارد.
وی در جمع خبرنگاران در خصوص راهکارهای رفع ناترازی بنزین اظهار کرد: از مهمترین راهکارها، متنوعسازی سبد سوخت است که متأسفانه توسعه صنعت CNG در طی سالهای اخیر به کندی پیش رفته، درحالی که میتوان بخش قابل توجهی از ناترازی بنزین را با توسعه متناسب ظرفیت CNG که زیرساختهای آن موجود است، رفع کرد.
وی با بیان اینکه اصلاح روند مصرف با سیاستگذاری درست و برنامه محور، توسعه ناوگان حملو نقل عمومی، اقساط و از مدار خارج کردن خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده و اصلاح روند پرمصرفی خودروها، در کنار توسعه کمی و کیفی بخش تولید، میتواند نقشه راه رفع ناترازی بنزین باشد، گفت: میتوان با اتخاذ تصمیمات و اعمال راهکارهای درست، دوباره ایران را از واردکننده به صادرکننده بنزین تبدیل کرد.
مدیر سابق برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه اخیرا برخی رسانهها دوباره ادعای معاون سابق وزیر نفت مبنی بر صادرات بنزین به قیمت لیتری ۵۰۰ تومان را مطرح کردهاند که کذب بودن این ادعا به دو دلیل قابل اثبات است، اظهار کرد: در صفحه ۲۰ صورتهای مالی حسابرسی شده سال ۱۳۹۹ شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، میزان فروش صادراتی فرآوردههای نفتی و درآمد حاصل از آن آمده است که مطابق آن شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در سال ۱۳۹۹ برای فروش حدود ۱۰ میلیارد لیتر فرآورده در حدود ۵۵ همت درآمد داشته است، یعنی به طور میانگین ۵۵۰۰ تومان به ازای فروش هر لیتر فرآورده نفتی در دوران کرونا درآمد داشته است.
متاجی با بیان اینکه فرض کنیم ادعای صادرات بنزین به قیمت ۵۰۰ تومان صحیح باشد، با این میزان درآمدی که ثبت و تایید شده، میبایست در سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۱۰ میلیارد لیتر صادرات انجام میشد که معادل کل بنزین تولیدی کشور از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۹است که امری محال است، زیرا نه این مقدار فرآورده در کشور موجود بوده و نه زیرساخت بارگیری و انتقال آن وجود داشته است، گفت: دو دلیل فوق به خوبی اثبات میکند که صادرات بنزین با قیمت لیتری ۵۰۰ تومان دروغ بوده و طرح مسائلی این چنین در راستای ضربه به اعتماد عمومی و منافع ملی و مخدوش کردن تلاش ثمربخش کارکنان شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی است.
وی با بیان اینکه شرکت ملی پالایش و پخش از شرکتی با ۳۲ همت سود، به شرکتی زیانده تبدیل شده است، گفت: در تمامی دنیا، عملکرد مدیران بر اساس مقایسه صورتهای مالی رسمی که تحویل گرفته و تحویل داده اند مورد سنجش قرار میگیرد، اما شرکت را از شرکتی با ۳۲ همت سود به شرکتی با ۳۱ همت ضرر تبدیل کردند که در سامانه کدال هم برای عموم قابل دسترسی است.
به گزارش کبنا، همتی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت که برای کنترل کسری بودجه باید درآمدها زیاد و هزینهها کنترل شود. در خصوصی سازی و دریافت مالیات عقبیم. از طریق سامانه مودیان و پایانههای فروشگاهی که تقریبا کامل شده است، میتوانیم درآمدهای مالیاتی را افزایش دهیم. او همچنین به مسئله قیمت بنزین اشاره کرده است. با توجه به این که مسائل اقتصادی و حل مشکلات معیشتی از مهمترین درخواستهای مردم از دولت چهاردهم محسوب میشود، پرسشهایی مطرح است، از جمله این که سخنان همتی تا چه حد امیدبخش تغییراتی جدید در حوزه اقتصاد است و این تغییرات در چه بازه زمانی رخ میدهند.
در دولت هم اخراجیهای شایسته برگردند
مهدی پازوکی، اقتصاددان و تحلیلگر امور اقتصادی در گفتوگو با فرارو به این پرسشها پاسخ داده است و میگوید: «درحال حاضر در دولت آقای پزشکیان، فقط وزرا تغییر کرده اند، اما معاونین و زیر مجموعهها، تغییر اساسی نکرده است. روی عملکرد بسیاری از مدیران در سطوح وزارتخانهها نقدهای زیادی بوده و هنوز برای اعمال تغییر در این افراد کمی زود است. به همین دلیل است که میگویم دولت ابتدا باید مستقر شود، سپس به شناخت درست از وضعیت اقتصادی و چالشهای آن برسد این شناخت حداقل ۶ ماه طول میکشد. دولت نمیتواند فردا صبح تصمیم بگیرد دلار ۲۸۵۰۰ را افزایش یا کاهش قیمت ناگهانی دهد. پس گام اول و مهم تیم اقتصادی دولت باید پرهیز از هر نوع شوک درمانی باشد. اگر در دولت قبلی کسی با دانش و تدبیر لازم برای یک عنوان شغلی انتخاب شده چه اشکالی دارد که سر کار خود بماند. اما آنهایی که فاقد صلاحیت لازم هستند، نباید ابقا شوند. آنهایی که به شکل قبیلهای و باندی به مسئولیت رسیده اند، قطعا باید کنار بروند. این که تصمیم گرفته شده اساتید و دانشجویان اخراجی برگردند دقیقا اقدام درست دولت است و معتقدم در حوزه اقتصاد هم باید بی تعارف شایسته سالاری اجرا شود.»
وی افزود: «مدیران میانی اقتصادی کشور در نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری، نقشی بسزا دارند. به همین خاطر است که تاکید دارم دولت باید سیاستهای بخردانهای را چه در انتخاب مدیران و چه در سطح اجرای برنامههای کلان کشور در پیش بگیرد. اگر توان مالی دولت پایین آمده، قطعا باید برخی پروژههای غیرضروری را حذف کند. من اتفاقا با بخشهای زیادی از صحبتهای آقای همتی موافقم. دقیقا درست است که مسئول حفظ ارزش پول ملی و مبارزه با تورم بانک مرکزی است. برخی از وزرای دولت قبلی، تورمی را که توسط بانک مرکزی دولت روحانی کاهش پیدا کرده بود، به نفع خود مصادره کردند، در حالی که اینگونه نبود. اما آقای همتی باید به این نکته توجه کند که در تیم اقتصادی دولت، سازمان برنامه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی، هرکسی باید مسئول وظیفه رسمی خود باشد. نباید هیچکس از پشت صحنه در امور دولت دخالت کند. افرادی که مسئولیت مشاورهای دارند و به عبارتی مسئولیتهای رسمی ندارند، اگر در وظایف رسمی سازمانهای رسمی دخالت کنند دچار مشکلاتی جدی خواهیم شد. ما این تجربه را یکبار در دولت آقای محمد خاتمی هم داشتیم و در آن زمان آقای عارف تشکیلاتی موازی سازمان برنامه ایجاد کرده بودند که به اختلاف بین آقایان ستاری فر و عارف منتهی شد.»
افزایش قیمت بنزین ناگهانی نمیشود
این اقتصاددان در ادامه گفت: «سازمان برنامه مسئول تهیه لایحه بودجه، نظارت بر بودجه و البته توسعه کشور است؛ بنابراین نهادها نباید در کار هم دخالت کنند، بلکه باید حامی و همراه باشند. وزارت اقتصاد باید سعی کند سازمان مالیاتی خود را کارآمدتر کند که بودجه جاری کشور از محل مالیاتها باشد. چون بخشی از بودجه جاری از طریق مالیاتها است، بخشی نیز از طریق نفت تامین میشود. به همین خاطر تراز بودجه جاری منفی است. یعنی اگر بودجه جاری دولت از محل مالیات شود، فوق العاده عالی است. متاسفانه به هیچ یک تا کنون عمل نشده است. بنابراین، سازمانهای اقتصادی باید وظایف رسمی خود را انجام دهند. وظایف همه بخشهای اقتصاد کشور مشخص است و نمیشود یک سازمان، به سازمانی دیگر دستور دهد.»
وی افزود: «در بخشی هم که آقای همتی درباره بنزین و قیمت آن صحبت کرده، با وی موافقم و معتقدم اکنون برای صحبت کردن از بنزین زود است و به طور کلی من با شوک درمانی که بنشینند و یک شبه تصمیم بگیرند بسیار مخالفم. باید جلسات ویژهای برگزار شود و ساعت ها، بحث کارشناسی انجام شود تا این تصمیم گرفته شود که چه اقدامی انجام دهیم. قیمت بنزین نه ناگهانی بلکه به شکل تدریجی باید افزایش پیدا کند. این تصمیم نه فقط با هماهنگی قوا بلکه اتفاقا با هماهنگی مردم باید گرفته شود. موضوع بنزین بسیار حساس است و دولت باید با تمرکز کامل در این باره تصمیم گیری کند.»
شهاب الدین متاجی، مدیر سابق برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران اظهار داشت: اخیرا برخی رسانهها دوباره ادعای معاون سابق وزیر نفت مبنی بر صادرات بنزین به قیمت لیتری ۵۰۰ تومان را مطرح کردهاند که کذب بودن این ادعا به دو دلیل قابل اثبات است.
وی افزود: نخست اینکه، در صفحه ۲۰ صورتهای مالی حسابرسی شده سال ۱۳۹۹ شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، میزان فروش صادراتی فرآوردههای نفتی و درآمد حاصل از آن آمده است که مطابق آن شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در سال ۱۳۹۹ برای فروش حدود ۱۰ میلیارد لیتر فرآورده در حدود ۵۵ همت درآمد داشته است، یعنی به طور میانگین ۵۵۰۰ تومان به ازای فروش هر لیتر فرآورده نفتی در دوران کرونا درآمد داشته است.
مدیرعامل اسبق شرکت پالایش نفت تهران در ذکر دلیل دوم گفت: با توجه به اینکه فرض محال، محال نیست، فرض کنیم ادعای صادرات بنزین به قیمت ۵۰۰ تومان صحیح باشد، با این میزان درآمدی که ثبت و تایید شده، میبایست در سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۱۰ میلیارد لیتر صادرات انجام میشد که معادل کل بنزین تولیدی کشور از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۹است که امری محال است، زیرا نه این مقدار فرآورده در کشور موجود بوده و نه زیرساخت بارگیری و انتقال آن وجود داشته است.
متاجی ادامه داد: دو دلیل فوق به خوبی اثبات میکند که صادرات بنزین با قیمت لیتری ۵۰۰ تومان دروغ بوده و طرح مسائلی این چنین در راستای ضربه به اعتماد عمومی و منافع ملی و مخدوش کردن تلاش ثمربخش کارکنان شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی است.
مدیر سابق برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی تصریح کرد: جریانی که شرکت ملی پالایش و پخش را از شرکتی با ۳۲ همت سود، به شرکتی زیانده با ۳۱ همت ضرر تبدیل کردند به همراه حامیانشان بجای پاسخگویی از نحوه عملکرد خود در این سه سال با مطرح کردن مسائلی اینچنینی به دنبال فرافکنی و فرار از پاسخگویی هستند.
وی افزود: آنها نه تنها عامل ناترازی بنزین در کشور هستند بلکه در قبال عملکرد خود مبنی بر زیان ده کردن شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی پاسخگو هم نیستند؛ در تمامی دنیا، عملکرد مدیران بر اساس مقایسه صورتهای مالی رسمی که تحویل گرفته و تحویل داده اند مورد سنجش قرار میگیرد، اما مدیریت پیشین شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی که با افزایش هزینههای جاری و ضررهای عملیاتی، شرکت را از شرکتی با ۳۲ همت سود به شرکتی با ۳۱ همت ضرر تبدیل کرده که در سامانه کدال هم برای عموم قابل دسترسی است، و در شرایطی که به ناترازی بنزین دامن زده، به جای پاسخگویی درباره عملکرد خود، برای منحرف کردن اذهان عمومی از واقعیتها در حال جریان سازیهای مخرب و دروغین هستند.
این کارشناس انرژی در خصوص راهکارهای رفع ناترازی بنزین گفت: از مهمترین راهکارها، متنوعسازی سبد سوخت است که متأسفانه توسعه صنعت CNG در طی سالهای اخیر به کندی پیش رفته، درحالی که میتوان بخش قابل توجهی از ناترازی بنزین را با توسعه متناسب ظرفیت CNG که زیرساختهای آن موجود است، رفع کرد.
وی افزود: اصلاح روند مصرف با سیاستگذاری درست و برنامه محور، توسعه ناوگان حملو نقل عمومی، اقساط و از مدار خارج کردن خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده و اصلاح روند پرمصرفی خودروها، در کنار توسعه کمی و کیفی بخش تولید، میتواند نقشه راه رفع ناترازی بنزین باشد.
مدیر سابق برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی خاطرنشان کرد: میتوان با اتخاذ تصمیمات و اعمال راهکارهای درست، دوباره ایران را از واردکننده به صادرکننده بنزین تبدیل کرد.
ایران میتواند دوباره صادرکننده بنزین شود
مدیر سابق برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، گفت: میتوان با اتخاذ تصمیمات و اعمال راهکارهای درست، دوباره ایران را از واردکننده به صادرکننده بنزین تبدیل کرد.
متاجی ادعای صادرات بنزین به قیمت هر لیتر ۵۰۰ تومان در سالهای گذشته را تکذیب کرد و گفت: امکان تبدیل دوباره ایران به صادرکننده بنزین وجود دارد.
وی در جمع خبرنگاران در خصوص راهکارهای رفع ناترازی بنزین اظهار کرد: از مهمترین راهکارها، متنوعسازی سبد سوخت است که متأسفانه توسعه صنعت CNG در طی سالهای اخیر به کندی پیش رفته، درحالی که میتوان بخش قابل توجهی از ناترازی بنزین را با توسعه متناسب ظرفیت CNG که زیرساختهای آن موجود است، رفع کرد.
وی با بیان اینکه اصلاح روند مصرف با سیاستگذاری درست و برنامه محور، توسعه ناوگان حملو نقل عمومی، اقساط و از مدار خارج کردن خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده و اصلاح روند پرمصرفی خودروها، در کنار توسعه کمی و کیفی بخش تولید، میتواند نقشه راه رفع ناترازی بنزین باشد، گفت: میتوان با اتخاذ تصمیمات و اعمال راهکارهای درست، دوباره ایران را از واردکننده به صادرکننده بنزین تبدیل کرد.
مدیر سابق برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه اخیرا برخی رسانهها دوباره ادعای معاون سابق وزیر نفت مبنی بر صادرات بنزین به قیمت لیتری ۵۰۰ تومان را مطرح کردهاند که کذب بودن این ادعا به دو دلیل قابل اثبات است، اظهار کرد: در صفحه ۲۰ صورتهای مالی حسابرسی شده سال ۱۳۹۹ شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، میزان فروش صادراتی فرآوردههای نفتی و درآمد حاصل از آن آمده است که مطابق آن شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در سال ۱۳۹۹ برای فروش حدود ۱۰ میلیارد لیتر فرآورده در حدود ۵۵ همت درآمد داشته است، یعنی به طور میانگین ۵۵۰۰ تومان به ازای فروش هر لیتر فرآورده نفتی در دوران کرونا درآمد داشته است.
متاجی با بیان اینکه فرض کنیم ادعای صادرات بنزین به قیمت ۵۰۰ تومان صحیح باشد، با این میزان درآمدی که ثبت و تایید شده، میبایست در سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۱۰ میلیارد لیتر صادرات انجام میشد که معادل کل بنزین تولیدی کشور از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۹است که امری محال است، زیرا نه این مقدار فرآورده در کشور موجود بوده و نه زیرساخت بارگیری و انتقال آن وجود داشته است، گفت: دو دلیل فوق به خوبی اثبات میکند که صادرات بنزین با قیمت لیتری ۵۰۰ تومان دروغ بوده و طرح مسائلی این چنین در راستای ضربه به اعتماد عمومی و منافع ملی و مخدوش کردن تلاش ثمربخش کارکنان شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی است.
وی با بیان اینکه شرکت ملی پالایش و پخش از شرکتی با ۳۲ همت سود، به شرکتی زیانده تبدیل شده است، گفت: در تمامی دنیا، عملکرد مدیران بر اساس مقایسه صورتهای مالی رسمی که تحویل گرفته و تحویل داده اند مورد سنجش قرار میگیرد، اما شرکت را از شرکتی با ۳۲ همت سود به شرکتی با ۳۱ همت ضرر تبدیل کردند که در سامانه کدال هم برای عموم قابل دسترسی است.