تاریخ انتشار
شنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۹
کد مطلب : ۴۹۷۱۷۳
کبنا گزارش میدهد:
از لنده تا لیکک، ۲ پروژه مهم دیگر در کهگیلویه بزرگ به مناقصه رفت/شبکه راههای ارتباطی کهگیلویه بزرگ در مسیر تحول
۰
کبنا ؛
پروژه اتصال راه فرعی لنده - تراب (قطعه ۳) به راه اصلی پاتاوه - دهدشت که با هدف بهبود دسترسی و تسهیل در حملونقل در منطقه در دست بررسی است، در حال حاضر در مرحله ارزیابیهای فنی و مالی قرار دارد. برآورد هزینه اجرای این پروژه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان تعیین و به مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای ابلاغ شده است.
به گزارش کبنا نیوز پروژه راه فرعی لنده - تراب اهمیت ویژهای در تسهیل ارتباطات و جابهجایی افراد و کالاها بین روستاها شهرستان لنده با شهرهای اطراف دارد. اتصال این راه فرعی به مسیر اصلی پاتاوه به دهدشت میتواند به بهبود کیفیت حملونقل، کاهش زمان سفر و ارتقاء ایمنی جادهای کمک کند.
به نظر میرسد ماه های گذشته تلاش های نماینده شهرستان های کهگیلویه،بهمئی،چرام و لنده بیشتر معطوف به حوزه راه و راهسازی بوده است.چرا که در هفته گذشته نیز پیگیری های سید محمد موحد دو پروژه حیاتی شهرستان را به مناقصه برده بود. پروژه دم عباس- زیرنا که نقطه عطفی در حوزه راه بخش چاروسا در کنار ترمیم و بهسازی مسیر دهدشت -تونل کوه پات مسیر پرتردد جاده ترانزیتی پاتاوه به دهدشت. گویا نماینده کهگیلویه بزرگ در تلاش است با متصل کردن تمام نقاط شهرستان به این مسیر ترانزیتی زمینه خروج از بن بست و زمینه توسعه فراهم نماید.
در حال حاضر، تمامی مستندات لازم از جمله برآورد اولیه، فرمهای تجهیز کارگاه و مشخصات فنی پروژه به **اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای** ارسال شده است و این اداره در حال انجام بررسیهای تکمیلی و نهایی برای تعیین زمانبندی و مراحل اجرایی پروژه میباشد. اجرای این پروژه، با توجه به تأثیر آن در تسهیل دسترسیهای جادهای و توسعه زیرساختها، گام موثری در جهت بهبود وضعیت حملونقل شهرستان لنده و افزایش رفاه عمومی خواهد شد .
همچنین در جدیدترین نامه ابلاغی به مدیرکل راه و شهرسازی تخصیص اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیار تومان برای مسیر لیکک – جایزان به چشم میخورد. این مسیر ارتباطی علاوه بر کاهش ۵۰ کیلومتری مسافت شهرستان بهمئی با استان خوزستان می تواند شهرستان بهمئی راضمن خروج ازبن بست در مسیر ترانزیتی و کریدور شمال و مرکز به جنوب کشور قرار دهد.
با اجرای این طرح فاصله لیکک تا جاده ملی پاتاوه - دهدشت به ۶۰ کیلومتر و جایزان - امیدیه نیز به ۲۵ کیلومتر کاهش خواهد یافت. این پروژه در سال ۱۴۰۰ در ردیف اعتبارات استانی قرار گرفت و در سال 1402به دلیل عدم اعتبار روند اجرایی ان متوقف شده بود.
به مناقصه رفتن چهار پروژه بزرگ شهرستان های کهگیلویه ،لنده و بهمئی روزهای خوشی در راه های ارتباطی شهرستان را نوید میدهد،
در همین زمینه نماینده مردم کهگیلویه بزرگ درمجلس شورای اسلامی گفت: توسعه این مناطق با اماده شدن راه های مواصلاتی سرعت می گیرد.
سید محمد موحد بااشاره به پیگیری های انجام گرفته در مورد دوپروژه اتصال راه فرعی لنده-تراب و همچنین مسیر لیکک،جایزان افزود: تمهیدات لازم جهت بهره برداری ازاین دوپروژه اندیشیده شده و دستگاه های متولی باید این فرصت ها راازدست ندهند.
وی از مدیران کل راهداری و راه شهرسازی استان و فرمانداران سابق و فعلی لنده و بهمئی تشکر و قدردانی کرد.