تاریخ انتشار
سه شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۲
کد مطلب : ۴۹۵۱۵۱
کبنا گزارش میدهد
جوانترین قاضی کهگیلویه و بویراحمد در باب عدالت علوی چه میگوید؟
۱
کبنا ؛سخنان مولای متقیان امام علی (ع) درباره عدل و داد بسیار است و به ویژه میتوان از طریق فرمان ایشان به مالک اشتر، اهمیت عدالت را دریافت. در این فرمان، که در نامه ۵۳ نهجالبلاغه آمده، حضرت علی (ع) مالک را به رعایت عدالت در ابعاد مختلف جامعه توصیه میکنند و یکی از مهمترین مفاد آن، امر به اجرای عدالت قضائی در جامعه اسلامی است.
حضرت علی (ع) به قدری به قضاوت و رسیدگی به امور قضات تأکید دارند که میفرمایند: «از میان مردم، برترین فرد نزد خود را برای قضاوت انتخاب کن. کسانی که مراجعه فراوان، آنها را به ستوه نیاورد و برخورد مخالفان با یکدیگر، او را خشمناک نسازد. در اشتباهاتش پافشاری نکند و بازگشت به حق پس از آگاهی برای او دشوار نباشد. طمع را از دل ریشهکن کند و تا رسیدن به حق به اندک شناخت بسنده نکند. در موارد شبهه، یعنی در مواردی که موضوع یا حکم بهطور دقیق مشخص نیست، بیش از دیگران احتیاط کند و در یافتن دلیل، اصرار او از همه بیشتر باشد. از رفتوآمد مکرر صاحبان دعوا کمتر به ستوه آید و در کشف امور از همه شکیباتر باشد و پس از آشکار شدن حقیقت و روشن شدن حکم خدا، بیش از دیگران در صدور رأی قاطعیت به خرج دهد. کسی که ستایشها و چاپلوسیها و چربزبانیها، او را به کبر و خودبینی وادار نسازد و فریب فریبکاران و دغلبازی مکاران، او را فریب ندهد.»
عدل علوی از منظر بزرگان ادیان نیز قابل اقبال است و پیروان سایر ادیان به طریقی بر برتریهای آن اذعان کردهاند. چنانکه کشیش زَهری خزعل از کلیسای «ام الزنار» در سوریه اظهار میدارد: «بسیاری از آموزههای مشترک بین مسیحیت و اسلام وجود دارد و بسیاری از تعالیم امام علی (ع) را مسیحیت به آن اعتقاد دارد. او یکی از شخصیتهایی است که برای تمام بشریت کار کرده است و ما به زندگی و آموزههای حضرت علی افتخار میکنیم.»
همچنین میشال کعدی، اندیشمند و ادیب مسیحی از لبنان، درباره امام علی (ع) بیان میکند: «آیا امام علی (ع) انسان عادی بود؟ یا قدیس بود؟ چگونه او را توصیف کنیم؟ ایشان تجسم آزادی و عدالت در جهان بود.»
پروفسور اختر الواسع، رئیس دانشگاه جودپور از هند، نیز درباره ویژگیهای شخصیتی امام علی (ع) عنوان میکند: «امام علی (ع) نه تنها در تاریخ اسلام، بلکه در کل تاریخ یک شخصیت ممتازی است که تأثیرات زیادی دارد. پیامبر، ایشان را جانشین خود در شب هجرت از مکه قرار میدهد و ایشان جان خود را فدای پیامبر (ص) میکند. امام علی (ع) مولود کعبه است و در آنجا متولد شده و صاحب ذوالفقار است و در مسجد به شهادت میرسد.»
در دستگاه قضائی، قضات خود را در مسیر حضرت علی (ع) قرار داده و در تلاش برای اجرای عدالت هستند. در اینباره به سراغ محسن محجوبیمقدم، جوانترین قاضی مرد استان کهگیلویه و بویراحمد، رفتیم تا درباره عدالت علوی و ضرورت نزدیک شدن رفتار و کردار قضات به عدل علی (ع) گفتوگو کنیم.
محجوبیمقدم، متولد تیرماه ۱۳۷۸ و اهل شهرستان دنا، از زمان انتخاب رشته تحصیلی در مقطع دبیرستان، تصمیم به ادامه تحصیل در حوزه قضاوت گرفت. پس از قبولی در دانشگاه علوم قضائی، در سال ۱۴۰۲ به عنوان دادیار تحقیق در دادسرای عمومی و انقلاب یاسوج مشغول به کار شد و هماکنون به عنوان دادرس دادگاه رسیدگی به پروندههای مدنی فعالیت میکند.
نهجالبلاغه، ستاره تابان مسیر قضات در استقرار عدالت قضائی است
محجوبیمقدم در گفتوگو با خبرنگار میزان اظهار کرد: «کار قضائی در هر بخشی از دادگستری برای احقاق حق اشخاص زیاندیده و پایان دادن به خصومت بین اشخاص بسیار خوشایند است. بیشک من و سایر همکاران قضائی به عنوان قضات حکومت اسلامی باید سیره مولای متقیان، امام علی (ع)، را چه در قضاوت و چه در سایر جنبههای زندگی، الگوی خود قرار دهیم.»
وی همچنین تأکید کرد: «هرچند معصوم نیستیم و امکان خطا وجود دارد، اما در حد وسع وجودی خود باید مطابق قانون و شرع عمل کنیم.»
محجوبیمقدم معتقد است: «زیباترین، بهترین و والاترین احادیث درباره قضاوت را میتوان در کلام نورانی امام علی (ع) در کتاب مقدس نهجالبلاغه مشاهده کرد. راهنماییها و توصیههای آن حضرت در نهجالبلاغه قطعاً در مسیر قضاوت مؤثر بوده و چراغ راه و ستاره تابان ما در رسیدگی به پروندهها و نحوه رفتار با مردم است.»
او در ادامه گفت: «امام علی (ع) در نامه معروف خود به مالک اشتر نخعی در توصیف شرایط قضات، اوصافی را بیان کردهاند که یک قاضی عادل باید واجد آن شرایط باشد. صبر در مراجعه زیاد مردم، اصرار در کشف دلیل و تحقیق، پذیرش اشتباهات و بازگشت به مسیر حقانیت، عدم توجه به تملق متملقان و قاطع بودن در تصمیمات؛ از ویژگیهای یک قاضی تراز نظام اسلامی هستند که امام (ع) به آنها تأکید داشتهاند.»
محجوبیمقدم در پایان افزود: «بخش نهایی نامه ۵۳ نهجالبلاغه به تکالیف مسئولان قوه قضائیه نسبت به قضات اشاره داشته که مهمترین آن بالا بردن شأن و منزلت قضات و رفاه ایشان برای جلوگیری از پذیرش نفوذ است.»
حضرت علی (ع) به قدری به قضاوت و رسیدگی به امور قضات تأکید دارند که میفرمایند: «از میان مردم، برترین فرد نزد خود را برای قضاوت انتخاب کن. کسانی که مراجعه فراوان، آنها را به ستوه نیاورد و برخورد مخالفان با یکدیگر، او را خشمناک نسازد. در اشتباهاتش پافشاری نکند و بازگشت به حق پس از آگاهی برای او دشوار نباشد. طمع را از دل ریشهکن کند و تا رسیدن به حق به اندک شناخت بسنده نکند. در موارد شبهه، یعنی در مواردی که موضوع یا حکم بهطور دقیق مشخص نیست، بیش از دیگران احتیاط کند و در یافتن دلیل، اصرار او از همه بیشتر باشد. از رفتوآمد مکرر صاحبان دعوا کمتر به ستوه آید و در کشف امور از همه شکیباتر باشد و پس از آشکار شدن حقیقت و روشن شدن حکم خدا، بیش از دیگران در صدور رأی قاطعیت به خرج دهد. کسی که ستایشها و چاپلوسیها و چربزبانیها، او را به کبر و خودبینی وادار نسازد و فریب فریبکاران و دغلبازی مکاران، او را فریب ندهد.»
عدل علوی از منظر بزرگان ادیان نیز قابل اقبال است و پیروان سایر ادیان به طریقی بر برتریهای آن اذعان کردهاند. چنانکه کشیش زَهری خزعل از کلیسای «ام الزنار» در سوریه اظهار میدارد: «بسیاری از آموزههای مشترک بین مسیحیت و اسلام وجود دارد و بسیاری از تعالیم امام علی (ع) را مسیحیت به آن اعتقاد دارد. او یکی از شخصیتهایی است که برای تمام بشریت کار کرده است و ما به زندگی و آموزههای حضرت علی افتخار میکنیم.»
همچنین میشال کعدی، اندیشمند و ادیب مسیحی از لبنان، درباره امام علی (ع) بیان میکند: «آیا امام علی (ع) انسان عادی بود؟ یا قدیس بود؟ چگونه او را توصیف کنیم؟ ایشان تجسم آزادی و عدالت در جهان بود.»
پروفسور اختر الواسع، رئیس دانشگاه جودپور از هند، نیز درباره ویژگیهای شخصیتی امام علی (ع) عنوان میکند: «امام علی (ع) نه تنها در تاریخ اسلام، بلکه در کل تاریخ یک شخصیت ممتازی است که تأثیرات زیادی دارد. پیامبر، ایشان را جانشین خود در شب هجرت از مکه قرار میدهد و ایشان جان خود را فدای پیامبر (ص) میکند. امام علی (ع) مولود کعبه است و در آنجا متولد شده و صاحب ذوالفقار است و در مسجد به شهادت میرسد.»
در دستگاه قضائی، قضات خود را در مسیر حضرت علی (ع) قرار داده و در تلاش برای اجرای عدالت هستند. در اینباره به سراغ محسن محجوبیمقدم، جوانترین قاضی مرد استان کهگیلویه و بویراحمد، رفتیم تا درباره عدالت علوی و ضرورت نزدیک شدن رفتار و کردار قضات به عدل علی (ع) گفتوگو کنیم.
محجوبیمقدم، متولد تیرماه ۱۳۷۸ و اهل شهرستان دنا، از زمان انتخاب رشته تحصیلی در مقطع دبیرستان، تصمیم به ادامه تحصیل در حوزه قضاوت گرفت. پس از قبولی در دانشگاه علوم قضائی، در سال ۱۴۰۲ به عنوان دادیار تحقیق در دادسرای عمومی و انقلاب یاسوج مشغول به کار شد و هماکنون به عنوان دادرس دادگاه رسیدگی به پروندههای مدنی فعالیت میکند.
نهجالبلاغه، ستاره تابان مسیر قضات در استقرار عدالت قضائی است
محجوبیمقدم در گفتوگو با خبرنگار میزان اظهار کرد: «کار قضائی در هر بخشی از دادگستری برای احقاق حق اشخاص زیاندیده و پایان دادن به خصومت بین اشخاص بسیار خوشایند است. بیشک من و سایر همکاران قضائی به عنوان قضات حکومت اسلامی باید سیره مولای متقیان، امام علی (ع)، را چه در قضاوت و چه در سایر جنبههای زندگی، الگوی خود قرار دهیم.»
وی همچنین تأکید کرد: «هرچند معصوم نیستیم و امکان خطا وجود دارد، اما در حد وسع وجودی خود باید مطابق قانون و شرع عمل کنیم.»
محجوبیمقدم معتقد است: «زیباترین، بهترین و والاترین احادیث درباره قضاوت را میتوان در کلام نورانی امام علی (ع) در کتاب مقدس نهجالبلاغه مشاهده کرد. راهنماییها و توصیههای آن حضرت در نهجالبلاغه قطعاً در مسیر قضاوت مؤثر بوده و چراغ راه و ستاره تابان ما در رسیدگی به پروندهها و نحوه رفتار با مردم است.»
او در ادامه گفت: «امام علی (ع) در نامه معروف خود به مالک اشتر نخعی در توصیف شرایط قضات، اوصافی را بیان کردهاند که یک قاضی عادل باید واجد آن شرایط باشد. صبر در مراجعه زیاد مردم، اصرار در کشف دلیل و تحقیق، پذیرش اشتباهات و بازگشت به مسیر حقانیت، عدم توجه به تملق متملقان و قاطع بودن در تصمیمات؛ از ویژگیهای یک قاضی تراز نظام اسلامی هستند که امام (ع) به آنها تأکید داشتهاند.»
محجوبیمقدم در پایان افزود: «بخش نهایی نامه ۵۳ نهجالبلاغه به تکالیف مسئولان قوه قضائیه نسبت به قضات اشاره داشته که مهمترین آن بالا بردن شأن و منزلت قضات و رفاه ایشان برای جلوگیری از پذیرش نفوذ است.»