تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۹
کد مطلب : ۴۵۴۰۹۲
با ارسال یادداشتی مطرح شد؛

دیهیم؛ فرمانداری در قد و قواره دولت مردمی

۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
دیهیم؛ فرمانداری در قد و قواره دولت مردمی
کبنا ؛
یادداشت ارسالی؛ فرمانداری دیهیم تفاوتی اساسی با سایر فرمانداران گچساران دارد. اگر چه در گذشته، در سایه وجود یک نماینده قدرتمند، فرماندار می‌توانست عملکرد بسیار چشمگیری داشته باشد، اما در دوره نماینده کنونی گچساران و باشت، فرماندار گچساران تنها به نظر می‌رسد. نماینده گذشته با رایزنی‌هایی که در جذب اعتبار برای این شهرستان داشت، فضا برای کار فرماندار فراهم بود. اما اکنون بستر مناسبی برای مانور دادن دیهیم فراهم نیست. ولی با این وجود روانبخش دیهیم اقدامات قابل توجهی داشته است.
دوره‌ای تبعیض‌های گسترده داد مردم گچساران را درآورده بود؛ گویی تنها نورچشمی‌ها و آنهایی که به منابع قدرت و ثروت وصل بودند، از فرصت استخدام و برخورداری از منابع عمومی برخوردار بودند. اما با ورود دیهیم به فرمانداری گچساران این اقدامات کاهش پیدا کرد. کافی است یک نظرسنجی عمومی در این شهرستان برگزار شود تا متوجه رضایت نسبی مردم در مورد شیوه استخدام و به‌کارگیری‌ها شد. عملکرد دیهیم که مبتنی بر قانون است، اگر ادامه پیدا کند، موجب نهادینه شدن قانون در این شهرستان خواهد شد.
ارتباط با مردم و مردم‌داری یکی از ویژگی‌های قابل توجه دیهیم است؛ فرماندار گچساران در این مدت نشان داده است که یکی از برنامه‌های اصلی او سرکشی به مناطق دورافتاده شهرستان است.
در حالی که برخی از مدیران، پشت میز نشینی را به کارهای میدانی ترجیح می‌دهند، دیهیم نشان داده است که مرد میدان است و در مواقع بحران همچون یک سرباز جهادی عمل می‌کند.
از سوی دیگر، در حالی که در برخی از شهرستان‌های کشور، شاهد برخی ناآرامی‌ها و اغتشاشات بوده‌ایم، با عملکردی که دیهیم داشته است، آرامش در گچساران در تمام این مدت برقرار بوده و شاید بتوان گفت یکی از مهمترین ویژگی‌های یک فرماندار خوب و حکمرانی مطلوب، تأمین امنیت است.
شنیده‌ها حاکی از آن هستند که برخی از فرمانداران ادوار گذشته بعضاً با دخالت در واگذاری پیمان‌ها و پروژه‌ها به دنبال منافع شخصی بودند. استفاده شخصی از منافع عمومی نیز مصداق و البته تعریف فساد است. اما یک ویژگی اصلی دیهیم که تقریباً همگی به آن اذعان دارند همین پاکدستی و عدم چشم دوختن به منابع عمومی برای استفاده شخصی است.
یکی دیگر از خصایص مدیریتی که می‌توان در دیهیم دید، ارتباط و تعامل مناسبی است که او با رؤسا و مدیران شهرستانی دارد. البته شنیده شده است که برخی از مدیران شهرستانی در پی تعامل نیستند. گفته می‌شود مدیرعامل شرکت نفت آنچنان در جلسات حاضر نمی‌شود. اما به طور کلی ارتباط مناسبی بین فرماندار گچساران و مدیران و رؤسای ادارات شهرستان وجود دارد. همین موضوع باعث شده است که مردم طعم شیرین امنیت را بچشند. در واقع، مقایسه عملکرد فرمانداران کنونی استان در شاخص امنیت را اگر بررسی کنیم شاهد آن هستیم با وجود آنکه گچساران از بافتی متکثر و خرده فرهنگ های مختلفی نسبت به دیگر شهرهای استان برخودار هست اما بویژه در اغتشاشات اخیر بر خلاف سایر شهرستان های پرجمعیت استان از کمترین تنش و بالاترین ضریب پایداری و آرامش در کشور برخودار بود که این خود نقطه ای درخشان در کارنامه دیهیم بشمار می‌رود.
اما با این حال کم‌شانسی دیهیم بیش از همه در این بوده است که در کنار یک نماینده قدرتمند قرار ندارد. در صورتی که نماینده شهرستان در مجلس، از قدرت رایزنی بالا برای جذب اعتبارات برخوردار باشد، فرماندار نیز می‌تواند به قدرت بیشتری دست به اقدامات بزرگ در راستای توسعه شهرستان بزند. اما خلأ چنین نماینده‌ای باعث شده است که دیهیم به اندازه فرمانداران قبلی نتواند اقدامات اثرگذار را با راحتی بیشتری انجام دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
روزنه‌های احیای برجام

روزنه‌های احیای برجام

دلايل متعددي وجود دارند که نشان مي‌دهند بهتر است امريکا به دنبال احياي برجام باشد و به ...
1