کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد

بی‌سر و سامانی در اداره‌کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد / بلاتکلیفی و عدم ابلاغ برای معلمان بعد از دو هفته از آغاز سال تحصیلی / آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد را از این وضعیت نجات دهید

9 مهر 1402 ساعت 20:54

وزارت آموزش و پرورش پهن پیکرترین وزارت دولت از حیث ساختار اداری و تأثیر گذارترین از جهت توسعه و سلامت جامعه است. به همین روی در ادبیات توسعه، مهم‌ترین نهاد توسعه آموزش و پرورش و مهم‌ترین سازمان توسعه مدرسه و مهم‌ترین واحد توسعه کلاس درس و مهم‌ترین کارگزار توسعه را معلمان قلمداد می‌نمایند. بر این اساس حد توسعه و پیشرفت هر جامعه‌ای را حد آموزش و پرورش، مدارس و معلمان آن معین می‌سازند. تاریخ توسعه جوامع نشان می‌دهد حد و قد توسعه هیچ جامعه‌ای از حد و قد معلمان آن افزون‌تر نخواهد شد. لذا استفاده از مدیران و معاونین لایق و آگاه به مسائل تعلیم وتربیت و آشنا با رویکرد‌ها و اسناد بالادستی آموزش و پرورش ضرورتی دو چندان می‌باشد.


وزارت آموزش و پرورش پهن پیکرترین وزارت دولت از حیث ساختار اداری و تأثیر گذارترین از جهت توسعه و سلامت جامعه است. به همین روی در ادبیات توسعه، مهم‌ترین نهاد توسعه آموزش و پرورش و مهم‌ترین سازمان توسعه مدرسه و مهم‌ترین واحد توسعه کلاس درس و مهم‌ترین کارگزار توسعه را معلمان قلمداد می‌نمایند. بر این اساس حد توسعه و پیشرفت هر جامعه‌ای را حد آموزش و پرورش، مدارس و معلمان آن معین می‌سازند. تاریخ توسعه جوامع نشان می‌دهد حد و قد توسعه هیچ جامعه‌ای از حد و قد معلمان آن افزون‌تر نخواهد شد. لذا استفاده از مدیران و معاونین لایق و آگاه به مسائل تعلیم وتربیت و آشنا با رویکرد‌ها و اسناد بالادستی آموزش و پرورش ضرورتی دو چندان می‌باشد.
از آغاز به کار دولت فعلی با هدف انقلابی‌سازی، تغییرات گسترده‌ای در بدنه مدیریتی کلید خورد که دریک ارزیابی فنی و مدیریتی، فارغ از نگاه سیاسی، اغلب مدیران تازه منصوب شده فاقد تجربه و آگاهی لازم وضروری در همان حوزه‌ای بودند که قبول مسئولیت کردند. و این رویه در وزارت پهن پیکر آموزش و پرورش محسوس‌تر بود. رفتار‌های مدیریتی نادرست و غیر کارشناسی و تصمیمات نادرست در دوسال اخیر، دو ضایعه بر جای گذاشت: ۱-سکوت سازمانی کارشناسان خبره و ۲- کاهش مقبولیت نهاد مدرسه در نگاه خانواد ه‌ها که دود عملکرد‌های ضعیف در آموزش و پرورش دیر یا زود به چشم همه جامعه خواهد رفت و لطمه به اعتبار مدرسه و نهاد آموزش و پرورش و در نتیجه لطمه به آینده توسعه یافتگی خواهد زد.
متأسفانه با تحلیل عملکرد آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد طی دوسال اخیر روز به روز روند نارضایتی معلمان، این قشر فرهیخته و پرتلاش، دانش‌آموزان و اولیاء از عملکرد مسئولین این نهاد فرهنگی محسوس‌تر می‌شود. ضعف شدید در سیاست‌گذاری و اجرای وظایف درسال گذشته، منجر به پایین آمدن میانگین نمرات امتحانات نهایی به عنوان مهم‌ترین شاخص خروجی‌های سیستم آموزش و پرورش گردید. که رتبه آخر استان کهگیلویه و بویراحمد در کشور (به روایت‌ رسانه‌ها) در دو رشته مهم شاخه نظری ماحصل این کاهش میانگین و به تبع آن کاهش آمار دانش‌آموزان دارای رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ در کنکور سراسری نسبت به سال‌های گذشته گردید، که در نوع خود می‌توان گفت بی‌سابقه‌ترین عملکرد در تاریخ آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد بود. هر چند با تحلیل عملکرد واستفاده از نظرات صاحب‌نظران و کارشناسان می‌توان نقاط ضعف سیستم را با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری به موقع و کارشناسی شده بهبود بخشید. ولی با رصد فعالیت‌های مسئولین این نهاد فرهنگی دست‌یابی به این مهم را می‌توان به نوعی غیرممکن تصور کرد. مصداق این جمله بازگشایی نه چندان مطلوب مدارس در آغاز سال تحصیلی در استان کهگیلویه و بویراحمد بود. با شروع سال تحصیلی علی رغم تبلیغات گسترده در زمینه پروژه مهر و بازگشایی مدارس از ماه‌ها قبل و از طریق رسانه‌های استانی مبنی بر آمادگی کامل جهت بازگشایی مدارس، متأسفانه شاهد ضعف، بی‌برنامه‌گی در پروژه مهر و بازگشایی نامطلوب مدارس بویژه در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد هستیم. که برخی از مصادیق آن را در ادامه به آن می‌پردازیم.
۱-انتخاب و انتصاب مدیران و معاونین مدارس بدون توجه به دستورالعمل انتخاب و انتصاب مدیران، و انتصاب افراد وابسته به نماینده‌گان حتی در روستا‌های اطراف بویژه در مرکز استان و استفاده از افراد دارای سابقه خدمتی و تجربه پایین موجب یاس و ناامیدی در بهبود شرایط موجود از سوی جامعه بزرگ فرهنگیان استان کهگیلویه و بویراحمد و همچنین اولیاء و دانش‌آموزان گردیده است. در شرایط کنونی باید اولویت اول آموزش و پرورش داشتن مدیران توانمند، مستعد و با تجربه جهت اداره اثربخش مدارس باشد، تا با روحیه خلاقانه و دانش مدیریتی بتوانند روحیه‌امید و نشاط را در میان معلمان و دانش‌آموزان تقویت نمایند. در صورتیکه انتخاب مدیران و معاونین مدارس بیشتر تحت عوامل غیرتخصصی اعم از مسائل سیاسی، روابط شخصی و خویشاوندی صورت گرفته و در اغلب مدارس مدیران با معیار‌های غیر اصولی بر صندلی مدیریت تکیه زده‌اند.
۲-از جمله موارد دیگر می‌توان به بلاتکلیف بودن بسیاری از معلمان در صدور ابلاغ بعد از گذشت چند روز از سال تحصیلی و نداشتن معلم در برخی از مدارس اشاره کرد در صورتیکه در ادارات آموزش و پرورش سایر استان‌های کشور سازماندهی و ساماندهی نیروی انسانی ماه‌ها قبل از بازگشایی مدارس صورت می‌گیرد. از این‌رو پیش‌بینی می‌شود با وضعیت کنونی و ازدحام معلمین عزیز در اداره آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد و اداره کل تا ماه‌های آینده سازماندهی معلمین ادامه داشته باشد.
۳-توزیع کتب درسی از دیگر موارد مهمی است که می‌بایست قبل از شروع سال تحصیلی توزیع و دانش‌آموزانی که هنوز کتب دریافت نکرده‌اند شناسایی و پس از مشخص نمودن علت آن چاره‌ای اساسی‌ اندیشید ولی با رصد مدارس مشخص گردیده که بسیاری از دانش‌آموزان که حتی در سامانه توزیع کتب ثبت نام نموده بودند هنوز کتب درسی‌شان را دریافت ننموده‌اند. و برخی از دانش‌آموزان هم بعلت مشکلات مالی هنوز در سامانه
مذکور ثبت نام ننموده‌اند.
۴-هدایت تحصیلی اجباری از سوی متولیان امر باعث سردرگمی بسیاری از دانش‌آموزان و اولیاء‌ایشان شده است. با توجه به مصوبه جلسه۹۲۷ شورای عالی آموزش و پرورش (آیین‌نامه هدایت تحصیلی) هدایت تحصیلی دانش‌آموزان می‌بایست آگاهانه و آزادانه باشد در صورتیکه فقط بخاطر بالا بردن شاخص‌های کمی ثبت نام در برخی شاخه‌ها و رشته‌ها موجب نادیده گرفته شدن اصل هدایت تحصیلی مبنی بر آزادانه و آگاهانه بودن این فرایند شده‌اند. بطوریکه امسال قریب به ۶۰۰ نفر از دانش‌آموزان متقاضی تغییر رشته و شاخه تحصیلی خود بودند.
۵-تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس درس، تدریس غیر مرتبط با رشته تحصیلی بعضی از معلمین در مدارس، امتناع از ثبت نام دانش‌آموزان در مدارس دولتی حتی در روستا‌های اطراف بعلت کمبود فضا، نداشتن‌ ایده و خلاقیت در مسئولین اداره کل آموزش و پرورش استان و تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های اشتباه و تأکید بر اجرای آن‌ها و ده‌ها عوامل دیگر نشان می‌دهد که در سال تحصیلی جاری برنامه‌ای مدون برای کاهش ضعف‌ها سال گذشته و ارتقاء کمی و کیفی فعالیت‌های آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان وجود ندارد. و کماکان مطابق روند سال گذشته باید شاهد افت تحصیلی دانش‌آموزان در زمینه‌های مختلف باشیم. در پایان لازم به ذکر است که آموزش و پرورش امروز نیازمند مدیرانی پویا، خلاق و مبتکر است تا این سرمایه انسانی بتواند با استفاده از ظرفیت‌های موجود حداکثر بهره وری و اثر بخشی را داشته باشد و با احساس مسئولیت سبب موفقیت و ارتقاء کیفیت آموزشی شود. به‌امید روزی که استاندار و مجمع نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد آموزش و پرورش استان را از وضعیت کنونی نجات دهند چرا که تربیت صحیح نسل آینده ما می‌بایست اولویت این عزیزان باشد.
وسلام


کد مطلب: 467623

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/467623/بی-سر-سامانی-اداره-کل-آموزش-پرورش-کهگیلویه-بویراحمد-بلاتکلیفی-عدم-ابلاغ-معلمان-بعد-دو-هفته-آغاز-سال-تحصیلی-این-وضعیت-نجات-دهید

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1