تاریخ انتشار
جمعه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۱۶
کد مطلب : ۴۳۳۶۲۰
یادداشت ارسالی؛

پارلمان شهری متخصص ضرورتی برای توسعه پایدار شهر

سید چمران موسوی
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
پارلمان شهری متخصص ضرورتی برای توسعه پایدار شهر
کبنا ؛سید چمران موسوی، پژوهشگر شهری در یادداشتی نوشت: بررسی جامعه شهری نشان می‌دهد شهرهای کشور در حال حاضر گرفتار مشکلاتی ازجمله، آلودگی محیط زیست، کمبود آب آشامیدنی، فضای سبز ناکافی، کمبود مسکن و خدمات شهری ناکارآمد است که این مشکلات بر عهده نهاد مدیریت شهری می‌باشد، با توجه به نکاتی که ذکر شده می‌توان گفت وجود شوراهای شهر بعنوان شوراهای مشورتی در کنار شهرداران و در حوزه مدیریت شهری نه تنها موجب افزایش کارآمدی این شوراها می‌شود بلکه تنش‌های ناشی از تضاد و تعارضهای قانونی و حقوقی در خصوص شوراها و مدیریت شهری نیز کاهش می‌یابد. 
نقش شوراها و جایگاه شوراهای شهر در تصمیم گیری برای شهرها جهت دستیابی به توسعه پایدار شهری و دستیابی به اهداف حقوق شهروندان بسیار بالاست در نتیجه شوراها نیاز به تخصص‌های مرتبط با حوزه شهری جهت دستیابی به توسعه پایدار شهری و رضایت شهروندان دارند مشارکت مردم و حضور حداکثری مردم در انتخابات شوراها می‌تواند تضمین کننده ورود افراد متخصص شهری و کارآمد بدور از گرایشهای سیاسی باشد، مدیریت شهری باید بدست افراد متخصص شهری که با الفبای شهرسازی آشنا هستند سپرده شود در نتیجه جهت جلوگیری از بازی‌های سیاسی و نابودی شهرها توسط افراد غیر متخصص نیازمند انتخاب درست مردم در انتخابات پارلمان شهری  هستیم.
 انتخاب اعضا شورا متخصص شهری توسط مردم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد مردم باید بدانند که اگر با عدم حضور در انتخابات نمایندگان آنها در شوراها افراد متخصص و لایق و توانمند را برای مدیریت شهری انتخاب نکنند قطعاً آسیب جدی آن متوجه عموم شهروندان خواهد شد. یکی از علت‌هایی که موجب تحقق نیافتن اهداف شوراهای شهر در دوره‌های پیشین بوده، رعایت نشدن تخصص گرایی در انتخابات بوده است که بی توجهی به این مسئله مهم بزرگترین نقطه ضعف در این حوزه محسوب می‌شود متاسفانه مردم در انتخابات کمتر به بحث تخصص توجه می‌کنند و به افراد سرشناس از جمله ورزشکاران، هنرمندان و ... رأی می‌دهند که همین موضوع باعث شده که مشکلات شهری همچنان به قوت خود باقیست، جایگاه پارلمان شهری شایسته افرادی می‌باشد که تخصص شهری داشته باشند تا بتوانند تحولی در بحث مدیریت شهری ایجاد کنند شورای شهر نباید سیاسی اداره شوند، سیاسی شدن شوراها باعث می‌شود که مسائل و مشکلات شهری بدست فراموشی سپرده شود به هر حال اگر روند آرا در انتخابات شوراهای شهر به سمتی پیش رود که افراد شایسته با تخصص شهری وارد شوراها شوند قطعاً می‌توان به آینده بیشتر امیدوار بود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

آژیر قرمز خودکشی

آژیر قرمز خودکشی

14 ماه می‌شود که کرونا در کشور می‌تازد و مردم مجبور به کاهش مراودات، خانه‌نشینی و انزوا ...
این ۵ وسیله در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند

این ۵ وسیله در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند

آیا می‌دانستید لوازم خانگی می‌توانند یک زندگی «پنهان» داشته باشند و حتی زمانی که دکمه‌ ...
از خاتمی تا ظریف

از خاتمی تا ظریف

پس از نهی آیت‌الله سید‌حسن خمینی برخی رسانه‌های رقیب با طرح این مساله که پروژه انتخاباتی ...
1