کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت مخاطبان؛

آقای شهامت چه بر سر درمان آمده است؟

13 شهريور 1402 ساعت 21:54

یکی از مخاطبان این پایگاه خبری با ارسال یادداشتی به نقد شیوه مدیریت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.


یکی از مخاطبان این پایگاه خبری با ارسال یادداشتی به نقد شیوه مدیریت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.
به گزارش کبنا در این یادداشت آمده است: معاونت محترم درمان دانشگاه علوم پزشکی در تاریخ 18/5/1402 در جمع اصحاب رسانه فرمودند بشکند قلمی که ننویسد چه بر سر درمان آمده. اما باید خطاب به او گفت: آیا نباید گفت بشکند قلمی که ننویسد چه بر سر درمان آوردید؟
روشن نیست برخی از مدیران بزرگترین بیمارستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، بیمارستان امام سجاد (ع)، بیمارستان اعصاب و روان استان، و برخی از مدیران دانشگاه با کدام سابقه اجرایی و کاری در این مسندها هستند. گویا هم‌طایفه‌ای و نزدیکی کفایت می‌کند برخی افراد پست بگیرند.
آقای شهامت شما در نصب این افراد بر اساس کدام اصول عمل کرده‌اید؟ آیا برای عزل نیروهای شایسته و جهادی معیار قابل قبولی در دست داشته‌اید؟ آیا به کما رفتن بیمار عمل جراحی تیروئید در ریکاوری اتاق عمل بیمارستان که در حال حاضر بدحال در آی سی یو است، نتیجه این اقدامات عجولانه نیست؟
آقای شهامت، در بیمارستان شهید جلیل از زمان حضور شما تا کنون چهار رییس، دو مدیر و سه مترون، در بیمارستان امام سجاد هم دو رئیس و دو مدیر و دو مترون و در بیمارستان شهید بهشتی دو رئیس و دو مدیر جابه‌جا شده‌اند. بی‌ثباتی و تغییر پیاپی مدیران نتیجه‌ای جز عملکرد نامطلوب نظام درمان در پی ندارد. لازم است که با ساختار، سازماندهی و تشکیلات  بیمارستان حداقل آشنایی را داشته باشد، اما باید پرسید در انتخاب این مدیران چه پروسه‌ای طی شده؟ آیا سوابق مدیریتی، کارنامه مدیریتی و مدرک تحصیلی منطبق آنها لحاظ شده است؟ آیا بی‌نظمی در بیمارستان و عدم رضایت‌مندی بیمار نتیجه این شکل از بی‌ثباتی نیست؟ آمارها که مشخص است و می‌توان در همین مدت کوتاه بررسی کرد چه تغییری در میزان مرگ و میر، کما و مشکلات مادران باردار رخ داده است.
معاونت محترم درمان، با وجود ارتقاء درجه ارزشیابی بیمارستان‌ها، اما خدمات ارائه شده، بسیاری از شاخص‌ها افت داشته‌اند؛ نظافت بخش‌ها، عدم وجود تجهیزات کافی جهت اعمال جراحی، سر در گم بودن همراه بیماران جهت تهیه دارو و دیگر ملزومات اولیه، نامطلوب بودن آزمایشگاه و بی‌نظمی در نوبت‌دهی ام ار ای. نمونه بارز فوت زنان باردار تنها بخشی از افت کیفیتی است که در بالا به آن اشاره شد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد در بعضی از بیمارستان‌ها که دیگر نمی‌توان از حربه مدیریت طایفه‌ای استفاده کرد، چنددستگی در بین مدیران آن مراکز ایجاد شده است که دود این عدم هماهنگی با ارائه خدمات نامطلوب به چشم مردم می‌رود.
بررسی‌ها نشان می‌دهد در بعضی از بیمارستان‌ها درصد اشغال تخت بالا است و در بعضی دیگر خیلی پایین. شما با این بی‌توازنی چه اقدامی انجام دادید که مردم برای خالی شدن تخت بیمارستان در انتظار نباشند و حتی بیماران خاص هفته‌ها در انتظار باشند و آن‌هایی که توان مالی دارند به سایر استان‌ها مراجعه کنند؟ روشن است که بیمارستان‌ها شاخص‌هایی دارند؛ در دوره مدیریت شما در کدام شاخص ارتقا پیدا کردند؟ شاخص اعزام؟ رضایت شخصی؟ کنسلی اعمـال جراحی؟ درآمد؟ مرگ و میر؟ دقیقاً مشخص کنید در کدام‌یک ارتقا یافته‌اند.
قانون وزارت بهداشت که پزشکان هئیت علمی و ضریب k موظف به ارایه خدمات در مراکز دولتی هستند، با اینکه  شما در درمانگاه شهید مفتح مطب دارید خدمات ارایه شده آن درمانگاه در شان مردم است؟ آیا درمانگاه شهید مفتح پزشک سونوگرافی، جراح مغز و اعصاب، گوش و حلق بینی، چشم، پوست و ارتوپد در همه روزها دارد؟ یا به اندازه کافی پزشک دارد؟
گاهی اوقات دیده شده پزشکان خصوصاً زنان و قلب، سونوگرافی و  مغز و اعصاب به بهانه آموزشی بودن، بر بالین بیماران حضور ندارند. گاهی هم پزشکان دیگر بیماران را از طریق فضای مجازی با ارسال عکس و آزمایشات بیماران ویزیت می‌کنند و حتی آن‌ها را به مراکز خصوصی ارجاع می‌دهند.
آقای شهامت مگر معاونت درمان قسمت یا واحد جدیدی نسبت به قبل در چارت سازمانی به آن اضافه شده که نیروی پرستاری و درمانی در آن‌جا دپو شده، اتاق‌ها فضایی جهت ارباب رجوع ندارد و همه آن‌ها به اسم کارشناس مسول حضور دارند؟ شاید واحد جدیدی به‌نام دفتر مترون‌ها ایجاد شده باشد. این در حالی است که بیمارستان‌ها از کمبود پرستار در مضیقه هستند.
آقای شهامت شما می‌دانید فرار مغزها ناشی از ضعف مدیریتی است؟ می‌دانید همین ضعف مدیریتی چگونه مانع فراهم کردن زیرساخت‌ها می‌شود؟ آیا می‌دانید میزان مرگ و میر زنان باردار باید صفر باشد؟ آیا می‌دانید در صورتی که بساط سیاسی‌بازی و طایفه‌گرایی برچیده شود، بسیاری از مشکلات بهداشت و درمان نیز به راحتی حل می‌شوند؟
ما همگی قدردان زحمات کادر درمان استان هستیم. اما آیا می‌دانید این شیوه مدیریتی ممکن است در آینده چه بلاهایی بر سر بهداشت و درمان استان کهگیلویه و بویراحمد بیاورد؟


کد مطلب: 466620

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/466620/آقای-شهامت-سر-درمان-آمده

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1