تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۳
کد مطلب : ۴۹۰۹۲۸
کبنا گزارش می‌دهد

عدم شفافیت و دوری از رسانه و مردم جامعه را پُر از ابهام می‌کند؟ / آیا فاکتور 750 میلیون تومانی بنزین فقط یک دستگاه خودرو در استانداری کهگیلویه و بویراحمد واقعیت دارد؟ / تیگو ۲ میلیاردی نیامده تصادف کرد

۱
عدم شفافیت و دوری از رسانه و مردم جامعه را پُر از ابهام می‌کند؟ / آیا فاکتور 750 میلیون تومانی بنزین فقط یک دستگاه خودرو در استانداری کهگیلویه و بویراحمد واقعیت دارد؟ / تیگو ۲ میلیاردی نیامده تصادف کرد
کبنا ؛
حرف‌های ضد و نقیض زیادی پیرامون فاکتورهای نجومی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد شنیده می‌شود که کبنا نیوز برای بررسی صحت و سقم این فاکتورها با معاون استانداری تماس گرفت که متأسفانه پاسخ نداد. زینب خواجه‌زاده مدیرکل امور اداری و مالی استانداری توضیحاتی در خصوص این حرف‌‌ها ارائه داد که در ادامه آن را می‌خوانید. کبنا نیوز این فاکتورها را تایید و نه رد میکند.
به گزارش کبنا، عدم شفافیت و پنهان‌کاری مسئولان جامعه را پُر از ابهام و سؤال‌های بی‌پاسخ می‌کند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلسه‌ی درس خارج فقه خود که روز دوشنبه 23 مهرماه 1397 برگزار شد، فرمود: «شفّافیّت را امیرالمؤمنین یاد داده؛ می‌گوید حقّ شما بر من - یعنی حقّی که شما پیش من دارید - [این است که] هیچ رازی را از شما پنهان ندارم، هیچ حرفی را از شما پنهان نکنم، مگر در جنگ و مسائل جنگ و مسائلی که با دشمن طرف هستیم، اینجا نمی‌شود حرف‌ها را زد؛ چون حرف را وقتی که گفتیم، شما شنفتی، دشمن هم می‌شنود. بله در این مسائل حرب - حرب، اعمّ از همین حرب به‌اصطلاح نظامی و مانند این‌ها است - در مسائل امنیّتی، در مسائل نظامی، در مسائل گوناگونی که جنگ داریم با دشمن، مقابله‌ی با دشمن داریم، بله اینجا جای افشاگری نیست، جای شفّافیّت نیست، امّا در غیر این‌ها، در مسائل عمومیِ مردم، «اَن لَا اَحتَجِبَنَّ دُونَکُم سِرّاً.» مسئولان جز در موارد نظامی، امنیتی و اموری که با دشمن مقابله داریم، باید شفاف باشند و هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند متأسفانه عدم شفافیت برخی از مسئولان سبب شده تا به اعتماد عمومی آسیب‌های جدی وارد شود. این روزها اگر در راهروی استانداری کهگیلویه و بویراحمد حضور پیدا کرده باشید یا فضای سیاسی جامعه را دنبال کرده باشید، حرف‌های ضدونقیض زیادی می‌شنوید که موجبات نگرانی مردم و دلسوزان واقعی جامعه و مردم را ایجاد می‌کند و کسی هم نیست پاسخ‌گو باشد که آیا این حرف‌هایی را که می‌زنند، صحیح است یا خیر.
به طور مثال شنیده شده که یک دستگاه خودرو «تیگو» که حدود 2 میلیارد و 400 میلیون و شاید بیشتر هم قیمت دارد و قطعات این خودرو درصورتی‌که نیاز به تعویض یا تعمیر داشته باشد، بسیار گران هستند، تصادف سنگینی کرده است.
اخیراً تعدادی خودرو شاسی‌بلند «تیگو» در اختیار استانداری کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفت که یکی از این خودروها در حال حاضر تصادف کرد و اگر سازمان بازرسی استان کهگیلویه و بویراحمد سری به پارکینگ استانداری بزند، می‌بیند که این خودروی تصادفی همین‌طوری رها شده، علاوه بر افت قیمت هزینه‌های را روی دست بیت‌المال گذاشته است. در واقع خودروی تیگو نیامده تصادف کرد و در گوشه‌ای رها شده است.
خبرنگار این پایگاه خبری صبح امروز چندین بار با معاون مربوطه استانداری کهگیلویه و بویراحمد برای شفاف‌سازی در خصوص این مسائل تماس برقرار کرد که پاسخگو نبود.
در حال انتشار این خبر هنوز حقوق کارکنان استانداری کهگیلویه و بویراحمد و فرمانداری‌ها پرداخت نشده است، عدم شفافیت فقط به این مسائل بر نمی‌گردد. در قالب طرح شهید زین‌الدین تعداد 100 نفر نیرو قرار است در دستگاه‌های دولتی به کار گرفته شود که در خصوص نحوه به‌کارگیری این نیروها، آزمون و مصاحبه‌ها آنها ابهامات زیادی وجود دارد که لازم است مسئولان استانداری کهگیلویه و بویراحمد برای یک‌بار در جمع خبرنگاران به ابهامات پیرامون این موضوعات پاسخ دهند و برای مردم شفاف‌سازی کنند تا به اعتماد عمومی ضربه‌ای وارد نشود.
همچنین در خصوص فاکتور 750 میلیون‌تومانی بنزین فقط برای یک خودرو حرف‌های داغ و نگران‌کننده‌ای شنیده می‌شود  که زینب خواجه‌زاده فتح مدیرکل امور اداری و مالی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا نیوز وجود فاکتور 750 میلیون‌تومانی بنزین را تکذیب کرد و گفت: بنده به‌عنوان مدیرکل امور اداری و مالی استانداری اصلاً در جریان چنین فاکتوری نیستم و همچنین فاکتوری صحت ندارد.
خواجه‌زاده تصریح کرد: دفتر حوزه استانداری سهمیه بنزین ندارد. بنده به‌عنوان مدیرکل اداری و مالی مثلاً 10 میلیون تومان در اختیار راننده خودروی استاندار می‌گذارم و او باید به طور دقیق با ثبت کیلومتر هزینه‌کرد خود را یادداشت و در اختیار ما قرار دهد. در طول سال 50 میلیون پول بنزین نمی‌دهم.
او همچنین حرف‌هایی که در خصوص فاکتور 2 میلیاردتومانی «غذا» زده می‌شود را رد کرد و گفت: شاید این فاکتور غذای زمان انتخابات باشد. ما چنین فاکتوری نداشتیم؛ اما در زمان انتخابات ما حدود 7 میلیارد تومان هزینه غذا شده و شاید هم بیشتر از این چیزها. نزدیک به 60 هزار نفر را در زمان انتخابات هزینه می‌دادیم. اما بنده در جریان فاکتور 2 میلیاردتومانی غذا که به‌تازگی حرفش را می‌زنند، نیستم. من نمی‌توانم دروغ بگویم.
وی افزود: بینی و بین‌الله شخص استاندار کهگیلویه و بویراحمد یک‌بار در استانداری غذا نخورد و شاید فقط زمانی که مهمان داشت. آدم باید خدا را در نظر بگیردحوزه استانداری غذا ندارد. اگر کسی هم غذایی را خورده باشد و بخواهند فاکتور برای ما ارسال کنند، قبول نمی‌کنم. البته در زمان انتخابات من گوشت و برنج خرید کردم و همه چیز هم شفاف است.
او تأکید کرد: در این سه سال یک‌بار شخص استاندار در استانداری غذا نخورد شاید فقط زمانی که مهمان داشت و اصلاً این فاکتور 2 میلیاردتومانی غذا صحت ندارد و من همچنین فاکتوری به‌عنوان مدیرکل امور اداری و مالی ندیده‌ایم و نه در جریانش هستم. همچنین چیزی صحت ندارد. اگر سندی هم باشد، مربوط به حوزه استانداری نیست. استانداری یک دستگاه حاکمیتی است و هر مقام عالی‌رتبه که به استان سفر می‌کند بر اساس قانون و وظایف محوله هزینه‌ها را پرداخت می‌کند. هر وزیری که به استان سفر می‌کند، استانداری کهگیلویه و بویراحمد باید هزینه‌ها را تقبل کند. بینی و بین‌الله من روزی یک وعده‌غذا به حوزه استانداری می‌دهم.
خواجه‌زاده گفت: بر اساس قانون خودرویی که در اختیار فرمانداری قرار می‌گیرد، بنده امضا می‌کنم. مگر می‌شود که خودرو به فرمانداری ندهیم؟
وی در خصوص خودروهایی که در اختیار حوزه استانداری کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد، گفت: یک دستگاه پرادو، سوزکی، دو دستگاه تیگو، پژو پارس و... در اختیار حوزه استانداری کهگیلویه و بویراحمد است و دو دستگاه تیگو صرفاً برای انجام امور تشریفات است. زمانی که یک مسئول کشوری و عالی‌رتبه به استان سفر کند. اینکه می‌گویند این خودروها در اختیار شخص استاندار است، صحت ندارد. استاندار فقط یک سمند در اختیارش بود و وقتی به مناطق صعب‌العبور سفر می‌کرد از پرادو یا سوزکی استفاده می‌شد.
خواجه‌زاده گفت: علاوه بر این خودروها دو دستگاه «ون» هم در اختیار حوزه استانداری است و این خودروها صرفاً برای انجام کارهای تشریفاتی و پذیرایی از مهمان کشوری و عالی‌رتبه استان است.
زمانی بازار شایعه داغ می‌شود که مسئولان خودشان را از رسانه‌ها و مردم دورنگه دارند و پاسخگو نباشند. این روزها اگر بازار شایعه حوالی استانداری کهگیلویه و بویراحمد داغ شده به‌خاطر همین مسئله است. در طول این سال مدیریت فعلی استانداری کهگیلویه و بویراحمد کمترین نشست خبری با اصحاب رسانه برگزار شده و تا جایی که هم توانسته‌اند از رسانه‌ها دوری کرده‌اند و پاسخگوی مسائل مطرح شده در سطح جامعه نبودند. افزایش کارآمدی دستگاه‌های مختلف دولتی مبتنی بر «شفافیت» است. رهبر فرزانه انقلاب در فرازی از فرمایشات خود می‌فرماید که «مسئولان بلندپایه‌ی کشور، قوای سه‌گانه تا آحاد مأموران و مدیران، همه باید پاسخگو باشند؛ پاسخگوی کار خود، پاسخگوی تصمیم خود، پاسخگوی سخنی که بر زبان آورده‌اند و تصمیمی که گرفته‌اند؛ این معنای پاسخگویی است؛ این یک حقیقت اسلامی است و همه باید به آن پایبند باشیم.» شفافیت در اصل بستری است که در آن مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی مسئولین محقق می‌شود. به‌طوری‌که باید گفت اگر شفافیت نباشد، به علت عدم روشن بودن امور و عملکردها، اصلاً  پاسخگویی محقق نخواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

حسین شریعتمداری خطاب به پزشکیان: کفش دزد را امام جماعت نکنید

حسین شریعتمداری خطاب به پزشکیان: کفش دزد را امام جماعت نکنید

روزنامه کیهان با انتقاد از انتصابات در دولت نوشت: در کجای دنیا و در کدام فرهنگ سیاسی ...
برندگان و بازندگان تورم چه کسانی هستند؟

برندگان و بازندگان تورم چه کسانی هستند؟

یک اقتصاددان، گفت: اگر دولت واقعا بخواهد تغییر اساسی در ریل‌گذاری اقتصادی کشور انجام ...
مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

می‌دانیم دو جریان فکری، در اداره امور اقتصادی جامعه پیوسته در سطح جهانی رقابت می‌کنند؛...
1