تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۵۴
کد مطلب : ۴۶۷۶۲۳
کبنا بررسی کرد

بی‌سر و سامانی در اداره‌کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد / بلاتکلیفی و عدم ابلاغ برای معلمان بعد از دو هفته از آغاز سال تحصیلی / آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد را از این وضعیت نجات دهید

۳۴
۷
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
بی‌سر و سامانی در اداره‌کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد / بلاتکلیفی و عدم ابلاغ برای معلمان بعد از دو هفته از آغاز سال تحصیلی / آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد را از این وضعیت نجات دهید
کبنا ؛وزارت آموزش و پرورش پهن پیکرترین وزارت دولت از حیث ساختار اداری و تأثیر گذارترین از جهت توسعه و سلامت جامعه است. به همین روی در ادبیات توسعه، مهم‌ترین نهاد توسعه آموزش و پرورش و مهم‌ترین سازمان توسعه مدرسه و مهم‌ترین واحد توسعه کلاس درس و مهم‌ترین کارگزار توسعه را معلمان قلمداد می‌نمایند. بر این اساس حد توسعه و پیشرفت هر جامعه‌ای را حد آموزش و پرورش، مدارس و معلمان آن معین می‌سازند. تاریخ توسعه جوامع نشان می‌دهد حد و قد توسعه هیچ جامعه‌ای از حد و قد معلمان آن افزون‌تر نخواهد شد. لذا استفاده از مدیران و معاونین لایق و آگاه به مسائل تعلیم وتربیت و آشنا با رویکرد‌ها و اسناد بالادستی آموزش و پرورش ضرورتی دو چندان می‌باشد.
از آغاز به کار دولت فعلی با هدف انقلابی‌سازی، تغییرات گسترده‌ای در بدنه مدیریتی کلید خورد که دریک ارزیابی فنی و مدیریتی، فارغ از نگاه سیاسی، اغلب مدیران تازه منصوب شده فاقد تجربه و آگاهی لازم وضروری در همان حوزه‌ای بودند که قبول مسئولیت کردند. و این رویه در وزارت پهن پیکر آموزش و پرورش محسوس‌تر بود. رفتار‌های مدیریتی نادرست و غیر کارشناسی و تصمیمات نادرست در دوسال اخیر، دو ضایعه بر جای گذاشت: ۱-سکوت سازمانی کارشناسان خبره و ۲- کاهش مقبولیت نهاد مدرسه در نگاه خانواد ه‌ها که دود عملکرد‌های ضعیف در آموزش و پرورش دیر یا زود به چشم همه جامعه خواهد رفت و لطمه به اعتبار مدرسه و نهاد آموزش و پرورش و در نتیجه لطمه به آینده توسعه یافتگی خواهد زد.
متأسفانه با تحلیل عملکرد آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد طی دوسال اخیر روز به روز روند نارضایتی معلمان، این قشر فرهیخته و پرتلاش، دانش‌آموزان و اولیاء از عملکرد مسئولین این نهاد فرهنگی محسوس‌تر می‌شود. ضعف شدید در سیاست‌گذاری و اجرای وظایف درسال گذشته، منجر به پایین آمدن میانگین نمرات امتحانات نهایی به عنوان مهم‌ترین شاخص خروجی‌های سیستم آموزش و پرورش گردید. که رتبه آخر استان کهگیلویه و بویراحمد در کشور (به روایت‌ رسانه‌ها) در دو رشته مهم شاخه نظری ماحصل این کاهش میانگین و به تبع آن کاهش آمار دانش‌آموزان دارای رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ در کنکور سراسری نسبت به سال‌های گذشته گردید، که در نوع خود می‌توان گفت بی‌سابقه‌ترین عملکرد در تاریخ آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد بود. هر چند با تحلیل عملکرد واستفاده از نظرات صاحب‌نظران و کارشناسان می‌توان نقاط ضعف سیستم را با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری به موقع و کارشناسی شده بهبود بخشید. ولی با رصد فعالیت‌های مسئولین این نهاد فرهنگی دست‌یابی به این مهم را می‌توان به نوعی غیرممکن تصور کرد. مصداق این جمله بازگشایی نه چندان مطلوب مدارس در آغاز سال تحصیلی در استان کهگیلویه و بویراحمد بود. با شروع سال تحصیلی علی رغم تبلیغات گسترده در زمینه پروژه مهر و بازگشایی مدارس از ماه‌ها قبل و از طریق رسانه‌های استانی مبنی بر آمادگی کامل جهت بازگشایی مدارس، متأسفانه شاهد ضعف، بی‌برنامه‌گی در پروژه مهر و بازگشایی نامطلوب مدارس بویژه در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد هستیم. که برخی از مصادیق آن را در ادامه به آن می‌پردازیم.
۱-انتخاب و انتصاب مدیران و معاونین مدارس بدون توجه به دستورالعمل انتخاب و انتصاب مدیران، و انتصاب افراد وابسته به نماینده‌گان حتی در روستا‌های اطراف بویژه در مرکز استان و استفاده از افراد دارای سابقه خدمتی و تجربه پایین موجب یاس و ناامیدی در بهبود شرایط موجود از سوی جامعه بزرگ فرهنگیان استان کهگیلویه و بویراحمد و همچنین اولیاء و دانش‌آموزان گردیده است. در شرایط کنونی باید اولویت اول آموزش و پرورش داشتن مدیران توانمند، مستعد و با تجربه جهت اداره اثربخش مدارس باشد، تا با روحیه خلاقانه و دانش مدیریتی بتوانند روحیه‌امید و نشاط را در میان معلمان و دانش‌آموزان تقویت نمایند. در صورتیکه انتخاب مدیران و معاونین مدارس بیشتر تحت عوامل غیرتخصصی اعم از مسائل سیاسی، روابط شخصی و خویشاوندی صورت گرفته و در اغلب مدارس مدیران با معیار‌های غیر اصولی بر صندلی مدیریت تکیه زده‌اند.
۲-از جمله موارد دیگر می‌توان به بلاتکلیف بودن بسیاری از معلمان در صدور ابلاغ بعد از گذشت چند روز از سال تحصیلی و نداشتن معلم در برخی از مدارس اشاره کرد در صورتیکه در ادارات آموزش و پرورش سایر استان‌های کشور سازماندهی و ساماندهی نیروی انسانی ماه‌ها قبل از بازگشایی مدارس صورت می‌گیرد. از این‌رو پیش‌بینی می‌شود با وضعیت کنونی و ازدحام معلمین عزیز در اداره آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد و اداره کل تا ماه‌های آینده سازماندهی معلمین ادامه داشته باشد.
۳-توزیع کتب درسی از دیگر موارد مهمی است که می‌بایست قبل از شروع سال تحصیلی توزیع و دانش‌آموزانی که هنوز کتب دریافت نکرده‌اند شناسایی و پس از مشخص نمودن علت آن چاره‌ای اساسی‌ اندیشید ولی با رصد مدارس مشخص گردیده که بسیاری از دانش‌آموزان که حتی در سامانه توزیع کتب ثبت نام نموده بودند هنوز کتب درسی‌شان را دریافت ننموده‌اند. و برخی از دانش‌آموزان هم بعلت مشکلات مالی هنوز در سامانه
مذکور ثبت نام ننموده‌اند.
۴-هدایت تحصیلی اجباری از سوی متولیان امر باعث سردرگمی بسیاری از دانش‌آموزان و اولیاء‌ایشان شده است. با توجه به مصوبه جلسه۹۲۷ شورای عالی آموزش و پرورش (آیین‌نامه هدایت تحصیلی) هدایت تحصیلی دانش‌آموزان می‌بایست آگاهانه و آزادانه باشد در صورتیکه فقط بخاطر بالا بردن شاخص‌های کمی ثبت نام در برخی شاخه‌ها و رشته‌ها موجب نادیده گرفته شدن اصل هدایت تحصیلی مبنی بر آزادانه و آگاهانه بودن این فرایند شده‌اند. بطوریکه امسال قریب به ۶۰۰ نفر از دانش‌آموزان متقاضی تغییر رشته و شاخه تحصیلی خود بودند.
۵-تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس درس، تدریس غیر مرتبط با رشته تحصیلی بعضی از معلمین در مدارس، امتناع از ثبت نام دانش‌آموزان در مدارس دولتی حتی در روستا‌های اطراف بعلت کمبود فضا، نداشتن‌ ایده و خلاقیت در مسئولین اداره کل آموزش و پرورش استان و تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های اشتباه و تأکید بر اجرای آن‌ها و ده‌ها عوامل دیگر نشان می‌دهد که در سال تحصیلی جاری برنامه‌ای مدون برای کاهش ضعف‌ها سال گذشته و ارتقاء کمی و کیفی فعالیت‌های آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان وجود ندارد. و کماکان مطابق روند سال گذشته باید شاهد افت تحصیلی دانش‌آموزان در زمینه‌های مختلف باشیم. در پایان لازم به ذکر است که آموزش و پرورش امروز نیازمند مدیرانی پویا، خلاق و مبتکر است تا این سرمایه انسانی بتواند با استفاده از ظرفیت‌های موجود حداکثر بهره وری و اثر بخشی را داشته باشد و با احساس مسئولیت سبب موفقیت و ارتقاء کیفیت آموزشی شود. به‌امید روزی که استاندار و مجمع نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد آموزش و پرورش استان را از وضعیت کنونی نجات دهند چرا که تربیت صحیح نسل آینده ما می‌بایست اولویت این عزیزان باشد.
وسلام
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
مدیران اصلاح طلب دولت قبل مردم را به دولت و نظام مقدس بد بین میکنند استاندار وقتی می بینه و کاری نمیکنه تا ابد منفور خواهد ماند
ستار
Germany
به نظرم. مقصر ما هستیم که مدیر کل هست وبرنامه نداره و در موارد ناتوانه
دنا
Iran, Islamic Republic of
چوب حراج نماینده قبیله گرا به تار و پود این شهرستانها !!
کجای این ادارات و سازمانها بدتر از آموزش و پرورش نیست ؟؟!!
به والاهه ، هرجا بری ، عین خونه شخصی قبیله این نماینده شده ، عین داستان راز بقا ، افراد غیر قبیله خودشونو به کنج انزوا رانداند و خودشون برای تصاحب جایگاها به جان هم افتاده اند!!
بیچاره مردم ! بیچاره بیمار ! بیچاره دانش اموز ! بیچاره دانشجو !
بیچاره کارگر ! بیچاره کارمند ! بیجاره کشاورز ، کاسب ، بازاری !!
بیچاره همه ، بیچاره همه !!!
بلوط
Iran, Islamic Republic of
عزا عزاست امروز / روز عزاست امروز
بیچاره مردم ما / قربانی قبیله گراست امروز !!
Iran, Islamic Republic of
موحد پیر وخسته و سی ناصر همیشه در خواب پس اموزش و پرورش احتیاج به نواوری و خلاقیت دارد.
شلالدون
Iran, Islamic Republic of
هشت سال اصلاح طلبان هر کاری خواستند کردند.الانم قال و قیلشان بلند است.
چرام
Iran, Islamic Republic of
وضعیت چرام از همه جا بی ریخت تر است . تخلفات بیداد میکند .
فقط کبنای محترم لطف کنید بازرسی اداره استانداری را ورود دهید و سرزده به ادارات بفرستید تا واقعا برملا شود تخلفات نمایندگان و بی کفایتی مدیران ادارات و بی کفایت تر از همه مدیر کل
تخلف
Iran, Islamic Republic of
تخلفات بیداد میکند چرام در ابلاغ معلمان واقعا اوضاع درهم و برهم است. اصلاح طلبان همه پست گرفته اند و به بهانه دوسال آخر که هیچکدوم دوسال آخرشون نیست .
مدیر آموزش و پرورش چرام/
معاون آموزش متوسطه اداره کل تمام مدیران مدارس را طبق نظر نماینده چینش میکند ./
رضا
Netherlands
یعنی چی که پست گرفتند مدیر شدن پست گرفتن هست ؟؟؟؟؟ هر کی از هر جناحی لایق شایسته باشه باید سر کار باشه همه ایرانی هستیم این لفظ اصلاح و اصول واسه خودت خوبه
آموزشی
Iran, Islamic Republic of
در چرام کمبود شدید نیروی خانم در رشته های مختلف مثل دین و زندگی هست ولی اداره برایش پشیزی فرزندان ما اهمیت نداره اومدن نیروی تازه استخدام مرد مجرد را به دبیرستان های دخترانه فرستادند و این خانم را پست معاون آموزشی داده اند .
چرا پیگیری نمیشه ؟
پیگیری
Iran, Islamic Republic of
کبنای گرامی لطفا پیگیری حیف و میل بیت المال در اداره باشید.
بخواهید نهار دوهزار نفری که در باغ عمران روز معلم داد و پنجاه کارت هدیه یک میلیونی اینها را از کجا آورد؟
محمد ولایی
Iran, Islamic Republic of
مقصر اصلی عطش نمایندگانی ست که بی محابا از عزل غیر رای حتی ابدارچی هم سیر نمی شوند:::: معلم ورسانه دومعلمی که دیده نمی شوند حتی به بازنشسته های این دوقشر رحم حقوقی نمی شود
الهی
Iran, Islamic Republic of
چه خبر هست واقعا؟

آقایان توضیح دهند..
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
به عنوان یک فرهنگی با سابقه سی ساله و بدون حب و بغض ،هیچوقت آموزش و پرورش بویراحمد را مثل چند سال اخیر اینگونه ضعیف ندیده بودم.همیشه در آموزش و پرورش باند بازی و قوم گرایی حاکم بوده ولی در این چند سال اخیر به شدت و به وفور دیده می‌شود. تنها قربانیان این وضعیت دانش‌ آموزان معصوم و بی گناه هستند. گواه این مدعا نمرات امتحان نهایی پایه دوازدهم است. از معتمدین و بزرگان بویراحمد انتظار می‌رود برای آینده این دیار چاره ای بیندیشند.
Romania
بی تفاوتی به وضعیت بازنشسته ها در برخورداری از نظام رتبه بندی و اجرای نا صحیح ان که عدالت را از بین می برد و عدم پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان با گذشت یک سال . از مصادیق ضعف عملکردی وزارت و مدیران اجرایی هست .
Iran, Islamic Republic of
آموزش و پرورشی نداریم/و این یک فاجعه و بحران برای مردم و دانش آموزان است و در آینده از عواقب ناکارآمدی این افراد همه لطمه خواهیم خورد
قنبر
Iran, Islamic Republic of
وقتی/ نهضتی بود یک شبه معاون اداره کل بشه اوضاع از این بهتر نمیشه
ملاخدابخش
Iran, Islamic Republic of
تا کورشوی بسوز که سوزت زیاده مشخصه چقدر می سوزی
بویر احمد
Iran, Islamic Republic of
باور کن حتما خودت هم از همین نهضتی های که سوختی
قنبر
Iran, Islamic Republic of
اتفاقاً اونکه که ازش طرفداری میکنی هم با همین ادب و سبک صحبت میکنه
بیژنی
Iran, Islamic Republic of
مرگ آموزش و پرورش با مدیریت عزت خواه و دلشاد چند سالی است که اعلام شده
صادقی
Iran, Islamic Republic of
از مدیریت این آقایون چه انتظاری دارید؟ دلشاد در حد یک مدیر مدرسه هم نیست و شده غده سرطانی برای آموزش و پرورش این شهر
سامان
Iran, Islamic Republic of
ویرانی آموزش و پرورش تا سالها می ماند و خدا لعنت کند عاملین به کار گیری این مدیران را
پایدار
Iran, Islamic Republic of
مردم از خواب غفلت بیدار شوید که آموزش و درمان این شهر به تاراج رفت و اگر آستین بالا نزنیم روزهای بدتری در پیش داریم
تامر
United States
نماینده ماجزکمیسیون آموزش وپروش هست ولی ضعیفترین حوزه دراستان ماهمین نهادهستش تازمانی که برای چنددونه رای معامله میشه وضعیت ازاین بهترنمیشه وقتی دارن معلم روبه زورمیبرن مراسم فاتحه خونی باید فاتحه آموزش صحیح روخوند
م .م
United States
نماینده ضعیف
Iran, Islamic Republic of
اموزش پرورش نابودش کردنه بمکو روشنفکر حتی نگهبان مهسانراهایشان را به دوستان سیاشی خودشان داده اند معلمان عزیز را خیلی ادیت میکنند
محمد امین
China
ابلاغ گرفتن ،وام گرفتن ،نقل و انتقالات
تجربه و سابقه نمیخواهد حمایت ویژه از ندای وحدت میخواهد .
به امید خدا امسال حتما در انتخابات شرکت میکنیم ....
راه روشن فردا
Iran, Islamic Republic of
تا نیرو عزل نشود اوضاع همینه که هست
بها
Iran, Islamic Republic of
دلیلش ردپای مدیران خسته و اصلاح طلب دولت قبل می‌باشد در آموزش
Iran, Islamic Republic of
چرا باید یک طلبه معلم عربی انسانی که یک درس تخصصی هست باشه
به جای درس دادن و قواعد گفتن حدیث برامون میگه
چرا کمبود دبیر هست نصف کتاب هامون دبیر ندارن
کیارش
Iran, Islamic Republic of
آموزش پرورشی که عزت خواه مدیریتش کنه بهتر یونیابو
ص.ب
Iran, Islamic Republic of
سلام
خدا قوت.
از جمله دلایل این معضلات هم اینه که کسانی در آموزش وپرورش استان ما متولی وسردمدار هستن که تنها موضوع بااهمیت براشون همون پست ومیزشونه.هر کاری میکنن تاحفظش کننه.میشه لیدر نماینده ها. ..
بی سروسامانی زیاده.
مثلا در شهر چرام کلاسهای درس دانش آموزان ابتدایی خیلی زیادن که باعث خستگی معلم ودانش آموزش میشه و همین دلیل اصلی پایین بودن سطح آموزش و بی کیفیتی پرورش هستش.حالا مثلا امثال ۴تا معلم خانم از طریق آزمون گرفتن که یکیش فوری انتقال داده شد به مرکز استان و یکیش هم نرسیده تبدیل به دبیری شد...
اینجا چه کسی باید پاسخگو باشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ص.ب
Iran, Islamic Republic of
کبنا جونی خدا وکیل پیگیری کنید که چرا دوتا خانم آموزش ابتدایی تو چروم یکیش فوری منتقل شده ویکیش فوری تبدیل به دبیری شده.ممنونیم
ناامید از خشکسالی و بیکاری

ناامید از خشکسالی و بیکاری

قطعاً هر رجل سیاسی با توجه به سابقه و سرمایه اجتماعی که از آن برخوردار است، یک چتر حمایتی ...
دموکراسی آب رفت

دموکراسی آب رفت

اکونومیست در انتهای گزارش خود پیشنهاد می‌کند که محققان به جای آنکه به دنبال شناسایی عقبگرد ...
رکود علمی دانشگاه

رکود علمی دانشگاه

مصطفی معین گفت: حرمت و امنیت و فعالیت مفید علمی را از فضای دانشگاهی کشور سلب کرده‌اند....
1