تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : ۴۰۰۵۱۷
یادداشت|
نقره داغ کردن مسافران پرواز یاسوج-تهران
شیرین بانو زرین
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛
متن ارسالی
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه پرفیض رمضان ...
با عرض پوزش از تمامی خانوادههای داغدار حادثه ناگوار هواپیمایی تهران-یاسوج
که بی شک تمامی مردم ملت شریف ایران و بالاخص مردم استانمان را قبل از شروع بهار و همچنان در غم پرواز همیشه آسمانی خود فرو برد و بعد از چند ماه انتظار از میان برف و بوران کوههای سر به فلک کشیده دنا پیکر عزیزشان به دست خانوادههایشان رسید.
روح همه مسافران آسمانی پرواز تهران یاسوج قرین رحمت حق..
تصویری از نرخ بلیط هواپیمای یاسوج تهران در روز جمعه توجه ام رو جلب کرد و لازم دانستم به عنوان یک شهروند و دانش آموخته آموزش هواپیمایی تهران بی تفاوت از کنار این قضیه نگذرم که بی شک حقی ست عمومی و مورد توجه و تامل.
و امیدواریم نمایندگان استان، مسوولین محترم و حامی حق و حقوق مردم نیز موارد اینچینی را مورد بررسی قرار دهند و بی توجه نباشند.
فرودگاه یاسوج با هواپیمایی امبرائر شرکت آتا فعالیت مجدد خود را در این استان آغاز کرده ست.
استانی با جمعیتی بیش از هفتصد هزار نفر در مرکز استان دارای هواپیمایی با ظرفیت 45 نفری و پرواز یکبار در روز میباشد که کمتر از یکماه فعالیت مجدد خود را آغاز کرده ست.
بحرانی که این فرودگاه پشت سر گذاشت بی شک خاطرهی ناگوار و به یاد ماندنی را در ذهن همه مردم ماندگار کرد در این میان تلاش مسوولین، مدیران و مردم و همه کسانی که با خلوص نیت، اقتدار همراه با مهربانی در آن بحران همکاری کردند و همدردی نمودند ستودنی ست.
با وجود همه کاستیها و ضعفهای این حمل و نقل هوایی در استان این مورد توجه هست که بلیط رفت به مبلغ 328 هزار تومان و 390 هزار تومان …. از چه کانال نظارتی رد شده ست؟
کم فروشی و گرانفروشی از مظاهر ظلم و فساد اقتصادی است و روشن است که نفوذ هر گونه خیانت و تقلّب در امر معاملات پایههای اطمینان و اعتماد عمومی را که بزرگترین پشتوانه اقتصادی ملّتهاست، متزلزل و ویران میسازد و ضایعات غیرقابل جبرانی برای جامعه به بار میآورد،
یکی از مشکلاتی که حمل و نقل هوایی در سالهای اخیر با آن مواجه شده، افزایش آژانسها و سایتهای فروش بلیط است که بهطور غیرمجاز اقدام به فروش کرده و سودهای کلانی هم از این راه به دست میآورند. در واقع چارتری ها همه جا حضور دارند و با خرید صندلیهای یک پرواز، انحصار را به دست میگیرند تا در زمان اوج تقاضا با هر قیمتی که بتوانند بلیط ها را بفروشند.
مافیای بازار سیاهفروش بلیط هواپیما که یکی از مهمترین عوامل کمبود بلیط هواپیما و مشکلات عدیده برای مسافران هست پایانی نداشته و اینک شرکتها اینچین قیمتهایی رو بدون هیچ نظارتی مصوب میکنند و مردم ناچارا مجبور به خرید.
خدمترسانی شرکتهای هواپیمایی چقدر مورد ارزیابی قرار گرفته که افزایش رقم میخورد؟
آیا نرخ بلیط هواپیما بر اساس عرضه و تقاضا تعیین میشود و آزاد سازی نرخ بلیط هواپیما الزاماً به معنای افزایش قیمتها نیست.؟
آیا شرکتها ضوابط و دستورالعملهای سازمان هواپیمایی کشور را رعایت مینمایند و مجاز به ارائه هر قیمتی هستند؟ چه نظارتی بر این سازمان هست؟
پس از تصمیم شورای عالی هواپیمایی و اجرایی شدن موضوع بند ب ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر آزاد سازی نرخ بلیط هواپیما و شبکه پروازی در پروازهای داخلی و ابلاغ آن به شرکتهای هواپیمایی، سازمان هواپیمایی کشوری نرخ تکلیفی ندارد، اما همچنان نظارت را بر این بخش بر عهده دارد.
حدود دو یا سه سال پیش قیمت بلیط های هواپیما از سمت دولت آزاد اعلام شد به صورتی که حد مجازی برای افزایش یا کاهش قیمتها وجود ندارد و براساس عرضه و تقاضا قیمتها تغییر میکند، چنانچه متقاضی کم باشد قیمت را کاهش میدهند و اگر متقاضی زیاد باشد قیمتها را افزایش میدهند و از طرفی سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور اعلام میدارد هیچ دستورالعملی برای افزایش قیمت بلیط های هواپیما به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ نشده است.
تا قبل از اعلام آزادسازی نرخ بلیط هواپیما، نرخها در این بخش بهصورت تکلیفی تعیین میشد بنابراین شرکتهای هواپیمایی با نرخ مشخص این بلیط ها را میفروختند اما با این حال هم دلالان با خرید بلیط ها، در زمانهای اوج تقاضا با قیمتهای چند برابری بلیط را میفروختند.
جالب آنکه پس از ورود مجلس به این موضوع و جلسه کمیسیون عمران مجلس با وزیر راه و شهرسازی، مسئولان این وزارتخانه اعلام کردند، افزایش قیمتها به دلیل آزادسازی نبود و به این ترتیب همه تقصیرات بر گردن بلیط های چارتری انداخته شد و در واقع عذری بدتر از گناه را حواله مشتریان کردند و همچنان ادامه دارد..
با شرایط موجود و با توجه به گفتههای مسئولان و نرخهای سلیقهی و بازار سیاه و هرج و مرج در شرکتهای هواپیمایی میتوان به این نتیجه رسید که آزادسازی تنها به نقره داغ کردن مصرفکنندهها انجامیده است، زیرا در ازای پول بیشتر نه تنها خدمات بیشتری دریافت نمیکند، بلکه همان امکانات قبلی هم کاهش پیدا میکند
پس تنها آسیب به خدمات گیرنده وارد میشود و کسی هم پاسخگوی آن نیست….
هر چند یقیناً مردم استان دل خوشی از این حمل و نقل هوایی ندارند و هنوز پیکر جانباختگان را انتظار میکشند، اما در این میان اینگونه نقره داغ کردن مردم و بی توجهی مسوولین واقعاً جای تعجب دارد.
گران شدن بلیط های هواپیما نارضایتی مسافران را برانگیخته به طوری که برای خرید بلیط با قیمتهای متفاوت و سرسام آوری روبرو میشوند و این بی ثباتی قیمتها به نفع شرکتهای هواپیمایی بوده است و سودی عاید شهروندان نمیشود.
و تا زمانیکه حضور دلالان و شرکتهایی که بی حساب افزایش قیمت اعلام میکنند در عرصه فروش بلیط هواپیما ساماندهی نشود، این چنین مشکلات برطرف نخواهد شد به خصوص در زمانهای اوج تقاضا که مسافران به دنبال خرید بلیط هواپیما هستند و نیاز دارند تا با هرقیمتی بلیط را خریداری کنند.
ضمن آنکه سایتهای فروش و یا آژانسهای غیرمجازبه دلیل آنکه مجوزی از سازمان هواپیمایی ندارند امکان هرگونه تخلفی از سوی آنها وجود دارد همانطور که بارها اتفاق افتاده بیش از ظرفیت برای برخی پروازها فروخته شده است.
در واقع دلالان در شرایط پرتقاضا در مسیرهای پرتردد اقدام به فروش بلیط بیش از ظرفیت کردهاند که همین موضوع در زمان سفر، مشکلات زیادی را برای مسافران به وجود آورده است و تعداد زیادی مسافر از پرواز جاماندهاند.
رسیدن به این مهم بدون مشارکت و همکاری دستگاههای مربوطه و نقش پررنگ مسوولین در رسیدگی به اینگونه مشکلات ممکن نخواهد بود و همه دستگاهها میبایست با تعامل یکدیگر و برنامه ریزی صحیح و اصولی، هم امنیت پروازها را در خور و منزلت مردم ایجاد کنند
و هم نسبت به جلوگیری از اینگونه بازار سیاهها متعهدتر عمل نمایند.
عزّت و رستگاری را برای همگان از درگاه ایزد منان مسئلت مینمایم…..
والسلام؛
شیرین بانو زرین
کارمند دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه پرفیض رمضان ...
با عرض پوزش از تمامی خانوادههای داغدار حادثه ناگوار هواپیمایی تهران-یاسوج
که بی شک تمامی مردم ملت شریف ایران و بالاخص مردم استانمان را قبل از شروع بهار و همچنان در غم پرواز همیشه آسمانی خود فرو برد و بعد از چند ماه انتظار از میان برف و بوران کوههای سر به فلک کشیده دنا پیکر عزیزشان به دست خانوادههایشان رسید.
روح همه مسافران آسمانی پرواز تهران یاسوج قرین رحمت حق..
تصویری از نرخ بلیط هواپیمای یاسوج تهران در روز جمعه توجه ام رو جلب کرد و لازم دانستم به عنوان یک شهروند و دانش آموخته آموزش هواپیمایی تهران بی تفاوت از کنار این قضیه نگذرم که بی شک حقی ست عمومی و مورد توجه و تامل.
و امیدواریم نمایندگان استان، مسوولین محترم و حامی حق و حقوق مردم نیز موارد اینچینی را مورد بررسی قرار دهند و بی توجه نباشند.
فرودگاه یاسوج با هواپیمایی امبرائر شرکت آتا فعالیت مجدد خود را در این استان آغاز کرده ست.
استانی با جمعیتی بیش از هفتصد هزار نفر در مرکز استان دارای هواپیمایی با ظرفیت 45 نفری و پرواز یکبار در روز میباشد که کمتر از یکماه فعالیت مجدد خود را آغاز کرده ست.
بحرانی که این فرودگاه پشت سر گذاشت بی شک خاطرهی ناگوار و به یاد ماندنی را در ذهن همه مردم ماندگار کرد در این میان تلاش مسوولین، مدیران و مردم و همه کسانی که با خلوص نیت، اقتدار همراه با مهربانی در آن بحران همکاری کردند و همدردی نمودند ستودنی ست.
با وجود همه کاستیها و ضعفهای این حمل و نقل هوایی در استان این مورد توجه هست که بلیط رفت به مبلغ 328 هزار تومان و 390 هزار تومان …. از چه کانال نظارتی رد شده ست؟
کم فروشی و گرانفروشی از مظاهر ظلم و فساد اقتصادی است و روشن است که نفوذ هر گونه خیانت و تقلّب در امر معاملات پایههای اطمینان و اعتماد عمومی را که بزرگترین پشتوانه اقتصادی ملّتهاست، متزلزل و ویران میسازد و ضایعات غیرقابل جبرانی برای جامعه به بار میآورد،
یکی از مشکلاتی که حمل و نقل هوایی در سالهای اخیر با آن مواجه شده، افزایش آژانسها و سایتهای فروش بلیط است که بهطور غیرمجاز اقدام به فروش کرده و سودهای کلانی هم از این راه به دست میآورند. در واقع چارتری ها همه جا حضور دارند و با خرید صندلیهای یک پرواز، انحصار را به دست میگیرند تا در زمان اوج تقاضا با هر قیمتی که بتوانند بلیط ها را بفروشند.
مافیای بازار سیاهفروش بلیط هواپیما که یکی از مهمترین عوامل کمبود بلیط هواپیما و مشکلات عدیده برای مسافران هست پایانی نداشته و اینک شرکتها اینچین قیمتهایی رو بدون هیچ نظارتی مصوب میکنند و مردم ناچارا مجبور به خرید.
خدمترسانی شرکتهای هواپیمایی چقدر مورد ارزیابی قرار گرفته که افزایش رقم میخورد؟
آیا نرخ بلیط هواپیما بر اساس عرضه و تقاضا تعیین میشود و آزاد سازی نرخ بلیط هواپیما الزاماً به معنای افزایش قیمتها نیست.؟
آیا شرکتها ضوابط و دستورالعملهای سازمان هواپیمایی کشور را رعایت مینمایند و مجاز به ارائه هر قیمتی هستند؟ چه نظارتی بر این سازمان هست؟
پس از تصمیم شورای عالی هواپیمایی و اجرایی شدن موضوع بند ب ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر آزاد سازی نرخ بلیط هواپیما و شبکه پروازی در پروازهای داخلی و ابلاغ آن به شرکتهای هواپیمایی، سازمان هواپیمایی کشوری نرخ تکلیفی ندارد، اما همچنان نظارت را بر این بخش بر عهده دارد.
حدود دو یا سه سال پیش قیمت بلیط های هواپیما از سمت دولت آزاد اعلام شد به صورتی که حد مجازی برای افزایش یا کاهش قیمتها وجود ندارد و براساس عرضه و تقاضا قیمتها تغییر میکند، چنانچه متقاضی کم باشد قیمت را کاهش میدهند و اگر متقاضی زیاد باشد قیمتها را افزایش میدهند و از طرفی سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور اعلام میدارد هیچ دستورالعملی برای افزایش قیمت بلیط های هواپیما به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ نشده است.
تا قبل از اعلام آزادسازی نرخ بلیط هواپیما، نرخها در این بخش بهصورت تکلیفی تعیین میشد بنابراین شرکتهای هواپیمایی با نرخ مشخص این بلیط ها را میفروختند اما با این حال هم دلالان با خرید بلیط ها، در زمانهای اوج تقاضا با قیمتهای چند برابری بلیط را میفروختند.
جالب آنکه پس از ورود مجلس به این موضوع و جلسه کمیسیون عمران مجلس با وزیر راه و شهرسازی، مسئولان این وزارتخانه اعلام کردند، افزایش قیمتها به دلیل آزادسازی نبود و به این ترتیب همه تقصیرات بر گردن بلیط های چارتری انداخته شد و در واقع عذری بدتر از گناه را حواله مشتریان کردند و همچنان ادامه دارد..
با شرایط موجود و با توجه به گفتههای مسئولان و نرخهای سلیقهی و بازار سیاه و هرج و مرج در شرکتهای هواپیمایی میتوان به این نتیجه رسید که آزادسازی تنها به نقره داغ کردن مصرفکنندهها انجامیده است، زیرا در ازای پول بیشتر نه تنها خدمات بیشتری دریافت نمیکند، بلکه همان امکانات قبلی هم کاهش پیدا میکند
پس تنها آسیب به خدمات گیرنده وارد میشود و کسی هم پاسخگوی آن نیست….
هر چند یقیناً مردم استان دل خوشی از این حمل و نقل هوایی ندارند و هنوز پیکر جانباختگان را انتظار میکشند، اما در این میان اینگونه نقره داغ کردن مردم و بی توجهی مسوولین واقعاً جای تعجب دارد.
گران شدن بلیط های هواپیما نارضایتی مسافران را برانگیخته به طوری که برای خرید بلیط با قیمتهای متفاوت و سرسام آوری روبرو میشوند و این بی ثباتی قیمتها به نفع شرکتهای هواپیمایی بوده است و سودی عاید شهروندان نمیشود.
و تا زمانیکه حضور دلالان و شرکتهایی که بی حساب افزایش قیمت اعلام میکنند در عرصه فروش بلیط هواپیما ساماندهی نشود، این چنین مشکلات برطرف نخواهد شد به خصوص در زمانهای اوج تقاضا که مسافران به دنبال خرید بلیط هواپیما هستند و نیاز دارند تا با هرقیمتی بلیط را خریداری کنند.
ضمن آنکه سایتهای فروش و یا آژانسهای غیرمجازبه دلیل آنکه مجوزی از سازمان هواپیمایی ندارند امکان هرگونه تخلفی از سوی آنها وجود دارد همانطور که بارها اتفاق افتاده بیش از ظرفیت برای برخی پروازها فروخته شده است.
در واقع دلالان در شرایط پرتقاضا در مسیرهای پرتردد اقدام به فروش بلیط بیش از ظرفیت کردهاند که همین موضوع در زمان سفر، مشکلات زیادی را برای مسافران به وجود آورده است و تعداد زیادی مسافر از پرواز جاماندهاند.
رسیدن به این مهم بدون مشارکت و همکاری دستگاههای مربوطه و نقش پررنگ مسوولین در رسیدگی به اینگونه مشکلات ممکن نخواهد بود و همه دستگاهها میبایست با تعامل یکدیگر و برنامه ریزی صحیح و اصولی، هم امنیت پروازها را در خور و منزلت مردم ایجاد کنند
و هم نسبت به جلوگیری از اینگونه بازار سیاهها متعهدتر عمل نمایند.
عزّت و رستگاری را برای همگان از درگاه ایزد منان مسئلت مینمایم…..
والسلام؛
شیرین بانو زرین
کارمند دانشگاه علوم پزشکی یاسوج