تاریخ انتشار
پنجشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۱۴
کد مطلب : ۴۴۸۴۱۰
رمز محبوبیت «خاتمی»، اعتقاد به «کرامت انسان»
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛حجتالاسلام احمد حیدری در یادداشتی با عنوان «رمز محبوبیت «خاتمی»، اعتقاد به «کرامت انسان»»، به بهانهی سالگرد انتخابات دو خرداد ۷۶ نوشت: « سیدمحمد خاتمی هم در دوران ۸ ساله ریاست جمهوری، به جدّ منادی کرامت، آزادی و انتخاب مردم شد و شعارش توسعه سیاسی، بسط آزادی و کرامت بود و آگاهانه از دادن شعار اقتصادی ابا میکرد زیرا بر این باور بود که اگر کرامت انسان در کشور رعایت گردد و به مردم آزادی و انتخاب داده شود، مردم خود، برترینها را برخواهند گزید و کشور را خواهند ساخت و اقتصاد را رونق خواهند بخشید و همین گونه هم شد.»
به گزارش کبنا به نقل از انصافنیوز، مهمترین نعمت خداوند به بشر که با افتخار یادآوری شده، نعمت «کرامت» است: «وَلَقَدْ کرَّمْنَا بَنِی آدَمَ» (اسراء/۷۰). مهمترین ظهور کرامت هم عقل، آزادی و اختیار است. گر چه ملائکه مختار و بلند مرتبهاند ولی چون عقل محضاند و گرایش مادی در آنان نیست، جز خوبی را برنمیگزینند و لذا با آن مرتبت متعالی، شایسته مقام «خلافت» نبودند و نیستند و مقام متعالی «خلافت» را فقط انسانی سزاست که از «حمأ مسنون»(حجر/۳۳) [گِل متعفن یعنی پستترین ماده] خلق شده و از روح خدایی (سوره ص/۷۲) در او دمیده گردیده و سالک از «اسفل السافلین»(تین/۵) تا «اعلی علیین» بوده و به مقام «فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر»(قمر/۵۵) میرسد.
کرامتی که خداوند به بشر داد، در «عقل، فهم، آزادی و اختیار» بود لذا خداوند حتی شناخت و عبادت خود را بر او تحمیل نکرد بلکه کریمانه و با محبت و عشق، او را به پیمودن مختارانه راه «محبوبیت» و «معشوق شدن» سوق داد: «قُلْ إِنْ کنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یحْبِبْکمُ اللَّهُ»(آل عمران/۳۱) [(ای پیامبر به مردمان) بگو اگر خدا را دوست دارید، از من پیروی کنید تا «محبوب» خدا شوید] و بارها بر این آزادی و اختیار تأکید کرد.
پیامبر نیز کرامت و آزادی انسان را سرلوحه تعالیم و عمل خود قرار داد و نه با مکلّف کردن، که با عاشق ساختن مردم به ساختن «مدینة النبی» همت کرد و مدینه پیامبر، شهر شور و عشق شد. انقلاب اسلامی در راستای انقلاب پیامبر برای حاکمیت بخشیدن به عشق بین «خدای عاشق و انسان معشوق» شکل گرفت و امام با زبان کرامت و محبت مردم را مخاطب قرار داد و به سوی ساختن مدینه فاضله فراخواند و با اجابت کمنظیر مردم مواجه گشت.
نزدیک به نیم قرن پیش مردم ایران برای رسیدن به کرامت اعطایی خداوند، دو حماسه بزرگ «انقلاب اسلامی» که اوج آن ۲۲ بهمن ۵۷ بود و «دفاع مقدس» که اوج آن سوم خرداد ۶۱ و «فتح خرمشهر» بود، را خلق کردند. با خاتمه دفاع مقدس ۸ ساله (۳۱ شهریور ۵۹ تا ۲۹ تیر ۶۶) و رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی در ۱۴ خرداد ۶۸، مرحله جدیدی از جمهوری اسلامی شروع شد که با افول معیارهای کرامت، آزادی، انتخاب و مردمی بودن همراه شد و زبان تکلیف، ولایت پذیری، اطاعت مطلق و «شیعه تنوری»، زبان جایگزین گشت.
دولت سازندگی با وجود خدمات شایان ولی با روآوردن به شبه انسداد سیاسی و اجرای سیاست تعدیل اقتصادی، کرامت مردم را خدشهدار کرد و در اواخر آن دولت، مردم احساس کردند حاکمیت در صدد است کرامت، آزادی و اختیارشان را مخدوش کند و فردی را به عنوان «رئیس جمهور» بر آنان تحمیل نماید لذا حماسه سومی را در دوم خرداد ۷۶ خلق کردند و «سید محمد خاتمی»؛ سیدی نجیب از تبار یاران «روح الله» و فرزند «روح الله» را به ریاست جمهوری برگزیدند و با رأی کمنظیر خود، دوباره دلدادگی خود به کرامت، آزادی و انتخاب را فریاد کردند.
سیدمحمد خاتمی هم در دوران ۸ ساله ریاست جمهوری، به جدّ منادی کرامت، آزادی و انتخاب مردم شد و شعارش توسعه سیاسی، بسط آزادی و کرامت بود و آگاهانه از دادن شعار اقتصادی ابا میکرد زیرا بر این باور بود که اگر کرامت انسان در کشور رعایت گردد و به مردم آزادی و انتخاب داده شود، مردم خود، برترینها را برخواهند گزید و کشور را خواهند ساخت و اقتصاد را رونق خواهند بخشید و همین گونه هم شد که در دوران ۸ ساله حکومتش، اقتصاد ایران در شکوفاترین مرحله در ۴۰ سال اخیر بود و مخالف و موافق بر موفقیت دولتش در اداره عالمانه اقتصاد و جراحیهای بزرگی همچون تک نرخی کردن ارز، کم کردن اتکای به نفت، متعادل سازی قیمت سوخت و بنزین و … با کمترین تکانه اجتماعی و فشار بر اقشار مستضعف، اذعان دارند.
گرچه اقتدارگرایان در دوران ۸ ساله ریاست جمهوریاش با به راه انداختن هر ۹ روز یک بحران مانند قتلهای زنجیرهای، حمله به کوی دانشگاه، قتل عام مطبوعات و …، که هر کدام به تنهایی دولتی را به سقوط میکشاند و با «تدارکاتچی» خواستن او و با نوشتن نامههای تهدیدآمیز و تحدیدخواه از جانب سرداران و …؛ در راه موفقیتش سنگها انداختند ولی چون خواهان کرامت، آزادی و اختیار مردم بود و مردم این را از او باور داشتند، در کوران بحرانها توانست درخشانترین عملکرد را از خود به جا گذارد و امروز با گذشت ربع قرن از انتخاب حماسی دوم خرداد و با ممنوع التصویر و ممنوع الحضور بودن او در اجتماعات مردمی و …، هنوز هم در اوج محبوبیت است. امید که در سالگرد «حماسه مردمی دوم خرداد» که مولود «حماسه مردمی سوم خرداد» بود، قدرتمندان در «سیره خاتمی» تأمّل و تدبّر کنند و از او درس «مردمی بودن» بگیرند.
به گزارش کبنا به نقل از انصافنیوز، مهمترین نعمت خداوند به بشر که با افتخار یادآوری شده، نعمت «کرامت» است: «وَلَقَدْ کرَّمْنَا بَنِی آدَمَ» (اسراء/۷۰). مهمترین ظهور کرامت هم عقل، آزادی و اختیار است. گر چه ملائکه مختار و بلند مرتبهاند ولی چون عقل محضاند و گرایش مادی در آنان نیست، جز خوبی را برنمیگزینند و لذا با آن مرتبت متعالی، شایسته مقام «خلافت» نبودند و نیستند و مقام متعالی «خلافت» را فقط انسانی سزاست که از «حمأ مسنون»(حجر/۳۳) [گِل متعفن یعنی پستترین ماده] خلق شده و از روح خدایی (سوره ص/۷۲) در او دمیده گردیده و سالک از «اسفل السافلین»(تین/۵) تا «اعلی علیین» بوده و به مقام «فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر»(قمر/۵۵) میرسد.
کرامتی که خداوند به بشر داد، در «عقل، فهم، آزادی و اختیار» بود لذا خداوند حتی شناخت و عبادت خود را بر او تحمیل نکرد بلکه کریمانه و با محبت و عشق، او را به پیمودن مختارانه راه «محبوبیت» و «معشوق شدن» سوق داد: «قُلْ إِنْ کنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یحْبِبْکمُ اللَّهُ»(آل عمران/۳۱) [(ای پیامبر به مردمان) بگو اگر خدا را دوست دارید، از من پیروی کنید تا «محبوب» خدا شوید] و بارها بر این آزادی و اختیار تأکید کرد.
پیامبر نیز کرامت و آزادی انسان را سرلوحه تعالیم و عمل خود قرار داد و نه با مکلّف کردن، که با عاشق ساختن مردم به ساختن «مدینة النبی» همت کرد و مدینه پیامبر، شهر شور و عشق شد. انقلاب اسلامی در راستای انقلاب پیامبر برای حاکمیت بخشیدن به عشق بین «خدای عاشق و انسان معشوق» شکل گرفت و امام با زبان کرامت و محبت مردم را مخاطب قرار داد و به سوی ساختن مدینه فاضله فراخواند و با اجابت کمنظیر مردم مواجه گشت.
نزدیک به نیم قرن پیش مردم ایران برای رسیدن به کرامت اعطایی خداوند، دو حماسه بزرگ «انقلاب اسلامی» که اوج آن ۲۲ بهمن ۵۷ بود و «دفاع مقدس» که اوج آن سوم خرداد ۶۱ و «فتح خرمشهر» بود، را خلق کردند. با خاتمه دفاع مقدس ۸ ساله (۳۱ شهریور ۵۹ تا ۲۹ تیر ۶۶) و رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی در ۱۴ خرداد ۶۸، مرحله جدیدی از جمهوری اسلامی شروع شد که با افول معیارهای کرامت، آزادی، انتخاب و مردمی بودن همراه شد و زبان تکلیف، ولایت پذیری، اطاعت مطلق و «شیعه تنوری»، زبان جایگزین گشت.
دولت سازندگی با وجود خدمات شایان ولی با روآوردن به شبه انسداد سیاسی و اجرای سیاست تعدیل اقتصادی، کرامت مردم را خدشهدار کرد و در اواخر آن دولت، مردم احساس کردند حاکمیت در صدد است کرامت، آزادی و اختیارشان را مخدوش کند و فردی را به عنوان «رئیس جمهور» بر آنان تحمیل نماید لذا حماسه سومی را در دوم خرداد ۷۶ خلق کردند و «سید محمد خاتمی»؛ سیدی نجیب از تبار یاران «روح الله» و فرزند «روح الله» را به ریاست جمهوری برگزیدند و با رأی کمنظیر خود، دوباره دلدادگی خود به کرامت، آزادی و انتخاب را فریاد کردند.
سیدمحمد خاتمی هم در دوران ۸ ساله ریاست جمهوری، به جدّ منادی کرامت، آزادی و انتخاب مردم شد و شعارش توسعه سیاسی، بسط آزادی و کرامت بود و آگاهانه از دادن شعار اقتصادی ابا میکرد زیرا بر این باور بود که اگر کرامت انسان در کشور رعایت گردد و به مردم آزادی و انتخاب داده شود، مردم خود، برترینها را برخواهند گزید و کشور را خواهند ساخت و اقتصاد را رونق خواهند بخشید و همین گونه هم شد که در دوران ۸ ساله حکومتش، اقتصاد ایران در شکوفاترین مرحله در ۴۰ سال اخیر بود و مخالف و موافق بر موفقیت دولتش در اداره عالمانه اقتصاد و جراحیهای بزرگی همچون تک نرخی کردن ارز، کم کردن اتکای به نفت، متعادل سازی قیمت سوخت و بنزین و … با کمترین تکانه اجتماعی و فشار بر اقشار مستضعف، اذعان دارند.
گرچه اقتدارگرایان در دوران ۸ ساله ریاست جمهوریاش با به راه انداختن هر ۹ روز یک بحران مانند قتلهای زنجیرهای، حمله به کوی دانشگاه، قتل عام مطبوعات و …، که هر کدام به تنهایی دولتی را به سقوط میکشاند و با «تدارکاتچی» خواستن او و با نوشتن نامههای تهدیدآمیز و تحدیدخواه از جانب سرداران و …؛ در راه موفقیتش سنگها انداختند ولی چون خواهان کرامت، آزادی و اختیار مردم بود و مردم این را از او باور داشتند، در کوران بحرانها توانست درخشانترین عملکرد را از خود به جا گذارد و امروز با گذشت ربع قرن از انتخاب حماسی دوم خرداد و با ممنوع التصویر و ممنوع الحضور بودن او در اجتماعات مردمی و …، هنوز هم در اوج محبوبیت است. امید که در سالگرد «حماسه مردمی دوم خرداد» که مولود «حماسه مردمی سوم خرداد» بود، قدرتمندان در «سیره خاتمی» تأمّل و تدبّر کنند و از او درس «مردمی بودن» بگیرند.