تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۵۰
کد مطلب : ۴۳۰۸۳۲
یادداشت؛

دو نگاه به ايل قشقایی/ یک نگاه سطحی، ابزاری و کوتاه مدت، نگاه دیگر ، فرهنگی، عدالتخواهانه

افشين مرحمتی
۱
۲
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
دو نگاه به ايل قشقایی/ یک نگاه سطحی، ابزاری و کوتاه مدت، نگاه دیگر ، فرهنگی، عدالتخواهانه
کبنا ؛
اگر بخواهیم در وصف ایل بزرگ قشقایی، مشاهیر و مفاخر و نقش این ایل بزرگ و اصیل در مقاطع حساس و مختلف تاریخی قبل و بعد از انقلاب، سلحشوریها، از جان گذشتگی ها، جغرافیا،  فرهنگ و آداب و رسوم این ایل ریشه دار کهن سخن به میان آوریم ساعتها و روزها زمان خواهد برد.
از لحاظ جغرافیایی شهرستان گچساران از جمله مناطقی است که جمعیت کثیری از ایل بزرگ قشقایی در آن زندگی می کنند و در طی سالهای متمادی این ایل با اصالت و نجیب همراه با قوم لر و دیگر اقوام در کنار یکدیگر با نهایت محبت، صفا و با آرامش زندگی کرده اند.
با پر رنگ شدن مسائل سیاسی و رونق بازار سیاست در چند سال گذشته در شهرستان گچساران و با توجه به نقش و تأثیر ویژه ایل بزرگ قشقایی در مناسبات سیاسی و سرنوشت انتخابات، هر شخصیت سیاسی از جایگاه ویژه ایل با نجابت قشقایی آگاه است. به همین دلیل هم در انتخاباتهای مختلف کاندیدای ایل قشقایی به پشتوانه غیرت، معرفت و رأی ایلی حرف برای گفتن داشته است. با این وجود در میان کاندیداهای مطرح قوم لر دو نگاه متفاوت در مورد ایل قشقایی وجود داشته است و در طی ۸ سال گذشته و قبل از آن به وضوح دیده شده است.
یک نگاه، نگاهی ابزاری، سطحی و کوتاه مدت با هدف رأی آوری «جذب حداکثری  سبد آرا ایل قشقایی» آن هم با سر دادن شعارهای پوچ، پوپولیستی و بدون توجه به جایگاه فرهنگی، سیاسی و اصالت قومیتی و همچنین شرکت ندادن و عدم حمایت از فرهیختگان، نخبگان و جوانان ایل قشقایی در پستهای جز و کلان مدیریتی  و در نظر نگرفتن فرصتهای شغلی و عدم حمایت از پاسداشت ایل بزرگ قشقایی، آداب و رسوم و فرهنگ غنی و معرفی مفاخر و مشاهیر این ایل کهن که می توان به عینه در هشت سال نمایندگی آقای غلامرضا تاجگردون (نماينده اسبق و رد اعتبار شده) این بی مهری ها و کم توجهی ها را دید و ایشان را به عنوان بنیانگذار نگاه ابزاری به طوایف خصوصا ایل شریف قشقایی و مؤسس  و محرک تفکرات قومیت گرا در جهت رسیدن به منافع شخصی، خانوادگی و مطامع سیاسی خود نام برد که به راحتی با تحلیل شخصیت و خلق و خوی وی قبل و بعد از انتخابات قابل تشخیص است.
اما در طرف دیگر یعنی رقبای تاجگردون (نماينده اسبق) دید و نگاهشان در رابطه با ایل قشقایی ویژه و بر مبنای عدالت اجتماعی، یکسان بودن فرصتهای شغلی و پستهای مدیریتی و معرفی فرهنگ، آداب، رسوم و مشاهیر این ایل با اصالت در سطح ملی و طرح افق بلند مدت برای قشقاییها در کنار برادران لر خود است، که علاوه بر اثبات توجه به نخبگان و جوانان قشقایی در دوران نمایندگی، در تازه ترین اتفاق می توان به نشستهای دکتر سید قدرت الله حسینی با قشقاییها و تأکید بر اجرای عدالت و لزوم یکسان سازی فرصتهای شغلی برای همه منجمله جوانان قشقایی و معرفی آداب، رسوم  و فرهنگ ایل قشقایی و مفاخر این ایل بزرگ همچون جهانگیرخان قشقایی« مجتهد و عارف بزرگ» و زنده یاد استاد محمد بهمن بیگی« نویسنده و بنیانگذار تعلیمات عشایر» در سطح ملی است که در همین راستا آقای حسینی در نامه ای به رئیس سازمان صدا و سیما خواستار پاسداشت مبانی فرهنگی، ارزش، باورها و مفاخر و شهدای ایل کهن و ریشه دار قشقایی شدند.
ایشان به پیوست نامه با ارسال یک جلد کتاب با عنوان "جهانگیر خان قشقایی" و دو جلد کتاب با عناوین "بخارای من، ایل من" و "اگر قره قاج نبود" اثر استاد بهمن بیگی برای ریاست سازمان صدا و سیما با تاکید بر ضروت توجه ویژه به ایل قشقایی از طریق رسانه ملی، نگاه خاص خود را در بعد فرهنگی همچون دیگر ابعاد نسبت به ایل قشقایی نشان داد.
در آخر خلاصه کلام این است غلامرضا تاجگردون (نماينده اسبق) در مدت هشت سال نمایندگی خود نسبت به ایل قشقایی نگاهی ابزاری، سطحی و انتخاباتی داشت و در طرف دیگر رقیب ایشان آقای سید قدرت حسینی ایل قشقایی را ایلی با اصالت و دارای ریشه می داند که باید آداب، رسوم، سنن، فرهنگ و مشاهیر این قوم کهن در سطح ملی معرفی و شناسایی شود.
نگاه اول بس نکوهیده و زشت و نگاه دوم نگاهی اخلاق مدارانه و انسانی.
با توجه به جلسات و محافل سیاسی و فرهنگی به نظر می رسد تفکر خودخواه و متکبر با نگاه ابزاری به مردم دیگر جایگاهی در سپهر سیاسی شهرستان گچساران نخواهد داشت و مردم می دانند که "این گرگ سالهاست که با گله آشناست" و به همین خاطر عزم ها جزم و اراده ها برای پایان تفکر خاندان محوری جزم و پولادین گردیده است.

افشين مرحمتی
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
درووبرایل قشقایی وسیدقدرت
تاثیر زنگنه بر سرنوشت اصلاح‌طلبان

تاثیر زنگنه بر سرنوشت اصلاح‌طلبان

ورود ارز ناشی از صادرات نفت و گاز و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی، نزدیکترین و کوتاه‌ترین ...
بزرگواری: کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد متخصص برنامه و بودجه‌ریزی لازم است

بزرگواری: کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد متخصص برنامه و بودجه‌ریزی لازم است

نماینده اسبق شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده گفت: «کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد ...
رئیسی: قبل از نگرانی برای مشارکت مردم باید نگران کارآمدی نظام بود

رئیسی: قبل از نگرانی برای مشارکت مردم باید نگران کارآمدی نظام بود

سید ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه، در آیین تجدید میثاق با آرمان های بنیانگذار کبیر جمهوری ...
1