تاریخ انتشار
جمعه ۱۶ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۰
کد مطلب : ۴۵۶۶۶۴
یادداشت

جامعه تحول خواه ایران از نگاه شهروند

۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
جامعه تحول خواه ایران از نگاه شهروند
کبنا ؛« تحول­‌خواهی» مهم­ترین خصوصیت تغییرات است.جامعه ایران امروزه بیش از پیش تحول­‌خواه شده است و این ظرفیت مهمی برای انجام برنامه‌­های توسعه‌­ای در کشور است. اما در کنار این شجاعت اجتماعی و مطالبه­‌گری نوعی ترس از توسعه و تغییر نیز مشاهده می‌­شود.
در جوامع توسعه‌­یافته اصل بر تغییر و توسعه است ولی در جامعه ایران تغییر تنها در شرایط خاص وقتی فشار اجتماعی زیاد می­‌شود به ضرورت و یا به عنوان تاکتیک رخ می‌­دهد.
نهادینه نشدن تغییرات مثبت در جامعه ایران حداقل بر مبنای قانون اساسی کشور و حتی گاه حرکت در مسیری متفاوت با آن، باعث شده است جامعه آنها را گذرا و موقتی ببیندپویایی و تلاش خستگی‌­ناپذیر جامعه ایرانی برای دستیابی به گم شده خود، یعنی امنیت، آزادی، پیشرفت و معنویت از امیدهای من است. این تلاش‌­ها همراه با شجاعت و ترس است. ترس یک واکنش است ولی شجاعت یک انتخاب است.
تغییر، شجاعت لازم دارد سیاست­گذاران سیاسی و اجتماعی باید به این، به عنوان یک ظرفیت نگاه کنند و زمینه‌­های مشارکت آنها را فراهم کنند.
فقر گسترده که منجر به محرومیت از امکانات اولیه رفاه و سلامت می­‌شود و فساد اداری و مالی که نه تنها ضد عدالت  و جامعه ایرانی است، بلکه منجر به کنار زدن شایستگان و معامله پست‌ها در ازای توصیه­‌ها و سفارش‌ها و در نتیجه گسترش یاس و ناامیدی اجتماعی می‌­شود و جابه‌جایی شایستگان (متخصصان متعهد مسئولیت­‌پذیر) را با مشکل مواجه می­‌سازد.
نام شما

آدرس ايميل شما

سفره خانوارها کجا رفت؟

سفره خانوارها کجا رفت؟

نتایج «پایش فقر در سال۱۴۰۰» که دو روز پیش منتشر شد، حاوی دست‌کم دو هشدار اقتصادی به سیاستگذار ...
«تذکر درمانی» نمایندگان چه دردی از مردم دوا می کند؟/ حتما باید کارد به استخوان مردم برسد تا کابینه ترمیم شود؟

«تذکر درمانی» نمایندگان چه دردی از مردم دوا می کند؟/ حتما باید کارد به استخوان مردم برسد تا کابینه ترمیم شود؟

با گذشت یکسال و نیم از آغاز دولت سیزدهم، علیرغم سوء مدیریت در تصمیمات اقتصادی و سیاست ...
7 برنامه بی‌سرانجام

7 برنامه بی‌سرانجام

بیش از هفت دهه تجربه برنامه‌ریزی ایران به توسعه کشور منجر نشده است. آن هم با وجود برخورداری ...
1