تاریخ انتشار
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب : ۴۹۱۱۱۹
پاسخ مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص وضعیت تالاب‌ها؛

ماجرای ایجاد حفرهای عظیم در کف تالاب مارگون و تلف شدن هزاران قطعه ماهی چیست؟

۰
ماجرای ایجاد حفرهای عظیم در کف تالاب مارگون و تلف شدن هزاران قطعه ماهی چیست؟
کبنا ؛مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: به دلیل ایجاد حفره‌های عظیمی در کف بستر تالاب شِرُم دِرُنگ زیلایی حجم زیادی از آب تخلیه شده و هزاران قطعه ماهی به دلیل کم‌شدن آب در این تالاب تلف شده‌اند.
به گزارش اداره روابط‌عمومی و امور رسانه حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد، تالاب ۳۴ هکتاری و دائمی "شِرُم دِرُنگ، یکی از منحصربه‌فردترین تالاب‌های استان بوده که در بخش مارگون و یکی از روستاهای زیلایی واقع شده که اخیراً به دلیل ایجاد حفره‌های عظیمی در کف بستر تالاب، آب تالاب فرومی‌رود و همین امر باعث کاهش حجم آب تالاب و ناپایداری جریان آب آن شده است.
بر اساس این گزارش مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کهگیلویه و بویراحمد صبح امروز در هفتمین روز از هفتمین ماه سال 1403 از کاهش شدید آب تالاب "شرم درنگ" و تلف‌شدن هزاران قطعه ماهی در این تالاب خبر داد.
اسلام جاودان خرد گفت: تالاب "شِرُم دِرُنگ" سه کیلومتر پایین‌دست تالاب "مورد زرد" در شهرستان "مارگون" بخش زیلایی واقع شده که سرریز آب تالاب "مَور زرد"وارد تالاب"شرم درنگ" می‌شود.
وی گفت: متأسفانه با کاهش دبی آب تالاب مور زرد ازیک‌طرف و از طرف دیگر، به دلیل حفره‌های عظیمی که در کف بستر تالاب شرم درنگ به وجود آمده، بخش اعظمی از آب تالاب از طریق این حفره‌ها فر می‌رود و باعث شده تالاب خشک شود و در نتیجه تعداد زیادی ماهی و زیستمند در این موقع از سال در این تالاب تلف شوند.
جاودان خرد افزود: مردم محلی و ساکن اطراف تالاب معتقدند که با زلزله سی سخت، حفره‌ها آب زیادی در کف تالاب ایجاد شده و آب زیادی تخلیه می‌شود اگرچه راست آزمایی آن نیاز به مطالعه دقیق دارد.
جاودان خرد گفت: در این راستا باتوجه‌به سوابق گذشته این موضوع، اداره کل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد به دنبال مطالعه و بررسی ارائه راهکارهای اجرایی جهت مدیریت و کنترل روند تخلیه آب این تالاب است.
گفتنی است کهگیلویه و بویراحمد سه تالاب دایمی و یکی فصلی دارد که سه تا از آن‌ها از جمله "مور زرد"، "برم الوان" و "شِرُم دِرُنگ" دایمی و یکی مجموعه تالاب‌های "کوه گل" فصلی است.
تالاب "بَرم الوان" در شهرستان بهمئی، "مَور زردِ" "زیلایی" و "شِرُم دِرُنگ" در شهرستان مارگون و مجموعه تالاب‌های "کوه گل" در سی سخت شهرستان دنا واقع شده‌اند که مجموعه تالاب‌های فصلی"کوه گل"، ۹ برکه در کنار هم بنام مجموعه تالاب‌های "کوه گل" نام‌گذاری شد.
مجموعه تالاب "کوه گل" ۴۴.۸ هکتار، "بَرم الوان" ۲۰ هکتار، "مَور زرد"۱۷.۵ هکتار و تالاب "شِرُم دِرُنگ" ۳۴ هکتار مساحت دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

حسین شریعتمداری خطاب به پزشکیان: کفش دزد را امام جماعت نکنید

حسین شریعتمداری خطاب به پزشکیان: کفش دزد را امام جماعت نکنید

روزنامه کیهان با انتقاد از انتصابات در دولت نوشت: در کجای دنیا و در کدام فرهنگ سیاسی ...
برندگان و بازندگان تورم چه کسانی هستند؟

برندگان و بازندگان تورم چه کسانی هستند؟

یک اقتصاددان، گفت: اگر دولت واقعا بخواهد تغییر اساسی در ریل‌گذاری اقتصادی کشور انجام ...
مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

می‌دانیم دو جریان فکری، در اداره امور اقتصادی جامعه پیوسته در سطح جهانی رقابت می‌کنند؛...
1