تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۱۸
کد مطلب : ۴۲۹۱۷۰
یادداشت ارسالی؛
رازهای موفقیت در کنکور سراسری
احسان سایهمیری
۲
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛همه ساله افراد بسیاری برای موفقیت در کنکور سراسری شانس خود را آزمایش میکنند، اما واضح است که همهی آنها نمیتوانند به آن هدفی که داشتهاند دست پیدا کنند، و فقط افرادی میتوانند به هدف خود برسند که از اصلهای اساسی موفقیت در کنکور سراسری آگاه باشند و به آنها عمل کنند.
راهنمایی و مشورت گرفتن از افراد غیر متخصص و بدون صلاحیت، استفاده از شیوههای غلط و ناکارآمد مطالعه، استفاده از منابع غیر استاندارد و برنامه ریزیهای غیر اصولی و غیرشخصی سازی شده از جمله مواردی هستند که داوطلبان را به سوی مسیر اشتباه و مسیر سخت و بی ثمر هدایت میکنند.
برای موفقیت در کنکور سراسری و به دست آوردن نتیجه دلخواه باید از ۵ اصل مهم و اساسی پیروی کرد، این ۵ اصل همانند یک زنجیر به یکدیگر متصل هستند و توجه نکردن به هر کدام میتواند کل زنجیره را از هم جدا کند.
قبل از معرفی اصلهای ۵ گانه موفقیت در کنکور سراسری باید عرض کنم که نتیجه گرفتن در کنکور سراسری نه به آن آسانی است که مؤسسات آموزشی و برخی از مشاورین و مدرسین می گویند و نه آنقدر سخت که کسی نتواند در آن نتیجه بگیرد، باید این را بدانید که موفقیت نیازمند تلاش زیاد، درست و اصولی است نه صرفاً به معنای وقت زیاد گذاشتن یا هزینه زیادی انجام دادن.
من این اطمینان را به شما میدهم که اگر به صورت صحیح و کاربردی از اصول پنجگانه استفاده کنید میتوانید به موفقیت در مسیری که درآن حرکت میکنید دست یابید.
اصل اول: منابع آموزشی هر شخص باید مخصوص خود شخص باشد
منابع آموزشی هر شخص مانند کفش برای یک قهرمان دو میدانی است، برای موفقیت یک دونده در مسابقه ابزار مناسبی به اسم کفش مورد نیاز است و اگر ما به جای کفش به آن شخص دمپایی بدهیم با وصف اینکه آن فرد قهرمان دارای توانایی بسیاری است اما نمیتواند با دمپایی به خط پایان برسد، حال اگر ابزار درست را به او بدهیم ولی آن ابزار مناسب او نباشد همانند کفشهای یک سایز بزرگتر یا کوچکتر چطور؟ باز هم نمیتواند به وسیله آنها موفق شود
پس صرفاً داشتن توانایی به تنهایی نمیتواند تضمین کننده موفقیت شما باشد، در مورد انتخاب منابع نیز به همین صورت است. اگر دانش آموز دارای توانایی بالایی باشد و نتواند در کنار آن از منابع مخصوص و مناسب خود استفاده کند نیز نخواهد توانست با آن منابع به هدفی که خواهان آن است برسد. بهترین منابع برای هر شخص را خود شخص میتواند انتخاب کند.
اصل دوم: شیوههای صحیح مطالعه ویژه هر درس
به دلیل متفاوت بودن شیوه مطالعه و عادات مطالعاتی دوران مدرسه و تفاوت آن با مطالعه برای کنکور، دانش آموزان با شیوههای قدیمی خود نخواهند توانست به راحتی با مطالعه و یادگیری دروس به صورت کنکوری کنار بیایند، با توجه به این مورد که ۹۹ درصد دانش آموزان ما با شیوههای صحیح مطالعه آشنایی ندارند تسلط پیدا کردن بر این اصل میتواند مسیر را برای آنان بسیار هموار کند، هر درس شیوهی صحیح مطالعه خاص خود را دارد که اگر از آنها مطلع باشید به راحتی میتوانید در آن به نتیجه برسید، پیشنهاد میشود در این مورد از افراد متخصص و با تجربه کمک بگیرند.
اصل سوم: شیوههای صحیح تست زنی
صرف داشتن منابع استاندارد و مسلط بودن شیوههای صحیح مطالعه نمیتواند برای موفقیت در کنکور کافی باشد، اشتباهی که داوطلبان کنکور آن را انجام میدهند تاکید و توجه به مطالعه تشریحی آن هم برای امتحانی تستی همچون کنکور سراسری است، همانطور که ما زمانی که برای موفقیت در امتحان رانندگی با ماشین تمرین خواهیم کرد نه با موتور سیکلت و دوچرخه و هواپیما پس انتظار میرود برای موفقیت در کنکور هم از تست زدن و مسلط شدن و ماهر شدن در این امر متمرکز شویم، یکی از عوامل مؤثر در نتیجه گیری در کنکور، داشتن هنر تست زنی در کنار مطالعه تشریحی است. بخش اعظم یادگیری دروس در کنکور با تست زنی روی خواهد داد.
اصل چهارم: داشتن برنامهریزی شخصی سازی شده با استفاده از متدهای روزدنیا
هر چند اصلهای قبلی از موارد بسیار مهم برای نتیجه گرفتن در کنکور سراسری است، اما تکمیل کننده و کاربردی کردن آنها توسط اصول چهارم یعنی برنامه ریزی صورت میگیرد، داشتن یک برنامه ریزی که در آن فقط زمانهای مطالعاتی و اسم دروس مشخص شده است نه تنها برای شما کارکردی و سودی نخواهد داشت بلکه شما سر درگم تر و بی برنامهتر خواهد کرد، ویژگیهای یک برنامه ریزی فوق العاده و کاربردی عبارت است از: نداشتن محدودیت زمانی برای مطالعه دروس، مشخص بودن حجم مورد نظر برای مطالعه، شخصی سازی شده برای هر دانش آموز، رعایت ایستگاههای مرور، مشخص بودن بازه زمان تست زنی، انعطاف پذیر بودن و قابل اجرا بودن و ....
در مورد مشاورین، مدرسین و داوطلبان عزیزی که فکر میکنند فقط داشتن تایم مطالعه بالا تضمین کننده موفقیت در کنکور است باید عرض کنم: هر گاه سازمان سنجش اعلام کرد که رتبه هر دانش آموز بر اساس میانگین زمان مطالعاتی آن شخص اعلام خواهد شد باید صرفاً روی زمان متمرکز شویم، این در صورتی است که سازمان سنجش هیچ توجهی به تایم مطالعاتی، شرایط مطالعاتی و ... داوطلبین ندارد و صرفاً به درصدها و رتبه شخص برای انتخاب رشته و ورود به دانشگاهها بسنده خواهد کرد.
اصل پنجم: تلاش تلاش تلاش و تلاش و پیوسته پیش رفتن
حتی زمانی که تمام اصول بالا رعایت شوند ولی تلاشی در جهت رسیدن هدف صورت نگیرد قطعاً نباید منتظر موفقیت بود، رویای رسیدن به رشتهها و دانشگاهای تاپ را همه داوطلبان کنکور در دارند، اما داشتن رؤیا دلیلی برای رسیدن به آن نخواهد بود.
توجه به مطالب بیان شده، و رعایت این ۵ اصل در کنکور کلیدیترین و مهمترین ملاکها برای رتبه برتر شدن شما خواهد بود.
به یاد داشته باشین در این مدتی که در جهت رسیدن به رشته و دانشگاه مورد علاقه خود تلاش میکنید: خوابتان را تنظیم کنید، تغذیه مناسبی داشته باشید، خودتان را با کسی مقایسه نکنید ولی رقابت بکنید، هدف خود را مشخص کنید و بی هدف تلاش نکنید.
راهنمایی و مشورت گرفتن از افراد غیر متخصص و بدون صلاحیت، استفاده از شیوههای غلط و ناکارآمد مطالعه، استفاده از منابع غیر استاندارد و برنامه ریزیهای غیر اصولی و غیرشخصی سازی شده از جمله مواردی هستند که داوطلبان را به سوی مسیر اشتباه و مسیر سخت و بی ثمر هدایت میکنند.
برای موفقیت در کنکور سراسری و به دست آوردن نتیجه دلخواه باید از ۵ اصل مهم و اساسی پیروی کرد، این ۵ اصل همانند یک زنجیر به یکدیگر متصل هستند و توجه نکردن به هر کدام میتواند کل زنجیره را از هم جدا کند.
قبل از معرفی اصلهای ۵ گانه موفقیت در کنکور سراسری باید عرض کنم که نتیجه گرفتن در کنکور سراسری نه به آن آسانی است که مؤسسات آموزشی و برخی از مشاورین و مدرسین می گویند و نه آنقدر سخت که کسی نتواند در آن نتیجه بگیرد، باید این را بدانید که موفقیت نیازمند تلاش زیاد، درست و اصولی است نه صرفاً به معنای وقت زیاد گذاشتن یا هزینه زیادی انجام دادن.
من این اطمینان را به شما میدهم که اگر به صورت صحیح و کاربردی از اصول پنجگانه استفاده کنید میتوانید به موفقیت در مسیری که درآن حرکت میکنید دست یابید.
احسان سایه میری (روانشناس بالینی، مشاور برتر تحصیلی)
اصل اول: منابع آموزشی هر شخص باید مخصوص خود شخص باشد
منابع آموزشی هر شخص مانند کفش برای یک قهرمان دو میدانی است، برای موفقیت یک دونده در مسابقه ابزار مناسبی به اسم کفش مورد نیاز است و اگر ما به جای کفش به آن شخص دمپایی بدهیم با وصف اینکه آن فرد قهرمان دارای توانایی بسیاری است اما نمیتواند با دمپایی به خط پایان برسد، حال اگر ابزار درست را به او بدهیم ولی آن ابزار مناسب او نباشد همانند کفشهای یک سایز بزرگتر یا کوچکتر چطور؟ باز هم نمیتواند به وسیله آنها موفق شود
پس صرفاً داشتن توانایی به تنهایی نمیتواند تضمین کننده موفقیت شما باشد، در مورد انتخاب منابع نیز به همین صورت است. اگر دانش آموز دارای توانایی بالایی باشد و نتواند در کنار آن از منابع مخصوص و مناسب خود استفاده کند نیز نخواهد توانست با آن منابع به هدفی که خواهان آن است برسد. بهترین منابع برای هر شخص را خود شخص میتواند انتخاب کند.
اصل دوم: شیوههای صحیح مطالعه ویژه هر درس
به دلیل متفاوت بودن شیوه مطالعه و عادات مطالعاتی دوران مدرسه و تفاوت آن با مطالعه برای کنکور، دانش آموزان با شیوههای قدیمی خود نخواهند توانست به راحتی با مطالعه و یادگیری دروس به صورت کنکوری کنار بیایند، با توجه به این مورد که ۹۹ درصد دانش آموزان ما با شیوههای صحیح مطالعه آشنایی ندارند تسلط پیدا کردن بر این اصل میتواند مسیر را برای آنان بسیار هموار کند، هر درس شیوهی صحیح مطالعه خاص خود را دارد که اگر از آنها مطلع باشید به راحتی میتوانید در آن به نتیجه برسید، پیشنهاد میشود در این مورد از افراد متخصص و با تجربه کمک بگیرند.
اصل سوم: شیوههای صحیح تست زنی
صرف داشتن منابع استاندارد و مسلط بودن شیوههای صحیح مطالعه نمیتواند برای موفقیت در کنکور کافی باشد، اشتباهی که داوطلبان کنکور آن را انجام میدهند تاکید و توجه به مطالعه تشریحی آن هم برای امتحانی تستی همچون کنکور سراسری است، همانطور که ما زمانی که برای موفقیت در امتحان رانندگی با ماشین تمرین خواهیم کرد نه با موتور سیکلت و دوچرخه و هواپیما پس انتظار میرود برای موفقیت در کنکور هم از تست زدن و مسلط شدن و ماهر شدن در این امر متمرکز شویم، یکی از عوامل مؤثر در نتیجه گیری در کنکور، داشتن هنر تست زنی در کنار مطالعه تشریحی است. بخش اعظم یادگیری دروس در کنکور با تست زنی روی خواهد داد.
اصل چهارم: داشتن برنامهریزی شخصی سازی شده با استفاده از متدهای روزدنیا
هر چند اصلهای قبلی از موارد بسیار مهم برای نتیجه گرفتن در کنکور سراسری است، اما تکمیل کننده و کاربردی کردن آنها توسط اصول چهارم یعنی برنامه ریزی صورت میگیرد، داشتن یک برنامه ریزی که در آن فقط زمانهای مطالعاتی و اسم دروس مشخص شده است نه تنها برای شما کارکردی و سودی نخواهد داشت بلکه شما سر درگم تر و بی برنامهتر خواهد کرد، ویژگیهای یک برنامه ریزی فوق العاده و کاربردی عبارت است از: نداشتن محدودیت زمانی برای مطالعه دروس، مشخص بودن حجم مورد نظر برای مطالعه، شخصی سازی شده برای هر دانش آموز، رعایت ایستگاههای مرور، مشخص بودن بازه زمان تست زنی، انعطاف پذیر بودن و قابل اجرا بودن و ....
در مورد مشاورین، مدرسین و داوطلبان عزیزی که فکر میکنند فقط داشتن تایم مطالعه بالا تضمین کننده موفقیت در کنکور است باید عرض کنم: هر گاه سازمان سنجش اعلام کرد که رتبه هر دانش آموز بر اساس میانگین زمان مطالعاتی آن شخص اعلام خواهد شد باید صرفاً روی زمان متمرکز شویم، این در صورتی است که سازمان سنجش هیچ توجهی به تایم مطالعاتی، شرایط مطالعاتی و ... داوطلبین ندارد و صرفاً به درصدها و رتبه شخص برای انتخاب رشته و ورود به دانشگاهها بسنده خواهد کرد.
اصل پنجم: تلاش تلاش تلاش و تلاش و پیوسته پیش رفتن
حتی زمانی که تمام اصول بالا رعایت شوند ولی تلاشی در جهت رسیدن هدف صورت نگیرد قطعاً نباید منتظر موفقیت بود، رویای رسیدن به رشتهها و دانشگاهای تاپ را همه داوطلبان کنکور در دارند، اما داشتن رؤیا دلیلی برای رسیدن به آن نخواهد بود.
توجه به مطالب بیان شده، و رعایت این ۵ اصل در کنکور کلیدیترین و مهمترین ملاکها برای رتبه برتر شدن شما خواهد بود.
به یاد داشته باشین در این مدتی که در جهت رسیدن به رشته و دانشگاه مورد علاقه خود تلاش میکنید: خوابتان را تنظیم کنید، تغذیه مناسبی داشته باشید، خودتان را با کسی مقایسه نکنید ولی رقابت بکنید، هدف خود را مشخص کنید و بی هدف تلاش نکنید.